Narkotest ved security i lufthavn - hvorfor? :D

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Narkotest ved security i lufthavn - hvorfor? :D

Indlægaf missme » 10. aug 2017, 22:50

Jeg er også blevet testet et par gange og min datter er blevet testet, både da hun var 7 og 8 år. Det virker lidt tilfældigt hvem der bliver taget til side til det. Mest som om de alligevel har købt 100.000 af de der strips, og de bliver for gamle i løbet af et par måneder, så de kan lige så godt få dem brugt, nu de alligevel skal stå der.
2
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Narkotest ved security i lufthavn - hvorfor? :D

Indlægaf ExCoastal » 11. aug 2017, 03:07

Annione skrev:Mon ikke man ville have spor af stoffer i ansigtet, hvis man forinden har slugt en masse balloner med kokain eller heroin?
Så det antager jeg er derfor de tjekker.

Min mands bror bor i Colombia og rejser ofte alene til Dk. Gæt om han bliver testet hver gang?
I Colombia koster et gram coke 1 dollar på gaden, så der er en pæn indtjening på sådan et halvt kg. I Dk gik det engang for 600 kr for 1 gram.


En overgang rejste jeg til Colombia næsten hver måned, og jeg er sjovt nok aldrig blevet testet for noget som helst ved hjemrejsen (altid Bogota til Houston). Men hver eneste gang jeg rejste ind, blev min bagage gennemlyst. Det tog mig lidt tid at fange hvorfor. Al den kokain der bliver smuglet ud, bliver købt af folk, der betaler med kontanter! Duh!

Den kokain, der bliver solgt på gaden i Bogota til næsten ingen penge, er ikke den samme kvalitet, som du kan købe på gaden i en europæisk eller amerikansk storby.

Hvis vi lige kan tage et sidespring, så er Bogota omkranset af bjerge næsten hele vejen rundt og oppe i den nordlige og mere fashionable del af byen, der kører folk op i bakkerne for at feste. Et tilfældigt sving kan huse nogle sofaer, en taco truck og nogle friske fyre, der sælger øl. Og coke.

0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Narkotest ved security i lufthavn - hvorfor? :D

Indlægaf Kattefjæs » 11. aug 2017, 06:26

kidkomb skrev:
Kattefjæs skrev:De tester ofte for det hele hvis du bipper i sikkerhedskontrollen, ogsaa selvom det bare er pga. en knap i dine jeans el. lign. Nogle gange skal de lige kigge ekstra i min taske fordi jeg har strikkepinde og haeklenaale med, og naar de saa alligevel er ved det, saa tjekker de ogsaa for spor af stoffer. Det er helt normalt.

Men det er lige saa ofte bare en stikproevekontrol. Det har ikke noedvendigvis noget at goere med at man ser mistaenkelig eller kriminel ud.

Da jeg var yngre og havde tykkere hår, brugte jeg en rundpind til at holde mit hår med.
Sådan to sylespidse aluminiumspinde med et stykke 1mm tyk sejlgarn imellem.
Aldrig er der blevet kigget på det. Og aluminium bipper jo ikke i metaldetektoren.
Hvis jeg skulle have et mordvåben med på et fly, så ville sådan en rundpind være meget, meget oplagt.
Jeg kan slet ikke forstå at man må det.


Jeg kan ikke rigtig se problemet. Man må generelt ikke have lange, spidse metalgenstande med, uanset om de kan kaldes strikkepinde eller ej, så de fleste rejser jo med træ eller bambus.

Mine strømpepinde er op til 5mm tykke og 20cm lange og lavet af solid bambus. Jojo, det kunne man godt gøre skade med, men størrelsesmæssigt er det ca. det samme som en almindelig blyant. Dem forbyder man jo ikke.

Rundpindene er endnu kortere, tror knap de er 10cm per pind (wiren er som oftest af plastik), og alt op til 5mm vil jo bare knække.

Jeg har svært ved at se hvordan man skulle kunne bruge en strikkepind som mordvåben, med mindre det er én af de meget gamle helt lige pinde på 35cm, og selvfølgelig i metal... Men jeg tror ikke ret mange mennesker bruger dem mere.

Uanset hvad vil lige dén type blive afvist, så det er jo ikke sådan at alt går an hvis bare det er en strikkepind. Det skal stadig være rimelig åbenlyst at det ikke er noget man kan/vil forsøge at bruge som mordvåben.

For nogle år siden afviste de en skydelærer som jeg havde glemt i min skoletaske - de sagde at alt, som kunne kaldes værktøj, blev afvist. Jeg ved ikke hvad jeg skulle have ødelagt, saboteret eller terroriseret med en skydelærer, men regler er vel regler. :lol:

Personligt ville jeg være langt mere bekymret for glasflasker.
0
Brugeravatar
Afskylia
Indlæg: 529
Tilmeldt: 7. jan 2016, 12:07
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1295

Re: Narkotest ved security i lufthavn - hvorfor? :D

Indlægaf Afskylia » 11. aug 2017, 06:37

Mit 4 årige barn blev testet for sprængstoffer sidst vi var ude og rejse..
1
Brugeravatar
Skralde
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:13
Kort karma: 429
Likede indlæg: 5338

Re: Narkotest ved security i lufthavn - hvorfor? :D

Indlægaf Skralde » 11. aug 2017, 06:49

Hvor længe kan narkotika egentlig spores i huden? Og hvor meget kontakt skal man være med narkoen før end det slår ud?

Jeg skal inden længe rejse til Tyrkiet med min datter og det er de der sikkerhedstjek jeg er mest bange for - min hjerne går totalt i tankespind, men jeg døjer også med generaliseret angst.
Jeg kan (næsten) overbevise mig selv om at jeg ikke har taget stoffer - kun næsten, til trods for at jeg aldrig har rørt hverken det ene eller det andet, men jeg ved at det er min hjerne der tricker mig dér. Men altså, hvad hvis jeg har strejfet en anden med stoffer på sig? Eller givet hånd til en fx, kan det spores? :genert:
0
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14799
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24906

Re: Narkotest ved security i lufthavn - hvorfor? :D

Indlægaf sigge » 11. aug 2017, 07:19

Enten er jeg bare meget uopmærksom, eller også er de der tests ikke så udbredte i de lufthavne, jeg har rejst igennem, men jeg har altså aldrig set nogen få foretaget sådan et swipe (og er i sagens natur heller ikke selv blevet udsat for det). Foretager de virkelig sådanne tests ved security, inden man skal flyve, eller er det ved tolden, når man skal ud af lufthavnen igen?

Til gengæld er det nok mere reglen end undtagelsen, at metalscanneren bipper, når jeg går igennem den. Så jeg bliver jævnligt raget grundigt på af kvindelige securitymedarbejdere. Jeg må snart have anskaffet mig en bøjleløs BH til flyrejser, for mine BH-bøjler er ofte den eneste metalgenstand, jeg har på mig. Og jeg synes egentlig ikke, det er specielt fedt at få invaderet mit personlige rum på den måde. Altså jeg bliver ikke engang nervøs over det mere, jeg bryder mig bare ikke om at blive rørt ved af fremmede mennesker - jeg har ikke engang lyst til at få sådan noget wellnessmassage af samme grund.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14799
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24906

Re: Narkotest ved security i lufthavn - hvorfor? :D

Indlægaf sigge » 11. aug 2017, 07:22

Dikus skrev:
sigge skrev:Enten er jeg bare meget uopmærksom, eller også er de der tests ikke så udbredte i de lufthavne, jeg har rejst igennem, men jeg har altså aldrig set nogen få foretaget sådan et swipe (og er i sagens natur heller ikke selv blevet udsat for det). Foretager de virkelig sådanne tests ved security, inden man skal flyve, eller er det ved tolden, når man skal ud af lufthavnen igen?

Til gengæld er det nok mere reglen end undtagelsen, at metalscanneren bipper, når jeg går igennem den. Så jeg bliver jævnligt raget grundigt på af kvindelige securitymedarbejdere. Jeg må snart have anskaffet mig en bøjleløs BH til flyrejser, for mine BH-bøjler er ofte den eneste metalgenstand, jeg har på mig. Og jeg synes egentlig ikke, det er specielt fedt at få invaderet mit personlige rum på den måde. Altså jeg bliver ikke engang nervøs over det mere, jeg bryder mig bare ikke om at blive rørt ved af fremmede mennesker - jeg har ikke engang lyst til at få sådan noget wellnessmassage af samme grund.


Jeg får den foretaget lige ved metalscanneren, da jeg ikke kan gå gennem den - så mon ikke også, alle andre gør det?


Jo, det har du garanteret ret i.

Jeg må virkelig være i min egen verden, når jeg er i en lufthavn, for jeg har vitterligt aldrig set det. :genert:
0
You can't spell awesome without me.
Frank
Indlæg: 318
Tilmeldt: 16. jun 2017, 09:41
Kort karma: 23
Likede indlæg: 625

Re: Narkotest ved security i lufthavn - hvorfor? :D

Indlægaf Frank » 11. aug 2017, 08:36

Skralde skrev:Hvor længe kan narkotika egentlig spores i huden?
Det afhænger af hvor ofte og hvor længe man har indtaget stoffet. Jo længere og oftere, jo længere sporingstid. Har du kun taget en enkelt gang, er sporingstiden få døgn. Har du gjort det dagligt i en længere periode, kan det spores i flere måneder. Og med de teknologier vi har i dag, i flere tusinder år. (Hvilket nok mere er af interesse for arkæologer)

Skralde skrev:Og hvor meget kontakt skal man være med narkoen før end det slår ud?
Det afhænger meget af hvilken målemetode du anvender og hvor længe og hvor lang tid du har været i kontakt med stoffet. Men en hund f.eks. ville kunne lugte det, hvis du bare har rørt det med en lillefinger, i flere uger efter.

Skralde skrev:Men altså, hvad hvis jeg har strejfet en anden med stoffer på sig? Eller givet hånd til en fx, kan det spores?
Ja, det kan det. Du kan faktisk godt have modtaget en pengeseddel som en anden har brugt til at sniffe med og det vil kunne spores.
2
Brugeravatar
Sevii
Indlæg: 519
Tilmeldt: 19. nov 2015, 08:30
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1345

Re: Narkotest ved security i lufthavn - hvorfor? :D

Indlægaf Sevii » 11. aug 2017, 09:04

Jeg ved ikke om det er det samme, men sidste gang jeg fløj, så bippede metalscanneren, men havde intet på mig, der kunne udløse den. En kvinde bad så om at se mine hænder, og så tog hun en prøve. Jeg aner ikke for hvad, men efter det måtte jeg gå videre. Hvad handler det om?
0
:banan: :banan:
Brugeravatar
Sevii
Indlæg: 519
Tilmeldt: 19. nov 2015, 08:30
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1345

Re: Narkotest ved security i lufthavn - hvorfor? :D

Indlægaf Sevii » 11. aug 2017, 12:24

Dikus skrev:
Sevii skrev:Jeg ved ikke om det er det samme, men sidste gang jeg fløj, så bippede metalscanneren, men havde intet på mig, der kunne udløse den. En kvinde bad så om at se mine hænder, og så tog hun en prøve. Jeg aner ikke for hvad, men efter det måtte jeg gå videre. Hvad handler det om?


Den bipper ind i mellem, selvom der ikke er noget metal - for at sikre tilfældig stikprøvekontrol.

Nå, det giver mening. :) Det var første gang jeg nogensinde prøvede at den bippede. Blev helt nervøs.
0
:banan: :banan:
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Narkotest ved security i lufthavn - hvorfor? :D

Indlægaf avdotja » 11. aug 2017, 20:01

Skralde skrev:Hvor længe kan narkotika egentlig spores i huden? Og hvor meget kontakt skal man være med narkoen før end det slår ud?

Jeg skal inden længe rejse til Tyrkiet med min datter og det er de der sikkerhedstjek jeg er mest bange for - min hjerne går totalt i tankespind, men jeg døjer også med generaliseret angst.
Jeg kan (næsten) overbevise mig selv om at jeg ikke har taget stoffer - kun næsten, til trods for at jeg aldrig har rørt hverken det ene eller det andet, men jeg ved at det er min hjerne der tricker mig dér. Men altså, hvad hvis jeg har strejfet en anden med stoffer på sig? Eller givet hånd til en fx, kan det spores? :genert:

Men altså: så vidt jeg er orienteret, må du gerne have indtaget både det ene og andet - du må bare ikke smugle det :) Jeg tror det eneste du risikerer (hvis du altså lige pludselig beslutter dig for at tage stoffer), er en ekstra grundig gennemrodning af bagagen/dig selv.
1
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Narkotest ved security i lufthavn - hvorfor? :D

Indlægaf milisa » 11. aug 2017, 22:09

Jeg har prøvet i San Francisco, at narkotesten slog ud. Det krævede bare en tur bagved til en meget grundig kropsvisitering og så en 100% endevending af min bagage - både hånd og indtjekket.

Der var jo ingenting, så jeg blev bare takket for mit gode humør og samarbejdsvilje og ønsket en sikker tur hjem. På ingen måde en skræmmende eller utryg oplevelse - nærmere betryggende at vide, at de gør, hvad de kan.
0
Tally-ho

Tilbage til "Rejser"