Harzen/det sydlige Tyskland

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Harzen/det sydlige Tyskland

Indlægaf musling » 21. jun 2017, 12:00

Vi overvejer en kør-selv-ferie til Harzen eller det sydlige Tyskland i år. Egentlig vil vi gerne til Østrig/Schweiz, men vi synes det er lidt langt at køre, især fordi det er vores første kør-selv-ferie og vi derfor ikke ved, om vi overhovedet gider køre så lang tid i bil.

Tænker 8-9 timers kørsel + pauser.

Men hvor skal vi tage hen?
Området er jo stort og synes jeg famler lidt i blinde.

Vi vil rigtigt gerne bo, hvor naturen omkranser os - dvs med udsigt til bakker/bjerge, flot natur og gerne afsides en storby.
Men det skal også være et sted, hvor vi forholdsvis nemt kan komme ud og se og opleve og evt gerne komme ind til en storby uden at skulle køre længe.
Vi vil også rigtigt gerne finde et hotel med en pool-/wellnessafdeling, men det er vist det mindste problem i det område. Dog modtages hotelforslag også gerne :)

Nogle der har erfaringer med det område?
Hvad er godt? Hvad er skidt? :)
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Harzen/det sydlige Tyskland

Indlægaf dgd2007 » 21. jun 2017, 12:06

Ha-ha ... blev helt nostalgisk. Harzen var mine bedsteforældres gentagne drømmeudlandsrejse (det var før charterrejser og billige flybilletter og den slags - de var født omkring 1900 plus/minus). :)
Jeg vil mene, Østrig er mere end 9 timers kørsel.
0
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Harzen/det sydlige Tyskland

Indlægaf musling » 22. jun 2017, 21:20

Hiver lige den her op igen - slet ingen rejsetips? :)
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Harzen/det sydlige Tyskland

Indlægaf Rapfisk » 23. jun 2017, 05:18

Jeg ville tage til Heidelberg eller Rhindalen. Jeg kender ikke Harzen, men der er smukt de steder (og god, lokal vin).
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Harzen/det sydlige Tyskland

Indlægaf musling » 23. jun 2017, 14:05

Rapfisk skrev:Jeg ville tage til Heidelberg eller Rhindalen. Jeg kender ikke Harzen, men der er smukt de steder (og god, lokal vin).


De byer/områder vil jeg lige kigge lidt nærmere på :D
Rart at få lidt 'navne' at forholde mig til :D
0
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 330
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 767

Re: Harzen/det sydlige Tyskland

Indlægaf Ekliptika » 27. jun 2017, 08:30

Vi har været i Harzen flere gange i efterårsferien, hvor vi har boet i en lille by i det sydlige Harzen (udkanten), der hedder Bad Lauterberg. Byen er hyggelig med en god hovedgade, hvor der er flere butikker og restauranter. Der er også en god svømmehal. Vi har brugt byen som udgangspunkt for udflugter. Der er mange muligheder for at tage svævebaner op på bjergene (eller gå op) og så gå ned igen. Man kan lege mountainbikes og andre køretøjer og der er mange steder, hvor de har Rohdelbahns, som mine drenge synes er sjove. Man kan tage damptoget op på toppen af Bocken og der er mange huler/grotter med drypsten i området og gamle miner, som man kan besøge. Desuden er der rig mulighed for vandreture og meget fredeligt og roligt, jeg har altid haft oplevelsen af, at man træder ind i en anden tidslomme, når man er i Harzen. Harzen er efter min mening rigtig godt, hvis man har mindre børn, men har man større børn ville jeg nok vælge Østrig i stedet. Vejret kan drille, men det kan det også i Østrig.
3
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Harzen/det sydlige Tyskland

Indlægaf musling » 29. jun 2017, 16:19

Ekliptika skrev:Vi har været i Harzen flere gange i efterårsferien, hvor vi har boet i en lille by i det sydlige Harzen (udkanten), der hedder Bad Lauterberg. Byen er hyggelig med en god hovedgade, hvor der er flere butikker og restauranter. Der er også en god svømmehal. Vi har brugt byen som udgangspunkt for udflugter. Der er mange muligheder for at tage svævebaner op på bjergene (eller gå op) og så gå ned igen. Man kan lege mountainbikes og andre køretøjer og der er mange steder, hvor de har Rohdelbahns, som mine drenge synes er sjove. Man kan tage damptoget op på toppen af Bocken og der er mange huler/grotter med drypsten i området og gamle miner, som man kan besøge. Desuden er der rig mulighed for vandreture og meget fredeligt og roligt, jeg har altid haft oplevelsen af, at man træder ind i en anden tidslomme, når man er i Harzen. Harzen er efter min mening rigtig godt, hvis man har mindre børn, men har man større børn ville jeg nok vælge Østrig i stedet. Vejret kan drille, men det kan det også i Østrig.


Drypstenshuler? Jeg vil SÅ gerne opleve sådan en (eller flere). Jeg vidste slet ikke, at man kunne komme til dem 'så tæt på'. :dance:

Synes jeg har læst om Bad Lauterberg et andet sted. Må lige undersøge nærmere.
Vil gerne sikre, at det også er muligt at komme i nærheden af nogle byer - udover den du nævner. Vi kan rigtigt godt lide at kombinere med lidt shopperi og det er altid hyggeligt at komme til mindre ikke-turistede byer, hvor livet bare går sin vante gang og vi kan gå og føle os lidt fremmede. :)

Damptog er også et plus. Den slags gider jeg simpelthen så gerne.

Jeg vil også rigtigt gerne til Østrig, men som tidligere nævnt, er det her vores første lange kør-selv-tur og så synes jeg Østrig er lidt for langt at køre første gang. Vi skal jo også hjem igen ;)

Men tak tak tak - jeg vil også lige kigge lidt nærmere på det :)
0
Brugeravatar
Chatsy
Indlæg: 1000
Tilmeldt: 1. nov 2015, 09:30
Kort karma: 212
Likede indlæg: 4669

Re: Harzen/det sydlige Tyskland

Indlægaf Chatsy » 29. jun 2017, 17:21

Da jeg var i Harzen for nogle år tilbage boede vi i Wernigerode på et hotel et stykke ovenbys inde i en skov. Det var ikke så langt væk fra Wernigerode slot,hvor der var stor fokus på hekse, herunder en butik med hekse ting, men også et bageri med herrelækker mad. Der var da også et hekseur. Og en hankat, der kun strintede på Ford biler.
Vi tog en lille traktor-tog derfra og ned til byen og ham, der kørte, fyrede så meget pis af, så selvom jeg ikke er den skarpeste til tysk, fangede jeg godt humoren. Fra byen gik der et damptog til Brochen (Bloksbjerg), som var en tur på næsten et par timer hver vej - der var vildt tåget, den dag vi tog derop, så vi kunne ikke se noget som helst deroppefra. Til gengæld blev vi drivvåde.

Synes det var et skønt område at være i. Og så var der ikke så langt til Goslar, som også er en spændende by at udforske.
0

Tilbage til "Rejser"