Findes Industriferien stadig?

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Findes Industriferien stadig?

Indlægaf Wizzze » 3. maj 2017, 10:49

Der var engang hvor næsten alle danskere havde ferie 3 uger i juli, hvor fabrikker, kontorer osv. lukkede og Danmark mere eller mindre kollektivt drog sydover. Med andre ord Industriferien :D

Findes den stadig, eller er vi efterhånden allesammen blevet så individuelle, at vi holder ferie på alle mulige forskellige tidspunkter?
Selvom jeg mistænker at Industriferien er ved at være fortid, hvad så med skoleferie? Den dikterer vel stadig i grad hvornår familierne holder ferie?
Men det er jo nok mest børnefamilierne der er bundet her :gruble: Eller er der konflikter på jeres arbejdsplads om ferietiderne mellem børnefamilierne og ikke børnefamilierne?

Vi taler selvfølgelig hovedferien her, de 2-3 uger man holder samlet.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Findes Industriferien stadig?

Indlægaf Code71 » 3. maj 2017, 11:14

Tja vi SKAL afholde tre uger i løbet af uge 28, 29, 30 & 31. Så hos os findes den i hvert fald stadig

Jeg holder 29, 30 & 31
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
bralle
Indlæg: 93
Tilmeldt: 15. okt 2015, 08:33
Kort karma: 5
Likede indlæg: 76

Re: Findes Industriferien stadig?

Indlægaf bralle » 3. maj 2017, 11:16

Her i kommunen holder børneinstitutionerne lukket tre uger i juli. Så det er Institutionsferie frem for industriferie, hvis vi forældre gerne vil holde ferie sammen med ungerne.
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Findes Industriferien stadig?

Indlægaf Neenah » 3. maj 2017, 11:17

Jeg er lærer, så der er min ferie rimeligt dikteret.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Findes Industriferien stadig?

Indlægaf Slettet bruger » 3. maj 2017, 11:17

Vores børnehave har lukket i uge 28, 29 og 30, så diskussionen om hvornår vi skal holde sommerferie, er ret hurtigt afsluttet, det har børnehaven besluttet for os. Der er mulighed for feriepasning, men så skal børnene et fremmed sted hen med fremmede voksne, så det tror jeg de fleste undgår hvis de kan.
0
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Findes Industriferien stadig?

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 3. maj 2017, 11:30

Min kone og jeg har de seneste år holdt en uges ferie tidligt - i juni. I år bliver det uge 26.
I august holder vi så vores "lange" ferie i 14 dage. Det bliver uge 33 og 34.

Det har fungeret fint de seneste år, også fordi mine kolleger har børn og derfor gerne ville have i skoleferien. Men fra næste år ændrer det sig, da der bliver mere rift om de sene uger.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Findes Industriferien stadig?

Indlægaf Slettet bruger » 3. maj 2017, 11:39

Angelina skrev:Alle danske rammeleverandører holder tre uger lukket, samtidigt... midt i bryllupsfotografernes højsæson... det er både upraktisk og dumt.


... lige indtil Angelinas spin-off firma "sommer-rammeleverandør" åbner :) Ah at være ene mand på et marked! De skal satme ikke få de rammer billigt.
3
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Findes Industriferien stadig?

Indlægaf sigge » 3. maj 2017, 12:04

I byggebranchen gør det i nogen grad stadig, så i afledte brancher som f.eks. ingeniørbranchen forsøger man også at holde fast i uge 28-29-30 som hovedferie. Min arbejdsplads "holder lukket" i uge 28-29, og vi opfordres til at lægge vores sommerferie i forbindelse med disse uger. I praksis betyder det dog, at man godt kan få lov til at holde ferie på andre tidspunkter, men vi er noget tyndt belagt der i juli måned. De sidste par år har jeg arbejdet i hele eller dele af "industriferien", fordi det har passet bedst med mine planer, og der har været ret stille på kontoret - både ift. at vi ikke har været ret mange mennesker, og at telefonen ikke har ringet ret meget.

Vi kan i princippet godt lukke helt ned i 2 uger, hvis det skal være, derfor er der heller ikke kamp om at få lov til at holde ferie midt i juli. Der er også en del forældre til børnehave-/skolebørn, som får deres ferie dikteret af lukkeuger i pasningstilbud, men det er som sagt ikke noget problem.

For mit eget vedkommende passer det igen i år ikke særligt godt med mine ferieplaner at holde fri i de officielle ferieuger, så jeg holder først ferie i uge 30-31. Hvis det på et tidspunkt blev så rigidt, at min arbejdsgiver 100% ville diktere, hvornår jeg kunne holde ferie, ville jeg nok finde et andet sted at arbejde, for det ville jeg ikke gide. Been there, done that.
Grunden til, at man fra firmaets side melder en ferielukning ud, er, at så kan nyuddannede medarbejdere, som ikke har optjent ferie, melde sig ledige i a-kassen og få dagpenge i de to uger, hvor de ikke "kan" komme på arbejde, fordi firmaet er lukket.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
MilleMercy
Indlæg: 390
Tilmeldt: 12. aug 2015, 21:17
Kort karma: 46
Likede indlæg: 576

Re: Findes Industriferien stadig?

Indlægaf MilleMercy » 3. maj 2017, 12:31

På min arbejdsplads er min ferie ikke låst af en speciel periode, men da jeg har skolebørn holder jeg selvfølgelig ferie så det passer med skolesommerferien i fordeling med deres far. I år har jeg to uger i juli med mine unger + en uge med min kæreste i slut august.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Findes Industriferien stadig?

Indlægaf dgd2007 » 3. maj 2017, 12:36

Det er nok blødt lidt op her på det sidste, men det findes stadigvæk. Københavnstrup (uden for turistområderne) er i hvert fald helt tom og øde i de uger.
Senest rettet af dgd2007 3. maj 2017, 12:58, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Findes Industriferien stadig?

Indlægaf Æble » 3. maj 2017, 12:55

Jeg arbejder i medicinalbranchen og for alle der arbejder i produktionen er der nedluk og derned sommerferie i juli.
0
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Findes Industriferien stadig?

Indlægaf Pyjamas » 3. maj 2017, 13:39

Vi har lukket fra uge 28 til og med uge 31, så der har jeg tvungen ferie.
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14467

Re: Findes Industriferien stadig?

Indlægaf Pjeps » 3. maj 2017, 14:07

Ikke på sygehuse, men der bliver lukket sengepladser ned i højsommeren ( på papiret, for hvis patienterne kommer, så kan vi jo ikke lade være at indlægge dem) .

Men mange af mine kollegaer er dikteret af skoler, institutionerne og ikke mindst deres mænds tvungne ferie.

At jeg så ikke fatter at forældre lader sig diktere af lukkedage, og ikke bruger nødpasningen, så kommunerne kan få øjnene op for det virkelige pasningsbehov. Altså hvis der meldes at 75% fra en institution har behov for nødpasning i uge 28,29 og 30, så bør kommunen jo kunne forstå budskabet!
0
:ninja:
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Findes Industriferien stadig?

Indlægaf Studsgaard » 3. maj 2017, 14:10

Den børnehave jeg er i har lukket to uger så de er fast.
Min mand kører med stål og der er ikke nogen uger der er lukket, men de kan godt mærke at de forskellige firmaer og fabrikker ikke kører for fuld kraft og nogen har lukket i nogle uger, så de har lidt mindre at køre med.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Findes Industriferien stadig?

Indlægaf Slettet bruger » 3. maj 2017, 14:26

Pjeps skrev:At jeg så ikke fatter at forældre lader sig diktere af lukkedage, og ikke bruger nødpasningen, så kommunerne kan få øjnene op for det virkelige pasningsbehov. Altså hvis der meldes at 75% fra en institution har behov for nødpasning i uge 28,29 og 30, så bør kommunen jo kunne forstå budskabet!


Vores børnehave har max halvdelen af det normale antal børn i uge 42 og uge 7 selv om den har åbent som normalt. Jeg vil tro at en del af det kommer af at ældre søskende har fri fra skole, og så holder forældrene også fri og holder de mindre søskende hjemme. Hvis børnehaven holdt åbent i uge 28, 29 og 30, tror jeg det ville være endnu "værre", der ville komme meget få børn.
0

Tilbage til "Rejser"