Thailand for en rejse-jomfru (næsten da)

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24405

Thailand for en rejse-jomfru (næsten da)

Indlægaf Moxy-lady » 8. apr 2017, 20:21

Min kæreste og jeg er blevet inviteret 2 uger til Thailand næste år (februar) i området omkring Ton Sai (Krabi) og jeg er helt på bar bund, men glæder mig helt vildt. Det er dog +10 år siden jeg sidst har været ude og rejse og har aldrig været udenfor Europa, så jeg skal vide ALT!

Min kæreste og hans far skal klatre lidt, det er vist især det området er kendt for. Jeg regner bare med at jeg skal shoppe og nyde solen langt det meste af tiden. Jeg vil selvfølgelig gerne på nogle ture ud og se området, men så vidt jeg kan se er der ikke så meget at se i det område?

Så ja. Hvad skal vi vide og hvad skal vi se? Gode tips til Thailand generelt?

Hit me! :banan: :banan: :banan: :banan: :banan:
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: Thailand for en rejse-jomfru (næsten da)

Indlægaf Luffegås » 8. apr 2017, 20:59

Ååh gid det var mig!
Var i Thailand i december, og vi savner det. Maden var for mig forfærdelig, men savner de gode temperature, de alt for søde mennesker, og generelt lysten til at opleve så meget spændende.
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Ondemand
Indlæg: 1738
Tilmeldt: 16. aug 2016, 06:42
Kort karma: 78
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 5990

Re: Thailand for en rejse-jomfru (næsten da)

Indlægaf Ondemand » 9. apr 2017, 05:58

Moxy-lady skrev:Min kæreste og jeg er blevet inviteret 2 uger til Thailand næste år (februar) i området omkring Ton Sai (Krabi) og jeg er helt på bar bund, men glæder mig helt vildt. Det er dog +10 år siden jeg sidst har været ude og rejse og har aldrig været udenfor Europa, så jeg skal vide ALT!

Min kæreste og hans far skal klatre lidt, det er vist især det området er kendt for. Jeg regner bare med at jeg skal shoppe og nyde solen langt det meste af tiden. Jeg vil selvfølgelig gerne på nogle ture ud og se området, men så vidt jeg kan se er der ikke så meget at se i det område?

Så ja. Hvad skal vi vide og hvad skal vi se? Gode tips til Thailand generelt?

Hit me! :banan: :banan: :banan: :banan: :banan:


I Krabi området er det først og fremmest sol, strand og vand der lokker folk til. Der er lidt for enhver smag og aktivitetsniveau .. svømning, snorkling, dykning, klatring og kajak er nogle af de mest oplagte aktiviteter. Man kan også bare ligge og flyde på stranden hvis man er til det :klap:
Mit vigtigste råd er helt klart:
Sørg for at have en rejseforsikring der dækker alle de aktiviteter i har tænkt jer at kaste jer ud i. Jeg har en del erfaring med Thailand så spørg bare hvis du har noget specifikt du vil vide.
1
“Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire.”
― Gustav Mahler
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Thailand for en rejse-jomfru (næsten da)

Indlægaf Viskelæder » 9. apr 2017, 08:04

Generelle tips til Thailand:

- Hvis du veksler penge, så se om du kan få vekslet dem i mindre sedler. Thaierne har tit svært ved at betale tilbage på 1000 baht-sedler.
- Sæt dig ind i deres kultur. Thaierne er meget milde mennesker, og de er fantastisk rummelige, venlige og ydmyge, men for os i vesten kan det også være frustrerende, fordi de også er meget langsomme, tit bare svarer "ja ja ja" til alt, man siger, mens de smiler, hvor man har følelsen af, de ikke lytter fx. Men det gør de, de prøver bare at holde situationen rar. Jeg ser gang på gang turister fra vesten, der hidser sig op over, at de ikke tror, thaierne forstår, og det er ret smertefuldt at se på, for noget af det værste for en thai er, hvis han bliver svinet til og mister ansigt.
Deres begreb om tid kan også godt være noget mere løst end vores.
- Tag altid skoene af, før du går ind i en lokal butik, medmindre der er et skilt, hvor der står, man gerne må have dem på. Det er meget respektløst i Thailand at have sko på indendøre. Dette gælder dog ikke i storcentre, de fleste restauranter osv..
- Giv drikkepenge. Selv 20 baht (4 kr) er meget for thaierne, hvis de hjælper med bagage osv.. Giv gerne 50baht.
- Du viser respekt og tak ved at samle hænderne og bøje hovedet let ned mod dem, mens du smiler. Google evt. wai-gesture.
- Lær evt. at sige nogle helt få ord - thaierne elsker det! Fx Sawatika (hej) og Khobkhunkha (tak - udtales kabunka).
- Hvis I får thai massage, så vid, at de kan være ret hårdhændede. Jeg har flere gange haft blå mærker bagefter :D Vælg evt. en oilmassage eller aroma therapy-massage fremfor en thaimassage, hvis I ikke vil tæskes.
- Køb den thailandske deet-myggespray, hvis I ikke er sarte i fht. produkter/kemikalier. Det er den allerbedste til at forebygge myggestik. Hvis I får myggestik, så køb tigerbalsam dernede og smør det på. Det hjælper godt.
- Vær opmærksom på, hvis en af jer får kraftige influenza-symptomer. Der er meget denguefeber i omløb i Thailand disse år, og efter jeg selv brugte min sommer på et thailandsk hospital, vil jeg bare lige advare :)


Tips til Krabi:
Selve Krabi er efter min mening liiidt kedelig. Det er utroligt smukt, men bestemt et sted, man tager til for at være på solferie, dykning og trekking mv.. Den mest kendte strand i Krabi er Railay beach. Der er ofte ret turistet, men også meget smukt. Man kan også tage ud til Railay caves derfra.
Jeg vil absolut anbefale, at I tager en longtail boat derfra til både Koh Phi Phi og Koh Lanta.
Koh Phi Phi har efter min mening været Thailands smukkeste ø, men den er desværre blevet meget turistet. Loh Dalum Bay (den mest populære) er næsten som Ibiza om aftenen, men smuk om dagen. Til gengæld er den kyst, man sejler ind til, Tonsai bay, rigtig smuk og rolig. Fra Phi Phi kan I også sejle ud til den populære Maya Bay fra The Beach-filmen, hvis I ønsker sightseeing.
Koh Lanta er en mere rolig ø. Det er længe siden, jeg har været der, så den er med garanti allerede fordoblet i turisme, men den er en af de lidt sjældere uberørte perler til sammenligning med andre øer. Bambus-bungalows, halvtomme strande osv.. Utroligt smukt!
- Krabi og disse øer sejler man ofte ud til i long tail boats, hvor de nogle gange parkerer båden midt ude i vandet, og man skal gå ind i det i lavvande, så jeg vil anbefale rygsække eller kufferter, der er lette at løfte eller noget regnslag til dem.
2
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Thailand for en rejse-jomfru (næsten da)

Indlægaf Annione » 14. apr 2017, 11:32

Viskelæder skrev:Generelle tips til Thailand:

- Hvis du veksler penge, så se om du kan få vekslet dem i mindre sedler. Thaierne har tit svært ved at betale tilbage på 1000 baht-sedler.
- Sæt dig ind i deres kultur. Thaierne er meget milde mennesker, og de er fantastisk rummelige, venlige og ydmyge, men for os i vesten kan det også være frustrerende, fordi de også er meget langsomme, tit bare svarer "ja ja ja" til alt, man siger, mens de smiler, hvor man har følelsen af, de ikke lytter fx. Men det gør de, de prøver bare at holde situationen rar. Jeg ser gang på gang turister fra vesten, der hidser sig op over, at de ikke tror, thaierne forstår, og det er ret smertefuldt at se på, for noget af det værste for en thai er, hvis han bliver svinet til og mister ansigt.
Deres begreb om tid kan også godt være noget mere løst end vores.
- Tag altid skoene af, før du går ind i en lokal butik, medmindre der er et skilt, hvor der står, man gerne må have dem på. Det er meget respektløst i Thailand at have sko på indendøre. Dette gælder dog ikke i storcentre, de fleste restauranter osv..
- Giv drikkepenge. Selv 20 baht (4 kr) er meget for thaierne, hvis de hjælper med bagage osv.. Giv gerne 50baht.
- Du viser respekt og tak ved at samle hænderne og bøje hovedet let ned mod dem, mens du smiler. Google evt. wai-gesture.
- Lær evt. at sige nogle helt få ord - thaierne elsker det! Fx Sawatika (hej) og Khobkhunkha (tak - udtales kabunka).
- Hvis I får thai massage, så vid, at de kan være ret hårdhændede. Jeg har flere gange haft blå mærker bagefter :D Vælg evt. en oilmassage eller aroma therapy-massage fremfor en thaimassage, hvis I ikke vil tæskes.
- Køb den thailandske deet-myggespray, hvis I ikke er sarte i fht. produkter/kemikalier. Det er den allerbedste til at forebygge myggestik. Hvis I får myggestik, så køb tigerbalsam dernede og smør det på. Det hjælper godt.
- Vær opmærksom på, hvis en af jer får kraftige influenza-symptomer. Der er meget denguefeber i omløb i Thailand disse år, og efter jeg selv brugte min sommer på et thailandsk hospital, vil jeg bare lige advare :)


Tips til Krabi:
Selve Krabi er efter min mening liiidt kedelig. Det er utroligt smukt, men bestemt et sted, man tager til for at være på solferie, dykning og trekking mv.. Den mest kendte strand i Krabi er Railay beach. Der er ofte ret turistet, men også meget smukt. Man kan også tage ud til Railay caves derfra.
Jeg vil absolut anbefale, at I tager en longtail boat derfra til både Koh Phi Phi og Koh Lanta.
Koh Phi Phi har efter min mening været Thailands smukkeste ø, men den er desværre blevet meget turistet. Loh Dalum Bay (den mest populære) er næsten som Ibiza om aftenen, men smuk om dagen. Til gengæld er den kyst, man sejler ind til, Tonsai bay, rigtig smuk og rolig. Fra Phi Phi kan I også sejle ud til den populære Maya Bay fra The Beach-filmen, hvis I ønsker sightseeing.
Koh Lanta er en mere rolig ø. Det er længe siden, jeg har været der, så den er med garanti allerede fordoblet i turisme, men den er en af de lidt sjældere uberørte perler til sammenligning med andre øer. Bambus-bungalows, halvtomme strande osv.. Utroligt smukt!
- Krabi og disse øer sejler man ofte ud til i long tail boats, hvor de nogle gange parkerer båden midt ude i vandet, og man skal gå ind i det i lavvande, så jeg vil anbefale rygsække eller kufferter, der er lette at løfte eller noget regnslag til dem.


Meget vigtigt. Ka'et i slutningen af sætningen er laaaaangt. Som i: khaaaaaaaa. Og det er kun kvinder, der siger det, da det henviser til kvinders køn. Mænd siger "krap" i stedet for "Ka" - hvor "Krap" bare er meget kort.
Altså: Sawatee-kaaaaa for kvinder. Sawatee-krap for mænd.

Vær forberedt på at thai'er kører ofte bil som vanvittige. Så brug sele.
0
Brugeravatar
Ondemand
Indlæg: 1738
Tilmeldt: 16. aug 2016, 06:42
Kort karma: 78
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 5990

Re: Thailand for en rejse-jomfru (næsten da)

Indlægaf Ondemand » 14. apr 2017, 14:51

Annione skrev:
Vær forberedt på at thai'er kører ofte bil som vanvittige. Så brug sele.


Fra 5 April er det blevet lovpligtigt at bruge sikkerhedssele som passager - bøden er på 5000 thb.
1
“Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire.”
― Gustav Mahler
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24405

Re: Thailand for en rejse-jomfru (næsten da)

Indlægaf Moxy-lady » 21. apr 2017, 23:19

Hvor er I skønne! Tak skal I have. Har I nogen erfaring med hvilke ting der er fedest at få med derfra, og hvordan det er smartest at gøre så man ikke ender som smugler :D

Min kæreste og jeg har snakket lidt om bla. smykker og måske også nogle træskulpturer, hvis vi falder over noget fedt.

Vi skal være der i 14 dage, og jeg overvejer lidt at tage båden/færgen over til Phuket en af dagene, så vidt jeg kan se er det en tur på et par timer. Ville det være realistisk at overnatte somewhere en enkelt nat, så jeg kan undersøge Phuket nærmere. Det er ingen hemmelighed at jeg virkelig elsker at shoppe - og tænker at Phuket er stedet til det. :banan:
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24405

Re: Thailand for en rejse-jomfru (næsten da)

Indlægaf Moxy-lady » 6. feb 2018, 06:20

Jeg hiver lige denne tråd op igen - jeg rejser på fredag :banan: :banan: :panic:

Jeg har intet overblik whatsoever. Har haft eksaminer i januar og så blev min bror 30 i weekenden, så den seneste tid er gået med alt sådan noget. Derudover har jeg kæmpet med at finde et internat der kunne tage min kat, der har diabetes og derfor skal have insulin to gange om dagen. Det var ikke nemt, men det er endelig lykkedes, selvom de er noget nervøse og prisen lige steg fra 110 til 165 kr/døgn. Men beggars can't be choosers og alt det der, og der er sådan semi styr på det.

Jeg håber på flere gode tips og råd til min tur, blandt andet mit sidste indlæg vedr overnatning i phuket for at få lidt storby indimellem. Krabi og ao Nang er primært for backpackere og klarere, og jeg er ikke noget af det (skal dog nok med ud og klatre en enkelt gang eller to (det er derfor min svigerfar rejser derned hele tiden, så det skal han og min kæreste nok gøre en del).

Jeg er mere til at slikke sol, læse, selvforkælelse og shopping, og tænker bare at phuket har mere at byde på når jeg har slukket sol og læst i en uges tid.

Derudover, så er jeg som sagt totalt grøn, så tips omkring hvad jeg skal gøre/tænke på/pakke til selve rejsen vil være fantastisk! Vi flyver først til doha hvor vi har ca 13 timer og herefter videre til Krabi lufthavn. Hvad skal jeg have med bortset fra underholdning og tandbørste? Hvad vil I anbefale at vi gør i Doha? Skal vi tage lidt væk fra lufthavnen eller skal vi bare crashe der indtil vi skal videre? Skal vi veksle herhjemme eller dernede, og hvad med i doha, skal vi have vekslet til dollars der og i så fald hvor meget?

Jeg har astma og allergi, kræver det en medicin attest? (vi har fået en til psykofarmaka)
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24405

Re: Thailand for en rejse-jomfru (næsten da)

Indlægaf Moxy-lady » 6. feb 2018, 06:22

Hov og hvad for noget håndkøbsmedicin er must have? Tænker noget mavemedicin af en art?
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Thailand for en rejse-jomfru (næsten da)

Indlægaf Filipai » 6. feb 2018, 06:29

Moxy-lady skrev:Hov og hvad for noget håndkøbsmedicin er must have? Tænker noget mavemedicin af en art?


Vi havde imolope (stop piller) med og håndsprit i tasken. Vi fik ikke dårlig mave på vores månedslange tur rundt i Thailand, ved at leve efter reglen om at vi ikke købte udskåret frugt fra gadesælgere, men købte helt og skar selv, og at vi købe mad der blev opvarmet i street food vognene fremfor noget der havde stået og lumret hele dagen.

Jeg er så mega misundelig!

Angående med pakning så hav nogle maxi/midi nederdele med, lukkede sko og strømper og t-shirts der dækker. Hvis man skal ind og se templer feks skal man være dækket, så selvom det er lokkende kun at have toppe og shorts med, så var det jeg brugte mest i thailand klart mine nederdele til lige under knæene

Min mand havde ikke noget med til sin astma medicin, kan ikke huske om vi undersøgte det, eller om han bare var ligeglad :genert:. Han havde det med i håndbagage
0
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8018

Re: Thailand for en rejse-jomfru (næsten da)

Indlægaf Charly » 6. feb 2018, 06:40

Vi har aldrig haft medicinattest med til min søns astmamedicin, når vi har rejst. Men pak den i håndbagagen.
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Thailand for en rejse-jomfru (næsten da)

Indlægaf girl_beat » 6. feb 2018, 08:29

Har du husket vacciner? Kan ikke huske anbefalingerne præcist, men noget med Hepatitis og evt. stivkrampe, hvis du ikke har fået den længe :) Også en god idé med håndsprit og stop-dårlig-mave piller for en sikkerheds skyld. Og solcreme med HØJ faktor; solen er virkelig skrap og som vinterbleg dansker skal man tænke sig godt om især de første dage.

Og så rigtig god tur! Thailand er virkelig skønt :-D

Edit: Ao Nang by er altså virkelig hyggelig - ikke det store shoppingmekka, men masser af liv om aftenen og skønne små restauranter enten langs hovedvejen og nede ved stranden.
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Thailand for en rejse-jomfru (næsten da)

Indlægaf sigge » 6. feb 2018, 09:47

Når du har 13 timers stopover, er det da klart en mulighed for at forlade lufthavnen og komme ud at se dig lidt omkring. Hvis du flyver med Qatar Airways, kan du endda komme på en gratis rundvisning, ifølge afsnittet "What would you like to do?" under "Transfer" på lufthavnens hjemmeside. https://dohahamadairport.com/ Ellers tænker jeg, at det må være til at finde ud af at finde en bus el.lign., der kører ind til byen. Min kusine har haft stor glæde af at se storbyer på den måde, når hun har haft længere stopovers. Hun har dog ikke været i Doha, så jeg kan ikke få konkrete tip fra hende om den destination.

Hvis du finder ud af, at du ikke gider at forlade lufthavnen, vil jeg varmt anbefale at betale for adgang til en lounge. Det gjorde jeg, da jeg havde 5 timers stopover i Singapore på vej hjem fra New Zealand, og det var fantastisk. Fred og ro, mad og drikke inkluderet, mulighed for at tage et bad, bløde stole at flyde i. Det ser også ud som om, der er et hotel i selve lufthavnen med en wellness afdeling. Der kunne man også få lidt tid til at gå.
2
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Ondemand
Indlæg: 1738
Tilmeldt: 16. aug 2016, 06:42
Kort karma: 78
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 5990

Re: Thailand for en rejse-jomfru (næsten da)

Indlægaf Ondemand » 6. feb 2018, 13:19

Moxy-lady skrev:Hov og hvad for noget håndkøbsmedicin er must have? Tænker noget mavemedicin af en art?


Der er ingen grund til at medbringe medicin - der er apoteker overalt. Køb noget Imodium når du er ankommet .. bare for en sikkerheds skyld :D
0
“Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire.”
― Gustav Mahler
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Thailand for en rejse-jomfru (næsten da)

Indlægaf avdotja » 6. feb 2018, 16:31

Jeg tilbragte en dag eller to i Phuket by og det var ganske hyggeligt med flere små cafeer og ikke specielt turistet. Var bla inde på en massageklinik som blev drevet af blinde/svagtseende (godt, men lidt kliniske omgivelser). Ved dog ikke om det ligefrem kan karakteriseres som et shoppemekka :gruble:

Da jeg var der, kunne man tage en almindelig bus langs vandet, og så kunne man så stå af når man kom til den strand/by man ville til den pågældende dag. Det fungerede ganske fint, men dagens sidste bus kan vist godt være lidt proppet, så for at være på den sikre side, ville jeg tage den andensidste.
0

Tilbage til "Rejser"