Den store rejse-sniksnaktråd

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Ficus » 11. mar 2018, 05:42

Ja!
Jeg skulle ikke nyde noget af en tur til Egypten pt.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Wizzze » 11. mar 2018, 05:56

differentdaydifferentperson skrev:Ville i have nogen indvendinger imod rejse til Ægypten(Sharm-El-Sheik)? Tænker sikkerhedsmæssigt.
Har selvfølgelig læst udenrigsministeriets anbefaling, men er stadig i tvivl.
Så vidt jeg kan forstå står 70% af hotellerne tomme dernede og der flyver fx ingen britiske flyselskaber derhen.
Rejser i maj måned.


Fra Udenrigsministeriet:
Generel anbefaling

Der er undtagelsestilstand i Egypten pga. risiko for terror.

De fleste danskere har ingen problemer under besøg i Egypten.
Du bør dog være forsigtig ved rejser til det centrale Kairo (inkl. områder omkring Sfinksen og Kheops, Khefren, Mykerinos og Saqqara pyramiderne) og til Alexandria.
Du bør også være forsigtig ved rejser til turistområderne langs Rødehavets vestkyst inkl. Hurghada og Marsa Alam. Det gælder også ved rejser til Luxor og Aswan og ved krydstogter på Nilen imellem disse byer og Abu Simbel.
Du bør desuden være forsigtig ved rejser til turistområderne Sharm el-Sheikh, Dahab og St. Catherine. Vi fraråder alle ikke-nødvendige rejser til den øvrige del af den sydlige Sinai-halvø pga. risiko for terror og kidnapning.

Vi fraråder alle rejser til den nordlige del af Sinai-halvøen pga. risiko for terror og kidnapning.

Vi fraråder alle ikke-nødvendige rejser til det øvrige Egypten, inkl. til den vestlige ørken pga. risiko for terror og kidnapning.
0
Do as I say! :whip:
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf 1234 » 11. mar 2018, 06:32

Lucia skrev:Jeg er ved at overveje sommerferie i starten af august, og jeg har lidt planer om at tage afsted alene i en uges tid, så det skal nok være i Europa et sted og gerne hvor der er lidt varmt vejr (men helst ikke alt for mange grader over de 30).
Jeg er på jagt efter et sted, hvor der både er lidt storby (eller i hvert fald en masse kulturelt at se) og samtidig nem adgang til noget spædende natur, man kan tage på udflugt i (gerne uden man behøver leje en bil). Lige nu overvejer jeg et eller andet sted i Spanien, evt. på en af øerne, men jeg frygter lidt at det er sådan nogle turistmekkaer, hvor man nærmest render ind i danskere på hvert gadehjørne og det er jeg ikke så interesseret i. Jeg er ikke interesseret i decideret strand-/badeferie.

Jeg vil helst til et land, jeg ikke har besøgt før, men det begrænser udvalget til Spanien, Irland eller Østeuropa, så kom gerne med tips til de områder. Men ellers er jeg også åben for at gense et land, hvis I har nogle gode anbefalinger, jeg har trods alt ikke se alt i et land, bare fordi jeg har været der før :D

Montenegro kunne være et godt bud også, fordi det er så småt, så man kommer hurtigt fra stranden op til bjergene.
Et andet bud kunne være Ungarn Budapest balatonsøen er vidst en ret godt kombination. Jeg ved dog ikke om naturen er så spændende. Albanien har også det hele, men det er ikke et nemt rejseland.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Wizzze » 11. mar 2018, 07:43

Lucia skrev:Jeg er ved at overveje sommerferie i starten af august, og jeg har lidt planer om at tage afsted alene i en uges tid, så det skal nok være i Europa et sted og gerne hvor der er lidt varmt vejr (men helst ikke alt for mange grader over de 30).
Jeg er på jagt efter et sted, hvor der både er lidt storby (eller i hvert fald en masse kulturelt at se) og samtidig nem adgang til noget spædende natur, man kan tage på udflugt i (gerne uden man behøver leje en bil). Lige nu overvejer jeg et eller andet sted i Spanien, evt. på en af øerne, men jeg frygter lidt at det er sådan nogle turistmekkaer, hvor man nærmest render ind i danskere på hvert gadehjørne og det er jeg ikke så interesseret i. Jeg er ikke interesseret i decideret strand-/badeferie.

Jeg vil helst til et land, jeg ikke har besøgt før, men det begrænser udvalget til Spanien, Irland eller Østeuropa, så kom gerne med tips til de områder. Men ellers er jeg også åben for at gense et land, hvis I har nogle gode anbefalinger, jeg har trods alt ikke se alt i et land, bare fordi jeg har været der før :D


Det klassiske eksempel er Barcelona, hvor du har storby, med strand endda, og hvorfra der er nemme dagsture, klassisk til Andorra, Montserrat eller Girona, eller man kan tage kysttoget til andre af Costa Bravas strandbyer.

Mallorca har lidt af det samme, Palma er ganske vidst ikke storby på samme niveau som Barcelona, men den har en pæn størrelse og en fin historisk kerne og flere gode kulturelle oplevelser. Og selvom en del af kysten er plastret til med turisthoteller, så er der også meget uforstyrret natur og bjerge, og der er fin offentlig transport med tog, busser og sporvogn.

Madeira er lidt ligesom Mallorca, men med endnu vildere og flottere natur, og ganske vist er Funchal ikke storby storby, vel mest en lille Aarhus, men der er igen masser at se og opleve :love: og det er igen nemt at komme rundt.

Endelig er der Porto, som jeg ser som et kommende Barcelona, pænt stor ude ved kysten, nem adgang til gode strandbyer, omend Atlanterhavet er noget koldere end Middelhavet, og med nem transport til bjerge og natur, og spændende indlands byer som Braga og Guimaraes, og så er der selvfølgelig toget op gennem Dourodalen :dåne:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Annione » 11. mar 2018, 08:28

differentdaydifferentperson skrev:Ville i have nogen indvendinger imod rejse til Ægypten(Sharm-El-Sheik)? Tænker sikkerhedsmæssigt.
Har selvfølgelig læst udenrigsministeriets anbefaling, men er stadig i tvivl.
Så vidt jeg kan forstå står 70% af hotellerne tomme dernede og der flyver fx ingen britiske flyselskaber derhen.
Rejser i maj måned.


Jeg ville ikke røre Egypten med en ildtang.

Og SKULLE jeg derned, så ville jeg ikke forlade resortet. Overhovedet.

Ud over truslen for terror, vil jeg også gøre opmærksom på, at det er mere vanskeligt at komme ind i USA med et egyptisk stempel i passet.
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Annione » 11. mar 2018, 08:32

Lucia skrev:Jeg er ved at overveje sommerferie i starten af august, og jeg har lidt planer om at tage afsted alene i en uges tid, så det skal nok være i Europa et sted og gerne hvor der er lidt varmt vejr (men helst ikke alt for mange grader over de 30).
Jeg er på jagt efter et sted, hvor der både er lidt storby (eller i hvert fald en masse kulturelt at se) og samtidig nem adgang til noget spædende natur, man kan tage på udflugt i (gerne uden man behøver leje en bil). Lige nu overvejer jeg et eller andet sted i Spanien, evt. på en af øerne, men jeg frygter lidt at det er sådan nogle turistmekkaer, hvor man nærmest render ind i danskere på hvert gadehjørne og det er jeg ikke så interesseret i. Jeg er ikke interesseret i decideret strand-/badeferie.

Jeg vil helst til et land, jeg ikke har besøgt før, men det begrænser udvalget til Spanien, Irland eller Østeuropa, så kom gerne med tips til de områder. Men ellers er jeg også åben for at gense et land, hvis I har nogle gode anbefalinger, jeg har trods alt ikke se alt i et land, bare fordi jeg har været der før :D


Jeg har lige forelsket mig i området Rhonda, i Spanien. Ligger i kørselsafstand fra Malaga.

Prøv lige og se :love: :dåne:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf IrmaPigen » 11. mar 2018, 08:43

Annione skrev:
Lucia skrev:Jeg er ved at overveje sommerferie i starten af august, og jeg har lidt planer om at tage afsted alene i en uges tid, så det skal nok være i Europa et sted og gerne hvor der er lidt varmt vejr (men helst ikke alt for mange grader over de 30).
Jeg er på jagt efter et sted, hvor der både er lidt storby (eller i hvert fald en masse kulturelt at se) og samtidig nem adgang til noget spædende natur, man kan tage på udflugt i (gerne uden man behøver leje en bil). Lige nu overvejer jeg et eller andet sted i Spanien, evt. på en af øerne, men jeg frygter lidt at det er sådan nogle turistmekkaer, hvor man nærmest render ind i danskere på hvert gadehjørne og det er jeg ikke så interesseret i. Jeg er ikke interesseret i decideret strand-/badeferie.

Jeg vil helst til et land, jeg ikke har besøgt før, men det begrænser udvalget til Spanien, Irland eller Østeuropa, så kom gerne med tips til de områder. Men ellers er jeg også åben for at gense et land, hvis I har nogle gode anbefalinger, jeg har trods alt ikke se alt i et land, bare fordi jeg har været der før :D


Jeg har lige forelsket mig i området Rhonda, i Spanien. Ligger i kørselsafstand fra Malaga.

Prøv lige og se :love: :dåne:


Yes yes, det ser smukt ud. Vi tager en dag i Rhonda.

Derudover gad jeg godt Cordoba, men kæresten synes vist allerede jeg har arrangeret lidt for meget, fordi jeg også gerne vil vandre en af dagene.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf LadyFox » 11. mar 2018, 09:04

IrmaPigen skrev:Gode restauranter i Malaga-området?

Jeg kan godt anbefale at spise tapas her:
https://www.elpimpi.com/en/
0
...
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf IrmaPigen » 11. mar 2018, 09:09

Annione skrev:
Lucia skrev:Jeg er ved at overveje sommerferie i starten af august, og jeg har lidt planer om at tage afsted alene i en uges tid, så det skal nok være i Europa et sted og gerne hvor der er lidt varmt vejr (men helst ikke alt for mange grader over de 30).
Jeg er på jagt efter et sted, hvor der både er lidt storby (eller i hvert fald en masse kulturelt at se) og samtidig nem adgang til noget spædende natur, man kan tage på udflugt i (gerne uden man behøver leje en bil). Lige nu overvejer jeg et eller andet sted i Spanien, evt. på en af øerne, men jeg frygter lidt at det er sådan nogle turistmekkaer, hvor man nærmest render ind i danskere på hvert gadehjørne og det er jeg ikke så interesseret i. Jeg er ikke interesseret i decideret strand-/badeferie.

Jeg vil helst til et land, jeg ikke har besøgt før, men det begrænser udvalget til Spanien, Irland eller Østeuropa, så kom gerne med tips til de områder. Men ellers er jeg også åben for at gense et land, hvis I har nogle gode anbefalinger, jeg har trods alt ikke se alt i et land, bare fordi jeg har været der før :D


Jeg har lige forelsket mig i området Rhonda, i Spanien. Ligger i kørselsafstand fra Malaga.

Prøv lige og se :love: :dåne:


Der skulle i øvrigt ligge nogle smukke badesøer (Cuevo del Gato) 20 minutters køreafstand uden for Rhonda.

Gad vide om man kunne vandre derud i stedet :gruble:

Edit: det kan man, der er en vandrerute på Ca. 9,2 km
Senest rettet af IrmaPigen 11. mar 2018, 09:17, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf FormerlyKnownAs » 11. mar 2018, 09:13

differentdaydifferentperson skrev:Ville i have nogen indvendinger imod rejse til Ægypten(Sharm-El-Sheik)? Tænker sikkerhedsmæssigt.
Har selvfølgelig læst udenrigsministeriets anbefaling, men er stadig i tvivl.
Så vidt jeg kan forstå står 70% af hotellerne tomme dernede og der flyver fx ingen britiske flyselskaber derhen.
Rejser i maj måned.


Der er totalt dødt i Sharm. Virkelig helt og aldeles dødt.jeg er kommet i Egypten i 25 år og har også boet der. Sidst var for et år siden. Vi kommer næppe igen.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf IrmaPigen » 11. mar 2018, 09:34

differentdaydifferentperson skrev:Ville i have nogen indvendinger imod rejse til Ægypten(Sharm-El-Sheik)? Tænker sikkerhedsmæssigt.
Har selvfølgelig læst udenrigsministeriets anbefaling, men er stadig i tvivl.
Så vidt jeg kan forstå står 70% af hotellerne tomme dernede og der flyver fx ingen britiske flyselskaber derhen.
Rejser i maj måned.


Min kæreste foreslog det. Jeg afviste fordi jeg generelt helst ikke vil rejse til destinationer med lidt belastende rejsevejledning (undtagelsestilstand og høj risiko for terror) Af samme årsag fravalgte jeg Istanbul, som ellers var den oprindelige plan.
0
Brugeravatar
differentdaydifferentperson
Indlæg: 881
Tilmeldt: 27. sep 2016, 19:04
Kort karma: 99
Likede indlæg: 1124

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf differentdaydifferentperson » 11. mar 2018, 10:41

Fuck. Det her er i de FØRSTE der siger til mig, og jeg har snakket med en del om det fordi jeg er ret nervøs for det. Alle de mennesker jeg har snakket med irl har slet ikke taget det(mig) seriøst og grint lidt af det.

Jeg er super nervøs for at rejse derned, tjekker om der kommer opdateringer på um’s hjemmeside konstant - jeg er den eneste ud af vores gruppe på 12 mennesker der overhovedet VED at det står slemt til i Egypten for tiden - jeg har prøvet at fortælle dem det, men de tager det overhovedet ikke seriøst
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf FormerlyKnownAs » 11. mar 2018, 10:47

Altså sikkerhedsmæssigt havde ejg ikke problem med at tage afsted, havde heller ikke set på Um side inden. Men der var bare mega hamrende dødsygt. Intet liv. Egyptiske sælgere er monster irriterende og efter at ca 60% af turismen er væk, er de blevet endnu værre. Aldrig mere
1
Brugeravatar
differentdaydifferentperson
Indlæg: 881
Tilmeldt: 27. sep 2016, 19:04
Kort karma: 99
Likede indlæg: 1124

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf differentdaydifferentperson » 11. mar 2018, 16:05

FormerlyKnownAs skrev:Altså sikkerhedsmæssigt havde ejg ikke problem med at tage afsted, havde heller ikke set på Um side inden. Men der var bare mega hamrende dødsygt. Intet liv. Egyptiske sælgere er monster irriterende og efter at ca 60% af turismen er væk, er de blevet endnu værre. Aldrig mere



Hmm, hmm, okay.. Tak for svar. Ved sgu ikke lige hvad jeg gør endnu :genert: Det er svigerfamilien der har inviteret mig med...
0
Brugeravatar
Lucia
Indlæg: 1545
Tilmeldt: 20. dec 2015, 14:42
Kort karma: 66
Likede indlæg: 2154

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Lucia » 11. mar 2018, 18:06

1234 skrev:Montenegro kunne være et godt bud også, fordi det er så småt, så man kommer hurtigt fra stranden op til bjergene.
Et andet bud kunne være Ungarn Budapest balatonsøen er vidst en ret godt kombination. Jeg ved dog ikke om naturen er så spændende. Albanien har også det hele, men det er ikke et nemt rejseland.

Tak for bud!
Montenegro kunne helt sikkert være interessant at se på, men har lige tjekket priser på flybilletter og de var godt nok pebrede, så det må blive på en køreferie engang i stedet for. Jeg skal i hvert fald ikke have flybilletter til over 3000,- når det er et sted, der ikke er længere væk :nerve:
Jeg har også overvejet Budapest, det er også rimeligt billigt med fly, så den må tilføjes på research-listen tror jeg.
Albanien har jeg ikke været i, så på den led er det et virkelig godt bud, men hvis det er svært at rejse rundt der, så vil jeg nok helst rejse med andre eller i hvert fald være lidt mere erfaren i at rejse helt mutters alene i længere tid først :gruble:
0

Tilbage til "Rejser"