Den store rejse-sniksnaktråd

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Wizzze » 12. sep 2018, 12:05

1234 skrev:Jeg har verdens største first World problem. Jeg kan ikke finde ud af hvor jeg vil på vinterferie og hvor mange penge jeg vil bruge på det :lol: jeg er endda så meget ude på dybt vand, at jeg overvejede et pakkerejse hos et charterselskaber, fordi det var billigere end fly alene dertil.

Hvor meget rejsetid og penge er i andre villig til at bruge på en uges ferie?


Vi har en tommelfingerregel der hedder 1500kr. pr nat for hotel, og så kommer flybilletten oven i, og det kommer jo an på hvor man vil hen og hvor sent man booker. Mener at sidst vi rejste en uge, gav vi omkring 13.000 for selve rejsen, mad og lommepenge er en anden historie :tie:
0
Do as I say! :whip:
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf 1234 » 12. sep 2018, 12:17

Wizzze skrev:
Vi har en tommelfingerregel der hedder 1500kr. pr nat for hotel, og så kommer flybilletten oven i, og det kommer jo an på hvor man vil hen og hvor sent man booker. Mener at sidst vi rejste en uge, gav vi omkring 13.000 for selve rejsen, mad og lommepenge er en anden historie :tie:


Ja okay så tanker vi ret forskelligt. Jeg ser det mere som en samlet hele, så hvis overnatning er billig, så er jeg villig til betale mere for fly og omvendt. Men jeg regner altid i pris pr. dag, så dyrere flybilletter går også bedre på lange ferie, fordi der så er flere dage at sprede det udover.

Det jeg overvejer som jeg er i tvivl om at tage til Gambia, Senegal eller nogle andre afrikanske land for kun en uge. Og her koster fly til, det jeg normalt giver for en uges ferie med fly og hotel. Plus rejsen frem og tilbage næsten bliver en hel dag.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Wizzze » 12. sep 2018, 12:33

1234 skrev:
Wizzze skrev:
Vi har en tommelfingerregel der hedder 1500kr. pr nat for hotel, og så kommer flybilletten oven i, og det kommer jo an på hvor man vil hen og hvor sent man booker. Mener at sidst vi rejste en uge, gav vi omkring 13.000 for selve rejsen, mad og lommepenge er en anden historie :tie:


Ja okay så tanker vi ret forskelligt. Jeg ser det mere som en samlet hele, så hvis overnatning er billig, så er jeg villig til betale mere for fly og omvendt. Men jeg regner altid i pris pr. dag, så dyrere flybilletter går også bedre på lange ferie, fordi der så er flere dage at sprede det udover.

Det jeg overvejer som jeg er i tvivl om at tage til Gambia, Senegal eller nogle andre afrikanske land for kun en uge. Og her koster fly til, det jeg normalt giver for en uges ferie med fly og hotel. Plus rejsen frem og tilbage næsten bliver en hel dag.


Vi gider ikke flyve langt for en uge, for meget "spild" tid. En uge, så er vi indenfor Europa.
0
Do as I say! :whip:
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf TomKah » 12. sep 2018, 15:30

1234 skrev:
Wizzze skrev:
Vi har en tommelfingerregel der hedder 1500kr. pr nat for hotel, og så kommer flybilletten oven i, og det kommer jo an på hvor man vil hen og hvor sent man booker. Mener at sidst vi rejste en uge, gav vi omkring 13.000 for selve rejsen, mad og lommepenge er en anden historie :tie:


Ja okay så tanker vi ret forskelligt. Jeg ser det mere som en samlet hele, så hvis overnatning er billig, så er jeg villig til betale mere for fly og omvendt. Men jeg regner altid i pris pr. dag, så dyrere flybilletter går også bedre på lange ferie, fordi der så er flere dage at sprede det udover.

Det jeg overvejer som jeg er i tvivl om at tage til Gambia, Senegal eller nogle andre afrikanske land for kun en uge. Og her koster fly til, det jeg normalt giver for en uges ferie med fly og hotel. Plus rejsen frem og tilbage næsten bliver en hel dag.


Vi var i Senegal sidste vinter. Pga tidsforskellen synes jeg egentlig fint man kan gøre det for en uge dertil. Jeg ville aldrig tage til Asien for en uge.
Billetterne var ret billige sidste vinter - mener vi gav 13000 kr for 5 personer.
0
Brugeravatar
Fru.skruk
Indlæg: 304
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 274

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Fru.skruk » 12. sep 2018, 15:56

Jeg skal med tog til Hamborg sammen med mine tre unger. Vi elsker at rejse med tog :love:
Vi har bestilt hotel i et lidt tvivlsomt område (har jeg fundet ud af bagefter). Det kan afbestilles endnu. Er der nogen af jer, der har erfaringer med Hamborg og kan råde mig? Er den her gade for hård med 3 mindre børn?

Steindamm

Det at rejse med 3 mindre børn betyder selvfølgelig, at vi ikke er så sent ude.

Og har I idéer til oplevelser og mad? Mine børn kan godt sidde pænt og hygge sig på en restaurant, men selvfølgelig ikke i 3 timer.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18275

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Mi55y » 12. sep 2018, 15:57

TomKah skrev:
1234 skrev:
Wizzze skrev:
Vi har en tommelfingerregel der hedder 1500kr. pr nat for hotel, og så kommer flybilletten oven i, og det kommer jo an på hvor man vil hen og hvor sent man booker. Mener at sidst vi rejste en uge, gav vi omkring 13.000 for selve rejsen, mad og lommepenge er en anden historie :tie:


Ja okay så tanker vi ret forskelligt. Jeg ser det mere som en samlet hele, så hvis overnatning er billig, så er jeg villig til betale mere for fly og omvendt. Men jeg regner altid i pris pr. dag, så dyrere flybilletter går også bedre på lange ferie, fordi der så er flere dage at sprede det udover.

Det jeg overvejer som jeg er i tvivl om at tage til Gambia, Senegal eller nogle andre afrikanske land for kun en uge. Og her koster fly til, det jeg normalt giver for en uges ferie med fly og hotel. Plus rejsen frem og tilbage næsten bliver en hel dag.


Vi var i Senegal sidste vinter. Pga tidsforskellen synes jeg egentlig fint man kan gøre det for en uge dertil. Jeg ville aldrig tage til Asien for en uge.
Billetterne var ret billige sidste vinter - mener vi gav 13000 kr for 5 personer.


Jeg var i Japan sidste år i 10 dage fre-søn, og det var fint. Nåede Osaka, Kyoto, Tokyo og Hakone/Mt Fuji. Kunne selvfølgelig have brugt meget længere tid, men jeg følte på ingen måde, at jeg gik glip af noget.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Wizzze » 12. sep 2018, 17:44

Fru.skruk skrev:Jeg skal med tog til Hamborg sammen med mine tre unger. Vi elsker at rejse med tog :love:
Vi har bestilt hotel i et lidt tvivlsomt område (har jeg fundet ud af bagefter). Det kan afbestilles endnu. Er der nogen af jer, der har erfaringer med Hamborg og kan råde mig? Er den her gade for hård med 3 mindre børn?

Steindamm

Det at rejse med 3 mindre børn betyder selvfølgelig, at vi ikke er så sent ude.

Og har I idéer til oplevelser og mad? Mine børn kan godt sidde pænt og hygge sig på en restaurant, men selvfølgelig ikke i 3 timer.


Jeg vil sige at det er den forkerte side af hovedbanegården, tænk lidt ala en blanding af Istedgade og Vesterbrogade for nogle år siden. Det er et etnisk kvarter, og del af den "sjove" del af byen, sexbutikker, hoteller der lejer værelser på timebasis, og den slags. Men jeg ville mere være urolig for jeres nattesøvn, end for jeres sikkerhed.

Jeg har skrevet lidt om Hamborg tidligere
http://www.debatten.net/forum/viewtopic ... 55#p620650
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Fru.skruk
Indlæg: 304
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 274

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Fru.skruk » 12. sep 2018, 18:02

Wizzze skrev:
Fru.skruk skrev:Jeg skal med tog til Hamborg sammen med mine tre unger. Vi elsker at rejse med tog :love:
Vi har bestilt hotel i et lidt tvivlsomt område (har jeg fundet ud af bagefter). Det kan afbestilles endnu. Er der nogen af jer, der har erfaringer med Hamborg og kan råde mig? Er den her gade for hård med 3 mindre børn?

Steindamm

Det at rejse med 3 mindre børn betyder selvfølgelig, at vi ikke er så sent ude.

Og har I idéer til oplevelser og mad? Mine børn kan godt sidde pænt og hygge sig på en restaurant, men selvfølgelig ikke i 3 timer.


Jeg vil sige at det er den forkerte side af hovedbanegården, tænk lidt ala en blanding af Istedgade og Vesterbrogade for nogle år siden. Det er et etnisk kvarter, og del af den "sjove" del af byen, sexbutikker, hoteller der lejer værelser på timebasis, og den slags. Men jeg ville mere være urolig for jeres nattesøvn, end for jeres sikkerhed.

Jeg har skrevet lidt om Hamborg tidligere
http://www.debatten.net/forum/viewtopic ... 55#p620650


Sikkerheden er det vigtigste for mig. Måske jeg skulle beholde hotelværelset og bilde mig ind, at jeg var ude at feste om natte i stedet for at ligge og sove fra kl. 21 (som nok bliver virkeligheden). Ungerne kan sove fra alt, så det er kun mig, der skal overveje.
Men tusind tak. Jeg kigger lige på hoteller éen gang til.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Wizzze » 13. sep 2018, 06:33

Der er KRISE i det lille hjem, frk W kan ikke få plads til hendes garderobe skabe i to kufferter :lol:

Hvor meget / hvordan pakker I til en lang ferie?

Pakker i et nyt sæt tøj til hver dag, eller pakker i, så dele genbruges over flere dage?
Det kommer vel ikke som en overraskelse, men hun kæmper især med at begrænse sig sko mæssigt, alt fra gummistøvler til stilletter er i spil, og en farve er jo ikke nok :-D
jeg tager 2 par, udover dem jeg rejser i, med. Hvad med jer?
0
Do as I say! :whip:
Selma156
Indlæg: 2351
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6819

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Selma156 » 13. sep 2018, 06:39

Wizzze skrev:Der er KRISE i det lille hjem, frk W kan ikke få plads til hendes garderobe skabe i to kufferter :lol:

Hvor meget / hvordan pakker I til en lang ferie?

Pakker i et nyt sæt tøj til hver dag, eller pakker i, så dele genbruges over flere dage?
Det kommer vel ikke som en overraskelse, men hun kæmper især med at begrænse sig sko mæssigt, alt fra gummistøvler til stilletter er i spil, og en farve er jo ikke nok :-D
jeg tager 2 par, udover dem jeg rejser i, med. Hvad med jer?


Jeg er nok den forkerte at spørge, for jeg har lige rejst knap to uger i USA og Canada kun med håndbagage :D Jeg havde rigeligt skiftetøj, dog kun to par sko, hvor jeg smed det ene par ud derovre. Smed også lidt andet tøj ud, så der var plads til lidt outlet-shopping.

Jeg vaskede tøj en enkelt gang undervejs på et hotel og det fungerede ganske glimrende.
2
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf 1234 » 13. sep 2018, 06:48

Selma156 skrev:
Wizzze skrev:Der er KRISE i det lille hjem, frk W kan ikke få plads til hendes garderobe skabe i to kufferter :lol:

Hvor meget / hvordan pakker I til en lang ferie?

Pakker i et nyt sæt tøj til hver dag, eller pakker i, så dele genbruges over flere dage?
Det kommer vel ikke som en overraskelse, men hun kæmper især med at begrænse sig sko mæssigt, alt fra gummistøvler til stilletter er i spil, og en farve er jo ikke nok :-D
jeg tager 2 par, udover dem jeg rejser i, med. Hvad med jer?



Jeg er nok den forkerte at spørge, for jeg har lige rejst knap to uger i USA og Canada kun med håndbagage :D Jeg havde rigeligt skiftetøj, dog kun to par sko, hvor jeg smed det ene par ud derovre. Smed også lidt andet tøj ud, så der var plads til lidt outlet-shopping.

Jeg vaskede tøj en enkelt gang undervejs på et hotel og det fungerede ganske glimrende.


Jeg kører lidt samme stil som Selma. Sidst jeg var afsted havde jeg 7-8 kg med til 3 uger og kun et par sko. Den eneste grund til jeg ikke nøjes med håndbagage er jeg ikke gider tænke over væskedelen.
1
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Stitch » 13. sep 2018, 07:24

Wizzze skrev:Der er KRISE i det lille hjem, frk W kan ikke få plads til hendes garderobe skabe i to kufferter :lol:

Hvor meget / hvordan pakker I til en lang ferie?

Pakker i et nyt sæt tøj til hver dag, eller pakker i, så dele genbruges over flere dage?
Det kommer vel ikke som en overraskelse, men hun kæmper især med at begrænse sig sko mæssigt, alt fra gummistøvler til stilletter er i spil, og en farve er jo ikke nok :-D
jeg tager 2 par, udover dem jeg rejser i, med. Hvad med jer?


Jeg har IKKE med til hver dag. Gider ikke slæbe på det og skal have plads til at købe noget med hjem. Enten tøj eller madvarer :D.
Men jeg har en lidt mærkelig måde at pakke på. Jeg tager alt det, jeg godt kunne tænke mig og lægger det i bunker på sengen. Hver sin ting for sig - bukser en bunke, kjoler en bunke etc. Derefter går jeg hver bunke igennem og udvælger igen, dem jeg helst vil have med. Tænker over hvad der passer sammen og vejret. Og sorterer ned til jeg har 2-3 af hver. Ish. Alt efter hvad det er. Har altid rigeligt med trusser med :D. Er glad for lag på lag og det fungerer rigtig fint til ferier. Vasker gerne i hånden på ferien. For eksempel undertøj og fine skjorter eller bluser.

Sko er som regel bare: 1 par sneakers, 1 par ballarina eller støvletter alt efter vejret, 1 par havaianas. 1 par stiletter eller pumps HVIS jeg skal noget hvor jeg ved de bliver brugt. Rejser i 1 par af skoene. Som regel sneakers.
1
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14808
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24920

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf sigge » 13. sep 2018, 09:45

Wizzze skrev:Der er KRISE i det lille hjem, frk W kan ikke få plads til hendes garderobe skabe i to kufferter :lol:

Hvor meget / hvordan pakker I til en lang ferie?

Pakker i et nyt sæt tøj til hver dag, eller pakker i, så dele genbruges over flere dage?
Det kommer vel ikke som en overraskelse, men hun kæmper især med at begrænse sig sko mæssigt, alt fra gummistøvler til stilletter er i spil, og en farve er jo ikke nok :-D
jeg tager 2 par, udover dem jeg rejser i, med. Hvad med jer?


Jeg har kun rejst i længere tid end 1 uge (+/-) én gang, da jeg var 3 uger i New Zealand, og der havde jeg også virkelig pakkekrise. Jeg måtte tage ting ud af min ret store kuffert 2 gange for at få den lukket. Jeg gætter så på, at min garderobe var noget mere praktisk orienteret end Frk. W's. :-D Jeg havde vist en enkelt nogenlunde pæn kjole med tilhørende sko med, ellers var det bukser i varierende tykkelse og længde, kort- og langærmede T-shirts og cardigans/overtøj. Jeg havde vist 4 par sko med udover de sneakers, jeg rejste i: Vandresko, ekstra sneakers, klipklappere og de førnævnte lidt pænere sko. Vi vaskede 2 gange undervejs i møntvaskerier på hotel/motel, og jeg fik i øvrigt ikke brug for kjolen og de pæne sko.

Men man siger jo også, at i New Zealand kan man opleve alle 4 årstider på én dag. Hvis der var et lidt mere stabilt vejrlig det sted, jeg skulle hen, ville pakningen måske være lidt lettere. Men jeg har aldrig mestret disciplinen at pakke let.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3441
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 273
Likede indlæg: 3074

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Alphilia » 13. sep 2018, 11:30

Vi er afsted i 14 dage og min kuffert har rigelig plads.
Jeg har rent tøj til næsten hver dag, men meget i materialer, der ikke fylder særlig meget. Kriteriet har været, at det kan matches på kryds og tværs. Jeg tænker vi vasker hvis det ser helt skidt ud og at der nok ryger lidt nyt i undervejs. Jeg har begrænset mig i skoafdelingen i erkendelse af, at jeg alligevel sjældent får brugt pæne sko når jeg har dem med.
Derudover spiller det selvfølgelig ind, at vejrudsigten er sensommervejr og destinationen en hvor der skal gåes meget.
0
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf TomKah » 14. sep 2018, 03:19

Vi har som regel næsten intet tøj med. Vi er en familie på fem og har som regel to rygsække, der vejer 11-15 kg på en sommerferie.
Hvis klima er tørt kan jeg sagtens bruge tøj to dage, men i fugtigt kun 1.
Jeg vasker både i hånden og i maskine hvis jeg kan komme til det. I USA har alle hotel/motel vaskemaskiner, så det er sindssygt nemt, men også sidste år vi var i Georgien var der vaskemaskine flere steder.
0

Tilbage til "Rejser"