Den store rejse-sniksnaktråd

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
MOGA
Indlæg: 4052
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf MOGA » 23. jul 2018, 13:37

Muddi skrev:
MOGA skrev:
Muddi skrev:Jeg har et spørgsmål, som jeg håber, nogen kan svare på. Min kæreste og jeg skal til USA den 4. September. Jeg tager Sertralin, men har simpelthen så svært ved at finde ud af, hvordan reglerne for indføring i USA er. Nogen der ved det?


https://dk.usembassy.gov/u-s-citizen-se ... 1532349552


Tak :)

Er bare ikke så god til at læse engelsk, så det er lidt svært at finde rundt i linket :genert:


Du skal have al medicin i håndbagagen, det skal være mærket, du må ikke medbringe mere end du har brug for til turen og du skal have en lægeattest på al medicin med alle dine data, hvad medicinen gives for, navn på medicinen og dosis.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Wizzze » 23. jul 2018, 13:38

Muddi skrev:
MOGA skrev:
Muddi skrev:Jeg har et spørgsmål, som jeg håber, nogen kan svare på. Min kæreste og jeg skal til USA den 4. September. Jeg tager Sertralin, men har simpelthen så svært ved at finde ud af, hvordan reglerne for indføring i USA er. Nogen der ved det?


https://dk.usembassy.gov/u-s-citizen-se ... 1532349552


Tak :)

Er bare ikke så god til at læse engelsk, så det er lidt svært at finde rundt i linket :genert:



Medicinattest fra egen læge, hvor Schengen-attesten (pillepas) ikke anerkendes:
Der gælder andre regler for rejser med medicin til lande uden for Schengen-området. Reglerne kan variere fra land til land, og du bør derfor henvende dig til ambassaden for det land, du rejser til, for at høre, hvilke krav der er gældende.

Det er Udenrigsministeriets erfaring, at følgende praksis som regel gælder:

Få din egen læge til at skrive en attest, som angiver:

Dit navn, fødselsdato og pasnummer
Hvad du behandles for
Hvad du behandles med (navn og styrke på din medicin)
Hvilken mængde du er ordineret (mængde pr. dag)

Attesten bør som minimum skrives på engelsk, men spørg på ambassaden for det land, du rejser til, hvilke sprog de accepterer, (Se The Copenhagen Diplomatic List her, hvor kontaktoplysninger på andre landes repræsentationer i Danmark findes).
Legalisering af medicinattest og evt. oversættelse

Det er Udenrigsministeriets erfaring, at en medicinattest fra egen læge skal legaliseres af Udenrigsministeriet.

Hvis du skal have attesten oversat, skal oversættelsen påtegnes af en notar eller Dansk Erhverv, før Udenrigsministeriet kan Apostille-påtegne oversættelsen. Der opkræves gebyr for legaliseringer.

Du kan finde kontaktinformation til Udenrigsministeriets Legaliseringskontor her.

Visse lande vil desuden kræve, at deres egen ambassade i Danmark har legaliseret din attest og en eventuel oversættelse. Dette skal ske efter, at Udenrigsministeriet har legaliseret dokumentet. Det gælder kun for de lande, som ikke har underskrevet den internationale Apostille-konvention. Klik her for at se en liste over lande der har underskrevet den internationale Apostille-konvention.
http://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-t ... aa-rejsen/

USA er et Apostille land, så UM´s påtegning er nok. Men måske er det ikke nødvendigt, så vidt jeg kan se af listen med de farlige og forbudte stoffer, er det omtalte produkt ikke på listen http://www.sum.dk/Sundhed/Medicin-og-ap ... r-2017.pdf men spørg på Apoteket og lægen og få mere vejledning.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. jul 2018, 08:11

Jeg har allerede fløjet otte gange i år og skal afsted igen på søndag og til oktober. Det hele er forholdsvist korte ture, men jeg er på det seneste begyndt at tænke over, om alt det flyveri egentlig passer ind i det liv, jeg miljømæssigt ønsker at føre, og er kommet frem til, at det gør det ikke rigtig.
Det handler ikke om, at jeg fremover vil være totalt asketisk, men at jeg bare vil prøve at være lidt mere bevidst om, hvordan jeg planlægger mine rejser.
Fx. ville der ikke gå nogen skår af mig, fordi jeg begyndte at tage bussen til Berlin.

Uafhængigt af disse tanker fik jeg i Kolding lyst til at udforske denne del af Danmark noget mere og tage på en "homecoming tour" rundt i den sydlige del af Jylland, hvor min mor og hendes familie stammer fra, og hvor min morfars søster stadig bor og gerne vil have besøg. Foreløbige planlagte stop er Sønderborg, Haderslev, Esbjerg og Christiansfeld, men det er også alt, der ligger fast pt. Jeg vil også gerne til Hamborg med tog, måske som en del af samme tur, måske for sig selv.
0
MOGA
Indlæg: 4052
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf MOGA » 24. jul 2018, 08:25

Alkaia skrev:Jeg kunne godt tænke mig en fem-ti-femten dage udenfor Danmark, stadig i Europa, hvor man ikke bliver svitset når man går udenfor en dør. Datoer skal ligge fra 1. august.

Indtil videre ser Skotland og Irland bedst ud.
Jeg har også haft kig på Island og Færøerne, men det er bare en del dyrere at komme dertil. Nogen der kender priser på alt fra vandrehjem, hotel, mad, evt. billeje, bus, tog, restaurant mv.?
Jeg har ikke verdens største budget, og billetterne må i sig selv ikke koste meget mere end 2000 kroner.


Jeg har kun været i og omkring Dublin. Jeg husker priserne som lavere end i Danmark. Ikke meget, men måske 10%.

Vi lejede bil hos Avis i en dag, en Hyundai i10. Det kostede omkring 600 kr., men hvis man lejer i flere dage, er prisen pr. dag typisk lavere.

Og så vil jeg sige - gør det! Dublin er fed, og lande er utroligt smukt.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Mi55y » 24. jul 2018, 08:55

Alkaia skrev:Jeg kunne godt tænke mig en fem-ti-femten dage udenfor Danmark, stadig i Europa, hvor man ikke bliver svitset når man går udenfor en dør. Datoer skal ligge fra 1. august.

Indtil videre ser Skotland og Irland bedst ud.
Jeg har også haft kig på Island og Færøerne, men det er bare en del dyrere at komme dertil. Nogen der kender priser på alt fra vandrehjem, hotel, mad, evt. billeje, bus, tog, restaurant mv.?
Jeg har ikke verdens største budget, og billetterne må i sig selv ikke koste meget mere end 2000 kroner.


Vi kørte en uge rundt i Irland sidste sommer og sluttede af med 3 dage i Dublin. Det var en fantastisk tur, og vi regner med at vende tilbage for at se resten af landet på et senere tidspunkt. Det var dyrt at bo i Dublin, men ret billigt andre steder. Vi brugte i alt 8.500,- på overnatninger for to, og vi bookede en del on the road. Vi var begrænset af, at vi skulle bruge 3-mandsværelser på hele turen, så det kan sikkert sagtens gøres en del billigere. For fly kom vi af med omkring 1.500,- pr. person, så vidt jeg husker. Vi endte på ca. 22.000,- i alt inkl. rejse, overnatning, billeje i en uge, mad og aktiviteter for to i ti dage.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
MOGA
Indlæg: 4052
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf MOGA » 24. jul 2018, 09:00

Mi55y skrev:
Alkaia skrev:Jeg kunne godt tænke mig en fem-ti-femten dage udenfor Danmark, stadig i Europa, hvor man ikke bliver svitset når man går udenfor en dør. Datoer skal ligge fra 1. august.

Indtil videre ser Skotland og Irland bedst ud.
Jeg har også haft kig på Island og Færøerne, men det er bare en del dyrere at komme dertil. Nogen der kender priser på alt fra vandrehjem, hotel, mad, evt. billeje, bus, tog, restaurant mv.?
Jeg har ikke verdens største budget, og billetterne må i sig selv ikke koste meget mere end 2000 kroner.


Vi kørte en uge rundt i Irland sidste sommer og sluttede af med 3 dage i Dublin. Det var en fantastisk tur, og vi regner med at vende tilbage for at se resten af landet på et senere tidspunkt. Det var dyrt at bo i Dublin, men ret billigt andre steder. Vi brugte i alt 8.500,- på overnatninger for to, og vi bookede en del on the road. Vi var begrænset af, at vi skulle bruge 3-mandsværelser på hele turen, så det kan sikkert sagtens gøres en del billigere. For fly kom vi af med omkring 1.500,- pr. person, så vidt jeg husker. Vi endte på ca. 22.000,- i alt inkl. rejse, overnatning, billeje i en uge, mad og aktiviteter for to i ti dage.


Der gjorde vi det temmelig meget billigere. Flybilletter med Norwegian til 450 t/r. Vi boede på Jury’s Inn lige overfor Christchurh (meget centralt) til 3600 for 4 nætter - to voksne og to børn i i familieværelse.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Mi55y » 24. jul 2018, 09:16

MOGA skrev:Der gjorde vi det temmelig meget billigere. Flybilletter med Norwegian til 450 t/r. Vi boede på Jury’s Inn lige overfor Christchurh (meget centralt) til 3600 for 4 nætter - to voksne og to børn i i familieværelse.


Vi fløj fra Jylland, så de priser kom vi ikke i nærheden af. Derudover skulle vi flyve, så vi kunne mødes med 3.manden, som kom fra Kbh. Vi endte på to timers ventetid, så det passede fint med, at vi fik lidt frokost og ordnede lejebil i ventetiden. Vi måtte af med 4.300,- for et 3-personersværelse for 3 nætter i Dublin - vi havde egentlig fundet lidt billigere, men når vi læste anmeldelser, var der meget larm i weekenden, og vi skulle netop bo der tors-søndag. Og så var dette det billigste vi kunne finde der midt i juli, hvor der var 3 rigtige senge og ikke bare en opredning. I Galway måtte vi slippe 2.500,- for to nætter. Men ellers kom vi som regel max. af med 5-700,- pr. nat for 3 personer, hvilket må siges at være ret billigt!
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Lykke
Indlæg: 6936
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Lykke » 24. jul 2018, 09:26

DetSorteCirkus skrev:Jeg har allerede fløjet otte gange i år og skal afsted igen på søndag og til oktober. Det hele er forholdsvist korte ture, men jeg er på det seneste begyndt at tænke over, om alt det flyveri egentlig passer ind i det liv, jeg miljømæssigt ønsker at føre, og er kommet frem til, at det gør det ikke rigtig.
Det handler ikke om, at jeg fremover vil være totalt asketisk, men at jeg bare vil prøve at være lidt mere bevidst om, hvordan jeg planlægger mine rejser.
Fx. ville der ikke gå nogen skår af mig, fordi jeg begyndte at tage bussen til Berlin.

Uafhængigt af disse tanker fik jeg i Kolding lyst til at udforske denne del af Danmark noget mere og tage på en "homecoming tour" rundt i den sydlige del af Jylland, hvor min mor og hendes familie stammer fra, og hvor min morfars søster stadig bor og gerne vil have besøg. Foreløbige planlagte stop er Sønderborg, Haderslev, Esbjerg og Christiansfeld, men det er også alt, der ligger fast pt. Jeg vil også gerne til Hamborg med tog, måske som en del af samme tur, måske for sig selv.


Tog er virkelig hyggeligt som rejseform! Især når man slipper for danske dsb og kommer til de tyske toge - Uh de er lækre.
Vi har netop været i Hannover med tog - så hyggeligt.
I forhold til at flyve, vil jeg virkelig mange gange heller tage tog. Men det er nok også fordi vi alligevel skal med tog til København for at flyve.
1
MOGA
Indlæg: 4052
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf MOGA » 24. jul 2018, 12:19

Alkaia skrev:
MOGA skrev:
Jeg har kun været i og omkring Dublin. Jeg husker priserne som lavere end i Danmark. Ikke meget, men måske 10%.

Vi lejede bil hos Avis i en dag, en Hyundai i10. Det kostede omkring 600 kr., men hvis man lejer i flere dage, er prisen pr. dag typisk lavere.

Og så vil jeg sige - gør det! Dublin er fed, og lande er utroligt smukt.


Det samme har jeg, det er bare så mange år siden, at jeg ikke var sikker på hvordan det så ud med priser nu. :)
Ved ikke helt hvor tryg jeg er ved at køre i venstre side. :gruble: Hvordan kører de derovre?


De kører fint. Jeg har kørt i det meste af Europa, og de skiller sig ikke ud, synes jeg. Venstrekørslen vænner man sig lynhurtigt til, synes jeg. Det bliver på en måde logisk, når man sidder i den anden side af bilen, hvis det giver mening? Selv Dublin i myldretiden gik fint.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Mi55y » 24. jul 2018, 13:18

Alkaia skrev:
Mi55y skrev:
Vi kørte en uge rundt i Irland sidste sommer og sluttede af med 3 dage i Dublin. Det var en fantastisk tur, og vi regner med at vende tilbage for at se resten af landet på et senere tidspunkt. Det var dyrt at bo i Dublin, men ret billigt andre steder. Vi brugte i alt 8.500,- på overnatninger for to, og vi bookede en del on the road. Vi var begrænset af, at vi skulle bruge 3-mandsværelser på hele turen, så det kan sikkert sagtens gøres en del billigere. For fly kom vi af med omkring 1.500,- pr. person, så vidt jeg husker. Vi endte på ca. 22.000,- i alt inkl. rejse, overnatning, billeje i en uge, mad og aktiviteter for to i ti dage.


22500 kroner lidt udenfor min liga. :lol:
Jeg overvejer at tage bus til København, og flyve derfra hvis det er meget billigere.

Er der nogle steder du kan anbefale?


Vi sparede så heller ikke på noget - uden at være ekstravagante. Men vi var f.eks. i et par escape rooms, på flere guidede ture osv. Jeg har en gammel kollega. der rejste rundt derovre med bus, det havde fungeret fint. Men ellers er venstrekørsel ikke noget problem. Jeg havde ret ondt i maven, da jeg første gang satte mig bag rattet, men det gik fint og jeg endte med helst at ville køre selv fremfor at lade min kæreste overtage. De kører pænt. På de helt små veje på landet skal man blot være opmærksomme på vigepladser, så man evt. ved, hvor langt man skal bakke, hvis man møder modkørende. Det blev nu ikke nødvendigt for os, de lokale var gode til at tage teten på det område.

Jeg vil meget gerne anbefale Doolin - arnestedet for traditionel irsk musik, hvilket den meget lille by bærer præg af i form af antal pubs med live musik. Det ligger meget tæt på Cliffs of Moher, og man kan sejle derfra til Aran Islands, som bestemt var en oplevelse. Doolin caves var også ret spændende!
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf TomKah » 25. jul 2018, 12:13

Jeg var i Irland to gange sidste år. I Cork og i Nordirland.
I Cork var der rigtig hyggelige restauranter og god øl og stemning.
Vores tur til Nordirland var skøn og super billig. Vi fløj til Dublin og lejede bil ved Hertz da den måtte indføres til Nordirland uden gebyr. Jeg synes det var billigt at leje bil - vi gav 600kr for fredag til mandag.
Bilen gjorde at vi også havde mulighed for at bo på nogle billige B&b uden for byerne.
Vi startede med at se newgrange og kørte derefter op og sov på landet uden for Belfast. I Belfast så vi Titanic museet og vægmalerierne fra borgerkrigen.
Herefter kørte vi langs kysten til Cushendun hvor vi sov på B&b.
Næste morgen kørte vi op og så giants causeway. Vi parkerede i byen og gik en halv time frem og tilbage for at spare den fuldstændig ublu parkeringsafgift.

Vi overnattede i en by halvt tilbage mod Dublin for næste morgen skulle vi bare køre for at komme retur til lufthavnen.

Vi spiste pubmad hver dag - synes ikke rigtig der var andet.

Vi havde en super skøn og virkelig billig weekendtur - under 5000kr for to inkl alt.
1
didaa
Indlæg: 1710
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2347

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf didaa » 27. jul 2018, 06:35

didaa skrev:Vi kører på roadtrip i Sverige på mandag, og ender til weekenden i Stockholm. Har aldrig været der, er der nogen der har gode tips? Har søn med på 5 år, så gerne noget sejlads, park eller lign. Og gode spisesteder hvor der ikke er alt for meget fest om aftenen :-)

Vi skal bo på Haymarket by Scandic hvis det siger nogen noget.


Hiver lige denne frem igen, håber der er nogen med gode idéer :kys:
0
LidtLakrids
Indlæg: 305
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf LidtLakrids » 30. jul 2018, 14:30

Vi pønser på en tur i autocamper i USA til næste sommer. Er der nogen der har erfaring med at have små børn med på sådan en tur? :) Bruger man autostole i sådan en? Børnene vil til den tid være 2 og 4 år.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf 1234 » 30. jul 2018, 16:55

Hvilke rejser var I andre glade for I nåede inden I fik børn? Eller ville I gerne have nået? Min mand og jeg skal nok have børn om et års tid, hvilket gør vi nok har 2-3 rejser inden. Og dem vil jeg gerne bruge på nogen af de rejser man ikke rigtig kan de første par år med børn.
0
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11937

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Bergen » 31. jul 2018, 19:06

1234 skrev:Hvilke rejser var I andre glade for I nåede inden I fik børn? Eller ville I gerne have nået? Min mand og jeg skal nok have børn om et års tid, hvilket gør vi nok har 2-3 rejser inden. Og dem vil jeg gerne bruge på nogen af de rejser man ikke rigtig kan de første par år med børn.



Dem med +++ flyvetid og mange skift. Jeg gider bare ikke lange flyveture eller mange flyskift med børn. Eller jetlag.

Og så er der vaccinationer barnet skal være gammelt nok til der udelukker nogle rejsemål. Det er nu kun kort tid, men fx er der steder, jeg ikke ville rejse med børn før MRF fx er givet første gang.
0

Tilbage til "Rejser"