Den store rejse-sniksnaktråd

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3224

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf flicka » 21. maj 2019, 22:34

Wizzze skrev:
flicka skrev:Vi skal et smut til Jylland her i weekenden. Først en tur forbi Horsens Statsfængsel til koncert. Om søndagen skal vi videre til Nørre Vosborg ved Vemb.

Nogle gode ideer til hvad vi kan lave/se mellem Horsens og Vemb inkl. omegn?
Evt. forslag til aftensmad i nærheden af Nørre Vosborg, hvis det ikke skal være på deres egen restaurant.


Det mest interessante jeg kan komme i tanke om på den rute må være Herning med sine kunstmuseer :gruble:

Vedr mad, så er der en ok kro i Ulfborg og god lokal fisk i Thorsminde, ellers skal I til Holstebro for at finde noget spændende synes jeg. Der er vi glade for Støberiet, men det er meget som Nørre Vosborgs eget køkken i udbud og priser. Der er også en god italiensk restaurant i Holstebro, men jeg kan simpelthen ikke huske hvad den hedder, måske har vi en lokal herinde der kan hjælpe? :gruble:


Hæh. Så tror jeg, vi satser på nogenlunde vejr og trasker en tur på stranden og ser lidt på Vesterhavet, når der ellers ikke er det vilde i området :D
0
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Wizzze » 21. maj 2019, 22:40

flicka skrev:
Wizzze skrev:
flicka skrev:Vi skal et smut til Jylland her i weekenden. Først en tur forbi Horsens Statsfængsel til koncert. Om søndagen skal vi videre til Nørre Vosborg ved Vemb.

Nogle gode ideer til hvad vi kan lave/se mellem Horsens og Vemb inkl. omegn?
Evt. forslag til aftensmad i nærheden af Nørre Vosborg, hvis det ikke skal være på deres egen restaurant.


Det mest interessante jeg kan komme i tanke om på den rute må være Herning med sine kunstmuseer :gruble:

Vedr mad, så er der en ok kro i Ulfborg og god lokal fisk i Thorsminde, ellers skal I til Holstebro for at finde noget spændende synes jeg. Der er vi glade for Støberiet, men det er meget som Nørre Vosborgs eget køkken i udbud og priser. Der er også en god italiensk restaurant i Holstebro, men jeg kan simpelthen ikke huske hvad den hedder, måske har vi en lokal herinde der kan hjælpe? :gruble:


Hæh. Så tror jeg, vi satser på nogenlunde vejr og trasker en tur på stranden og ser lidt på Vesterhavet, når der ellers ikke er det vilde i området :D


Der er ikke så langt til Vedersø og Kaj Munks præstegård der nu er museum, men ellers så er Vesterhavet slet ikke så dumt et sted at bruge lidt tid :lun:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf ExCoastal » 21. maj 2019, 23:04

MOGA skrev:Gode råd til Alcatraz?

Vi skal til USA i sommerferien, blandt andet San Francisco. I den forbindelse vil vi gerne en tur til Alcatraz. Jeg har hørt, at det i sommerferien kan være smart at booke i forvejen, da der let bliver udsolgt. Hvis man googler, ser det ud til, at alcatrazcruises.com er den officielle billetsælger, men jeg synes det virker lidt suspekt - siden med afgangstider kan ikke findes, det samme gælder med at booke billetter.

Så, hvad gør man?


Adressen er god nok, virker til at siden har lidt problemer i dag. Jeg fulgte et link fra Google, og her fik jeg samme fejlmeddelelse, men hvis jeg følger et link fra National Park Service, så virker det hele. Der er andre, der sælger billetter, men jeg vil kun booke hos https://www.alcatrazcruises.com/ for at være sikker. Rigtig god tur, Alcatraz er en fantastisk og meget speciel oplevelse.
0
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf MOGA » 22. maj 2019, 04:57

ExCoastal skrev:
MOGA skrev:Gode råd til Alcatraz?

Vi skal til USA i sommerferien, blandt andet San Francisco. I den forbindelse vil vi gerne en tur til Alcatraz. Jeg har hørt, at det i sommerferien kan være smart at booke i forvejen, da der let bliver udsolgt. Hvis man googler, ser det ud til, at alcatrazcruises.com er den officielle billetsælger, men jeg synes det virker lidt suspekt - siden med afgangstider kan ikke findes, det samme gælder med at booke billetter.

Så, hvad gør man?


Adressen er god nok, virker til at siden har lidt problemer i dag. Jeg fulgte et link fra Google, og her fik jeg samme fejlmeddelelse, men hvis jeg følger et link fra National Park Service, så virker det hele. Der er andre, der sælger billetter, men jeg vil kun booke hos https://www.alcatrazcruises.com/ for at være sikker. Rigtig god tur, Alcatraz er en fantastisk og meget speciel oplevelse.


Super, tak.

De har så i hvert fald haft problemer siden sidste uge, men jeg må prøve smutvejen med National Park Service.
0
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Stitch » 22. maj 2019, 05:21

Wizzze skrev:
Stitch skrev:Jeg flyver til Ålborg i weekenden for at deltage for første gang i Ålborg Karneval. Glæder mig sindssygt meget til at hygge med min veninde og bare slå hjernen fra og have det sjovt :)


Dig og dit entourage? :-D

håber I får :sol: og en god fest :banan2: nu ikke noget med :stoned: :puke: vel? :naughty:


:D :lol2:

Vi er kun 2, der skal afsted og ingen af os har været der før. Og jeg har ikke drukket i 5-6år efterhånden. Nu får vi se om karnevalet bliver der, hvor jeg begynder så småt at drikke igen.

Hvis jeg drikker så fortryder jeg det helt sikkert søndag :lol2: Men bare rolig: jeg har allerede brevstemt af selvsamme årsag.
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf MOGA » 22. maj 2019, 06:59

Næste problemstilling:

Jeg har fuld forældremyndighed over mine børn og rejser alene med dem. Ifølge ambassaden har de amerikanske myndigheder strammet op, grundet bortførelser, og anbefaler at man ikke rejser uden den anden forældres skriftlige tilladelse. Den behøver jeg ikke, da jeg jo har fuld forældremyndighed, men hvordan beviser jeg det uden at skulle betale flere tusinde kroner for oversættelse, notar m.m.? Og er det reelt overhovedet nødvendigt?
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Sof » 22. maj 2019, 07:18

I starten af juni skal vi på ferie i Jylland og skal bo 3 forskellige steder (vi skal til stor fødselsdag og bryllup og vil gøre lidt ud af turen).

Det ene sted ligger mellem Holstebro og Ringkøbing, ved havet, mens vi er der har vi en aften uden barn, i en af de to byer. Tænker måske noget god mad og en film. Hvor skal vi tage hen og hvor skal vi spise?


Derudover har vi nogle dage i Vejle, her tager vi også imod tips til alt. Ting at se, spise, opleve.

Hvis nogen kan anbefale en svømmehal/badeland, gerne med noget for en 2-årig, fx varmt vandbassin eller lign., omkring Vejle.


Vi har planer om LEGO House og måske Givskud, ellers ingenting.
0
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21226

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Nesnay » 22. maj 2019, 08:46

MOGA skrev:Gode råd til Alcatraz?

Når I er på Alcatraz, så vil jeg anbefale ikke kun at følge selve turen (guidet via headphones), men også at sætte den på pause og se noget af det udendørs område. Hvis man kun følger den guidede tur, får man kun et ganske lille lille kig udenfor (ud over selve turen op til bygningerne), men der er mulighed for at gå meget mere rundt udenfor, og det er supersmukt.

Alcatraz er jo ikke kun et fængsel, men også en nationalpark, så der er blomster og andre planter overalt, klipperne er betagende, og jeg var også så heldig, at der var ynglende fugle i tusindtal, da jeg var der i april. Udsigten ind til San Fransisco er også helt forrygende. Man kan også gå rundt til dele af fængselsbygningerne, der ikke indgår som en del af den guidede tur.
1
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf MOGA » 22. maj 2019, 09:08

Nesnay skrev:
MOGA skrev:Gode råd til Alcatraz?

Når I er på Alcatraz, så vil jeg anbefale ikke kun at følge selve turen (guidet via headphones), men også at sætte den på pause og se noget af det udendørs område. Hvis man kun følger den guidede tur, får man kun et ganske lille lille kig udenfor (ud over selve turen op til bygningerne), men der er mulighed for at gå meget mere rundt udenfor, og det er supersmukt.

Alcatraz er jo ikke kun et fængsel, men også en nationalpark, så der er blomster og andre planter overalt, klipperne er betagende, og jeg var også så heldig, at der var ynglende fugle i tusindtal, da jeg var der i april. Udsigten ind til San Fransisco er også helt forrygende. Man kan også gå rundt til dele af fængselsbygningerne, der ikke indgår som en del af den guidede tur.


Tak for det, det vil vi klart gøre.
0
didaa
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf didaa » 22. maj 2019, 09:30

MOGA skrev:Næste problemstilling:

Jeg har fuld forældremyndighed over mine børn og rejser alene med dem. Ifølge ambassaden har de amerikanske myndigheder strammet op, grundet bortførelser, og anbefaler at man ikke rejser uden den anden forældres skriftlige tilladelse. Den behøver jeg ikke, da jeg jo har fuld forældremyndighed, men hvordan beviser jeg det uden at skulle betale flere tusinde kroner for oversættelse, notar m.m.? Og er det reelt overhovedet nødvendigt?


Jeg synes det står ret tydeligt her
https://help.cbp.gov/app/answers/detail ... 20children

Hvis du har fuld forældremyndighed (sole custody), så behøver du - som du selv er inde på - ikke den anden forælders underskrift; så er det tilstrækkeligt med retsdokumentet og fødselsattest, eller hvad du har hvor der står at du har fuld forældremyndighed. Men ja, hvis det skal bruges til noget skal det selvfølgelig stå på engelsk. Har Statsforvaltningen ikke et dokument? Ellers vil jeg altså ikke mene at det koster flere tusinde kroner at få oversat. Du kan også tjekke med Udenrigsministeriets Borgerservice hvad de anbefaler, og om de har nogen dokumenter der allerede er oversat.

Om det overhovedet er nødvendigt er op til dig selv at afgøre. Når det står på hjemmesiden, så kan det blive tjekket, og jeg ville personligt ikke gide at stå i en situation hvor I måske bliver adskilt i forskellige rum og de afhører dig. Det skal ingen børn udsættes for.
0
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Alphilia » 22. maj 2019, 16:42

MOGA skrev:Gode råd til Alcatraz?

Vi skal til USA i sommerferien, blandt andet San Francisco. I den forbindelse vil vi gerne en tur til Alcatraz. Jeg har hørt, at det i sommerferien kan være smart at booke i forvejen, da der let bliver udsolgt. Hvis man googler, ser det ud til, at alcatrazcruises.com er den officielle billetsælger, men jeg synes det virker lidt suspekt - siden med afgangstider kan ikke findes, det samme gælder med at booke billetter.

Så, hvad gør man?


Vi bookede der sidste sommer, det fungerede upåklageligt. Du kan tidligst booke 3 mdr før. Jeg er glad for, at vi gjorde det - da vi kom til SF var der først ledige pladser ugen efter.
Som en anden skriver kan det også anbefales ikke kun at følge turguiden.
Faktisk var jeg lidt skuffet over selve fængslet, men oplevelsen totalt var fin.
1
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf TomKah » 28. maj 2019, 20:48

MOGA skrev:Næste problemstilling:

Jeg har fuld forældremyndighed over mine børn og rejser alene med dem. Ifølge ambassaden har de amerikanske myndigheder strammet op, grundet bortførelser, og anbefaler at man ikke rejser uden den anden forældres skriftlige tilladelse. Den behøver jeg ikke, da jeg jo har fuld forældremyndighed, men hvordan beviser jeg det uden at skulle betale flere tusinde kroner for oversættelse, notar m.m.? Og er det reelt overhovedet nødvendigt?


Det er ikke noget jeg har overvejet. Min mand og søn var i USA sidste år og jeg har også rejst med min datter (for tusind år siden). Der må været et hav af mennesker som kun rejser med en forældre.
1
didaa
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf didaa » 29. maj 2019, 08:33

TomKah skrev:
MOGA skrev:Næste problemstilling:

Jeg har fuld forældremyndighed over mine børn og rejser alene med dem. Ifølge ambassaden har de amerikanske myndigheder strammet op, grundet bortførelser, og anbefaler at man ikke rejser uden den anden forældres skriftlige tilladelse. Den behøver jeg ikke, da jeg jo har fuld forældremyndighed, men hvordan beviser jeg det uden at skulle betale flere tusinde kroner for oversættelse, notar m.m.? Og er det reelt overhovedet nødvendigt?


Det er ikke noget jeg har overvejet. Min mand og søn var i USA sidste år og jeg har også rejst med min datter (for tusind år siden). Der må været et hav af mennesker som kun rejser med en forældre.


Det er der også. Det her handler nok om hvor meget man selv er en livrem og seler person. For hvis de er i det humør, så skal forholdet dokumenteres på en eller anden måde skriftligt, og indtil det er afklaret kan deres attitude være ubehagelig, mest for børn at opleve. Min kollega har oplevet at blive adskilt fra sine børn, hvor en yngre pige under 10 år blev udspurgt virkelig vredt og nærmest afhørt grædende, uden at min kollega måtte komme hen og trøste. Det sidder stadig i barnet, og hun vil ikke til USA en anden gang.
0
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf MOGA » 29. maj 2019, 08:48

didaa skrev:
TomKah skrev:
MOGA skrev:Næste problemstilling:

Jeg har fuld forældremyndighed over mine børn og rejser alene med dem. Ifølge ambassaden har de amerikanske myndigheder strammet op, grundet bortførelser, og anbefaler at man ikke rejser uden den anden forældres skriftlige tilladelse. Den behøver jeg ikke, da jeg jo har fuld forældremyndighed, men hvordan beviser jeg det uden at skulle betale flere tusinde kroner for oversættelse, notar m.m.? Og er det reelt overhovedet nødvendigt?


Det er ikke noget jeg har overvejet. Min mand og søn var i USA sidste år og jeg har også rejst med min datter (for tusind år siden). Der må været et hav af mennesker som kun rejser med en forældre.


Det er der også. Det her handler nok om hvor meget man selv er en livrem og seler person. For hvis de er i det humør, så skal forholdet dokumenteres på en eller anden måde skriftligt, og indtil det er afklaret kan deres attitude være ubehagelig, mest for børn at opleve. Min kollega har oplevet at blive adskilt fra sine børn, hvor en yngre pige under 10 år blev udspurgt virkelig vredt og nærmest afhørt grædende, uden at min kollega måtte komme hen og trøste. Det sidder stadig i barnet, og hun vil ikke til USA en anden gang.


Jeg håber da de gør det på en ordentlig måde, i givet fald. Min ældste kan sagtens begå sig på engelsk, og ville kunne oversætte for sin bror, i det omfang de ikke ville have mig til stede.

Rejste din kollega alene med barnet, eller var det den slags “forhør” alle kan risikere at blive udsat for?
0
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Stitch » 29. maj 2019, 08:55

MOGA skrev:Næste problemstilling:

Jeg har fuld forældremyndighed over mine børn og rejser alene med dem. Ifølge ambassaden har de amerikanske myndigheder strammet op, grundet bortførelser, og anbefaler at man ikke rejser uden den anden forældres skriftlige tilladelse. Den behøver jeg ikke, da jeg jo har fuld forældremyndighed, men hvordan beviser jeg det uden at skulle betale flere tusinde kroner for oversættelse, notar m.m.? Og er det reelt overhovedet nødvendigt?


Jeg rejste i Oktober til Florida med min daværende kæreste og hans 2 piger, som han har delt forældremyndighed med. Vi fandt en formular på nettet, som blev printet ud og underskrevet af hans ex, hvorpå der stod vi gerne måtte tage børnene med, hvor lang tid det drejede sig om og hvor vi skulle bo.

De bad dog slet ikke om dette dokument på noget tidspunkt. Vi viste bare ESTA og pas og oplysninger om hotel etc.

Det gik ret smertefrit udover den lange og kedsomlige ventetid.
1
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine

Tilbage til "Rejser"