Den store rejse-sniksnaktråd

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Wizzze » 16. feb 2019, 07:46

FormerlyKnownAs skrev:Kender i den her blog? Han rejser jorden rundt uden at bruge fly og vil besøge alle lande på den måde.

http://www.onceuponasaga.dk/


Interessant.

Der var jo engang hvor transporten var en del af rejsen, tænk de gamle oceanlinere, eller tog som Orientekspressen og Le Train Bleu. Men når man kun har en forlænget weekend, eller 14dages sommerferie, så er rejse delen noget der bare skal overstås så man kan komme frem, og begynde at nyde ferien....

Jeg rejste en del med interrail i mine unge dage, hvor der var mere tid, og jeg har stadig en masse "langsomme" rejser på min bucketlist. Som en tur med Orientekspressen, en tur med Sydafrikas Blå tog, og jeg kunne godt tænke mig at prøve Amtraks Zephyr, men det falder altid på tid, så det bliver når pensionistlivet giver mere fritid.

Jeg tror det bliver til flere Europæiske roadtrips i vores fremtid, forhåbentlig med noget El-Hybridbil, når en eller anden fælles standard for opladning og infrastruktur er kommet på plads. Man kan vi komme tilbage til at transporten bliver en del af rejseoplevelsen så tror jeg vi er godt hjulpet.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf FormerlyKnownAs » 16. feb 2019, 07:57

Wizzze skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Kender i den her blog? Han rejser jorden rundt uden at bruge fly og vil besøge alle lande på den måde.

http://www.onceuponasaga.dk/


Interessant.

Der var jo engang hvor transporten var en del af rejsen, tænk de gamle oceanlinere, eller tog som Orientekspressen og Le Train Bleu. Men når man kun har en forlænget weekend, eller 14dages sommerferie, så er rejse delen noget der bare skal overstås så man kan komme frem, og begynde at nyde ferien....

Jeg rejste en del med interrail i mine unge dage, hvor der var mere tid, og jeg har stadig en masse "langsomme" rejser på min bucketlist. Som en tur med Orientekspressen, en tur med Sydafrikas Blå tog, og jeg kunne godt tænke mig at prøve Amtraks Zephyr, men det falder altid på tid, så det bliver når pensionistlivet giver mere fritid.

Jeg tror det bliver til flere Europæiske roadtrips i vores fremtid, forhåbentlig med noget El-Hybridbil, når en eller anden fælles standard for opladning og infrastruktur er kommet på plads. Man kan vi komme tilbage til at transporten bliver en del af rejseoplevelsen så tror jeg vi er godt hjulpet.


Jeg har faktisk tænkt at togferie måske kunne være noget for os på sigt. Helt skørt for en som mig, men jeg ved ikke, jeg tror bare at der er noget særligt ved det. En anden ro end zoom zoom frem og tilbage. Jeg har selv taget turen til München med tog engang ifb med 3 ugers studieophold der. Det var ganske godt. Men jeg var også 21 år og uden børn :lol:

Ej jeg ved ikke, der er bare noget ved det som tiltaler mig.

Ham med bloggen er på vej fra Bangla og til Myanmar nu her.
0
Selma156
Indlæg: 2343
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6809

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Selma156 » 17. feb 2019, 13:38

Jeg følger Thor (Once Upon a Saga) på Facebook og det er virkelig spændende, det han har gang i. Respekt for at rejse uden fly :) Det er jo selvfølgelig også for at sætte en ny verdensrekord. Tænk at han har været 'on the road' i hvad, over tre år nu!
1
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf girl_beat » 17. feb 2019, 16:27

FormerlyKnownAs skrev:Kender i den her blog? Han rejser jorden rundt uden at bruge fly og vil besøge alle lande på den måde.

http://www.onceuponasaga.dk/

Vi følger ham og sendte også tillykke-hilsen, da han friede til sin kæreste udervejs på rejsen. Det er en virkelig vild tur, han er i gang med :)
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf lillebjoern » 17. feb 2019, 18:37

Er der nogen herinde der har været på højskole i udlandet? :)
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Fru.skruk
Indlæg: 304
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 274

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Fru.skruk » 17. feb 2019, 20:55

Hvis man er i Atlanta nu, hvad skal man så opleve og hvor skal man spise aftensmad?
0
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Alphilia » 18. feb 2019, 16:33

Jeg pønser lidt på en lille ego-ferie i juni; 3-4 dage tænker jeg og kan godt bruge gode idéer.
Jeg tænker selv alt fra vandring på Hærvejen/andre steder i DK?, Berlin, familiens sommerhus...
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Wizzze » 18. feb 2019, 17:17

Fru.skruk skrev:Hvis man er i Atlanta nu, hvad skal man så opleve og hvor skal man spise aftensmad?


Hvad har I oplevet ?
Både Coca Cola museet og Akvariet der ligger ved den Olympiske Park er et besøg værd, ligeså er parken, hvis vejret er godt.
Lige ved parken ligger også Ruth Chris, en af USA´s bedste Steak kæder
https://www.ruthschris.com/restaurant-l ... nial-park/
(man betaler så også for kvaliteten)

I et andet prisleje, men stadig godt, så ligger der en Johnny Rockets lige ved parken/akvariet, det er også godt
https://www.johnnyrockets.com/locations ... ta-ga-usa/

Ellers er der rigtig meget god southern style BBQ i Atlanta, f.eks. https://www.moesoriginalbbq.com/lo/atlanta, ellers er der rigtig mange gode billige etniske restauranter omkring Universitetet i downtown.

Er man interesseret i den amerikanske borgerkrig, så anbefaler jeg at besøge det historiske museum
http://www.atlantahistorycenter.com/ og Kennesaw national battlefield https://www.nps.gov/kemo/index.htm
Tæt på Atlanta ligge også Stone Mountain som er lidt kontroversiel, fordi nogle mener den forherliger Syden og slaveriet, pga. monumentet der er udhugget i bjerget
Billede
https://www.stonemountainpark.com/
1
Do as I say! :whip:
Muddi
Indlæg: 3431
Tilmeldt: 8. nov 2015, 13:34
Kort karma: 411
Likede indlæg: 2503

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Muddi » 18. feb 2019, 17:23

Jeg er blevet vaccineret idag, inden min rejse til Thailand om en måned. Hun sagde der ikke er malaria myg i Thailand (Koh chang), men at hun anbefalede at bruge myggespray, fordi der er dengue feber. Men er det ikke mega besværligt? Hvad gjorde I andre, der har været i Thailand?
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16988
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41302

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf LaMariposa » 18. feb 2019, 18:24

Muddi skrev:Jeg er blevet vaccineret idag, inden min rejse til Thailand om en måned. Hun sagde der ikke er malaria myg i Thailand (Koh chang), men at hun anbefalede at bruge myggespray, fordi der er dengue feber. Men er det ikke mega besværligt? Hvad gjorde I andre, der har været i Thailand?


Vi købte en myggespray på et lokalt apotek og brugte den, når vi fornemmede, at der var myg. Og så sov vi med myggenet, men kun da vi var nede omkring Phuket. Synes ikke, det var specielt besværligt.

Dengue-myg stikker, så vidt jeg ved, i dagtimerne, så hvis det udelukkende er for at undgå dengue kan du nøjes med at bruge det om dagen.

https://blivvaccineret.dk/vaccination/dengue-feber/
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Stitch » 18. feb 2019, 19:00

... Og så vil jeg blot sige at det er virkelig ækelt at have Dengue. Så myggespray og myggenet er en god idé. Og så er myggene jo glade for stillestående vand så lad vær med at have baljer etc stående.

Jeg fik Dengue i Sydamerika og har sjældent været så syg.
1
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Selma156
Indlæg: 2343
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6809

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Selma156 » 18. feb 2019, 22:10

Jeg har også både mødt og kendt nogen, som har haft denguefeber. Den ene blev fejlbehandlet på et privathospital i Vietnam og mistede noget med 20 procent af synet.

Selv har jeg haft malaria og det er vist vand ved siden af.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf FormerlyKnownAs » 18. feb 2019, 23:12

Det er en skrøne at myggene stikker om dagen. De er bare mest aktive der, men de stikker når de lyster.

Dengue kan ikke behandles overhovedet, så fejlbehandling lyder sært. Ved indlæggelse kan man få væske i IV, blodbehandling og mere intensiv behandling af nyrer og lever hvis de bliver ramt.

Dengue 1. gang kan være slemt. Dengue 2. gang kan være dødelig, koste nyrefunktion osv. . 3. og 4. gang er nok meget lidt festlig.

Min søn fik Dengue i oktober. Vi bruger myggespray altid, hele tiden. Både ude og inde. Tager ingen chancer. Undergår myggespray med Deet fordi det bare er noget giftlort. Kan anbefale bug soother.
4
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Stitch » 18. feb 2019, 23:16

Og hvis du kan få fat i de der antimyggeting til stikkontakten eller de der antimygduftspiraler. Så de ikke er i de rum, I er i til daglig eller hvor I skal sove.

Du ved hvad jeg mener? Man kan få både sådanne lydting og duftting til stikkontakten. De er altså gode.
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf FormerlyKnownAs » 18. feb 2019, 23:23

Stitch skrev:Og hvis du kan få fat i de der antimyggeting til stikkontakten eller de der antimygduftspiraler. Så de ikke er i de rum, I er i til daglig eller hvor I skal sove.

Du ved hvad jeg mener? Man kan få både sådanne lystig og duftting til stikkontakten. De er altså gode.


Men noget værre giftlort. Særligt dem i stikkontakt. Men ja, de er effektive :lol:

Trods Dengueramt barn og at vi bor udsat, så ville jeg ikke bruge dem.
0

Tilbage til "Rejser"