Den store rejse-sniksnaktråd

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Fledermäuslein
Indlæg: 2125
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6844

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Fledermäuslein » 30. mar 2023, 18:33

Nigleb skrev:
Nesnay skrev:
Nigleb skrev:Mit kid skal til Polen med skolen. Hun har sit kort med, hun kan bruge dernede. Skolen anbefaler at de har lidt euro i småmønter med til toiletbesøg osv. Hvis jeg hæver euro i automaten herhjemme bliver det jo en seddel der kommer ud, den ved jeg ikke lige hvordan jeg kan lave til mønter :genert: Herhjemme har jeg kun en 5 euro-seddel og få cents. Hun vil helst ikke deale med kontanter, da det er nemmest at bare bruge kortet som herhjemme.

Jeg har aldrig selv været i Polen. Hvor meget bruger man kontanter rundt omkring? Tager de fleste steder ikke kort? Jeg spørger, fordi jeg er usikker på om jeg bør hæve nogle euros til hende, eller om det er fint nok med kortet og den 5 euro til toilet bare. #hilsendummien :)
Hvorfor skal de have euro med? Bruger man ikke stadig zloty i Polen?

Jeg brugte en del kontanter, da jeg var der for fem år siden ca., men har desværre ikke nyere viden.

Jo, de bruger stadig zloty. Jeg er også pisse forvirret over den besked. Jeg sender hende bare afsted med kortet, hun overlever nok uanset.


Skal de med bus igennem Tyskland? For så menes der måske toiletpenge til Autobahn. Og zloty kan hun jo bare hæve på kortet, når de kommer til Polen.
4
Brugeravatar
alfe
Indlæg: 504
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:39
Kort karma: 114
Likede indlæg: 524

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf alfe » 30. mar 2023, 19:02

Nigleb skrev:Mit kid skal til Polen med skolen. Hun har sit kort med, hun kan bruge dernede. Skolen anbefaler at de har lidt euro i småmønter med til toiletbesøg osv. Hvis jeg hæver euro i automaten herhjemme bliver det jo en seddel der kommer ud, den ved jeg ikke lige hvordan jeg kan lave til mønter :genert: Herhjemme har jeg kun en 5 euro-seddel og få cents. Hun vil helst ikke deale med kontanter, da det er nemmest at bare bruge kortet som herhjemme.

Jeg har aldrig selv været i Polen. Hvor meget bruger man kontanter rundt omkring? Tager de fleste steder ikke kort? Jeg spørger, fordi jeg er usikker på om jeg bør hæve nogle euros til hende, eller om det er fint nok med kortet og den 5 euro til toilet bare. #hilsendummien :)


Min søn og jeg var på juletur i Wroclaw i december. Det eneste sted vi brugte kontanter, var på julemarkedet. Brugte kort eller Apple Pay alle andre steder.
1
Nigleb
Indlæg: 709
Tilmeldt: 22. jun 2020, 14:48
Kort karma: 92
Likede indlæg: 1802

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Nigleb » 30. mar 2023, 19:37

Fledermäuslein skrev:
Nigleb skrev:
Nesnay skrev:
Nigleb skrev:Mit kid skal til Polen med skolen. Hun har sit kort med, hun kan bruge dernede. Skolen anbefaler at de har lidt euro i småmønter med til toiletbesøg osv. Hvis jeg hæver euro i automaten herhjemme bliver det jo en seddel der kommer ud, den ved jeg ikke lige hvordan jeg kan lave til mønter :genert: Herhjemme har jeg kun en 5 euro-seddel og få cents. Hun vil helst ikke deale med kontanter, da det er nemmest at bare bruge kortet som herhjemme.

Jeg har aldrig selv været i Polen. Hvor meget bruger man kontanter rundt omkring? Tager de fleste steder ikke kort? Jeg spørger, fordi jeg er usikker på om jeg bør hæve nogle euros til hende, eller om det er fint nok med kortet og den 5 euro til toilet bare. #hilsendummien :)
Hvorfor skal de have euro med? Bruger man ikke stadig zloty i Polen?

Jeg brugte en del kontanter, da jeg var der for fem år siden ca., men har desværre ikke nyere viden.

Jo, de bruger stadig zloty. Jeg er også pisse forvirret over den besked. Jeg sender hende bare afsted med kortet, hun overlever nok uanset.


Skal de med bus igennem Tyskland? For så menes der måske toiletpenge til Autobahn. Og zloty kan hun jo bare hæve på kortet, når de kommer til Polen.

Det skal de. Og det var det, de mente med euro til turen :fløjt: Det er bare en rodet besked og ikke til at finde hoved og hale i, som vi først har fået her kort inden afgang, så jeg stressede lige.
alfe skrev:
Nigleb skrev:Mit kid skal til Polen med skolen. Hun har sit kort med, hun kan bruge dernede. Skolen anbefaler at de har lidt euro i småmønter med til toiletbesøg osv. Hvis jeg hæver euro i automaten herhjemme bliver det jo en seddel der kommer ud, den ved jeg ikke lige hvordan jeg kan lave til mønter :genert: Herhjemme har jeg kun en 5 euro-seddel og få cents. Hun vil helst ikke deale med kontanter, da det er nemmest at bare bruge kortet som herhjemme.

Jeg har aldrig selv været i Polen. Hvor meget bruger man kontanter rundt omkring? Tager de fleste steder ikke kort? Jeg spørger, fordi jeg er usikker på om jeg bør hæve nogle euros til hende, eller om det er fint nok med kortet og den 5 euro til toilet bare. #hilsendummien :)


Min søn og jeg var på juletur i Wroclaw i december. Det eneste sted vi brugte kontanter, var på julemarkedet. Brugte kort eller Apple Pay alle andre steder.


Super. Så gør vi bare som planlagt med kort med, og så kan hun hæve kontanter dernede, hvis hun skal på marked.
2
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Lys » 31. mar 2023, 12:31

Kan det passe, at man ikke hos Norwegian kan købe ud- og hjemrejse fra forskellige lufthavne i en omgang? Altså at udrejsen er A-B og hjemrejsen er C-A. Jeg kan booke det sådan vis nogle af de bookingsites, som kommer op på Momondo, men det bliver dyrere end at købe dem direkte hos Norwegian. Ville bare gerne undgå at skulle lave to bookinger.
0
MOGA
Indlæg: 4052
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf MOGA » 31. mar 2023, 12:36

Lys skrev:Kan det passe, at man ikke hos Norwegian kan købe ud- og hjemrejse fra forskellige lufthavne i en omgang? Altså at udrejsen er A-B og hjemrejsen er C-A. Jeg kan booke det sådan vis nogle af de bookingsites, som kommer op på Momondo, men det bliver dyrere end at købe dem direkte hos Norwegian. Ville bare gerne undgå at skulle lave to bookinger.


Man kunne for nogle år siden, men jeg endte med to bookinger fordi det var billigere. Hvorfor vil du ikke have to bookinger?
0
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Lys » 31. mar 2023, 13:08

MOGA skrev:
Lys skrev:Kan det passe, at man ikke hos Norwegian kan købe ud- og hjemrejse fra forskellige lufthavne i en omgang? Altså at udrejsen er A-B og hjemrejsen er C-A. Jeg kan booke det sådan vis nogle af de bookingsites, som kommer op på Momondo, men det bliver dyrere end at købe dem direkte hos Norwegian. Ville bare gerne undgå at skulle lave to bookinger.


Man kunne for nogle år siden, men jeg endte med to bookinger fordi det var billigere. Hvorfor vil du ikke have to bookinger?


Fordi er noget rart ved kun at skulle taste oplysninger om navne, bestille bagage mv én gang. Det mindsker risikoen for fejl. Men jeg må jo bare koncentrere mig, hvis andet ikke er muligt eller det bliver dyrere.
1
Brugeravatar
Ally
Indlæg: 4696
Tilmeldt: 2. sep 2015, 18:25
Kort karma: 892
Likede indlæg: 7690

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Ally » 1. apr 2023, 15:52

Jeg leger lidt med tanken om at tage til Malmø eller Helsingborg med mine børn i sommerferien. Det skulle formentlig blot være en enkelt overnatning, men også mere for at komme lidt hjemmefra. Men - er det pengene og turen værd? Mine piger er hhv. 12 og 15 og ret åbne for diverse kulturelle indslag - bare ikke for mange kirker og støvede museer :lol:
0
What if I fall? Oh, but my darling, what if you fly?
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17184
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3573
Likede indlæg: 41761

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf LaMariposa » 1. apr 2023, 17:01

Ally skrev:Jeg leger lidt med tanken om at tage til Malmø eller Helsingborg med mine børn i sommerferien. Det skulle formentlig blot være en enkelt overnatning, men også mere for at komme lidt hjemmefra. Men - er det pengene og turen værd? Mine piger er hhv. 12 og 15 og ret åbne for diverse kulturelle indslag - bare ikke for mange kirker og støvede museer :lol:


Helsingborg kender jeg ikke (ud over færgehavnen :lol: ), men Malmö er hyggelig at besøge en weekend, synes jeg. Det er en fin by med gode restauranter og shopping, hvis I er til den slags. Kultur i Malmö kender jeg ikke så meget fil :genert:
2
:lun: Be brave
Brugeravatar
Ally
Indlæg: 4696
Tilmeldt: 2. sep 2015, 18:25
Kort karma: 892
Likede indlæg: 7690

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Ally » 1. apr 2023, 17:24

LaMariposa skrev:Helsingborg kender jeg ikke (ud over færgehavnen :lol: ), men Malmö er hyggelig at besøge en weekend, synes jeg. Det er en fin by med gode restauranter og shopping, hvis I er til den slags. Kultur i Malmö kender jeg ikke så meget fil :genert:

Tak :blomst: Shopping er bestemt noget, vi alle er interesserede i. Jeg må undersøge nærmere...
0
What if I fall? Oh, but my darling, what if you fly?
MissB
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 30. apr 2017, 20:02
Kort karma: 256
Likede indlæg: 2196

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf MissB » 1. apr 2023, 20:44

Ally skrev:
LaMariposa skrev:Helsingborg kender jeg ikke (ud over færgehavnen :lol: ), men Malmö er hyggelig at besøge en weekend, synes jeg. Det er en fin by med gode restauranter og shopping, hvis I er til den slags. Kultur i Malmö kender jeg ikke så meget fil :genert:

Tak :blomst: Shopping er bestemt noget, vi alle er interesserede i. Jeg må undersøge nærmere...


Enig. Nap bare to overnatninger. Der er rigeligt at opleve.
3
Undtagelsen
Indlæg: 2243
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 221
Likede indlæg: 4589

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Undtagelsen » 1. apr 2023, 21:11

MissB skrev:
Ally skrev:
LaMariposa skrev:Helsingborg kender jeg ikke (ud over færgehavnen :lol: ), men Malmö er hyggelig at besøge en weekend, synes jeg. Det er en fin by med gode restauranter og shopping, hvis I er til den slags. Kultur i Malmö kender jeg ikke så meget fil :genert:

Tak :blomst: Shopping er bestemt noget, vi alle er interesserede i. Jeg må undersøge nærmere...


Enig. Nap bare to overnatninger. Der er rigeligt at opleve.


Også enig.
Og så er det muligt at finde ret billige hoteller i Malmø.
1
Brugeravatar
Ally
Indlæg: 4696
Tilmeldt: 2. sep 2015, 18:25
Kort karma: 892
Likede indlæg: 7690

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Ally » 2. apr 2023, 05:46

Tak skal I have :blomst: Jeg skal lige høre, hvad pigerne tænker om ideen, men jeg tvivler på, at de siger nej til tanken om billigt slik, at bo på hotel, shoppe og generelt hygge med mor :lol:

MissB skrev:Enig. Nap bare to overnatninger. Der er rigeligt at opleve.

Undtagelsen skrev:Også enig.
Og så er det muligt at finde ret billige hoteller i Malmø.
1
What if I fall? Oh, but my darling, what if you fly?
MOGA
Indlæg: 4052
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf MOGA » 2. apr 2023, 09:13

Er der nogle, der har været i operaen i Verona?

Får man overhovedet noget ud af det, hvis man vælger de billige billetter?
0
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3440
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 273
Likede indlæg: 3072

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Alphilia » 2. apr 2023, 10:00

Jeg tænker umiddelbart Malmø er federe for (halv)store børn.
Jeg synes Helsingborg er hyggelig, men mange butikker er flyttet ud i et (ikke så charmerende) storcenter udenfor byen - det er dog nemt at komme med bus derud
1
Brugeravatar
Ally
Indlæg: 4696
Tilmeldt: 2. sep 2015, 18:25
Kort karma: 892
Likede indlæg: 7690

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Ally » 2. apr 2023, 10:29

Alphilia skrev:Jeg tænker umiddelbart Malmø er federe for (halv)store børn.
Jeg synes Helsingborg er hyggelig, men mange butikker er flyttet ud i et (ikke så charmerende) storcenter udenfor byen - det er dog nemt at komme med bus derud

Tak :kys: Jeg har ikke været i hverken Helsingborg eller Malmø, men jeg vil gerne, at vi kan gå rundt i byen; se, opleve, spise og shoppe - og min søgehistorik viser da også flere søgninger på Malmø end Helsingborg :lol:
0
What if I fall? Oh, but my darling, what if you fly?

Tilbage til "Rejser"