Hvor skal man bo og hvad skal man se i Saigon og Hanoi?

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Hvor skal man bo og hvad skal man se i Saigon og Hanoi?

Indlægaf Akehurst2 » 1. dec 2016, 10:11

Vi skal til Vietnam i foråret og kommer til at have 2-3 dage i henholdsvis Saigon og Hanoi.

Hvor skal vi bo for at kunne nå mest muligt og hvad er must see/do?

Vi er to voksne uden børn, der ikke rejser på et meget stramt budget, og som godt kan lide god mad og kultur i bred forstand.
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Hvor skal man bo og hvad skal man se i Saigon og Hanoi?

Indlægaf Annione » 2. dec 2016, 08:58

@FruDulle kan helt sikkert hjælpe dig her. Hun har boet i Saigon i flere år.

...nå, jeg kan ikke finde ud af at tagge :gruble:

På min blog kan du læse lidt om vores oplevelse i Saigon http://ude-paa-noget.blogspot.com/searc ... ietnam?m=0

Vi boede her http://www.majesticsaigon.com/ og det var klasse!! Kan dog ikke anbefale maden på hotellet. Vi spiste aftensmad der 1 gang og det var uspiseligt.
Alt i byen ligger inden for gå-afstand.

Pas på lommetyve og flash ikke dyre tasker eller smykker i byen.
1
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Hvor skal man bo og hvad skal man se i Saigon og Hanoi?

Indlægaf TomKah » 3. dec 2016, 08:41

Vi var i Hanoi og Saigon tidligere på året, men jeg synes altid det er svært at anbefale noget.

Saigon, vi boede ca. samme sted som Annione, og jeg synes helt klart det er det bedste sted at bo. Der er mange hoteller i området, men det er forholdsvise dyre hoteller.
Restauranter: https://www.tripadvisor.com/Restaurant_ ... _City.html
Men generelt synes jeg vi havde held med trip advisor. Vi er så ikke til "fine" restauranter, da vi havde tre børn med og det helst skal gå rimelig tjept.
Se: Cui Chi Tunnels, tænker jeg. Jeg har ikke selv set dem, men været i andre ved DMZ. Hvis I ikke skal andre steder hen vil jeg bestemt prioritere at se dem. Ellers er Saigon virkelig ikke verdens navle.

Hanoi: Bo nær søen (Hoan Kiem). Se propaganda museer og hvis muligt Hos balsamerede lig. Der er ikke så meget konkret at se heller, så det er jo bare at gå rundt og være. Hanoi er kendt for water puppets, og teateret ligger lige ved Hoan Kiem. Det er virkelig ikke for europæere, men det er kun europæiske turister der er inde og se det. Det var surrealistisk hvis du spørger mig.
2
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Hvor skal man bo og hvad skal man se i Saigon og Hanoi?

Indlægaf TomKah » 3. dec 2016, 09:11

Nu ved jeg ikke om I skal andre steder hen i Vietnam eller i virkelig kun har 2-3 i de to byer, men hvis det sidste så tror jeg faktisk jeg ville vælge at tage en tur til Halong Bay fra Hanoi og bruge to dage på det. Tur 2 dage/1 nat til Mekong Deltaet er virkelig også turen værd. Jeg har dog kun gjort begge dele for tyve år siden, da det ikke er særlig børneegnede ture, synes jeg.
0
Brugeravatar
Rynke10
Indlæg: 3
Tilmeldt: 6. dec 2016, 13:22
Kort karma: 0
Likede indlæg: 2

Re: Hvor skal man bo og hvad skal man se i Saigon og Hanoi?

Indlægaf Rynke10 » 6. dec 2016, 14:06

Mekong delta er en køretur, men turen værd. Jeg sejlede på en del af floden og forstod hvorfor de amerikanske soldater ikke havde en chance. Meget spændende tur.
I Saigon (Ho Chi Minh) er krigsmuset og paladset et besøg værd. Angst for scootere eller motorcykler kan ikke anbefales, de har højere bilafgifter end i DK, så do the math ;--)
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Hvor skal man bo og hvad skal man se i Saigon og Hanoi?

Indlægaf Akehurst2 » 7. dec 2016, 09:52

Tusind tak for jeres svar.

Vi skal 5-6 dage til Da Nang og mødes med en flok venner, så vi har de der 2-3 dage i henholdsvis Saigon og Hanoi på hver side af Da Nang.

Vi havde tænkt at sprede det på de to byer, og det lyder på jer som om, det er en god ide og at man godt kan nå dem begge - men det gør så også, at vi ikke tager på længere udflugter derfra.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Hvor skal man bo og hvad skal man se i Saigon og Hanoi?

Indlægaf TomKah » 7. dec 2016, 17:55

Hvad skal I i Danang? Ud over at mødes med venner? strand? Hoi An?

Hvis du spørger mig er Saigon og Hanoi (og Da Nang) mega kedelige byer, så hvis i kun har 4-5 dage ud over Danang ville jeg vælge kun den ene by og så tage på en længere tur derfra - som feks flodcruise på Mekong.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Hvor skal man bo og hvad skal man se i Saigon og Hanoi?

Indlægaf Akehurst2 » 8. dec 2016, 12:31

TomKah skrev:Hvad skal I i Danang? Ud over at mødes med venner? strand? Hoi An?

Hvis du spørger mig er Saigon og Hanoi (og Da Nang) mega kedelige byer, så hvis i kun har 4-5 dage ud over Danang ville jeg vælge kun den ene by og så tage på en længere tur derfra - som feks flodcruise på Mekong.


De er tanken at vi skal til Hoi An og My Son fra Da Nang og så tage Hué på vej til Hanoi. Ellers er Da Nang bare ren strand, hygge med venner og spa (så vi forlader formentlig ikke resortet bortset fra for at tage på tur).

Jeg havde egentlig hældt til også kun at tage den ene by, men min mand ville så gerne at vi kom forbi begge, så det er lidt præmissen.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Hvor skal man bo og hvad skal man se i Saigon og Hanoi?

Indlægaf TomKah » 8. dec 2016, 18:38

Jamen det er selvfølgelig også hvad man kan blive enige om.

Der er også et tempelområde tæt på Danang - Marple mountains, som jeg synes var federe end My son som er virkelig meget dårlig forfatning. Men igen - jeg har set Angkor i Cambodia og andre Khremer templer i laos og Thailand, så det kommer også an på hvad man har set før.
1
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Hvor skal man bo og hvad skal man se i Saigon og Hanoi?

Indlægaf Rapfisk » 27. jan 2018, 23:51

Jeg håber, at det er okay, at jeg hiver tråden her op. Vi overvejer en tur til enten Hanoi eller Saigon og omegn, så jeg tænkte, om der er andre, der kan sætte nogle ord på byerne?
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Hvor skal man bo og hvad skal man se i Saigon og Hanoi?

Indlægaf Vixen » 28. jan 2018, 11:04

Rapfisk skrev:Jeg håber, at det er okay, at jeg hiver tråden her op. Vi overvejer en tur til enten Hanoi eller Saigon og omegn, så jeg tænkte, om der er andre, der kan sætte nogle ord på byerne?


Jeg har været begge steder for nogle år siden. Hanoi har en spændende gammel bydel, som er et must-see. De fleste turister bor vist også i det område. Vi tog i øvrigt fra Hanoi ud til Ha Long Bay, hvor vi var så heldige at få den ene af to overnatninger på en paradisø (den anden var på båden). Det er besværligt at have med de lokale rejseselskaber at gøre dog, de siger gerne ét og sælger én noget andet, så det kan godt betale sig at shoppe lidt rundt.

Saigon syntes jeg især var fed, fordi alting var så billigt, at man kunne leve som en kongelig for ingen penge :-D Og så skal man helt klart se War Remnants Museum. Det er, hvad jeg lige umiddelbart kan huske.
1
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
didaa
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: Hvor skal man bo og hvad skal man se i Saigon og Hanoi?

Indlægaf didaa » 28. jan 2018, 18:16

Jeg følger glædeligt med!
Vi tager nemlig afsted i knap 4 uger i marts - ruten går fra Hanoi over Ninh Binh, Halong Bay, Hue, Hoi An, Nha Trang, Da Lat og Saigon (Mekong).

Tips og must sees er meget velkomment, og rigtig gerne anbefaling af spisesteder - jeg behøver ikke at eksperimentere en masse hvis andre har haft gode oplevelser.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Hvor skal man bo og hvad skal man se i Saigon og Hanoi?

Indlægaf Rapfisk » 28. jan 2018, 18:29

Alkaia skrev:
Rapfisk skrev:Jeg håber, at det er okay, at jeg hiver tråden her op. Vi overvejer en tur til enten Hanoi eller Saigon og omegn, så jeg tænkte, om der er andre, der kan sætte nogle ord på byerne?


Ha Noi har mange gode museer og restauranter, kan desværre ikke anbefale noget i Ho Chi Min City da jeg kun var i transit gennem byen (natbus fra Da Lat og direkte til lufthavnen).

Hvis I vælger Ho Chi Min City, kan jeg anbefale nogle dage i Da Lat. Det er en fantastisk hyggelig by og naturen omkring er virkelig skøn (kan også anbefale et hyggeligt sted at bo).

Du må meget gerne anbefale stedet i Da Lat! Tak :)
0
Livslinjen: 70 201 201
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Hvor skal man bo og hvad skal man se i Saigon og Hanoi?

Indlægaf Akehurst2 » 29. jan 2018, 13:32

Rapfisk skrev:Jeg håber, at det er okay, at jeg hiver tråden her op. Vi overvejer en tur til enten Hanoi eller Saigon og omegn, så jeg tænkte, om der er andre, der kan sætte nogle ord på byerne?


Vi endte med at have tre dage hver i henholdsvis Saigon og Hanoi og ville ikke have undværet nogen af dem - og fik egentlig nået ret fint rundt, selvom vi godt kunne have brugt en ekstra dag hver sted, især til at tage det lidt mere roligt.

Vi havde 14 dage i alt (vær opmærksom på, at er man i Vietnam over 15 dage skal man have visa) og rejste Saigon, Da Nang, Hue, Hanoi, og var så på dagstur fra Da Nang til blandt andet My Son og Hoi An. Kunne sagtens have brugt en dag ekstra i Hoi An. Og kunne i det hele taget sagtens have brugt meget mere tid i Vietnam i det hele taget - ville gerne have været mere uden for byerne og fx set minder fra krigen med DMZ og tunnellerne, og besøgt flere strande.

I Saigon boede vi her: http://www.sanouvahotel.com/ Pænt og rent, fin morgenmad, rimelig pris og meget centralt beliggende.

I Hanoi boede vi på http://www.sofitel.com/gb/hotel-1555-so ... ndex.shtml Et af de bedste hoteller, jeg har boet på, men prisen er så også derefter.

Vi kørte i nattog fra Hue til Hanoi - rigtig sjovt at prøve, og en fin måde at kommefra sted til sted, uden at skulle i lufthavnen. Var også fint at ankomme kl. 5.00 om morgenen, hvor vi afleverede bagagen på hotellet og så gik ud og så byen vågne.

Fra Da Nang til Hue kørte vi på motorcykel med dette firma: http://www.huerider.org/1-day-hue-to-hoi-an-tour.html Vi havde været på Marble Mountain, så vi havde lidt ekstra tid ved Elephant Springs i stedet. Det var en virkelig fin tur, meget venlige chauffører og helt styr på sikkerheden. Og igen fik man set en masse på vejen.

Det er i øvrigt billigt at flyve indenrigs, så hvis man gerne vil se både Saigon og Hanoi uden at rakke rundt med tog og motorcykel som os, så kan man jo vælge det.

Flere i tråden anbefaler enten Mekong Deltaet eller Halong Bay. Et par af vores rejsebuddies, som vi mødtes med i Da Nang, havde brugt et par dage hver sted (den ene familie det ene, den anden det andet), begge for at opleve det med ungerne efter selv at have været der 20 år i forvejen på den traditionelle backpacker-tur. De var begge SÅ skuffede, alt for mange turister, især kinesere, slet ikke uspoleret som dengang, og vanvittig beskidt og fyldt med affald. Så det er jeg glad for, vi ikke prioriterede (og trist over, at jeg ikke har fået nået dengang, der var noget ved det).
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Hvor skal man bo og hvad skal man se i Saigon og Hanoi?

Indlægaf Akehurst2 » 29. jan 2018, 13:35

didaa skrev:Jeg følger glædeligt med!
Vi tager nemlig afsted i knap 4 uger i marts - ruten går fra Hanoi over Ninh Binh, Halong Bay, Hue, Hoi An, Nha Trang, Da Lat og Saigon (Mekong).

Tips og must sees er meget velkomment, og rigtig gerne anbefaling af spisesteder - jeg behøver ikke at eksperimentere en masse hvis andre har haft gode oplevelser.


Vi brugte Lonely Planet og Rough guide rigtig meget til spisesteder (og til sightseeing) og havde kun gode oplevelser. Jeg har desværre ikke bøgerne (de er i DK og jeg er i Bruxelles), men de kan begge to anbefales.
1

Tilbage til "Rejser"