New York - anbefalinger, tips mv.

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

New York - anbefalinger, tips mv.

Indlægaf Viskelæder » 20. nov 2016, 16:06

Jeg skal til New York i 5 dage her i julen. Jeg har været der for 2 år siden og ELSKEDE det :dåne:

Jeg ankommer d. 24. december og rejser hjem igen d. 29.. Jeg skal bo på hostel oppe i Harlem-enden, nær ved Columbia University.
Indtil videre har jeg kun bestilt billet til 9/11 Memorial, og så regner jeg med at købe et 7 dages Metrokort, så jeg kan suse rundt. Jeg er der mest bare for at se lidt forskelligt på gåben, spise den lækreste mad og shoppe lidt.

Hvad skal jeg købe? Jeg ELSKER amerikansk slik, så det skal bagagen fyldes med, og så make up og den slags, som man ikke kan få herhjemme. Andet, der er særligt for NY og godt og billigt?

Er der noget, jeg bare må se og/eller spise?

Og er det rigtigt forstået, at butikker mv. naturligvis har lukket d. 25., men ellers har åbent både d. 24. og 26.?

Be' om jeres tips og tricks :)
0
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: New York - anbefalinger, tips mv.

Indlægaf Lurende Peber » 20. nov 2016, 16:13

Seværdigheder som 9/11 Memorial og Empire State Building (og sikkert WTC, det var ikke færdigt sidst) kan du spare rigtigt meget tid ved at købe de der "spring kø over" billetter. Ja det løber op i det dobbelte, men jeg sparede estimeret minimum 2 timer på vej op i ESB og 1 ned. Ferietid skal udnyttes :gogo:
1
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: New York - anbefalinger, tips mv.

Indlægaf Viskelæder » 20. nov 2016, 16:53

Rikke skrev:Du SKAL op i det nye WTC!!


Hvad er det, der er så godt ved det? :)
0
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: New York - anbefalinger, tips mv.

Indlægaf Viskelæder » 20. nov 2016, 16:54

Lurende Peber skrev:Seværdigheder som 9/11 Memorial og Empire State Building (og sikkert WTC, det var ikke færdigt sidst) kan du spare rigtigt meget tid ved at købe de der "spring kø over" billetter. Ja det løber op i det dobbelte, men jeg sparede estimeret minimum 2 timer på vej op i ESB og 1 ned. Ferietid skal udnyttes :gogo:


Super tip. Gad vide om den billet, jeg har købt til 9/11 Memorial er sådan en? Man skulle skrive et tidspunkt på, hvor man kommer, så det håber jeg.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: New York - anbefalinger, tips mv.

Indlægaf Wizzze » 20. nov 2016, 17:04

Ved Rockefeller Center har de deres store juletræ og en skøjtering, og flere gode spise/snack steder. Kan anbefale Bouchon bakery. Kommer du om morgenen kan du endda risikere at komme med i "The Today show" :-D

I Bryant park ved 6th Ave og 42nd street er der et stort julemarked, med mange små boder og stande.

Når du er nede ved 9/11 memorial så er du også tæt på Century 21, et stormagasin der sælger restpartier fra de andre stormagasiner i byen, også kosmetik, parfumer, makeup osv. Frk. Wizzze kan bruge timer derinde på at jagte gode tilbud.
Ikke så langt derfra finder du også http://www.frauncestavern.com som er resterne af det oprindelige New York, hvor Washington og the founding fathers kom og spiste og styrede USA i de første år af USAs levetid. De har god mad, og plejer at lave nogle traditionelle amerikanske juleretter.

Vedr amerikansk slik, så har både M&Ms og Hershey store butikker ved Times Square, som er værd at besøge, men pas på, man får hurtigt fyldt sådan en kurv :blush:

I New York SKAL man også forbi en Shake shack, bedste burgers og fritter :love:
Man skal også prøve en Deli i New York, det er nok det mest New Yorkede mad der findes. Bedst er Katzs nede på Houston, på grænsen til Soho. I Soho finder man også en masse gode madsteder, især omkring Spring Street Metro stationen, bla. lombardis og Rubirosa, 2 af de bedste og mest kendte pizzasteder i byen, Ed's Lobster og Jacks wife Frida ved Petrosino square, er super seafood og brunch steder. På selve Spring Street finder man både Balthazars og Mercer Kitchen, hvis det skal være lidt finere, men stadig typisk New yorker food. Endelig er hele banegården på 42nd Street efterhånden et stort madmekka, hvor man finder alt fra luksus hotdogs til Michelin Dining. Stedet er i øvrigt et besøg værd bare for at stå i den store transit Hall og se op på loftet :lun:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: New York - anbefalinger, tips mv.

Indlægaf Thitida-No-Chey » 20. nov 2016, 17:47

Når jeg er i New York er jeg altid forbi Astro Gallery of Gems.... Men behøver jo ikke købe noget, men det er en fantastisk oplevelse bare at kigge...

Central Park kan også anbefales på alle tider af året...

Og så elsker jeg Natural History Museum (og du bør også tage ud og se Ellis Island og Statue of Liberty) :)
1
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: New York - anbefalinger, tips mv.

Indlægaf Viskelæder » 20. nov 2016, 19:00

Wizzze skrev:Ved Rockefeller Center har de deres store juletræ og en skøjtering, og flere gode spise/snack steder. Kan anbefale Bouchon bakery. Kommer du om morgenen kan du endda risikere at komme med i "The Today show" :-D

I Bryant park ved 6th Ave og 42nd street er der et stort julemarked, med mange små boder og stande.

Når du er nede ved 9/11 memorial så er du også tæt på Century 21, et stormagasin der sælger restpartier fra de andre stormagasiner i byen, også kosmetik, parfumer, makeup osv. Frk. Wizzze kan bruge timer derinde på at jagte gode tilbud.
Ikke så langt derfra finder du også http://www.frauncestavern.com som er resterne af det oprindelige New York, hvor Washington og the founding fathers kom og spiste og styrede USA i de første år af USAs levetid. De har god mad, og plejer at lave nogle traditionelle amerikanske juleretter.

Vedr amerikansk slik, så har både M&Ms og Hershey store butikker ved Times Square, som er værd at besøge, men pas på, man får hurtigt fyldt sådan en kurv :blush:

I New York SKAL man også forbi en Shake shack, bedste burgers og fritter :love:
Man skal også prøve en Deli i New York, det er nok det mest New Yorkede mad der findes. Bedst er Katzs nede på Houston, på grænsen til Soho. I Soho finder man også en masse gode madsteder, især omkring Spring Street Metro stationen, bla. lombardis og Rubirosa, 2 af de bedste og mest kendte pizzasteder i byen, Ed's Lobster og Jacks wife Frida ved Petrosino square, er super seafood og brunch steder. På selve Spring Street finder man både Balthazars og Mercer Kitchen, hvis det skal være lidt finere, men stadig typisk New yorker food. Endelig er hele banegården på 42nd Street efterhånden et stort madmekka, hvor man finder alt fra luksus hotdogs til Michelin Dining. Stedet er i øvrigt et besøg værd bare for at stå i den store transit Hall og se op på loftet :lun:


Tusind tak for dine mega gode tips! Dem er jeg rigtig glad for :) Hvordan er der sådan mængde-mæssigt af mennesker inde ved Rockefeller center? VIL derind og se træet mv., men har været bange for, at der er så proppet, man får spat. Skal helt klart i det julemarked, du nævner :)

Ved du noget om, hvor man kan spise d. 25.? Går ud fra, de fleste steder har lukket her. Og tror du, man skal bestille bord i juledagene?

Fantastisk med de spisesteder, du nævner. Nogle af dem skal prøves! Og Century 21 er allerede en favorit for mig, så den er helt sikkert på listen.
0
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: New York - anbefalinger, tips mv.

Indlægaf Viskelæder » 20. nov 2016, 19:03

Thitida-No-Chey skrev:Når jeg er i New York er jeg altid forbi Astro Gallery of Gems.... Men behøver jo ikke købe noget, men det er en fantastisk oplevelse bare at kigge...

Central Park kan også anbefales på alle tider af året...

Og så elsker jeg Natural History Museum (og du bør også tage ud og se Ellis Island og Statue of Liberty) :)


Havde ærligt aldrig hørt om Astro Gallery of Gems. Det tjekker jeg lige ud på nettet :)

Har også overvejet Natural History Museum, der var jeg ikke sidste gang. Er der noget særligt godt at se der?
Så dog både Ellis Island og Statue of Liberty i 2014 :)
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: New York - anbefalinger, tips mv.

Indlægaf Wizzze » 20. nov 2016, 19:36

Viskelæder skrev:
Wizzze skrev:Ved Rockefeller Center har de deres store juletræ og en skøjtering, og flere gode spise/snack steder. Kan anbefale Bouchon bakery. Kommer du om morgenen kan du endda risikere at komme med i "The Today show" :-D

I Bryant park ved 6th Ave og 42nd street er der et stort julemarked, med mange små boder og stande.

Når du er nede ved 9/11 memorial så er du også tæt på Century 21, et stormagasin der sælger restpartier fra de andre stormagasiner i byen, også kosmetik, parfumer, makeup osv. Frk. Wizzze kan bruge timer derinde på at jagte gode tilbud.
Ikke så langt derfra finder du også http://www.frauncestavern.com som er resterne af det oprindelige New York, hvor Washington og the founding fathers kom og spiste og styrede USA i de første år af USAs levetid. De har god mad, og plejer at lave nogle traditionelle amerikanske juleretter.

Vedr amerikansk slik, så har både M&Ms og Hershey store butikker ved Times Square, som er værd at besøge, men pas på, man får hurtigt fyldt sådan en kurv :blush:

I New York SKAL man også forbi en Shake shack, bedste burgers og fritter :love:
Man skal også prøve en Deli i New York, det er nok det mest New Yorkede mad der findes. Bedst er Katzs nede på Houston, på grænsen til Soho. I Soho finder man også en masse gode madsteder, især omkring Spring Street Metro stationen, bla. lombardis og Rubirosa, 2 af de bedste og mest kendte pizzasteder i byen, Ed's Lobster og Jacks wife Frida ved Petrosino square, er super seafood og brunch steder. På selve Spring Street finder man både Balthazars og Mercer Kitchen, hvis det skal være lidt finere, men stadig typisk New yorker food. Endelig er hele banegården på 42nd Street efterhånden et stort madmekka, hvor man finder alt fra luksus hotdogs til Michelin Dining. Stedet er i øvrigt et besøg værd bare for at stå i den store transit Hall og se op på loftet :lun:


Tusind tak for dine mega gode tips! Dem er jeg rigtig glad for :) Hvordan er der sådan mængde-mæssigt af mennesker inde ved Rockefeller center? VIL derind og se træet mv., men har været bange for, at der er så proppet, man får spat. Skal helt klart i det julemarked, du nævner :)

Ved du noget om, hvor man kan spise d. 25.? Går ud fra, de fleste steder har lukket her. Og tror du, man skal bestille bord i juledagene?

Fantastisk med de spisesteder, du nævner. Nogle af dem skal prøves! Og Century 21 er allerede en favorit for mig, så den er helt sikkert på listen.



Jeg tror de fleste store hoteller serverer julemiddag, de har jo gæster og har åbent alligevel. På torsdag er det Thanksgiving, så alle er optaget af Thanksgiving menuer lige nu, men efter weekenden, ville jeg begynde at kigge rundt efter julemenuer på de forskellige New York hoteller.

Jeg lavede lige en søgning på open table, og der er over 300 steder der har åbent på Manhattan, så der er lidt at vælge i mellem
http://www.opentable.com/s/?covers=1&da ... pageType=0

Jeg ville personligt kigge på om nogen af hotellerne laver en Christmas buffet, sådan noget ala 11-16, hvor man for omkring 50$ kan guffe alle de forskellige retter man lyster (tag dig gooooood tid, mens man kan pimpe mimosaer (champagne med juice) eller andre drinks. Det er en god måde at prøve de mange forskellige juleretter, som amerikanerne laver. Typisk noget med kalkun, skinke, eller fisk, og så masser af forskellige former for tilbehør, og ikke mindst desserter :savl:
Ja 50-60$ er en del, men man får typisk også et madorgie så man ikke behøver spise resten af dagen, så det er morgenmad, frokost og aftensmad i en, og så er det ikke så dyrt ;)
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: New York - anbefalinger, tips mv.

Indlægaf Wizzze » 20. nov 2016, 19:42

Ellers prøv at kigge på time-out New Yorks hjemmeside, eller på zagat guiden, eller Eater, de plejer alle at lave artikler op til jul, med gode ideer, tilbud osv.

https://www.timeout.com/newyork

https://www.zagat.com/new-york-city

http://ny.eater.com
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: New York - anbefalinger, tips mv.

Indlægaf Lurende Peber » 20. nov 2016, 19:59

Hvis du er til andet end højhuse og hippe kvarterer, så fandt jeg at et kort besøg i Chinatown og Little Italy (som skrumper) meget interessant.
Billede
Billede
og turistbusser, som man kan hoppe af og på efter behov giver et hurtigt kig til forskellighederne:
http://www.freetoursbyfoot.com/which-ne ... r-is-best/

Der er nok at se på :D
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: New York - anbefalinger, tips mv.

Indlægaf Viskelæder » 20. nov 2016, 20:41

Wizzze skrev:
Jeg tror de fleste store hoteller serverer julemiddag, de har jo gæster og har åbent alligevel. På torsdag er det Thanksgiving, så alle er optaget af Thanksgiving menuer lige nu, men efter weekenden, ville jeg begynde at kigge rundt efter julemenuer på de forskellige New York hoteller.

Jeg lavede lige en søgning på open table, og der er over 300 steder der har åbent på Manhattan, så der er lidt at vælge i mellem
http://www.opentable.com/s/?covers=1&da ... pageType=0

Jeg ville personligt kigge på om nogen af hotellerne laver en Christmas buffet, sådan noget ala 11-16, hvor man for omkring 50$ kan guffe alle de forskellige retter man lyster (tag dig gooooood tid, mens man kan pimpe mimosaer (champagne med juice) eller andre drinks. Det er en god måde at prøve de mange forskellige juleretter, som amerikanerne laver. Typisk noget med kalkun, skinke, eller fisk, og så masser af forskellige former for tilbehør, og ikke mindst desserter :savl:
Ja 50-60$ er en del, men man får typisk også et madorgie så man ikke behøver spise resten af dagen, så det er morgenmad, frokost og aftensmad i en, og så er det ikke så dyrt ;)


Det var da en fantastisk idé med en julebuffet på et hotel. Jeg bliver helt sulten bare ved tanken! Vil helt klart tjekke det ud og tusind tak for links :) Det kunne være lidt hyggeligt med sådan en buffet og andre mennesker, når man er helt alene i julen.
0
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: New York - anbefalinger, tips mv.

Indlægaf Viskelæder » 20. nov 2016, 20:42

Lurende Peber skrev:Hvis du er til andet end højhuse og hippe kvarterer, så fandt jeg at et kort besøg i Chinatown og Little Italy (som skrumper) meget interessant.
Billede
Billede
og turistbusser, som man kan hoppe af og på efter behov giver et hurtigt kig til forskellighederne:
http://www.freetoursbyfoot.com/which-ne ... r-is-best/

Der er nok at se på :D



Der boede jeg faktisk sidst! Og det var nemlig vildt skønt. Boede sådan et fint sted, der var lige i Chinatown og et stenkast fra både Little Italy og Soho :)
1
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: New York - anbefalinger, tips mv.

Indlægaf Viskelæder » 20. nov 2016, 20:43

Jeg har lige bestilt en billet til Top of the Rock d. 25. om aftenen :) Jeg tror, det må være en fantastisk måde at tilbringe (deres) juleaften på. Nu skal jeg bare have fundet ud af, hvordan subwayen kører, så jeg kan nå frem.
0
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: New York - anbefalinger, tips mv.

Indlægaf Thitida-No-Chey » 21. nov 2016, 07:57

Viskelæder skrev:Havde ærligt aldrig hørt om Astro Gallery of Gems. Det tjekker jeg lige ud på nettet :)

Har også overvejet Natural History Museum, der var jeg ikke sidste gang. Er der noget særligt godt at se der?
Så dog både Ellis Island og Statue of Liberty i 2014 :)

Det er jo der, Night at the Museum med Ben Stiller er optaget, så du kan tage lidt inspiration med derfra ;) :D Men de har en vanvittigt flot mineral samling, fantastisk flotte dioramaer over forskellige perioder og landskaber, og så har de en full-size blåhval hængende ned fra loftet i afdelingen omhandlende de store oceaner.... Og deres samling af dinosaurfossiler :) Den er meget varieret. Mener de både har en stegosaurus og en triceratops...
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede

Tilbage til "Rejser"