Turen Går Til...

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59510

Turen Går Til...

Indlægaf DetSorteCirkus » 7. jul 2016, 14:58

:wave:

Jeg synes, at vi skal have en tråd til større og mindre anmeldelser af vores rejser i stil med fx. restauranttråden :)
Der er plads til alle typer af ophold i ind- og udland, og på den måde håber jeg, at vi bl.a. kan inspirere hinanden til at besøge steder, som man normalt ikke opfatter som oplagte rejsemål eller personligt aldrig har undersøgt nærmere.

Ordet er frit, men for overblikkets og brugervenlighedens skyld er det nok en god ide evt. at dele teksten op i relevante afsnit med overskrifter :)
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59510

Re: Turen Går Til...

Indlægaf DetSorteCirkus » 7. jul 2016, 16:18

TUREN GÅR TIL: NYBORG
Jeg havde i mange år gerne ville se Nyborg Slot og havde ikke rigtig tænkt over, at byen kan nås på en time i lyntog fra København, men da jeg opdagede det og i øvrigt var på udkig efter en mini-sommerferie, lå det lige for at lade den gå til Nyborg.

VARIGHED
3 dage/2 overnatninger (søn-tirs)

REJSE
Jeg var heldig at få Orange-billetter til 150 kr. t/rt. Ellers er det noget dyrere med tog, som, såvidt jeg kan se, er det eneste alternativ til bil.
Stationen i Nyborg ligger centralt både for centrum og for de såkaldte strandhoteller ved bredden af Storebælt.

OVERNATNING
Jeg boede i nærheden af Vor Frue Kirke på Hotel Villa Gulle, der trods sine ca. 25 værelser var meget hjemligt og hyggeligt. Værtinden, Gulle, er åbenbart lidt af en institution på stedet (og i byen), og hun var også meget gæstfri og så sød at give mig et værelse med eget badeværelse til samme pris som det enkeltværelse med bad og toilet på gangen, som jeg egentlig efterspurgte, da jeg ringede og bookede. Det betød, at jeg fik to nætter centralt i byen og med udsigt til hav og marina for 950 kr inkl. morgenmad. Ellers er prisen 750-850 kr. pr. nat for det værelse, jeg boede på, men jeg kunne godt forestille mig, at man ofte vil blive mødt med en god pris, hvis man ringer og bestiller i stedet for at booke på en af de store hotelsider.

Hotellet er to-stjernet, så der er ikke tale om vild luksus, men der var rent og pænt, og mit værelse og bad var klart mere "hotel" end "hostel". Fællesarealerne i stuen (reception, restaurant, osv.) var hyggeligt indrettet, og morgenmaden helt fin og nem at blive mæt af. Den ene morgen var der hjemmebagte boller.

OPLEVELSER
Nyborg er i disse år i gang med at positionere sig som kandidat til Unescos verdensarvsliste, så byens gloværdige fortid som hovedstad (i middelalderen) og betydningsfuld del af det danske forsvar (vist indtil ca. 1870) bliver fint formidlet over det hele. Centralt er selvfølgelig borgen med tilhørende voldgravsanlæg, som alene for de autentiske rammer er et besøg værd. Udstillingen indendørs er også interessant. Her kan man bl.a. se rummet, hvor Jyske Lov blev underskrevet og de (næppe) skyldige fra kongemordet i Finderup Lade dømt.
Jeg var heldig at få det helt store middelalderudtræk med marked, turnering, optog, osv. med, fordi byen under mit besøg fejrede sit årlige Danehof, og hvis det ellers passer ind i ens planer, er det værd at planlægge lidt efter .

Turens andet kulturelle højdepunkt var en tur til herregården Glorup på landet udenfor byen. Her er der gratis adgang til en helt unik romantisk have fra 1800-tallet, der for nogle år siden blev optaget i arkitekturkanonen. Det må klart være lettest at klare transporten i bil, men det kan godt lade sig gøre med 2xbus + en solid gåtur på 1,8 km hver vej, og det var bestemt besværet værd, synes jeg.

Vor Frue Kirke med tilhørende middelaldergyde med Danmarks ældste verdslige bygning bør også nævnes.

Nyborg har også andre seværdigheder at byde på, så jeg ville godt have kunne fylde endnu en dag.

MAD OG DRIKKE
Jeg prøvede følgende spisesteder i selve Nyborg:

Gertz: Bageri/konditori på hovedgaden med inde- og udeservering. Her spiste jeg god morgenmad efter ankomst søndag kl. 9.
Aiko Sushi: God sushi til rimelige priser i minimalistiske omgivelser.
Café Clark's: Et temmelig standardiseret sted med ditto mad, men med en meget fin beliggenhed ved marinaen. Det var faktisk det, jeg gik efter, altså efter at finde et sted ved havet.
Den Gode Smag: Kombineret delikatesseforretning og café, der desværre allerede lukker 17.30. Virkelig lækker tapasinspireret mad, hvor konceptet er, at man smager på de råvarer og produkter, butikken sælger. Jeg fik en stor og mættende salat og en specialøl for 120 kr.

Nyborg har også et par gourmetrestauranter, som så spændende ud.

TRANSPORT
I byen kan man gå rundt til alt. Til ture i oplandet, som fx. min Glorup-udflugt, kan det betale sig at købe en turistbillet, hvor man kan køre Fyn tyndt i bus for en halvtredser pr. dag.

SHOPPING
Det var ikke det, jeg gjorde det mest i, men jeg bemærkede et par hyggelige delikatesseforretninger og en brugskunstbutik (Tinga Tonga), der havde et stort og blandet udvalg af designvarer og lokale kreatives ofte ret fine produkter.

SAMLET VURDERING
Jeg er bestemt positivt overrasket over Nyborg, som jeg som sagt nærmest kun havde valgt pga. slottet. Byen er hyggelig og afslappende og egner sig rigtig godt til en miniferie, hvor der ikke nødvendigvis skal ske noget i alle døgnets vågne timer.
4
Brugeravatar
Kruspersille
Indlæg: 679
Tilmeldt: 6. nov 2015, 14:13
Kort karma: 35
Likede indlæg: 770

Re: Turen Går Til...

Indlægaf Kruspersille » 8. jul 2016, 11:51

Fed tråd! Jeg vil bare lige tilføje, at man godt kan komme til Nyborg med bus - rød billet. 128 kr. (fra Kbh.) hver vej, så det er jo ikke så galt.
0

Tilbage til "Rejser"