Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Lys
Indlæg: 5886
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 503
Likede indlæg: 10589

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf Lys » 28. jan 2024, 15:52

Det meste af Mellemøsten pga styre, kvindesyn, sharia-lovgivning (og/eller) etc. I samme kategori falder Tyrkiet og fx Egypten. Det er ærgerligt, for der er virkelig meget historie/kultur, som jeg gerne ville opleve.

Kina og Nordkorea.

Rusland - har været der for 20 år siden i Skt Petersborg og ville sådan set gerne opleve Moskva. Men det er ikke rigtigt aktuelt så længe Putin reagerer og de fører krig mod andre lande. Hviderusland ligeså.

Lande, hvor det ikke er sikkert at opholde sig som turist.

For nogle år siden havde jeg nok sat diverse charterdestinationer på også. Men må indrømme at jeg har overgivet mig til komforten så længe jeg har et mindre barn.
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6347
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 755
Likede indlæg: 15044

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf Ata » 28. jan 2024, 16:03

Jeg kunne ikke forestille mig at tage på charterferie. De gange vi har været på ferie et sted med pool, har vi haft den for os selv. At vælte rundt blandt en tætpakket menneskehob lyder cirka så langt fra min forestilling om ferie som det kan komme.

Derudover er alle steder hvor der er over 35 grader også udelukket. Samt farlige steder, selvsagt.
0
MOGA
Indlæg: 4054
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf MOGA » 28. jan 2024, 16:23

Der er meget få steder, hvor jeg kategorisk nægter at komme - fx Nordkorea, fordi jeg ville føle mig ekstremt utryg. Men situationer udvikler sig jo med årene. Jeg har fx i mange år gået med en drøm om at komme til Skt. Petersborg. Som tingene ser ud nu, kommer det aldrig til at ske. Jeg kan godt ud fra et ideologisk synspunkt være enig i, at der er steder/lande, man ikke bør besøge, men nogle af disse steder rummer også en ufattelig historie.
Og hvor sætter man grænsen? Jeg er fx for fri abort og kvinders ret til selv at vælge. Men jeg har besøgt både Irland og Polen.
6
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14839
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1183
Likede indlæg: 24972

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf sigge » 28. jan 2024, 16:50

Lige pt. er flg. lande, som jeg ellers godt kunne tænke mig at besøge, på min sorte liste pga. politik, kvindesyn, LGBT+ rettigheder el.lign.: USA, Polen, Ungarn. Tyrkiet og Rusland egentlig også, men det er lidt “gratis”, fordi jeg ikke har noget brændende ønske om at besøge dem. Det samme kan man sige om flere andre tidligere Sovjetrepublikker.

Asien som helhed har jeg udelukket pga. vejret, jeg har det så dårligt med fugtig varme. Japan i foråret med kirsebærblomster er pt. eneste mulige undtagelse.

Israel har jeg heller ikke lyst til at besøge, ligesom både vejr og menneskesyn holder mig væk fra mange lande i Mellemøsten, Emiraterne osv.
0
You can't spell awesome without me.
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6682

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf 1234 » 28. jan 2024, 17:07

Jeg er åbent for det hele. Jeg har været mange af de steder folk nævner og jeg har aldrig besøgt et sted, hvor der ikke var noget, som var værd at opleve. Jeg vil egentlig bare gerne se hele verden.
2
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6682

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf 1234 » 28. jan 2024, 17:09

Artem skrev:Kæresten og jeg har før talt om at det er lidt sjovt at vi nærmest kun har lyst til at rejse til dyre vestlige lande.

Men vi er til mellemøsten og andre meget muslimske lande og med deres kvindesyn.
Afrika tør vi nærmest ikke på grund af kriminalitet og korruption, hvilket også gælder for flere øst lande, sammen med sydamerika.

Vi begrænser på den måde os selv en helt del.

Altså jeg har rejst Østeuropa tyndt og har aldrig oplevet hverken kriminalitet eller korruption. Jeg tror man skal passe på med at lade ens fordomme dømme alt ude på forhånd :)
1
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17260
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3582
Likede indlæg: 42120

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf LaMariposa » 28. jan 2024, 17:44

Jeg er nok lidt mærket af, at jeg, da jeg arbejdede med rejseforsikring, fik lidt indtryk af, i hvilke lande vi havde flest tilfældet af dårlig mave. Men det betyder, at jeg er lidt forbeholden overfor blandt andet Indien, Egypten, Tyrkiet (hvor jeg selv har haft en slem omgang gastroenteritis) og Tunesien.

Derudover har jeg ikke det vilde behov for at gense Gran Canaria, som var en virkelig turistet omgang. Jeg elsker ellers Spanien.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17260
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3582
Likede indlæg: 42120

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf LaMariposa » 28. jan 2024, 17:51

MOGA skrev:Der er meget få steder, hvor jeg kategorisk nægter at komme - fx Nordkorea, fordi jeg ville føle mig ekstremt utryg. Men situationer udvikler sig jo med årene. Jeg har fx i mange år gået med en drøm om at komme til Skt. Petersborg. Som tingene ser ud nu, kommer det aldrig til at ske. Jeg kan godt ud fra et ideologisk synspunkt være enig i, at der er steder/lande, man ikke bør besøge, men nogle af disse steder rummer også en ufattelig historie.
Og hvor sætter man grænsen?
Jeg er fx for fri abort og kvinders ret til selv at vælge. Men jeg har besøgt både Irland og Polen.


Det er jo lige præcis det.

Jeg har rejst i Brasilien og Mexico, og ja, der er korruption og kriminalitet osv. Men jeg har bare haft så mange skønne oplevelser med de mennesker, jeg har mødt der, og det betyder også noget for mig.
2
:lun: Be brave
Lys
Indlæg: 5886
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 503
Likede indlæg: 10589

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf Lys » 28. jan 2024, 17:54

1234 skrev:Jeg er åbent for det hele. Jeg har været mange af de steder folk nævner og jeg har aldrig besøgt et sted, hvor der ikke var noget, som var værd at opleve. Jeg vil egentlig bare gerne se hele verden.


Jeg vil egentlig også gerne se hele verden, men mit etiske kompas vejer bare tungere i nogle tilfælde. Der er grænser for hvad jeg vil støtte med mine penge.
3
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3078
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 42
Likede indlæg: 5309

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf AFK » 28. jan 2024, 17:56

København
Afrika
Østeuropa
Rusland
Mellemøsten
Det meste af Asien
Det meste af Syd- og Centralamerika
0
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
TomKah
Indlæg: 4203
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4338

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf TomKah » 28. jan 2024, 18:03

Jeg har en nærmest ikke-eksistrende moralsk grænse. Jeg har rejst i militærediktaturer og det meste af Mellemøsten.

Jeg vil ikke rejse til områder med krig. Men ellers er jeg ret åben for det meste.

Jeg kunne godt rejse til UAE Men ville forsøge at skippe storbyerne og tage en 4WD ørken tur med eget telt.

Men jeg er generelt ret færdig med at rejse for at opleve, så der er faktisk ikke mange steder jeg drømmer om at komme hen.
0
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 539
Likede indlæg: 14772

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf avdotja » 28. jan 2024, 18:11

Som udgangspunkt, er jeg villig til at rejse hvor som helst.

Det er klart at jeg, af sikkerhedsmæssige årsager, ikke ville have lyst til at rejse direkte ind i en krig (eller i en 50 graders hedebølge for den sags skyld), men fravælger ikke lande som feriedestination af ideologiske årsager (som jeg kan se, flere i tråden gør).

Jeg forstår godt tanken bag. Men som anden nævner, hvor går grænsen så? Giver det mening at boykotte et land som feriedestination, når man samtidig lystigt køber dets produkter? Og er det overhovedet hensigtsmæssigt, kun at pleje omgang med lande, man deler livs- og menneskesyn med?

Har heller ikke noget imod typiske turistdestinationer. Ironisk nok, er min oplevelse faktisk, at man, i de mindre turistede lande, ofte ender op med en meget mere standard turisttur (sammen med masser af andre turister), end i feks Thailand.
5
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6682

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf 1234 » 28. jan 2024, 18:19

Lys skrev:
1234 skrev:Jeg er åbent for det hele. Jeg har været mange af de steder folk nævner og jeg har aldrig besøgt et sted, hvor der ikke var noget, som var værd at opleve. Jeg vil egentlig bare gerne se hele verden.


Jeg vil egentlig også gerne se hele verden, men mit etiske kompas vejer bare tungere i nogle tilfælde. Der er grænser for hvad jeg vil støtte med mine penge.

Men er ens penge i et land en direkte støtte af regimet? Jegjeg tvivler på Putins regime tjent meget på mig da jeg var i Rusland i 2015. Det kan også være en støtte til lokalbefolkningen at være der og give dem mulighed for at få indblik i andre dele af verden.
1
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12766
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 923
Likede indlæg: 12538

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf Guilded_Lily » 28. jan 2024, 18:20

Nordøstafrika, Mellemøsten (inkl. Tyrkiet), Kina og Rusland. Ellers er jeg åben for det meste.

Jeg har en antipati mod Amerika, men jeg kan godt mærke, jeg føler mig lidt FOMO, når manden og sønnen taler om at tage på drengetur dertil. Jeg vil jo egentlig gerne have bekræftet mine fordomme, som jeg fik med Tyrkiet i 2014.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8743
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7211

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf Artem » 28. jan 2024, 18:20

1234 skrev:
Artem skrev:Kæresten og jeg har før talt om at det er lidt sjovt at vi nærmest kun har lyst til at rejse til dyre vestlige lande.

Men vi er til mellemøsten og andre meget muslimske lande og med deres kvindesyn.
Afrika tør vi nærmest ikke på grund af kriminalitet og korruption, hvilket også gælder for flere øst lande, sammen med sydamerika.

Vi begrænser på den måde os selv en helt del.

Altså jeg har rejst Østeuropa tyndt og har aldrig oplevet hverken kriminalitet eller korruption. Jeg tror man skal passe på med at lade ens fordomme dømme alt ude på forhånd :)

Nu er det jo ikke bare fordomme.
Der findes jo en fin oversigt over det som bliver opdateret hvert år.
https://www.transparency.org/en/cpi/2022

Og kort sagt har jeg det bedst med lande som ligger i den bedste 1/4 og hvis jeg strækker mig kan det blive til de lande som er i den bedste halvdel.
Men jeg er da helt med på at lande som ligger i den dårlige halvdel som feks Thailand, kan være helt fine turistlande, hvor man ikke vil opleve noget dårligt som almindelig turist. Hvor udfordringerne mere ligger der hvis man skal drive virksomhed, og anden form for handel med landet.

Men det ændrer ikke på at det betyder meget for mig at det er et "ordentligt" land jeg besøger, i forhold til ting som menneskerettigheder, kvinders rettigheder, lav korruption, lav kriminalitet, retfærdig retssystem osv.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Rejser"