Ski med børn i uge 7?

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11341
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1796
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23473

Re: Ski med børn i uge 7?

Indlægaf Mani » 26. dec 2023, 13:02

didaa skrev:
LaMariposa skrev:Jeg er vokset op med skiferier til Tandådalen/Hundfjället (i Sälen), og det er du rigtig godt område for nybegyndere. Der er mange forskellige pister og mulighed for grønne og blå pister fra toppen også.

Vi har mest boet i de røde hytter i Tandådalen, hvor der er plads til otte personer, og hvor der er køkken, bad, sauna og (meget vigtigt) tørreskab. Det fungerer rigtig godt.


Det lyder godt. Hvor bestiller du henne? Jeg tror nemlig meget er udsolgt i det område.

Og kører I selv eller hvordan kommer man frem?

Der har vi også været flere gange. Vi har dog boet ved Hundfjället. Vi bestiller ved SkiStar og kører selv.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Julledyret
Indlæg: 437
Tilmeldt: 14. sep 2015, 19:34
Kort karma: 10
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 408

Re: Ski med børn i uge 7?

Indlægaf Julledyret » 26. dec 2023, 13:09

paint skrev:Isaberg i Sverige, er et klassisk nybegynder-skiområde. Det ligger ikke så langt væk. Man kan kære dertil med tog/bus fra Malmø.

https://www.skiferie.dk/sverige/isaberg ... g&children[]=12&children[]=12&country=sverige&date=2024-02-21&duration=4&map=false&product=skiferie

https://www.rome2rio.com/s/Malm%C3%B6/Isaberg


Isaberg er alt for lavtliggende med mindre det er ægte vintervejr over en længere periode. Desuden er det er ret lille sted, også for nybegyndere, at være en hel uge.

Hvis I vil til Sverige, så er områderne i Sälen gode familiesteder. Tjek evt. http://www.skistar.com som forhandler liftkort og vist også pakkeløsninger med indkvartering.
3
Brugeravatar
LittleLemon
Indlæg: 600
Tilmeldt: 17. maj 2023, 20:55
Kort karma: 30
Likede indlæg: 1173

Re: Ski med børn i uge 7?

Indlægaf LittleLemon » 26. dec 2023, 13:13

Jeg står ikke selv på ski, men mand og børn har været afsted med svigerfamilien en del gange efterhånden.

De startede med Branäs i Sverige, som var rigtig godt til børnene da de var helt små og nybegyndere.
https://www.branas.se/

Sidste år var de i Hafjell i Norge og det skal de igen i uge 7.
https://www.hafjell.no/
0
Julledyret
Indlæg: 437
Tilmeldt: 14. sep 2015, 19:34
Kort karma: 10
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 408

Re: Ski med børn i uge 7?

Indlægaf Julledyret » 26. dec 2023, 13:18

Man kan sige, at i Norge og Sverige er det typisk hytter man bor i, mens det sydpå oftere er hotel eller hotellejligheder. Så udover transporttid og -form, skal I overveje hvad I foretrækker at bo i før I beslutter destination.

Jeg har hørt meget godt om Wagrain i Østrig for nybegyndere og børnefamilier, det skulle være et overskueligt område og mange danske firmaer har pakkerejser dertil, hvis ikke I kører selv.

www.skisport.dk kan man læse om de fleste destinationer og få et godt indtryk af sværhedsgrad osv.

Som de andre siger er I sent ude og uge 7 er altid vanvittig dyr, så det bliver ikke en billig ferie.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11341
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1796
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23473

Re: Ski med børn i uge 7?

Indlægaf Mani » 26. dec 2023, 13:20

Julledyret skrev:Man kan sige, at i Norge og Sverige er det typisk hytter man bor i, mens det sydpå oftere er hotel eller hotellejligheder. Så udover transporttid og -form, skal I overveje hvad I foretrækker at bo i før I beslutter destination.

Jeg har hørt meget godt om Wagrain i Østrig for nybegyndere og børnefamilier, det skulle være et overskueligt område og mange danske firmaer har pakkerejser dertil, hvis ikke I kører selv.

http://www.skisport.dk kan man læse om de fleste destinationer og få et godt indtryk af sværhedsgrad osv.

Som de andre siger er I sent ude og uge 7 er altid vanvittig dyr, så det bliver ikke en billig ferie.

Da vores var små var vi også flere gange i Berchtesgarden, men ved ikke om de har dansk skiskole. Ellers fungerede det fint med lejlighed og forplejning.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Julledyret
Indlæg: 437
Tilmeldt: 14. sep 2015, 19:34
Kort karma: 10
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 408

Re: Ski med børn i uge 7?

Indlægaf Julledyret » 26. dec 2023, 13:25

Fordelen ved hytter i Norge og Sverige er, at det ofte er ski in/ski out. Det er super praktisk med børn, der måske ikke kan være ude en hel dag eller hvis man nemt vil hjem og spise frokost.
Man kan selvfølgelig også få hoteller der ligger ud til en pist, men det koster som regel også derefter.
1
Fræksak
Indlæg: 2494
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4233

Re: Ski med børn i uge 7?

Indlægaf Fræksak » 27. dec 2023, 10:45

Vi står kun på ski i Norge/Sverige og har været i Sälen (Lindvallen), Åre (Åre Björnen) og senest Myrkdalen i Norge. Alle tre steder kan anbefales, men uden dog at have kigget på det vil jeg tro, at det er helt umuligt at bestille nu. Vi plejer at være lidt sent ude, hvis vi kigger i august.

Åre er superfedt og meget hyggeligt og fungerer rigtig godt med mindre børn. Prikken over i'et er, at man kan køre i nattog derop fra Malmö, hvilket vores unger har syntes var mega hyggeligt. Du ved, i gammeldags 6-mandskupéer, som man selv laver til køjer ved sengetid. Det kan virkelig noget, men det er også dyrt! Vi plejer at booke hytte, liftkort, skileje osv. gennem skistar.com, der vist efterhånden sidder på en god del af Norden. Toget booker vi enten direkte på Snalltoget.se eller også gennem Skistar, men det er typisk udsolgt i august allerede, hvis vi snakker uge 7.
4 - to voksne og to børn har kostet os 30-35.000 - ca. 10.000 for toget, ca. 7.000 for hytten, ca. 6.000 for liftkort og så er resten gået til skileje, supplering af tøjbeholdningen + indkøb deroppe.

Sälen var vi ikke så vilde med, men jeg tror måske mest, at vi ikke var så vilde med Lindvallen. Sälen er delt op i mange mindre områder, og jeg tror, at Tandådalen og Hundfjället havde været mere os. Fordelen er, at man i modsætning til Åre bedre selv kan køre derop.

Sidste år landede vi ved et tilfælde i Myrkdalen i Norge - vi fik en uge inkl. alt på hotel m. halvpension, skileje, fly og transfer på 25.000. Området er ikke gigantisk, men der var virkelig mange gode, brede, lækre blå og røde pister (og også grønne til børnene). Flere gange kunne vi køre alene i måske 10-15 minutter, fordi bolig-til-piste-ratioen (eller hvad man nu skal kalde det) gør, at selv om alle hytter/hoteller er fyldt op (vi var der i uge 7, så det var de), er der stadig virkelig god plads på pisterne og ingen køer ved lifterne. Det kan vi godt finde på at gøre igen! Det ligger ud for Bergen, så der er mega meget sne - til gengæld havde vi kun et par dage med sol, men det kan jo være tilfældigt.
1
Fræksak
Indlæg: 2494
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4233

Re: Ski med børn i uge 7?

Indlægaf Fræksak » 1. jan 2024, 16:31

didaa skrev:Vi vil gerne afsted i uge 7, allerhelst til Sverige, og et sted for nybegyndere. Men det kan også være syd på.

Jeg synes det er en jungle! Er der nogen der kan finde noget godt som ikke koster en mio?



Har I fundet noget? Jeg kiggede for sjov på skistar.com, da jeg havde skrevet mit svar, og syntes faktisk, at der var en hytte eller to i Sälen (Lindvallen), der kunne være relevant(e).
0
MrMister
Indlæg: 2399
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6952

Re: Ski med børn i uge 7?

Indlægaf MrMister » 1. jan 2024, 17:50

Ift ski i hård frost så er det virkeligt ikke sjovt. Dels gør det skide ondt at falde, dels er det sværere at styre (bliver mere storslalom / styrtløb end slalom), dels er det tæt ved umuligt at pakke sig korrekt ind: enten for koldt på liften og for varmt nedad osv. Med hård frost tænker jeg -20 grader.

Fordelen ved syden skulle være mere sol og længere dage. Ved ikke om det er en skrøne. Personligt er Norge det eneste jeg har prøvet. Jeg har bekendte, der anbefaler all inklusive i Tyrkiet og Østeuropa, men så eventyrlysten er jeg ikke
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill

Tilbage til "Rejser"