Kreditkort på rejser

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1386
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 334
Kontakt:

Kreditkort på rejser

Indlægaf EmoJanice » 15. jul 2023, 06:25

Jeg har lige haft besøg af min nabo, der var i Holland.

Tilsyneladende kan man kun anvende VISA- og Mastercard få steder, da de foretrækker VIA og Maestro-kort. Af supermarkeder er det kun det cykling-kendte Jumbo, som tager imod først-nævnte kreditkort.

Mange butikker vil ikke tage imod kontanter, hvis vi taler 200 Euro-sedler. Det er max. 100 euro-sedler, der accepteres, selv på togstationerne. Jeg havde overvejet Holland, da det virker cykelferie-venligt, men tænker nu at det vil blive lidt besværligt. Kontanter, telt-overnatning og cykel virker ikke som den bedste kombination.

Er der nogle andre lande, hvor man skal være opmærksom på at de ikke er glade for gængse kreditkort?
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25022
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30015

Re: Kreditkort på rejser

Indlægaf Wizzze » 15. jul 2023, 06:30

EmoJanice skrev:Jeg har lige haft besøg af min nabo, der var i Holland.

Tilsyneladende kan man kun anvende VISA- og Mastercard få steder, da de foretrækker VIA og Maestro-kort. Af supermarkeder er det kun det cykling-kendte Jumbo, som tager imod først-nævnte kreditkort.

Mange butikker vil ikke tage imod kontanter, hvis vi taler 200 Euro-sedler. Det er max. 100 euro-sedler, der accepteres, selv på togstationerne. Jeg havde overvejet Holland, da det virker cykelferie-venligt, men tænker nu at det vil blive lidt besværligt. Kontanter, telt-overnatning og cykel virker ikke som den bedste kombination.

Er der nogle andre lande, hvor man skal være opmærksom på at de ikke er glade for gængse kreditkort?


Tyskland er meget det samme, selvom Covid perioden gjorde dem mere elektroniske, så er der stadig mange steder og kæder der ikke tager andet end de lokale kort.
0
Do as I say! :whip:
fisken80
Indlæg: 22780
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1146
Likede indlæg: 53454

Re: Kreditkort på rejser

Indlægaf fisken80 » 15. jul 2023, 09:40

Wizzze skrev:
EmoJanice skrev:Jeg har lige haft besøg af min nabo, der var i Holland.

Tilsyneladende kan man kun anvende VISA- og Mastercard få steder, da de foretrækker VIA og Maestro-kort. Af supermarkeder er det kun det cykling-kendte Jumbo, som tager imod først-nævnte kreditkort.

Mange butikker vil ikke tage imod kontanter, hvis vi taler 200 Euro-sedler. Det er max. 100 euro-sedler, der accepteres, selv på togstationerne. Jeg havde overvejet Holland, da det virker cykelferie-venligt, men tænker nu at det vil blive lidt besværligt. Kontanter, telt-overnatning og cykel virker ikke som den bedste kombination.

Er der nogle andre lande, hvor man skal være opmærksom på at de ikke er glade for gængse kreditkort?


Tyskland er meget det samme, selvom Covid perioden gjorde dem mere elektroniske, så er der stadig mange steder og kæder der ikke tager andet end de lokale kort.


Det må være andre steder end i Berlin. For der oplevede jeg ingen steder, der ikke tog VISA (okay det er løgn, det gjorde den lille kiosk der solgte souvenirs ikke, men derudover).
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
TomKah
Indlæg: 4224
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 314
Likede indlæg: 4366

Re: Kreditkort på rejser

Indlægaf TomKah » 15. jul 2023, 09:43

Vi var i Holland i Påsken 2022. Oplevede ikke problemer. Vi har kun visa og Mastercard.
Den største seddel jeg har set var en 50 Euro. Tror ikke ATM giver 100 og slet ikke 200 euro sedler.
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20680
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 771
Likede indlæg: 44290

Re: Kreditkort på rejser

Indlægaf paint » 15. jul 2023, 10:02

Jeg har vist aldrig været ude for, at der ikke var en ATM i nærheden, hvor man kunne hæve penge, hvis man et sted ikke modtog Visa.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 13117
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3553
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 56375
Kontakt:

Re: Kreditkort på rejser

Indlægaf Ado » 15. jul 2023, 10:09

I det sydlige Tyskland har vi oplevet flere gange, at de ikke tog imod kort, og at vi derfor måtte hæve kontanter.

Visse steder sydpå bliver Visa ikke altid accepteret, når der skal lejes bil. Derfr har vi altid både Visa og Mastercard med.
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9885
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1863
Likede indlæg: 9605

Re: Kreditkort på rejser

Indlægaf Spjaerten » 15. jul 2023, 10:32

I 2021 oplevede vi en del steder i Berlin som kun tog maestro og har lige oplevet det i Hamborg også. Der måtte jeg downloade PayPal appen og betale den vej
1
Tryk på * :slem:

Tilbage til "Rejser"