Din største/vildeste oplevelse i Europa?

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Din største/vildeste oplevelse i Europa?

Indlægaf Æble » 12. sep 2022, 15:45

Jeg søger inspiration til gode oplevelser i Europa. Helt konkret skal jeg arrangere en forlænget weekend for 4 veninder og vil gerne give en lidt anderledes oplevelse. Budget ca 22-25.000kr der skal dække transport, overnatning og oplevelser.

Hvad har i oplevet af fede, lidt anderledes oplevelser/steder?
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Din største/vildeste oplevelse i Europa?

Indlægaf TomKah » 12. sep 2022, 16:20

Det er virkelig et bredt spørgsmål.
Hvilken type specielle oplevelser søger du - hotel, wellness natur, gourmet? Hvilken årstid skal rejsen foregå?

Der er mange smukke steder i Europa men lige frem vilde og unikke ved jeg ikke. Efter min mening kræver det større fordybelse end hvad en forlænget weekend tilbyder at kunne det?

Oplevelser der lige falder mig ind
Guggenheim Bilbao
Kotor Montenegro
Alhambra, Grenada og Cordoba
Porto
6
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Din største/vildeste oplevelse i Europa?

Indlægaf 1234 » 12. sep 2022, 17:40

Det synes jeg er svært at svare på, fordi det jo er individuelt, hvad folk synes er vildt.

Umiddelbart er de vildest ting jeg har prøvet i Europa:
- Auschwitz , Polen
- Rom, Colosseum, Pantheon, Forum og de andre historisk steder.
- Kotor, Montenegro
- Sarajevo og dens historie

Jeg har valgt de steder, hvor jeg kan huske, at jeg havde et sus i maven. Så nyere oplevelser er nok også blevet favoritiserer lidt.
1
Brugeravatar
Kruspersille
Indlæg: 679
Tilmeldt: 6. nov 2015, 14:13
Kort karma: 35
Likede indlæg: 770

Re: Din største/vildeste oplevelse i Europa?

Indlægaf Kruspersille » 12. sep 2022, 18:15

Det mest specielle, jeg har prøvet indenfor Europas grænser var nok et besøg på øen Lastovo i Kroatien. Vi boede i hovedbyen, som var totalt forfalden, men også meget smuk. Mange rejste fra øen efter 2. Verdenskrig og tog til især Sydamerika, og lod bare deres huse stå og staten må så ikke gøre noget ved dem. Det var virkelig som at gå rundt i et computerspil :D
Der boede dog også mennesker der og pludselig kunne der ligge en lille hyggelig restaurant midt mellem de forfaldne huse. Hvis jeg nogensinde skulle finde en location til et photoshoot, ville jeg vælge det sted. Der var også super lækkert vand og pittoreske strandbarer.
Det er måske bare en lidt lang tur for en weekend.

Hvis det var mig, der skulle planlægge tror jeg, jeg ville være klimaansvarlig og tage til Malmø og gå på: https://disgustingfoodmuseum.com/ Det lyder sjovt!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Din største/vildeste oplevelse i Europa?

Indlægaf Æble » 12. sep 2022, 19:57

Ja det er meget bredt, vil gerne høre hvad i hr syntes var vildt og derigennem måske få inspiration. Det kan være alt muligt, både natur og kultur, afslappet eller ikke afslappet, posh eller nede på jorden, noget der har gjort et stort indtryk. Vi har alle hver eller sammen været de mest almindelige steder man kommer i Europa.

Vi har tidligere været meget i byer og shoppet og været ude og spise, men vi har “shoppet af” nu og vil gerne noget andet. Senest har vi været i Schweitz og vandre i bjerge og se et stort vandfald, hvilket var langt mere interessant end shopping gaden i whatever storby. Nu er set min tur til at planlægge og vil gerne finde på noget særligt. Rejsen kan planlægges hele året, men foretrækker September, da det her er nemmest at finde en weekend alle kan.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Din største/vildeste oplevelse i Europa?

Indlægaf TomKah » 12. sep 2022, 20:08

Hvad med Slovakiet? I kunne tage til Liptosky Mirkulas og vandre i Bjergene eller tage på et traditionelt kurhotel ved Piešťany.
Men det krævet nok at I lejer en bil og kører fra Bratislava.
1
Iforbifarten
Indlæg: 569
Tilmeldt: 23. aug 2017, 09:33
Kort karma: 37
Likede indlæg: 992

Re: Din største/vildeste oplevelse i Europa?

Indlægaf Iforbifarten » 12. sep 2022, 20:13

Jeg ville se på Island. The Golden Circle med alle mulige naturoplevelser er turistet, men jeg synes det var en vild oplevelse at gå hvor man kan se to kontinentplader mødes, se Strokkur boble tæt på Geysir (som man ikke kan være sikker på springer), der er vist også gang i noget vulkan for tiden, offentlige svømmehaller med hottubs og de gamle sagaer på museum.
6
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Din største/vildeste oplevelse i Europa?

Indlægaf Rapfisk » 12. sep 2022, 21:02

Alhambra var sådan en turistoplevelse, der var hypen værd. Casa de Pilatos i Sevilla er mindre, men kan noget af det samme.
1
Livslinjen: 70 201 201
Selma156
Indlæg: 2343
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6809

Re: Din største/vildeste oplevelse i Europa?

Indlægaf Selma156 » 12. sep 2022, 21:28

Island. Især den østlige del er rå og ubeboet, og der findes masser af vilde naturoplevelser uden for The Golden Circle. Fx er Den Blå Lagune totalt overrendt, hvorimod der findes den smukkeste lagune i Myvatn oppe nordpå, som har udsigt over flere vulkankratere. Vil også anbefale hvalsafari i Husavik.

Færøerne. Godt nok en del af DK, men så vildt anderledes. Der er så ufattelig smukt og ikke særlig turistet endnu, og der er meget at opleve både kulturelt og i naturen. Færinger er et hyggeligt folkefærd med masser af fællessang og kædedans, og ingen låser deres huse eller biler. For hvorfor skulle man? Samtidig kan man tale dansk med de fleste og betale med dansk valuta :lol:

Norge. Måske lidt mere kendt, men jeg hikede til Trolltunga med en veninde, og det var en vild oplevelse. Det tog otte timer retur og var sindssygt hårdt, især fordi vejret mindede om en efterårsstorm på en julidag. Men vi var helt høje bagefter. Vi kombinerede det med Preikestolen, som også var flot, men der var et rend af turister ift. til den anden rute. Odda, Stavanger og Bergen er desuden hyggelige byer i nærheden.

Skotland. Edinburgh er en af mine yndlingsbyer, og der er fantastisk stemning året rundt. Arthur's Seat er et besøg værd. Og nationalmuseet. Jeg har desværre kun været en enkelt dag oppe i højlandet, men det er helt sikkert noget, der skal udforskes mere en anden gang.
6
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9016
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Din største/vildeste oplevelse i Europa?

Indlægaf Purple Haze » 12. sep 2022, 21:40

Jeg gad godt en tur til den der store hangar nær Berlin, hvor der er luftballoner, svævebaner, vandland osv.
2
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18168

Re: Din største/vildeste oplevelse i Europa?

Indlægaf Mi55y » 15. sep 2022, 08:49

Da vi var i Lissabon havde vi en fantastisk tur op i Sintra-bjergene. Der er slotte, ruiner, lidt bymiljø og nationalpark. Og så er det kun en kort togtur fra strand og Lissabon. Jeg synes, at det kan lidt af det hele.

Men jeg drømmer om Island, så det stemmer jeg også på :D
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
MitBrugernavnHer
Indlæg: 47
Tilmeldt: 26. aug 2015, 12:22
Kort karma: 0
Likede indlæg: 32

Re: Din største/vildeste oplevelse i Europa?

Indlægaf MitBrugernavnHer » 16. sep 2022, 12:39

Hvad med en tur til ishotellet.

Der er f.eks. "Medium pakke" med fly, 1 nat på ishotel, og 1 nat på almindeligt hotel, 4-retters menu og tur med hundeslæde.
https://www.ving.se/sverige/jukkasjarvi/icehotel

9.000 SEK, så ca. 25.000 DKK i alt for 4.
3
Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1592
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 204
Likede indlæg: 2900

Re: Din største/vildeste oplevelse i Europa?

Indlægaf Kilix » 16. sep 2022, 21:52

Pompeii i Italien. Det har vaeret et stort oenske for mig i mange aar at se det. Jeg synes historie(n) er saa interessant, og at kunne se 2000 aar tilbage i tiden i saa stort et omraade er helt unikt.
Derudover ligger det jo lige i naerheden af Amalfi kysten, saa der er garanti for noget hygge og god mad.
Rom er ogsaa et sted jeg skal tilbage til, ogsaa pga mad og histore :D
6
MissB
Indlæg: 2338
Tilmeldt: 30. apr 2017, 20:02
Kort karma: 253
Likede indlæg: 2121

Re: Din største/vildeste oplevelse i Europa?

Indlægaf MissB » 24. sep 2022, 04:32

Jeg har ikke prøvet det endnu, men jeg er ikke i tvivl om at se nordlys vil være det største.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Din største/vildeste oplevelse i Europa?

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. sep 2022, 04:38

Jeg kan anbefale Dresden og vandretur i Saksiske Schweiz. Evt. tage en overnatning derude på et hotel ved Elben.

Billede
5

Tilbage til "Rejser"