Insekter syd på?

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Insekter syd på?

Indlægaf Artem » 14. jan 2020, 13:25

HappyPaww skrev:Tror det kommer af at du IMO måske overtænker/overanalyserer diverse scenarier lidt (husker fx noget om dit besøg i Kbh ifm et løb). Men jeg anser dig bestemt ikke som en sur/negativ person :)

Nu er det heller ikke fordi det her skal gøres til et stort problem.
Det var mere for at høre jeres erfaring da min kæreste helt seriøst mener at der ikke er så mange generende insekter i Frankrig som vi har her i danmark om sommeren.
Hvor det undrede mig lidt om hun virkelig har ret? :gruble:

Men i sidste ende afhænger det jo også meget af hvor man kommer. For i tættere bebyggelse, storbyer, og på strand er der ofte ikke så mange insekter.
Er jo mere et problem ude i den vilde natur. Hvor jeg forestiller mig at vi mere vil kommer på vores cykelferie. For jeg ved bare at jeg ikke skal på sheltertur i en skov her i danmark midt sommer. Der vil jeg blive ædt levede. :8:
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Insekter syd på?

Indlægaf Mani » 14. jan 2020, 13:31

Artem skrev:Nu er det heller ikke fordi det her skal gøres til et stort problem.
Det var mere for at høre jeres erfaring da min kæreste helt seriøst mener at der ikke er så mange generende insekter i Frankrig som vi har her i danmark om sommeren.
Hvor det undrede mig lidt om hun virkelig har ret? :gruble:

Men i sidste ende afhænger det jo også meget af hvor man kommer. For i tættere bebyggelse, storbyer, og på strand er der ofte ikke så mange insekter.
Er jo mere et problem ude i den vilde natur. Hvor jeg forestiller mig at vi mere vil kommer på vores cykelferie. For jeg ved bare at jeg ikke skal på sheltertur i en skov her i danmark midt sommer. Der vil jeg blive ædt levede. :8:

Vi bor i reglen til leje midt i ingenting (som i ikke i nærheden af strand, storby, tæt bebyggelse etc.) og der har været stor forskel fra år til år. Det er der i øvrigt også hjemme hvor vi bor. De steder vi har været hårdest ramt har faktisk typisk været når vi har tilbragt sommeren i Sverige og Norge. Så tænker ikke det nødvendigvis er et problem. Specielt ikke hvis I sørger for at medbringe forebyggelse.

Vi er i øvrigt generelt ret aktive på vores ferie, da vi alle er glade for vandreturer.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Insekter syd på?

Indlægaf Delfin » 14. jan 2020, 13:33

Jeg har ikke været i Frankrig, men jeg har været i andre sydlige lande, og jeg synes ikke, der har været den store forskel på mængden af myg sammenlignet med Danmark. Nogle år er der mange, andre år næsten ingen, og der er forskel på, hvilket landskab, man opholder sig i
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20483
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43965

Re: Insekter syd på?

Indlægaf paint » 14. jan 2020, 13:49

Jeg har været i Sydfrankrig et hav af gange. Myg, er aldrig noget jeg har været plaget af eller bemærket. Men ved kyststækninger er det nok heller ikke det store problem.
Umiddelbart vil jeg tro at Frankrig er nogenlunde som i Danmark - dvs. det afhænger af landskabet man befinder sig i. Man skal nok ikke slå telt op i nærheden af moser, søer og sumpede områder. Undlader man det, tror jeg ikke man får problemer med myg.

Eneste undtagelse i Sydfrankrig er naturområdet Camargue ( syd for Arles). Hér er der myg på størrelse med gråspurve, når solen går ned.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Insekter syd på?

Indlægaf Lys » 14. jan 2020, 18:24

Jeg har holdt mange sommerferier i Frankrig i mit liv og har oplevet både mange og ingen myg. Værst har været i områder med floder og lignende (ikke overraskende). Jeg er ikke allergisk som sådan over for myg, men reagerer ofte kraftigt på myg i udlandet med meget store myggestik. Så jeg har altid antihistamin med på ferie. Herhjemme får jeg bare “almindelige” myggestik.
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Insekter syd på?

Indlægaf billiebean » 14. jan 2020, 18:48

Ja, hold dig fra Camargue. Det er et kæmpestort vådområde/delta mellem Montpellier og Marseille, så selvfølgelig er der myg der.

Jeg har boet i Frankrig, og på trods af allergiske reaktioner på myggestik, har jeg aldrig været generet af det. Har aldrig bemærket, om der var flere eller færre insekter end i dk.

På ferier tager jeg sådan noget myggeafvisende spray på, når jeg skal være ude i skumring/aften. Og så antihistaminer selvfølgelig. Det ville jeg proppe i tasken og så ellers trygt tage afsted!

Tror faktisk temperaturen ville bekymre mig mere end myg! Det kan dælme blive varmt dernede om sommeren!
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16950
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21067

Re: Insekter syd på?

Indlægaf Misantropen » 14. jan 2020, 19:11

Artem skrev:Vil meget gerne på sådan en måneds cykelferie med kæresten. Men har to udfordringer i forhold til det, som er mange insekter, og min lænd. Hvor jeg er meget i tvivl om jeg vil kunne holde til at sove i telt i så mange dage i træk.
For når jeg har været på sheltertur i en weekend osv har det jo bare været en enkelt dårlig nat uden så meget søvn og det er jo til at overleve.
Men nu må vi se taler evt om at tage en testtur til foråret.

Afhængig af hvor og hvornår I tager af sted er der mange campingpladser(med hytter) hostels osv. så det kunne måske være en mulighed i stedet for at sove i telt hver nat.

Udover at det kan være hårdt at ligge i telt så kan det også været hårdt med vejret og temperaturen. Selvom det er varmt om dagen kan det blive koldt om natten eller være som en sauna i teltet. Øsregner det er det også rart at have mulighed for at tørre sine ting og sit grej.
0
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Insekter syd på?

Indlægaf avdotja » 14. jan 2020, 19:12

Jeg har været på en del vandreture i de franske alper (sensommeren) og har aldrig haft problemer med insekter. Men det har jeg så heller ikke i Danmark, så det kan ikke udelukkes at jeg bare ikke er så følsom over for det :)

Hvis I skal cykle i et område med mange vandreruter, vil der i øvrigt være en masser en masse gites/refuges/auberges I kan overnatte på. Det er typisk større huse/mindre gårde, hvor der også er et par rum til overnattende gæster. Man sover typisk i en form for sovesale, men har trods alt en rigtig seng/madras. Der er ofte dyner/hovedpuder, men man skal selv have betræk med. Der er aftensmad (forholdsvis simpelt mad, men inkluderer som oftest forret, hovedret, ost og noget sødt - og er I på en gård der holder geder/får/køer er det ikke usandsynligt at der kommer egenproduceret ost på bordet) samt morgenmad (her skal man ikke forvente det store) med i prisen.

Rejser I i ferieperioden, vil jeg anbefale jer at booke, hvis I vil være sikre på en plads. Men alternativt kan I jo have telt med som backup.

Nå ja, og så kan man ikke være sikker på at der er nogen der kan engelsk, så har I madallergier af en slags, skal I nok have en oversat liste med :D

http://www.gites-refuges.com/www/index.htm
http://www.autourdumontblanc.com/amb/in ... s-tmb.html
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Insekter syd på?

Indlægaf Artem » 14. jan 2020, 21:30

Tak for mange gode råd. :gogo:

Det skal dog siges at vi ikke er begyndt med rigtigt at planlægge turen. Da 2020 er et løbeår for os, hvor planen er at 2021 bliver cykelåret. Hvor vi vil tage på den tur. Regner med at tage cykler med på tog eller bus der ned og hjem igen... :gruble:
Hvor vi altså taler om 4 uger om sommeren men om det skal være først, midt eller sidst på sommeren har slet ikke været på tale endnu.
Men selv om jeg ellers ikke er glad for varme, tænker jeg ikke at det er det store problem på cykel. For selv om jeg feks har svært ved at løbe i varme, er det noget helt andet på cykel med fartvind hvor jeg endnu aldrig har prøvet at det er blevet for varmt...

Skal være en rigtig cykelferie med tasker, sovepose og telt på cyklen. Vi vil naturligvis planlægge lidt i forvejen, men taler også meget om at være frie til at være spontane og ændre planerne, hvis vi skulle få lyst til at blive det samme sted et par dage og feks SUP. Besøge en vingård osv...
Ja og vi er jo løbere så nogle dage vil vi måske kun cykle 50 km hvor der også er energi til en 21 km løbetur...
For ellers regner jeg med at vi cykler mellem 50 og 100 km om dagen...

Men ja hvis der er billig overnatning et sted og hvis der bliver dårligt vejr vil det da helt klart også være en mulighed.

Med hensyn til maden så er kæresten alt ædende. Mens jeg er lidt mere kræsen, men så længe jeg ikke ved hvad det er så ryger det meste ned :lol:
Men vi har ingen allergier osv...
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Mette
Indlæg: 1283
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1847

Re: Insekter syd på?

Indlægaf Mette » 16. jan 2020, 17:57

Der er ingen myg på Gran Canaria, og det skulle være fedt at cykle der :D
1
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Insekter syd på?

Indlægaf Stitch » 16. jan 2020, 18:57

Myg og andet stikkende/bidende dyr elsker mig, men sydpå har jeg oftest haft problemer ved søerne, skove og lignende. Jeg ville i hvert fald varmt anbefale antimyggeprodukter.
1
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10761

Re: Insekter syd på?

Indlægaf Muspel » 17. jan 2020, 19:54

Du kan bare tage allergimedicin, så hæver og klør myggestikkene ikke. Fx alnok. Fås i håndkøb
0
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Insekter syd på?

Indlægaf Stitch » 17. jan 2020, 19:56

Muspel skrev:Du kan bare tage allergimedicin, så hæver og klør myggestikkene ikke. Fx alnok. Fås i håndkøb


Det kommer an på hvem man er. Her klør de alligevel. Det er kun antimyggehalløj, som forhindrer dem i at stikke mig, der hjælper.
2
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
didaa
Indlæg: 1710
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2347

Re: Insekter syd på?

Indlægaf didaa » 18. jan 2020, 09:39

FormerlyKnownAs skrev:
Artem skrev:
HappyPaww skrev:Kan kun sige at vi blev ædt op af myg i Italien sidste sommer (i august)...!

Men altså - der findes jo myggemidler, og det skal da ikke hindre en ellers dejlig tur med ens nye kæreste. Nu ikke så sortseende (for undskyld - det kan du godt virke til at have en tendens til at være ifølge flere af dine indlæg herinde..) :kys:

:8:
Jeg er en meget omsværmet mand som bliver mere bidt af myg, fluer osv end de fleste andre.
Har ingen problemer med det ud over at det klør, og jeg klør mig selv til blods, får sår osv... Så hvis jeg kan undgå det vil jeg jo helst det.

Lidt mærkeligt at du har det indtryk af mig. De fleste der kender mig i virkeligheden ser mig som en glad mand med et lyst sind. Som min kæreste også gør, og hvor hun faktisk er lidt overrasket over at jeg nærmest aldrig siger nej til noget, men altid er med på den værste.

Vil meget gerne på sådan en måneds cykelferie med kæresten. Men har to udfordringer i forhold til det, som er mange insekter, og min lænd. Hvor jeg er meget i tvivl om jeg vil kunne holde til at sove i telt i så mange dage i træk.
For når jeg har været på sheltertur i en weekend osv har det jo bare været en enkelt dårlig nat uden så meget søvn og det er jo til at overleve.
Men nu må vi se taler evt om at tage en testtur til foråret.


Vi bor i Asien og bruger Bug Soother og den virker perfekt Og er virkelig effektiv.. Og her er der Altså nogle nasty bæster. En enkelt gang glemte vi det og min søn fik naturligvis Dengue :rulle:

In 2008 during the floods of the Midwest, I developed a natural bug repellent*, called Bug Soother. I originally created it for a five month old grandson because I did not want anything with harsh chemicals, especially DEET, being used on him. I gave a sample bottle to my sister to try. Her home on the Cedar River had been flooded, and the gnats were terrible. Some men from the Carolinas were measuring flood waters, and trying to work in a swarm of gnats. She gave the men a quick spritz and instantly the gnats went away.

The next day, a man came into my little shop on Main Street, and asked if I made the bug spray. He told me that his workers had come back to the motel the night before, asking him to get them some of that bug spray. He bought everything I had made up. Little did I know, that experience would set the pace for our new product. From the very beginning, Bug Soother sold faster than we could make it, and for the next two years, we continuously sold out everywhere we had the spray. With a low budget, and no advertising, it was strictly by word of mouth.


Jeg tror det er meget individuelt. Bug Soother virker fint når vi er i DK, men i Thailand gjorde den ingen forskel overhovedet. Jeg endte ud med ca. 50 myggestik, og nogen af dem meget store og kløende. Jeg blev dog ved med at smøre børnene - mindste manden fik ikke et eneste stik, min store dreng fik også en del selvom han blev smurt ind fra top til tå i den.
0
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Insekter syd på?

Indlægaf Jedi » 18. jan 2020, 11:50

Artem skrev:
HappyPaww skrev:Kan kun sige at vi blev ædt op af myg i Italien sidste sommer (i august)...!

Men altså - der findes jo myggemidler, og det skal da ikke hindre en ellers dejlig tur med ens nye kæreste. Nu ikke så sortseende (for undskyld - det kan du godt virke til at have en tendens til at være ifølge flere af dine indlæg herinde..) :kys:

:8:
Jeg er en meget omsværmet mand som bliver mere bidt af myg, fluer osv end de fleste andre.
Har ingen problemer med det ud over at det klør, og jeg klør mig selv til blods, får sår osv... Så hvis jeg kan undgå det vil jeg jo helst det.

Lidt mærkeligt at du har det indtryk af mig. De fleste der kender mig i virkeligheden ser mig som en glad mand med et lyst sind. Som min kæreste også gør, og hvor hun faktisk er lidt overrasket over at jeg nærmest aldrig siger nej til noget, men altid er med på den værste.

Vil meget gerne på sådan en måneds cykelferie med kæresten. Men har to udfordringer i forhold til det, som er mange insekter, og min lænd. Hvor jeg er meget i tvivl om jeg vil kunne holde til at sove i telt i så mange dage i træk.
For når jeg har været på sheltertur i en weekend osv har det jo bare været en enkelt dårlig nat uden så meget søvn og det er jo til at overleve.
Men nu må vi se taler evt om at tage en testtur til foråret.


Jeg synes, tøj er det bedste værnemiddel mod insekter. Specielt merinould er godt, også i varmen.
Hvis I skal sove i telt, vil jeg klart slå et slag for selvoppusteligt liggeunderlag! Bedste investering jeg længe har gjort.
0

Tilbage til "Rejser"