Fra ankomst i lufthavnen til sikkerhedskontrol - hvad er vigtigt?

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Petrix
Indlæg: 3746
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3634

Re: Fra ankomst i lufthavnen til sikkerhedskontrol - hvad er vigtigt?

Indlægaf Petrix » 18. sep 2019, 16:18

Hong Kongs lufthavn er i min optik et mønster eksempel på en lufthavn. Alt er super optimeret og man oplever stort set aldrig kø nogensteder på trods af lufthavnen er en af de travleste i verden. Så du kunne jo evt. prøve at finde ud af hvordan og hvorfor det er lykkes denne lufthavn at have massiv succes.
0
27102021
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Fra ankomst i lufthavnen til sikkerhedskontrol - hvad er vigtigt?

Indlægaf MrMister » 18. sep 2019, 16:51

Petrix skrev:Hong Kongs lufthavn er i min optik et mønster eksempel på en lufthavn. Alt er super optimeret og man oplever stort set aldrig kø nogensteder på trods af lufthavnen er en af de travleste i verden. Så du kunne jo evt. prøve at finde ud af hvordan og hvorfor det er lykkes denne lufthavn at have massiv succes.


Der er tilgengæld absurd langt ud til gatene. Men ja, Cathay får SAS til at virke som Ryanair
1
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Fra ankomst i lufthavnen til sikkerhedskontrol - hvad er vigtigt?

Indlægaf Lys » 18. sep 2019, 19:41

MilleMercy skrev:Fra metroen kan du gå via en bro over ankomsthallen og SAS skrankerne og direkte til Security, hvis du ikke skal af med bagage først :)

Lys skrev:Det er uhensigtsmæssigt, når man laver “færdselsårer” igennem områder, hvor folk står i kø. I CPH er det skideirriterende at skulle kæmpe sig gennem alle de SAS-rejsende ved check in-terminalerne og dem, der venter på ankommende passagerer, for at man kan komme til den anden terminal, hvis man kommer fra tog/Metro. .



Det er jeg klar over, men det hjælper jo ikke, hvis man kommer med almindeligt tog eller har bagage med. Så det har ikke fjernet problemet.
1
Brugeravatar
MilleMercy
Indlæg: 390
Tilmeldt: 12. aug 2015, 21:17
Kort karma: 46
Likede indlæg: 576

Re: Fra ankomst i lufthavnen til sikkerhedskontrol - hvad er vigtigt?

Indlægaf MilleMercy » 18. sep 2019, 20:37

Lys skrev:
MilleMercy skrev:Fra metroen kan du gå via en bro over ankomsthallen og SAS skrankerne og direkte til Security, hvis du ikke skal af med bagage først :)

Lys skrev:Det er uhensigtsmæssigt, når man laver “færdselsårer” igennem områder, hvor folk står i kø. I CPH er det skideirriterende at skulle kæmpe sig gennem alle de SAS-rejsende ved check in-terminalerne og dem, der venter på ankommende passagerer, for at man kan komme til den anden terminal, hvis man kommer fra tog/Metro. .



Det er jeg klar over, men det hjælper jo ikke, hvis man kommer med almindeligt tog eller har bagage med. Så det har ikke fjernet problemet.


Jeg reagerede på du skrev metro, og inkluderede forbehold for der ikke skal afleveres bagage, i tilfælde af du ikke kendte til den relativt nye bro endnu :)
For derudover er det helt sikkert irriterende.
0
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Fra ankomst i lufthavnen til sikkerhedskontrol - hvad er vigtigt?

Indlægaf Lys » 18. sep 2019, 20:42

MilleMercy skrev:
Lys skrev:
MilleMercy skrev:Fra metroen kan du gå via en bro over ankomsthallen og SAS skrankerne og direkte til Security, hvis du ikke skal af med bagage først :)

Lys skrev:Det er uhensigtsmæssigt, når man laver “færdselsårer” igennem områder, hvor folk står i kø. I CPH er det skideirriterende at skulle kæmpe sig gennem alle de SAS-rejsende ved check in-terminalerne og dem, der venter på ankommende passagerer, for at man kan komme til den anden terminal, hvis man kommer fra tog/Metro. .



Det er jeg klar over, men det hjælper jo ikke, hvis man kommer med almindeligt tog eller har bagage med. Så det har ikke fjernet problemet.


Jeg reagerede på du skrev metro, og inkluderede forbehold for der ikke skal afleveres bagage, i tilfælde af du ikke kendte til den relativt nye bro endnu :)
For derudover er det helt sikkert irriterende.


Man skal jo typisk kun over i den anden terminal (som jeg skrev), hvis man skal aflevere bagage :) Men selvfølgelig kunne du ikke vide, at jeg godt kendte broen, som selvfølgelig også aflaster, selvom man ikke selv kan benytte den.
1
Petrix
Indlæg: 3746
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3634

Re: Fra ankomst i lufthavnen til sikkerhedskontrol - hvad er vigtigt?

Indlægaf Petrix » 19. sep 2019, 00:46

MrMister skrev:
Petrix skrev:Hong Kongs lufthavn er i min optik et mønster eksempel på en lufthavn. Alt er super optimeret og man oplever stort set aldrig kø nogensteder på trods af lufthavnen er en af de travleste i verden. Så du kunne jo evt. prøve at finde ud af hvordan og hvorfor det er lykkes denne lufthavn at have massiv succes.


Der er tilgengæld absurd langt ud til gatene. Men ja, Cathay får SAS til at virke som Ryanair


Der er jo er tog man bare kan tage, hvis ikke man gider at gå.
0
27102021
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Fra ankomst i lufthavnen til sikkerhedskontrol - hvad er vigtigt?

Indlægaf MrMister » 19. sep 2019, 05:11

Petrix skrev:
MrMister skrev:
Petrix skrev:Hong Kongs lufthavn er i min optik et mønster eksempel på en lufthavn. Alt er super optimeret og man oplever stort set aldrig kø nogensteder på trods af lufthavnen er en af de travleste i verden. Så du kunne jo evt. prøve at finde ud af hvordan og hvorfor det er lykkes denne lufthavn at have massiv succes.


Der er tilgengæld absurd langt ud til gatene. Men ja, Cathay får SAS til at virke som Ryanair


Der er jo er tog man bare kan tage, hvis ikke man gider at gå.


Ikke helt ud til gaten.
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1592
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 204
Likede indlæg: 2900

Re: Fra ankomst i lufthavnen til sikkerhedskontrol - hvad er vigtigt?

Indlægaf Kilix » 28. sep 2019, 16:21

Jeg baade elsker og hader Schiphol lufthavn i Amsterdam. De har virkelig god skiltning, deres selv-betjenings maskiner, som der i oevrigt er mange af, virker upaaklagelige, og togstationen ligger lige nedenunder lufthavnen saa den er utrolig nem at komme til og fra - hvis jeg kun har haandbagage med, og rejser med KLM, kan jeg aabne min hoveddoer inden for en time fra touchdown.

Den er fantastisk udenfor ferietiderne da de fleste der rejser paa de tidspunkter har styr paa det meste, og hvis der er koe glider de fint.
Derimod er det et HELVEDE med selv-betjening ved bagage drop naar Meneer og Mevrouw Nederland ikke kan finde ud af betjene maskinen, eller familien med 7 skrigende boern skal ompakke hele deres nedpakkede hus fordi de har pakket 35kg i en kuffert og 7 i en anden :rulle: Gaa dog et andet sted hen!

Det stoerste problem er at den er saa irriterende stor! Det tager jo en kriiiig at komme fra den ene ende til den anden -.-

Det der betyder noget for mig inden sikkerhedskontrol er muligheden for at kunne komme nemt af med min bagage, hurtigt. Og saa vil jeg meget gerne vide hvor min gate er saa hurtigt som muligt. Jeg HADER naar den skifter naar man lige har lagt en plan.
1
didaa
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: Fra ankomst i lufthavnen til sikkerhedskontrol - hvad er vigtigt?

Indlægaf didaa » 2. okt 2019, 06:43

SurSødSovs skrev:Jeg er vild med den nye scanner i cph lufthavn, hvor man ikke skal tage noget ud af noget.


Noget ud af noget?
0
didaa
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: Fra ankomst i lufthavnen til sikkerhedskontrol - hvad er vigtigt?

Indlægaf didaa » 2. okt 2019, 11:53

SurSødSovs skrev:
didaa skrev:
SurSødSovs skrev:Jeg er vild med den nye scanner i cph lufthavn, hvor man ikke skal tage noget ud af noget.


Noget ud af noget?


Computer og telefoner - alt bliver i tasken


Det lyder smart. Men hvad med væskeposen :D
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Fra ankomst i lufthavnen til sikkerhedskontrol - hvad er vigtigt?

Indlægaf sigge » 2. okt 2019, 12:45

didaa skrev:
SurSødSovs skrev:
didaa skrev:
SurSødSovs skrev:Jeg er vild med den nye scanner i cph lufthavn, hvor man ikke skal tage noget ud af noget.


Noget ud af noget?


Computer og telefoner - alt bliver i tasken


Det lyder smart. Men hvad med væskeposen :D


Det bliver en festdag, når de opfinder en eller anden form for sniffer/scanner, der kan finde ud af, om det er eksplosive væsker, man har med, så vi kan få nedlagt den irriterende væskeregel igen og frit rejse med håndbagagen fyldt med al den væske, vi har lyst til, i alle mulige størrelser.
3
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Fra ankomst i lufthavnen til sikkerhedskontrol - hvad er vigtigt?

Indlægaf kidkomb » 2. okt 2019, 21:10

San.Dee skrev:At skiltningen er god er det vigtigste for mig.

Jeg synes også det er skræmmende at man kan flyve til Paris og retur uden at skulle vise pas.

Jeg har hele tiden synes at det er komplet vanvittigt at man ikke skal vise pas nogen steder i lufthavnen. (Hvis man rejser indenfor Schengen i hvert fald)
Ja, man kan forfalske pas, men så nemt er det altså heller ikke.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Fra ankomst i lufthavnen til sikkerhedskontrol - hvad er vigtigt?

Indlægaf kidkomb » 2. okt 2019, 21:22

SurSødSovs skrev:
kidkomb skrev:
San.Dee skrev:At skiltningen er god er det vigtigste for mig.

Jeg synes også det er skræmmende at man kan flyve til Paris og retur uden at skulle vise pas.

Jeg har hele tiden synes at det er komplet vanvittigt at man ikke skal vise pas nogen steder i lufthavnen. (Hvis man rejser indenfor Schengen i hvert fald)
Ja, man kan forfalske pas, men så nemt er det altså heller ikke.


Hvis man skal til Grønland (hvor der ikke er paskrav), viser man det to gange :rulle:

Hvor syret. Ved du hvorfor?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Fra ankomst i lufthavnen til sikkerhedskontrol - hvad er vigtigt?

Indlægaf kidkomb » 3. okt 2019, 08:23

SurSødSovs skrev:
kidkomb skrev:
SurSødSovs skrev:
kidkomb skrev:
San.Dee skrev:At skiltningen er god er det vigtigste for mig.

Jeg synes også det er skræmmende at man kan flyve til Paris og retur uden at skulle vise pas.

Jeg har hele tiden synes at det er komplet vanvittigt at man ikke skal vise pas nogen steder i lufthavnen. (Hvis man rejser indenfor Schengen i hvert fald)
Ja, man kan forfalske pas, men så nemt er det altså heller ikke.


Hvis man skal til Grønland (hvor der ikke er paskrav), viser man det to gange :rulle:

Hvor syret. Ved du hvorfor?


De vil gerne være sikker på, de har gjort alt godt?

Til gengæld må man gerne rejse på udløbet pas. Det gør dem ikke noget :lol:

Haha, hvor er det ultra sært :lol:
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
MitBrugernavnHer
Indlæg: 47
Tilmeldt: 26. aug 2015, 12:22
Kort karma: 0
Likede indlæg: 32

Re: Fra ankomst i lufthavnen til sikkerhedskontrol - hvad er vigtigt?

Indlægaf MitBrugernavnHer » 4. okt 2019, 10:03

Klar skiltning ved check-in / bagagedrop.
Hvis jeg har tjekket ind hjemmefra, synes jeg det kan være svært at finde ud af om jeg kan gå direkte til bagagedrop, eller om jeg først skal til en self-check-in stander, og udskrive kuffertmærker, før jeg går til bagagadrop. Jeg har flere gange først gået til en check-in stander, hvor den ikke kan finde mig. Tænker at det er fordi jeg har checket ind hjemmefra. Men når jeg så går til bagagedrop, giver de oftest udtryk for, at de gør mig en tjeneste ved at udskrive mine kuffertmærker, og at jeg selv skulle have haft gjort det.

Bedre check-in standere
Hvorfor fa'en er der aldrig et lille bord, hvor man kan lægge pas, flybillet mv. mens man check ind. Det er altid bare en skrå terminal, så man står og roder rundt med sine dokumenter, uden mulighed for at lægge dem fra sig. Og man vil jo bare virkelig ikke risikere at man pludselig har fået smidt sit pas væk. Samtidig skal man forsøge at holde styr på sin bagage, for det er jo et oplagt tidspunkt for en tyv, lige at liste afsted med din bagage, mens du er optaget af self check-in. De check-in standere kunne være designet 100 gange bedre, med lidt aflægningsplads til dine dokumenter, og plads til at stille din kuffert foran dig, under terminalen.
Generelt må deres systemer være meget lidt gennemtænkte. Det var endnu værre før man begyndte på self check-in, men jeg har altid undret mig over hvad dælen det er de taster. Det virker jo som om de er ved at forfatte en bog, hver gang.

Security
Klar skiltning i starten af køen, som beskriver reglerne. Det er jo meget forskelligt fra lufthavn til lufthavn, om alt elektronik skal frem, eller kun PC, om PC'en må være i sleeve eller ej, om skoene skal af osv. Skriv det dog i starten, så man kan begynde at gøre sig klar, mens man står i kø.
De borde der er før og efter selve scanningen, skal være meget længere, så man kan nå at få det hele gjort klart, uden at sænke køen.
Bedre sikring af ens ejendele. Synes ikke på nogen måde at der gøres noget for at sikre, at dem der står længere fremme i køen, ikke lige når at snuppe noget fra mine bakker, mens jeg venter på at kommer igennem scannere.

Efter security
Ansæt én person som taler et ordentligt og let forståeligt engelsk, som så centralt har opgaven med alle beskeder der gives i højtalerne. Det er jo stort set altid fuldstændig uforståeligt det der bliver sagt i højtalerne. Så må de enkelte stewardesser mv. skrive deres beskeder i et system, og så er det en central person der oplæser dem. Måske også forbedre højtalersysterme, som generelt er elendige.
Opsæt skærme alle steder, så de beskeder der bliver oplæst, også kommer som tekst på en skærm. Det er jo en lufthavn, en stor del af de rejsende er meget dårlige til engelsk, så det vil give god mening at beskeder også gives på skrift på skærme. Jeg kan godt forstå at det ofte kan være svært at udtale de mange meget forskellige navne fra forskellige nationer, men det virker ofte som om at stewardesser er verdens dårligste til den diciplin. Det er jo helt umuligt at forstå hvem de kalder på.
2

Tilbage til "Rejser"