Fra ankomst i lufthavnen til sikkerhedskontrol - hvad er vigtigt?

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Utilregnelig
Indlæg: 201
Tilmeldt: 12. aug 2015, 01:20
Kort karma: 64
Likede indlæg: 420

Fra ankomst i lufthavnen til sikkerhedskontrol - hvad er vigtigt?

Indlægaf Utilregnelig » 17. sep 2019, 10:40

Hej med jer,

Jeg sidder netop med en opgave, hvor jeg skal finde ud af, hvad der er vigtigt for folk for at give dem den bedste oplevelse, fra de ankommer i lufthavnen, til de når frem til sikkerhedskontrollen (inkl. alle processer, man skal igennem, såsom check-in, bagageindlevering, klargøring af håndbagage før sikkerhedskontrol etc.).
I er måske lidt for rejsevante herinde, til at den proces overhovedet er et problem for jer, men jeg håber, I kan hjælpe mig alligevel.

Hvad er vigtigt for jer i den proces? At I kender proceduren til punkt og prikke og ved, i hvilken rækkefølge tingene foregår? At der er information rettet specifikt til jer (hvis I kun har håndbagage skal i gøre én ting, mens rejsende med indchecket bagage skal noget andet osv.)? At skiltningen er god? At I kan følge processen via en app? At de forskellige delelementer af processen (check-in, bagageindlevering etc.) bliver simplere/mere forståelige?

Alle idéer og tanker om, hvordan den proces kan blive optimal for jer, er meget velkome! :blomst:
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Fra ankomst i lufthavnen til sikkerhedskontrol - hvad er vigtigt?

Indlægaf kidkomb » 17. sep 2019, 10:46

En ting jeg ofte finder rigtig, rigtig irriterende er at standerne til selv-check-in i CPH ikke er i stabil drift.
Man får altid at vide at man SKAL bruge dem, personalet bliver nærmest sure over at man spørger når de ikke virker og det tager nærmest længere tid end det gjorde før de kom til (på de dage, hvor de ikke virker)
Dét er vigtigt for mig. At det elektroniske virker og er driftstabilt og man kan regne med at man kan nå sit fly, selvom man ikke kommer 2 timer før afgang. I øvrigt dét med de 2 timer før afgang er i sig selv irriterende.
Information, som du selv nævner, ja tak! En app med en ordentlig søgefunktion, hvis man har spørgsmål og tydelig markering af gate, hvordan man kommer nemmest og hurtigst dertil og afgangstidspunkt, boardingtidspunkt osv.
Og så kunne jeg godt tænke mig at de der kommer for sent, uanset årsag, ikke bliver lukket ombord på flyet. Det er for nemt at komme for sent og opholde et helt fly med flere hundrede mennesker. Selvfølgelig skal der være en bagatelgrænse og udvises konduite i visse tilfælde, men sådan generelt.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Brutus
Indlæg: 775
Tilmeldt: 20. sep 2015, 16:03
Kort karma: 38
Likede indlæg: 1175

Re: Fra ankomst i lufthavnen til sikkerhedskontrol - hvad er vigtigt?

Indlægaf Brutus » 17. sep 2019, 10:48

Jeg er ikke særlig rejsevant på en måde der inkluderer lufthavne.
Men den udvikling, som jeg mener at have hørt/læst om, hvor det meget handler om selvbetjening ved check in, synes jeg lyder som en udfordring. Selv vil jeg langt foretrække, at man kunne henvende sig ved en skranke og få personlig betjening og hjælp. Faktisk har jeg fravalgt rejser med fly, fordi jeg føler mig usikker på om jeg kan finde ud af det på egen hånd.
0
If it is not yours, dont take it
If it is not right, dont do it.
If it is not true, dont say it.
If you dont know, shut up

(Japanese Wisdom)
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Fra ankomst i lufthavnen til sikkerhedskontrol - hvad er vigtigt?

Indlægaf Kattefjæs » 17. sep 2019, 11:10

Jeg rejser meget og er kaempe fan af hoeflig selvbetjening og digitalisering da det, i hvert fald hvis man ikke har nogen saerlige forhold som komplicerer turen, 99,9% af tiden er hurtigere end at skulle henvende sig i en skranke hos et menneske. Eneste undtagelse er hvis elektronikken fejler eller saadan noget, men det sker ret sjaeldent for mig, heldigvis.

Udover det er det vigtigt for mig at der er klar og tydelig kommunikation hvad angaar afgangssted. Nogle gange sidder jeg helt indtil gaten burde vaere aabnet og har stadig ikke faaet information om hvilken gate jeg skal til. Kan huske en gang eller to hvor informationsskaermen gik fra "Wait for information" til "Gate closing" paa ca. et minut. :wacko: Den gate, vi skulle til, var selvfoelgelig 15 mins gang vaek - og der var 20 min til vi skulle lette.... Det er noget rod naar det sker, heldigvis ikke saa tit, men rigeligt med information i god tid er virkelig vigtigt, synes jeg, saa man ikke behoever stresse over det.

Noget andet er saa at logistikken skal vaere i orden og at tingene sker i den rigtige raekkefoelge. Fx har jeg oplevet at ankomme til en lufthavn og tjekke ind etc. i et omraade for derefter at blive sendt mod security, hvilket var i en anden del af bygningen og paa en anden etage. Her stod man saa foerst i koe i noget tid foer man kom til et lille omraade hvor man kunne klargoere sin haandbagage inden security, men her kunne man kun smide skrald ud, ikke toemme sin vandflaske - og der var ingen toiletter paa den etage heller hvor man lige kunne smutte ind og toemme flasken. Hvis man havde vand man skulle af med, saa skulle man altsaa forlade den koe, som man nu havde staaet i forholdsvis laenge, og gaa hele vejen tilbage til check-in omraadet og finde et toilet hvor man kunne toemme flasken - og saa tilbage til security-omraadet, staa i koe igen, og saa endnu engang naa dertil hvor man kan klargoere handbagagen - inden man saa kommer til selve security. Spild af folks tid og vildt upraktisk - og der var mange som stod der med genopfyldelige vandflasker som de jo selvfoelgelig ikke ville smide ud, men hvis indhold de ikke kunne slippe af med.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Fra ankomst i lufthavnen til sikkerhedskontrol - hvad er vigtigt?

Indlægaf Wizzze » 17. sep 2019, 11:37

Det er ikke et problem i København, men hvis man kommer tidligere end de 2 timer før, så kan man sjældent tjekke ind, men skal sidde og spilde tid i forhallen, som man kunne have brugt på lounge, tax free, butikker mm. Inde i selve lufthavnsområdet.

Og så som Kid skriver, er det voldsomt irriterende hvis/når halvdelen af selvbetjeningsstanderne ikke virker :evil:

Så er der sådan noget som at trafik og infrastruktur ikke er super gennemtænkt.
I Heathrow f.eks. skal man nærmest gå halvvejen til London, for at komme med togene, pisse upraktisk med stor oppakning. Sådan noget skal gerne være mere gennemtænkt og gennemført.
1
Do as I say! :whip:
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Fra ankomst i lufthavnen til sikkerhedskontrol - hvad er vigtigt?

Indlægaf Lys » 17. sep 2019, 11:58

Det er uhensigtsmæssigt, når man laver “færdselsårer” igennem områder, hvor folk står i kø. I CPH er det skideirriterende at skulle kæmpe sig gennem alle de SAS-rejsende ved check in-terminalerne og dem, der venter på ankommende passagerer, for at man kan komme til den anden terminal, hvis man kommer fra tog/Metro.

I sikkerhedskontrollen er det også fordelagtigt med tydelig skiltning af, hvordan man skal gøre. Skal carry on-kufferter i bakken eller ej, skal man tage computer ud af sleeves, skal man tage sko af etc. Det er blot eksempler på ting, jeg oplever kan variere meget fra lufthavn til lufthavn.

Det kunne også være rart, hvis man kunne sortere passagererne i “rutinerede” og “rookies” i sikkerhedskontrollen, så man enten kunne komme igennem hurtigere, når man har styr på processen eller man kunne få ekstra hjælp, hvis man ikke har prøvet det før.
3
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Fra ankomst i lufthavnen til sikkerhedskontrol - hvad er vigtigt?

Indlægaf Wizzze » 17. sep 2019, 12:03

Lys skrev:Det er uhensigtsmæssigt, når man laver “færdselsårer” igennem områder, hvor folk står i kø. I CPH er det skideirriterende at skulle kæmpe sig gennem alle de SAS-rejsende ved check in-terminalerne og dem, der venter på ankommende passagerer, for at man kan komme til den anden terminal, hvis man kommer fra tog/Metro.

I sikkerhedskontrollen er det også fordelagtigt med tydelig skiltning af, hvordan man skal gøre. Skal carry on-kufferter i bakken eller ej, skal man tage computer ud af sleeves, skal man tage sko af etc. Det er blot eksempler på ting, jeg oplever kan variere meget fra lufthavn til lufthavn.

Det kunne også være rart, hvis man kunne sortere passagererne i “rutinerede” og “rookies” i sikkerhedskontrollen, så man enten kunne komme igennem hurtigere, når man har styr på processen eller man kunne få ekstra hjælp, hvis man ikke har prøvet det før.


Det gør man jo også, det hedder Fast Track ;) :-D
0
Do as I say! :whip:
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Fra ankomst i lufthavnen til sikkerhedskontrol - hvad er vigtigt?

Indlægaf Lys » 17. sep 2019, 12:07

Wizzze skrev:
Lys skrev:Det er uhensigtsmæssigt, når man laver “færdselsårer” igennem områder, hvor folk står i kø. I CPH er det skideirriterende at skulle kæmpe sig gennem alle de SAS-rejsende ved check in-terminalerne og dem, der venter på ankommende passagerer, for at man kan komme til den anden terminal, hvis man kommer fra tog/Metro.

I sikkerhedskontrollen er det også fordelagtigt med tydelig skiltning af, hvordan man skal gøre. Skal carry on-kufferter i bakken eller ej, skal man tage computer ud af sleeves, skal man tage sko af etc. Det er blot eksempler på ting, jeg oplever kan variere meget fra lufthavn til lufthavn.

Det kunne også være rart, hvis man kunne sortere passagererne i “rutinerede” og “rookies” i sikkerhedskontrollen, så man enten kunne komme igennem hurtigere, når man har styr på processen eller man kunne få ekstra hjælp, hvis man ikke har prøvet det før.


Det gør man jo også, det hedder Fast Track ;) :-D


Meget morsomt. Man kan godt være rutineret OG en fattigrøv ;)
12
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fra ankomst i lufthavnen til sikkerhedskontrol - hvad er vigtigt?

Indlægaf Slettet bruger » 17. sep 2019, 13:52

Er selve sikkerhedskontrollen med? For de fleste steder synes jeg den fungerer temmelig ringe. Man står med de der uhandy bakker som skal op på et kørende bånd, og menneskene bag en kan næsten ikke være i sig selv for utålmodighed, så de begynder at fylde i bakker inden man er færdig, så der ikke rigtigt er nogen der kan være der. Når det kommer ud på den anden side, vælter bakkerne rundt i hinanden, og igen er folk enten stressede eller utålmodige, så det ikke kører særligt afslappet. Man burde kunne lave et smartere system hvor det hele var mere stille og roligt.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Fra ankomst i lufthavnen til sikkerhedskontrol - hvad er vigtigt?

Indlægaf Torn » 17. sep 2019, 14:07

Jeg ser ikke så godt, og har derfor ofte svært ved at finde mit fly på skærmoversigterne, især hvis de hænger højt/er for langt væk. Måske man kunne lave en skærm til synshandikappede eller lade de eksisterende skærme af og til zoome ind på "den næste times" ankomst og afgang.
0
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Fra ankomst i lufthavnen til sikkerhedskontrol - hvad er vigtigt?

Indlægaf Lys » 17. sep 2019, 14:17

Nå ja, jeg har egentlig ikke behov for at kunne checke ind i lufthavnen - det vil jeg meget hellere gøre hjemmefra. Og jeg foretrækker derfor også, at man - hvis man har noget - nemt kan aflevere indchecket bagage, og at man ikke skal stå i kø sammen med dem, der ikke har checket ind hjemmefra, for at komme af med kufferten. Det ville være ideelt, hvis man kunne lave sådan en (eller flere) generelle bag drop-stationer og at de var placeret, så man skulle slæbe så lidt som muligt rundt på kufferten. I CPH kunne det med fordel være (bl.a) allerede ude ved metrostationen.
2
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Fra ankomst i lufthavnen til sikkerhedskontrol - hvad er vigtigt?

Indlægaf Lys » 17. sep 2019, 14:25

abcd skrev:Er selve sikkerhedskontrollen med? For de fleste steder synes jeg den fungerer temmelig ringe. Man står med de der uhandy bakker som skal op på et kørende bånd, og menneskene bag en kan næsten ikke være i sig selv for utålmodighed, så de begynder at fylde i bakker inden man er færdig, så der ikke rigtigt er nogen der kan være der. Når det kommer ud på den anden side, vælter bakkerne rundt i hinanden, og igen er folk enten stressede eller utålmodige, så det ikke kører særligt afslappet. Man burde kunne lave et smartere system hvor det hele var mere stille og roligt.


Jeg er sikkert en af dem, du opfatter som utålmodig - og jeg tilstår gerne, at jeg indimellem har svært ved at være i mig selv af utålmodighed ved sikkerhedskontrollen. Men der er simpelthen også SÅ mange mennesker, der er ca lige så lang tid om at lægge deres ting klar til kontrol, som de er om at tage mad i en buffet (dvs længe). Og jeg mener helt oprigtigt, at ingen mennesker har lov at spilde andre menneskers tid på den måde. Og slet ikke der, hvor man som regel har en ret fast bagkant.

Jeg tænker på bl.a. dem, der først når de står ved båndet, kommer i tanker om at de skal finde posen med flydende produkter nederst i håndbagagen (hvis de da ikke lige skal mindes om det af personalet) og som bliver helt overraskede over, at de skal tage frakken af, lægge computeren op mv.

Så hvis nu os Lean-typer, der kan lægge vores ting klar på ca 10 sek kan få vores egen kø, så bliver alle gladere ved sikkerhedskontrollen :D
4
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fra ankomst i lufthavnen til sikkerhedskontrol - hvad er vigtigt?

Indlægaf Slettet bruger » 17. sep 2019, 14:39

Lys skrev:
abcd skrev:Er selve sikkerhedskontrollen med? For de fleste steder synes jeg den fungerer temmelig ringe. Man står med de der uhandy bakker som skal op på et kørende bånd, og menneskene bag en kan næsten ikke være i sig selv for utålmodighed, så de begynder at fylde i bakker inden man er færdig, så der ikke rigtigt er nogen der kan være der. Når det kommer ud på den anden side, vælter bakkerne rundt i hinanden, og igen er folk enten stressede eller utålmodige, så det ikke kører særligt afslappet. Man burde kunne lave et smartere system hvor det hele var mere stille og roligt.


Jeg er sikkert en af dem, du opfatter som utålmodig - og jeg tilstår gerne, at jeg indimellem har svært ved at være i mig selv af utålmodighed ved sikkerhedskontrollen. Men der er simpelthen også SÅ mange mennesker, der er ca lige så lang tid om at lægge deres ting klar til kontrol, som de er om at tage mad i en buffet (dvs længe). Og jeg mener helt oprigtigt, at ingen mennesker har lov at spilde andre menneskers tid på den måde. Og slet ikke der, hvor man som regel har en ret fast bagkant.

Jeg tænker på bl.a. dem, der først når de står ved båndet, kommer i tanker om at de skal finde posen med flydende produkter nederst i håndbagagen (hvis de da ikke lige skal mindes om det af personalet) og som bliver helt overraskede over, at de skal tage frakken af, lægge computeren op mv.

Så hvis nu os Lean-typer, der kan lægge vores ting klar på ca 10 sek kan få vores egen kø, så bliver alle gladere ved sikkerhedskontrollen :D


Jeg synes ikke jeg er specielt langsom, jeg skal ikke lede efter noget, jeg har en fast procedure som jeg følger i ro og mag, og det kan godt være det tager 20 sekunder i stedet for 10, men jeg synes ikke jeg spilder nogens tid bare fordi jeg ikke jager af sted. Jeg flyver i øvrigt ofte fra Billund og er i sikkerhedskontrollen en halv time før dagens første fly afgår, og folk har lige travlt alligevel. Ved ikke hvad de skal nå. Måske ind og stå i køen til Lagkagehuset.

Men jeg kan godt støtte en kø til de travle og en kø til os som har god tid.
0
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Fra ankomst i lufthavnen til sikkerhedskontrol - hvad er vigtigt?

Indlægaf Lys » 17. sep 2019, 14:43

abcd skrev:
Lys skrev:
abcd skrev:Er selve sikkerhedskontrollen med? For de fleste steder synes jeg den fungerer temmelig ringe. Man står med de der uhandy bakker som skal op på et kørende bånd, og menneskene bag en kan næsten ikke være i sig selv for utålmodighed, så de begynder at fylde i bakker inden man er færdig, så der ikke rigtigt er nogen der kan være der. Når det kommer ud på den anden side, vælter bakkerne rundt i hinanden, og igen er folk enten stressede eller utålmodige, så det ikke kører særligt afslappet. Man burde kunne lave et smartere system hvor det hele var mere stille og roligt.


Jeg er sikkert en af dem, du opfatter som utålmodig - og jeg tilstår gerne, at jeg indimellem har svært ved at være i mig selv af utålmodighed ved sikkerhedskontrollen. Men der er simpelthen også SÅ mange mennesker, der er ca lige så lang tid om at lægge deres ting klar til kontrol, som de er om at tage mad i en buffet (dvs længe). Og jeg mener helt oprigtigt, at ingen mennesker har lov at spilde andre menneskers tid på den måde. Og slet ikke der, hvor man som regel har en ret fast bagkant.

Jeg tænker på bl.a. dem, der først når de står ved båndet, kommer i tanker om at de skal finde posen med flydende produkter nederst i håndbagagen (hvis de da ikke lige skal mindes om det af personalet) og som bliver helt overraskede over, at de skal tage frakken af, lægge computeren op mv.

Så hvis nu os Lean-typer, der kan lægge vores ting klar på ca 10 sek kan få vores egen kø, så bliver alle gladere ved sikkerhedskontrollen :D


Jeg synes ikke jeg er specielt langsom, jeg skal ikke lede efter noget, jeg har en fast procedure som jeg følger i ro og mag, og det kan godt være det tager 20 sekunder i stedet for 10, men jeg synes ikke jeg spilder nogens tid bare fordi jeg ikke jager af sted. Jeg flyver i øvrigt ofte fra Billund og er i sikkerhedskontrollen en halv time før dagens første fly afgår, og folk har lige travlt alligevel. Ved ikke hvad de skal nå. Måske ind og stå i køen til Lagkagehuset.

Men jeg kan godt støtte en kø til de travle og en kø til os som har god tid.


Jeg skal blankt erkende, at jeg aldrig har taget tid på, hvor lang tid jeg er om det. Og du lyder heller ikke som en, der er specielt irriterende.

Jeg skal ikke nå andet end at slippe igennem kø og sikkerhedskontrol, så kan jeg slappe af på den anden side. Jeg hader bare at stå i kø.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Fra ankomst i lufthavnen til sikkerhedskontrol - hvad er vigtigt?

Indlægaf paint » 17. sep 2019, 14:57

kidkomb skrev:En ting jeg ofte finder rigtig, rigtig irriterende er at standerne til selv-check-in i CPH ikke er i stabil drift.
Man får altid at vide at man SKAL bruge dem, personalet bliver nærmest sure over at man spørger når de ikke virker og det tager nærmest længere tid end det gjorde før de kom til (på de dage, hvor de ikke virker)
Dét er vigtigt for mig. At det elektroniske virker og er driftstabilt og man kan regne med at man kan nå sit fly, selvom man ikke kommer 2 timer før afgang. I øvrigt dét med de 2 timer før afgang er i sig selv irriterende.
Information, som du selv nævner, ja tak! En app med en ordentlig søgefunktion, hvis man har spørgsmål og tydelig markering af gate, hvordan man kommer nemmest og hurtigst dertil og afgangstidspunkt, boardingtidspunkt osv.
Og så kunne jeg godt tænke mig at de der kommer for sent, uanset årsag, ikke bliver lukket ombord på flyet. Det er for nemt at komme for sent og opholde et helt fly med flere hundrede mennesker. Selvfølgelig skal der være en bagatelgrænse og udvises konduite i visse tilfælde, men sådan generelt.


https://www.cph.dk/kundeservice/app
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Rejser"