Klasseturen til Bornholm

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Klasseturen til Bornholm

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. apr 2019, 18:54

PS: Vores tur til Christiansø måtte også aflyses.
0
MOGA
Indlæg: 4052
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Klasseturen til Bornholm

Indlægaf MOGA » 23. apr 2019, 20:10

Jeg var af sted i 94, kan det passe, at der har gået en færge fra København dengang?

Vi boede på vandrehjemmet i Allinge-Sandvig, 5-6 stykker i hvert “hus”. Vi skulle selv lave mad, og det er faktisk det, jeg blev mest overrasket over - 13-årige piger, der ikke kunne lave mad, ikke en gang koge pasta. Socialt havde jeg det ikke godt i klassen, så det var en svær tur.
0
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9843
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1860
Likede indlæg: 9578

Re: Klasseturen til Bornholm

Indlægaf Spjaerten » 23. apr 2019, 20:28

Vi var afsted i 91 og ikke med færge fra København, men ystad-Rønne så vidt jeg ved. Så mon vi har sejlet Grenå-halmstad og så kørt til ystad?
Kan nemlig ikke huske noget med København.
Vi boede på det røde vandrehjem i Gudhjem. Husker hammershus og gåture. Ikke ret meget andet
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Klasseturen til Bornholm

Indlægaf Delfin » 23. apr 2019, 20:51

MOGA skrev:Jeg var af sted i 94, kan det passe, at der har gået en færge fra København dengang?
..


Ja
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Klasseturen til Bornholm

Indlægaf ExCoastal » 23. apr 2019, 21:47

Jeg var afsted i 6. klasse i 1972. Vi tog toget fra Skørping til København og havde aftenen i Tivoli. Vi gik ned på havnen, og på færgen sov vi på gulvet i soverposer under en stor trappe.Jeg husker det som en rigtig god tur, og et eller andet sted har jeg nogle billeder fra turen. Vi var også på Christiansø og så de fleste andre seværdigheder.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Klasseturen til Bornholm

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. apr 2019, 05:28

Mavis skrev:Vi var i Madrid, med fly og hele svineriet, vi skulle selv tjene penge til det ved at gøre rent for folk og sådan noget. Det var en voldfed tur, udover at programmet var lige lovligt pakket og jeg havde for få penge med :D .
Med efterskolen var vi i Hamborg, det var det samme -alt for få penge med, men hyggelig by.

Jeg kender ingen, der ikke som minimum har været i Tyskland på klassetur, men lange rejser er vel også lidt billigere i dag.

Edit: så har jeg da også i 7. Klasse været på koloni et eller andet sted, men jeg kan ikke engang huske det. Tæt på Nykøbing Sjælland, tror jeg? Det gjorde ikke indtryk overhovedet.


I kommunen, hvor jeg arbejder, er der ikke udenlandsture i almindelig folkeskoleregi, og sådan er det flere steder, ved jeg.

Jev var selv i London i 9. klasse.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16229
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1407
Likede indlæg: 30210

Re: Klasseturen til Bornholm

Indlægaf TinaW » 24. apr 2019, 05:55

Er det noget de fleste skoler/kommuner har brugt, at tage til Bornholm?
Vi var på Brændstoft i Sønderjylland, der var Ballerup Kommunes lejrskole i 8. klasse.
I 4. klasse var vi på Langeland, mens vi i 6. klasse var på en ø i Silkeborg søerne.
Og så var vi også på skitur til Sverige i 9. klasse (måske 10. det kan jeg ikke huske)
Det var jo ren luksus dengang med så mange udflugter og jeg husker ikke noget negativt, andet end jeg blev stukket af en hveps på Brændstoft under opvasken.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14804
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24916

Re: Klasseturen til Bornholm

Indlægaf sigge » 24. apr 2019, 06:21

Jeg boede i Grønland, da jeg gik i 6.-8. klasse, så der var selvsagt ingen tur til Bornholm i 7. klasse. Til gengæld var man på lejrskole i 6. klasse, så jeg var afsted ganske få uger efter, jeg var begyndt i klassen. Lejrskolen lå et ret øde sted 1-2 timers sejlads fra byen, vi boede i, og den var meget primitiv. Ingen indlagt vand eller kloak. Jeg kan faktisk ikke huske, om der var strøm? Men det gjorde stort indtryk på mig, at vi dagligt selv skulle hente vand i elven og tømme lokumsspanden ud i fjorden (jep, bare i havet med det, så er det væk). Flaget skulle hejses hver dag, så jeg lærte at binde et flagknob. Og så lavede vi alle måltider selv sammen med de to lærere, som var med. Jeg kan ikke huske, hvad vi ellers lavede, men det har helt sikkert været noget naturrelateret, eftersom der ikke var andet end natur så langt, øjet rakte. Vi var kun en klasse af sted, og vi var kun 15-16 elever i klassen, så det var en lille, overskuelig flok.

I 9. klasse (da jeg var tilbage i Danmark) var hele årgangen på lejrtur til Skallerup Klit, hvor vi boede i 6-8 personers sommerhuse og selv skulle stå for måltiderne. Vi var 6 piger i min klasse, så vi boede sammen, og jeg husker det som ret hyggeligt, og madlavningen gik fint. Der var aktiviteter hver dag i mindre grupper, bl.a. var vi tidligt oppe en dag og på fiskeauktion, vi cyklede ud til en kirke, som var ved at styrte i havet, og vi var på O-løb, hvilket jeg virkelig hadede.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Klasseturen til Bornholm

Indlægaf Persnikedy » 24. apr 2019, 08:41

I 97 tror jeg det var ankom min klasse og paralelklasse til Bornholm. Jeg husker det som skønt, dog med masser af tøsefnidder og vi skulle jo selv lave mad og holde madplan. Det havde vi brugt ugen op til på at "øve" (gå i den lokale kvickly og se hvad ting kostede, jeg mener vores budget var 25kr pr mand pr dag). Vi så rundkirker, vandfald uden vand, opal søen mm.
Især det med at holde madplan og diskutere hvor meget cornflakes vi faktisk spiste husker jeg især.


En anden grund til at den tur var god var at der var en dreng fra paralel klassen som ikke måtte komme med.
Han var en rigtig skiderrik og en af de der unger som altid startede ting for at virke sej. Han var dog gået for langt en md tid før turen.
I min klasse var der 2 drenge som var de stille nørdede typer, rare og flinke, bandede aldrig, gjore som der blev sagt, de startede dog ikke samtaler men var derudover perfekte elever. Selvom de var lidt udenfor var der ingen der moppede dem, de var så stille og rolige at man ikke kunne "vinde noget" ved at jorde dem.
Martin synes dog at han ville prøve at gøre det alligevel... han tog den enes hue og onanerede med den foran ham, for derefter at kaste den i hoved på den søde dreng.. Da læren fandt ud af det (den søde dreng græd og var helt wtf). Det endte med at Martin ikke måtte komme med på turen og at han istedet skulle være ved klassen under os i den uge.
Nogle år sener og jeg var flyttet skole og by, og havde masser af nye venner. 10klasse kunne dog ikke holdes på den skole så vi blev spredt ud på andre, og ved et tilfælde endte Martin med at gå i 10klasse med nogle af mine nye venner. Og han var stadig en skiderrik. Total provokerende fra dagen han startede, han var åbenbart stadig 12 i hovede. Da jeg ved at de kaldte ham Martin *efternavn* kunne høre hvem det var bad jeg mine venner om næste gang han prøvede at starte slagsmål elelr andet bare at sige "Hvorfor kom du ikke med på bornholmerturen?". Det virkede og Martin holdte sig fra dem.
Jeg fortalte aldrig mine venenr hvad der var sket, det var nok at de ikke blev generet i skolen.

Så det jeg husker med det største smil ved den tur er mangel på Martin :-D
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
lassemanden22
Indlæg: 1
Tilmeldt: 24. apr 2019, 11:12
Kort karma: 0

Re: Klasseturen til Bornholm

Indlægaf lassemanden22 » 24. apr 2019, 11:18

Bornholm er super skøn og der er rigtig mange gode muligheder for oplevelser - de skal bare glæde sig!
Senest rettet af icelady 26. apr 2019, 01:11, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Signatur fjernet pga link
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Klasseturen til Bornholm

Indlægaf Mani » 25. apr 2019, 19:29

Jeg har aldrig været på Bornholm med skolen (opvokse i det sydfynske øhav). Men vi var på lejerskole ved Silkeborgsøerne.
Mine 2 ældste går i 10. nu på efterskole og har ikke været på tur med overnatning i de år de har gået i folkeskole (0.-9.). Det er forlængst sparet væk. Den yngste skiftede til privatskole i 7., hvor de netop var på tur til Bornholm.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Kanga
Indlæg: 2927
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 181
Likede indlæg: 3661

Re: Klasseturen til Bornholm

Indlægaf Kanga » 25. apr 2019, 20:49

Vi var på Bornholm i 6. klasse, det må være i 1991.
Det var klassikeren åbenbart; tog til Kbh., Tivoli og så natfærgen. Vi boede i Gudhjem på vandrerhjemmet, spiste alle måltider der, madpakke smurte vi selv om morgenen fra morgenmaden. Vi var på sejltur til Helligdomsklipperne, på Frederiksø og Christiansø, på cykeltur, på Hammershus osv. Om aftenen var vi enten i svømmehal eller lavede bål og grillede. Den sidste aften var der diskotek, det var arrangeret at vandrerhjemmet og kostede vist 50,-. Jeg og nogle få andre piger ville ikke med, dem der var afsted, blev alle forelskede i sønnen fra vandrehjemmet, som vist stod for disco-festen.
Det var en fed uge med masser af sol, 1,5 liters sodavand var lige kommet frem, og livet var en fest. Det var også en tur, hvor man lærte sig selv lidt bedre at kende.

Udover Bornholm har jeg været på lejrskole i Roskilde og København i folkeskolen, plus Prag og London af udenlandsting.

Kanga
0
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2611
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3908

Re: Klasseturen til Bornholm

Indlægaf Anlewi » 26. apr 2019, 04:53

TinaW skrev:Er det noget de fleste skoler/kommuner har brugt, at tage til Bornholm?
Vi var på Brændstoft i Sønderjylland, der var Ballerup Kommunes lejrskole i 8. klasse.
I 4. klasse var vi på Langeland, mens vi i 6. klasse var på en ø i Silkeborg søerne.
Og så var vi også på skitur til Sverige i 9. klasse (måske 10. det kan jeg ikke huske)
Det var jo ren luksus dengang med så mange udflugter og jeg husker ikke noget negativt, andet end jeg blev stukket af en hveps på Brændstoft under opvasken.


Jeg er også Ballerupbarn :blush2:
I de lidt yngre klasser var jeg på Markaryd (en af kommunens kolonier, i Sverige) og vores 9 klassesrejse gik til Hanstholm
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16229
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1407
Likede indlæg: 30210

Re: Klasseturen til Bornholm

Indlægaf TinaW » 26. apr 2019, 06:03

Anlewi skrev:
TinaW skrev:Er det noget de fleste skoler/kommuner har brugt, at tage til Bornholm?
Vi var på Brændstoft i Sønderjylland, der var Ballerup Kommunes lejrskole i 8. klasse.
I 4. klasse var vi på Langeland, mens vi i 6. klasse var på en ø i Silkeborg søerne.
Og så var vi også på skitur til Sverige i 9. klasse (måske 10. det kan jeg ikke huske)
Det var jo ren luksus dengang med så mange udflugter og jeg husker ikke noget negativt, andet end jeg blev stukket af en hveps på Brændstoft under opvasken.


Jeg er også Ballerupbarn :blush2:
I de lidt yngre klasser var jeg på Markaryd (en af kommunens kolonier, i Sverige) og vores 9 klassesrejse gik til Hanstholm


Jeg kunne slet ikke huske at Brændstoft lå i Sønderjylland, så selve turen frem og tilbage, kan ikke have været ret mindeværdig :D

På min søns skole har de to lejrture. 5. klasse med 4 overnatninger og så 9. klasse med 3 overnatninger. De tager vist også gerne til Bornholm, der i 5. klasse.
0
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2611
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3908

Re: Klasseturen til Bornholm

Indlægaf Anlewi » 26. apr 2019, 09:35

TinaW skrev:
Anlewi skrev:
TinaW skrev:Er det noget de fleste skoler/kommuner har brugt, at tage til Bornholm?
Vi var på Brændstoft i Sønderjylland, der var Ballerup Kommunes lejrskole i 8. klasse.
I 4. klasse var vi på Langeland, mens vi i 6. klasse var på en ø i Silkeborg søerne.
Og så var vi også på skitur til Sverige i 9. klasse (måske 10. det kan jeg ikke huske)
Det var jo ren luksus dengang med så mange udflugter og jeg husker ikke noget negativt, andet end jeg blev stukket af en hveps på Brændstoft under opvasken.


Jeg er også Ballerupbarn :blush2:
I de lidt yngre klasser var jeg på Markaryd (en af kommunens kolonier, i Sverige) og vores 9 klassesrejse gik til Hanstholm


Jeg kunne slet ikke huske at Brændstoft lå i Sønderjylland, så selve turen frem og tilbage, kan ikke have været ret mindeværdig :D

På min søns skole har de to lejrture. 5. klasse med 4 overnatninger og så 9. klasse med 3 overnatninger. De tager vist også gerne til Bornholm, der i 5. klasse.


Mine drenge har gået og går i skole i Ballerup
Den ældste var på Bornholm i 7 klasse og Berlin i 8 klasse

Den yngste var på kommunens feriekoloni Bøtø i 5 klasse og skal til Berlin i 8 klasse
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:

Tilbage til "Rejser"