Interrail-ish i sommerferien?

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Allmost_Famous
Indlæg: 4179
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 747
Likede indlæg: 17204

Interrail-ish i sommerferien?

Indlægaf Allmost_Famous » 13. mar 2019, 18:52

Sønnike og jeg overvejer noget togferie af en art i sommerferien. Jeg forbinder nok lidt interrail med en flok uvaskede unge gutter, iført shorts med en million lommer, bærende på lappede rygsække, og overnattende på lyssky vandrehjem. Derfor vil jeg gerne høre om det er noget, der rent faktisk kunne være fedt med og for en knægt på knap 13 år?

Vi er ikke nået meget længere end til at lufte tanken, og småsnakke. Jeg er bare kommet frem til, at jeg ikke gider køre selv og bruge al min energi på det, og gerne vil undgå at flyve af miljøhensyn. Så tog (eller bus) er jo oplagt at undersøge.

Men kan det lade sig gøre at rejse relativt spontant i sommerferien, eller er det røv med en masse andre turister lige på den tid? Vi elsker at være spontane, men omvendt kan jeg jo ikke bare hoppe på et tog til et land uden at vide, at det er til at booke overnatning et ordentligt sted, når jeg har mit barn med.

Må jeg høre jeres erfaringer?
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25021
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30013

Re: Interrail-ish i sommerferien?

Indlægaf Wizzze » 13. mar 2019, 19:57

Prøv at google "family interrailing" så kommer der en masse rejsebeskrivelser og artikler om at være på interrail med børn og unge. Der kan du få lidt inspiration og information, til så at lægge en rute der passer jer. Hvordan jeres tur skal være kommer an på hvor meget tid I har og hvad I gerne vil se/opleve, så kan man lægge en rute efter det. Mht til overnatning er mulighederne i dag noget bedre end da jeg var ung og var på interrail. Dengang skulle man hurtigt ned i varmen, så man kunne sove udendørs, enten i telt eller under halvtage. I dag er der AirBnB, bedre vandrehjem/hostels, og/eller billige hotelkæder.

I hvilke retninger går juniors interesser? historie, fodbold, natur, vand/svømme, teknik, forlystelser?? Hvis vi ved mere om hvad i gerne vil opleve, så er det nemmere at pege på steder man kan finde det.
Senest rettet af Wizzze 13. mar 2019, 21:03, rettet i alt 1 gang.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Kruspersille
Indlæg: 683
Tilmeldt: 6. nov 2015, 14:13
Kort karma: 35
Likede indlæg: 770

Re: Interrail-ish i sommerferien?

Indlægaf Kruspersille » 13. mar 2019, 20:41

Jeg var på interrail for nogle år siden som voksen, og det var superfedt. Vi bookede bare overnatning i toget på vej til det nye sted på vores mobiler. Vi brugte booking.com og i snit brugte vi 250 kr. pr. nat, og vi boede helt ok steder. Det er jo blevet endnu nemmere siden dengang, for nu er der jo gratis data til en vis grænse i Europa, dengang skulle vi vist tilkøbe. Jeg kan simpelthen ikke forestille mig, at I ikke kan finde overnatning, når I kun er to, med mindre I tager til en lillebitte flække. Det eneste I skal være opmærksomme på er, at der på nogle af togene skal tilkøbes ekstra 'etellerandet' (jeg kan ikke huske det) eller købes pladsbilletter. Så det er ikke på alle strækninger, man bare kan sætte sig ind i toget med sit interrail-pas. Det betød, at vi brugte lidt tid i køer på div. europæiske stationer, men det var ikke problematisk på noget tidspunkt.
Og så skal I være opmærksomme på antallet af rejsedage, så I når hjem igen :)
1
Allmost_Famous
Indlæg: 4179
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 747
Likede indlæg: 17204

Re: Interrail-ish i sommerferien?

Indlægaf Allmost_Famous » 17. mar 2019, 17:28

Tak for jeres svar.

Sønnikes interesser er lidt i øst og vest. Han vil gerne til London for at se Big Ben, M&Ms butikken, og kigge efter Lego. Derudover er han til både til museer om naturhistorie, 2. verdenskrig, og noget i stil med Eksperimentarium.

For mig er det vigtigt at overnatte steder, hvor vi har vores eget værelse (helst med bad og toilet, og gerne med tekøkken), og nemt og hurtigt kan komme rundt omkring. Derudover vil jeg egentlig bare nyde turen. Jeg vil kunne have vores ting liggende, så det kun er nødvendigt med en mindre taske med os.

Vi kan begge godt lide at spise ude, men kan også sagtens finde en trappesten, hvor vi kan dele et flute og en ost.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25021
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30013

Re: Interrail-ish i sommerferien?

Indlægaf Wizzze » 17. mar 2019, 21:58

Jeg prøvede lige at lave en hurtig søgning på starten af juni, der kan 1voksen+1ung komme frem og tilbage til London med tog for omkring 3500kr.
En måneds interrail med 7 rejsedage koster omkring 4000 for 1voksen + 1ung.

En rute UD kunne f.eks. være:
Odense til Hamborg
Hamborg til Køln
Køln til Bruxelles
Bruxelles til London

Hjem kunne så være
London til Paris
Paris til Frankfurt
Frankfurt til Hamborg og videre til Odense

Med 2-3 overnatninger mellem hver tur kunne man nå at se en del, eller man kunne tage et par lange rejsedage i starten og til sidst og så tage længere tid i London.

Men det skal også med at har man ikke etiske skrupler over miljø og firma, så kan man flyve frem og tilbage til London fra Billund med RyanAir til 8-900kr. samlet, det er jo noget af en pris og tidsforskel.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 281
Likede indlæg: 8380

Re: Interrail-ish i sommerferien?

Indlægaf Fru Himmelblå » 18. mar 2019, 13:43

Jeg har interrailet i en måned for et par år siden. Jeg synes det var en vidunderlig måde at rejse på. Vi mødte mange forskellige typer på vores tur. Der var både de unge gutter du beskriver, men også adskillige familier og kærestepar.

Jeg ville ikke selv gøre det 100% spontant. I Frankrig skal man f.eks. bestille pladser inden man tager afsted, det koster ekstra at rejse med tog i Frankrig og er man ikke ude i god tid, risikerer man, at der ikke er flere siddepladser.

Da vi var afsted havde vi 8 rejsedage på en måned. Vores tur var:
København - Køln
Køln - Paris
Paris - Madrid
Madrid - Lissabon
Lissabon - Porto
Porto - Barcelona
Barcelona - Bruxelles
Bruxelles - København

Vi fandt ud af, at det ville have været godt med nogle færre rejsedage og dermed få længere tid hvert sted. Når din dreng ikke er ældre, ville jeg ikke satse på, at have nogle meget lange rejsedage.

England er jo lidt specielt at komme til med tog, da man skal gennem Frankrig. I stedet ville jeg personligt tage andre byer og vente med London. Europa er jo heldigvis fyldt med spændende museer og (desværre) også masser af spor fra 2. verdenskrig.
Jeg tror muligvis også, at M&M's har flere flagskibsbutikker i Europa.

Overnatning ville jeg også planlægge hjemmefra. Selvom antallet af turister varierer meget fra by til by, vil man under alle omstændigheder risikere, at man ikke kan finde overnatning i sommerperioden. Det sætter selvfølgelig begrænsninger for hvor spontan man kan være. Til gengæld ved man hvor man skal bo, og kan derfra finde ud af løbende, hvad man vil se i de respektive byer.

En god tur kunne være Berlin, Paris, Bruxelles, Amsterdam, Hamborg. Allesammen skønne byer med masser at se og lave. Der er også i samtlige byer mulighed for at tage ture ud af byen for at se omkringliggende seværdigheder.

Edit. Jeg ville faktisk slet ikke turde planlægge togture til England i øjeblikket. Det er simpelthen usikkert hvordan det vil foregå i forbindelse med Brexit.
2
Vir prudens non contra ventum mingit
TomKah
Indlæg: 4209
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4346

Re: Interrail-ish i sommerferien?

Indlægaf TomKah » 18. mar 2019, 16:44

Jeg tror egentlig at man kan gøre turen ret billigt til England (men selvfølgelig ikke så billigt som at flyve), hvis man også tager bus.

F.eks. kunne man tage Flixbus til Amsterdam direkte fra Odense for 85 Euro for en voksen og et barn (13 Juli er brugt som reference).
Derefter kunne man bruge et par dage i Amsterdam og tage toget til Hoek van Holland, hvor Stenaline sejler til Harwich for 70,5 Euro. Fra Harwich kan man tage tog eller bus til London - der tager maks en time.

Hjem kunne så være med tog via tunnellen som Wizze skriver:
Hjem kunne så være
London til Paris
Paris til Frankfurt
Frankfurt til Hamborg og videre til Odense

Med stop i Paris. (Kan man virkelig ikke få en mere direkte rute fra Paris til Odense).
1
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 281
Likede indlæg: 8380

Re: Interrail-ish i sommerferien?

Indlægaf Fru Himmelblå » 18. mar 2019, 16:52

Jeg synes virkelig det er et sats at gå efter England her til sommer. Sandsynligheden for at de braser ud af EU uden nogen aftale er lille. Jojo. Men det var sandsynligheden også for at de stemte sig ud og at Amerikanerne stemte Trump ind i det hvide hus.
Vi aner ikke hvordan Storbritannien står i forhold til EU her til sommer. Der er simpelthen en sandsynlighed for, at man i worst case scenario slet ikke kan komme til England eller at det kan tage dage fordi ALT skal kontrolleres.
2
Vir prudens non contra ventum mingit
Allmost_Famous
Indlæg: 4179
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 747
Likede indlæg: 17204

Re: Interrail-ish i sommerferien?

Indlægaf Allmost_Famous » 18. mar 2019, 19:06

Jeg havde slet ikke overvejet Brexit. Det bliver vist for rodet, tror jeg. Jeg har netop sagt til sønnike, at han må undersøge hvad der er rundt omkring, men at vi nok må droppe London.

Jeg er nok tilpas magelig til, at jeg helst vil rejse rundt efter hvad der er nemmest i forhold til transporten. Så skal jeg nok finde noget spændende at lave, tænker jeg.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
fisken80
Indlæg: 22514
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1138
Likede indlæg: 52914

Re: Interrail-ish i sommerferien?

Indlægaf fisken80 » 18. mar 2019, 19:51

Frøken Himmelblå skrev:Jeg synes virkelig det er et sats at gå efter England her til sommer. Sandsynligheden for at de braser ud af EU uden nogen aftale er lille. Jojo. Men det var sandsynligheden også for at de stemte sig ud og at Amerikanerne stemte Trump ind i det hvide hus.
Vi aner ikke hvordan Storbritannien står i forhold til EU her til sommer. Der er simpelthen en sandsynlighed for, at man i worst case scenario slet ikke kan komme til England eller at det kan tage dage fordi ALT skal kontrolleres.


Det scenarie tror jeg simpelthen ikke på. England er ikke med i Schengen så allerede nu er der jo kontrol i lufthavnen når man skal ind i landet.
Og jeg kan virkelig ikke forestille mig, at man pludselig skal have visa for at tage til England. Eller slet ikke kan komme ind.
Jeg ville absolut ikke være nervøs for at bestille en rejse til England, det må jeg sige.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 281
Likede indlæg: 8380

Re: Interrail-ish i sommerferien?

Indlægaf Fru Himmelblå » 18. mar 2019, 21:31

Allmost_Famous skrev:Jeg havde slet ikke overvejet Brexit. Det bliver vist for rodet, tror jeg. Jeg har netop sagt til sønnike, at han må undersøge hvad der er rundt omkring, men at vi nok må droppe London.

Jeg er nok tilpas magelig til, at jeg helst vil rejse rundt efter hvad der er nemmest i forhold til transporten. Så skal jeg nok finde noget spændende at lave, tænker jeg.


Tyskland, Frankrig, Belgien og Holland er utroligt nemme at rejse imellem.

Der er 1,5 timers togtur mellem Paris og Bruxelles for eksempel og togene går i pendulfart mellem byerne.

Det er også netop derfor, jeg tror det vil være en god rute.
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 281
Likede indlæg: 8380

Re: Interrail-ish i sommerferien?

Indlægaf Fru Himmelblå » 18. mar 2019, 21:34

fisken80 skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Jeg synes virkelig det er et sats at gå efter England her til sommer. Sandsynligheden for at de braser ud af EU uden nogen aftale er lille. Jojo. Men det var sandsynligheden også for at de stemte sig ud og at Amerikanerne stemte Trump ind i det hvide hus.
Vi aner ikke hvordan Storbritannien står i forhold til EU her til sommer. Der er simpelthen en sandsynlighed for, at man i worst case scenario slet ikke kan komme til England eller at det kan tage dage fordi ALT skal kontrolleres.


Det scenarie tror jeg simpelthen ikke på. England er ikke med i Schengen så allerede nu er der jo kontrol i lufthavnen når man skal ind i landet.
Og jeg kan virkelig ikke forestille mig, at man pludselig skal have visa for at tage til England. Eller slet ikke kan komme ind.
Jeg ville absolut ikke være nervøs for at bestille en rejse til England, det må jeg sige.


Altså jeg aner ikke hvordan det kommer til at blive. Jeg synes bare ikke man kan udelukke worst case scenario. Hvis Storbritannien beslutter sig for en no deal situation vil det skabe et enormt pres ved alle grænseovergange. Inklusive fly.

Nu var der tale om, at man gerne ville tage toget. Det er blevet estimeret, at ved no deal, vil der opstå kø ved den engelske kanal på 6 dage!! Det er voldsomt.
0
Vir prudens non contra ventum mingit

Tilbage til "Rejser"