Cuba

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Cuba

Indlægaf 1234 » 20. dec 2018, 17:40

Jeg tror, at vi er landet på, at årets sommerferie bliver 3 uger på Cuba, hvis jeg finder billetter til en ordentlig pris. Højst sandsynlig i juli, men min mand skal lige have det på plads med sit nye arbejde. Jeg er selvfølgelig allerede begyndt at research lidt. Jeg tænkt først en roadtrip, men ud fra det jeg kan læse mig til på nettet bliver det ret besværligt, så det bliver nok bare bus/tog/taxa.

Jeg er altid glad for høre fra debatfolk og vil derfor høre om, der er nogen som har været det? Hvad var fedt? Nogle gode tips? Alt hvad I har at fortælle vil blive modtaget med glæde :D
0
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Cuba

Indlægaf TomKah » 20. dec 2018, 19:59

Vi har været på Cuba, men det er efterhånden en del år siden. Jeg har siddet og kigget på billeder og blevet helt nostalgisk. Vores store børn var 1 og 4 år, så ja, det er længe siden.

Vi fløj med Condor til Varadero - det tager tre timer med bussen til Havana og dengang vi var afsted var det noget billigere end at flyve Havana. Ved dog ikke om Condor kun har den rute om vinteren.
Vi var kun afsted 2 uger og valgte derfor at begrænse os til Havana, Trinidad, Santa Clara og Varadero. Vi kørte igennem Cienfuegos og det virkede som om den var meget ala Trinidad. Smuk og lidt død - for mig mindede det meget om f.eks. Olinda i Brasilien, som også er Unesco World Heritage.
Santa Clara var mere levende og vi brugte en hel dag på bare at sidde på Plazaen og kigge på liv, mens børnene jagtede duer.

Man kan sikkert en hel masse mere, og forhåbentlig er der kommet mere gang i Cuba.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Cuba

Indlægaf TomKah » 20. dec 2018, 20:06

Der var virkelig mangel på varer i 2011. Jeg håber det er bedre nu.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Cuba

Indlægaf 1234 » 21. dec 2018, 13:17

Det ser godt nok skønt ud :love:
udover den helt tomme butik selvfølgelig.
Mit indtryk er, at de fået mere gang i turismen, så mon ikke det hjælper på økonomien.

Jeg tænker vi gerne vil lave et mix af smukke kolonibyer med masser historie og natur både vandre og snorkler.
Hvad synes du om maden? Jeg har hørt lidt blandet både godt og skidt.
0
Selma156
Indlæg: 2344
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6809

Re: Cuba

Indlægaf Selma156 » 21. dec 2018, 18:27

Jeg elskede alt ved Cuba - bortset fra maden :D Men jeg var der i 2012, så meget kan nok være ændret siden.
1
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Cuba

Indlægaf 1234 » 21. dec 2018, 18:44

Selma156 skrev:Jeg elskede alt ved Cuba - bortset fra maden :D Men jeg var der i 2012, så meget kan nok være ændret siden.

Det er ikke første gang jeg har hørt det :lol:
Min veninde var dog uenig. Hun ment bare man skulle kigge sig for og så var hun enig i det var lidt ensformigt, men det er det jo mange steder. Jeg skulle i hvert fald ikke have ris i flere måneder efter Indonesien.
0
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Cuba

Indlægaf Chichu » 21. dec 2018, 19:08

1234 skrev:
Selma156 skrev:Jeg elskede alt ved Cuba - bortset fra maden :D Men jeg var der i 2012, så meget kan nok være ændret siden.

Det er ikke første gang jeg har hørt det :lol:
Min veninde var dog uenig. Hun ment bare man skulle kigge sig for og så var hun enig i det var lidt ensformigt, men det er det jo mange steder. Jeg skulle i hvert fald ikke have ris i flere måneder efter Indonesien.


Turistmad er for det meste jævnt middelmådigt. De dyreste restauranter i fx Havana kan være helt godt nogle gange. Hvad angår lokal mad, så kan det være både ok og helt igennem rædderligt. Tænk sovjet-style dårlige erstatningsprodukter. Puha. Har rejst mange steder, men aldrig fået mad af så dårlig kvalitet før.

Det er i hvert fald et sted, hvor jeg var glad for, at jeg havde rygsækken fuld af gode snacks fra DK.

Derudover er der ret så fantastisk :D
1
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Cuba

Indlægaf TomKah » 21. dec 2018, 19:24

Rejste jo med to små børn- vores første måltid var ris med dåsespaghetti ovenpå på en forholdsvis fin CuC restaurant. Det satte stilen. Vi holdt os meget til gulerødder og tomater samt peso-pizza
1
hthy
Indlæg: 575
Tilmeldt: 17. aug 2015, 22:48
Kort karma: 32
Likede indlæg: 699

Re: Cuba

Indlægaf hthy » 22. dec 2018, 01:24

Vi var i Cuba marts 2017 på en grupperejse med helpension på nær en dag i Trinidad. Vi fik rigtig god mad, der var enten buffet eller vi kunne vælge mellem 2-3 hovedretter udover forret og dessert. Hummer var flere gange en valgmulighed og ellers var der fisk,oksekød, gris eller kylling i pænt store stykker I buffeterne var det især stegt kylling jeg gik efter, da det altid var utroligsaftigt og velsmagende (som kylling smagte i min bardom) og så var der også tit mange forskellige kager til dessert, :savl:

Men hvis I vil rejse på egen hånd, så er det jo nok ikke det I får, men de kan altså både lave god mad og har gode råvarer.

Vi var der også i 2009 og der var det hele lidt mere skrabet, men det var også en væsentlig billigere tur.
1
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Cuba

Indlægaf Santa » 22. dec 2018, 05:53

Jeg var der i tre uger i 2000. Så meget har sikkert ændret sig.
Vi boede 20 km uden for Havanna i et lejet hus i et strandområde. Vi var fem venner afsted, en af mændene var cubaner (i eksil), så han tog os med alle de fede steder.
Hver gang vi skule ind til Havanna, kom den samme søde chauffør og hentede os i sin flotte amerikanerbil, en grøn og hvid kæmpestor Buick - altid iført hvid skjorte og blå vest og bukser, meget stilet.
Vi var bla til middag hos hans (altså, vennens, ikke chaufførens) tidligere naboer - en fantastisk aften med sindsyg lækker mad (stegt kylling med Black Rice, bedste kylling jeg nogensinde har fået!), salsamusik og vi lærte både at ryge cigarer, drikke mørk rom og danse salsa af nabomanden, selvom han kun kunne spansk og vi slet ikke kunne spansk!
Vi var inde og se Nøddeknækkeren med den cubanske ballet sammen med cubanerens mor - det kan jeg godt anbefale.
Vi brugte en hel eftermiddag på at sidde i parken på det store gamle hotel National og drikke os fulde i mojitos fra en drinksvogn, hvor en bartender stod og mixede dem på stribe.
I lejen på vores hus fulgte der to stuepiger med....de var en oplevelse. Udover at gøre badeværelset rent dagligt og tage opvasken, lavede de ikke ret meget andet end at sidde på terrassen og snakke og grine. De var rigtig søde, og tilbød os pedicure hele tiden. Ret sjovt.
Vi var der henover nytår, og det fejrede vi på en stor udendørs klub, hvor vi sad og spiste (kylling og Black Rice igen) rundt om en stor scene med dansegulv foran - vi sad med fødderne i sandet, for det lå på stranden. Senere dansede vi den halve nat med de lokale - salsa, salsa, salsa. Lyshårede, tårnhøje kvinder var i høj kurs selvom vi dansede elendigt!

Vi så selvfølgelig osse alle touristtingene - undtagen Hemingways hus, men kørte forbi. Det var dog ikke så meget det polerede tourist-Cuba vi så, men mere det ægte, private Cuba. Vi købte heller ikke cigarer på touristfælden nr et, cigarfabrikken, men købte dem i stedet røvbilligt af ham naboen, vi besøgte. Og så solgte vi dem til en dyr cigarbutik på Strøget da vi kom hjem med pæn fortjeneste! Det var nemlig ægte, certificerede Cohiba'er han havde solgt os. Tror de var faldet af en lastbil.... ;)

Maden ....vi spiste som regel i huset, hvor vi selv lavede mad. Der lå en butik ikke så langt væk, en dollarbutik, hvor der ikke var varemangel, fordi man kun kunne betale i amerikanske dollar. En dag købte vi en kasse hummer af en mand, og det var sq lækkert! Men ja, maden var ret kedelig på restauranterne.
Men sprutten var skøn...vi drak temmelig meget rom, selvfølgelig, men osse den lokale honning-øl var skidegod. Den kan I kende på at den vist havde noget med bier på etiketten. Prøv den.

Ellers brugte vi en del tid på stranden og i haven ved huset. Vi havde en fantastisk tur, hvor jeg fik indtryk af at have set det ægte Cuba og lært kulturen og menneskene at kende.
2
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)

Tilbage til "Rejser"