Pas til Tyskland

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Giraffie
Indlæg: 257
Tilmeldt: 2. jan 2016, 22:55
Kort karma: 14
Likede indlæg: 169

Pas til Tyskland

Indlægaf Giraffie » 10. dec 2018, 20:56

Jeg skal på endagstur til Tyskland i morgen og mit Pas er udløbet har jeg lige opdaget.

På borger.dk står der at man ikke skal have pas med,.men da man skal kunne bevise sit statsborgerskab skal det medbringes alligevel.
På Europa.eu står der at det ikke behøves.

Jeg har kørekort og det udløbet pas og øvrige kort.

Hvad er rigrigt?
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Pas til Tyskland

Indlægaf DenBruneMunk » 10. dec 2018, 21:07

Jeg frygtede selv hvad kontrollen i DK gør, hvis du ikke har legitimation med, da jeg endnu ikke har kørt igennem uden kontrol når jeg kom fra Tyskland.

Her står der også du skal: https://www.dagens.dk/krimi/skal-du-hav ... s-svar-her

Det er vel denne episode man vil undgå?
- Hvis det viser sig, at man ikke har sit pas med, risikerer man at kontrollen af identitet og adkomst til at rejse ind i landet kommer til at tage et stykke tid. Så skal kørekort og anden ID måske slås op og sammenholdes med andre registre. På den måde bliver man ikke bare selv forsinket, men forsinker også de øvrige rejsende, meddeler politiet.
1
Olaf
Indlæg: 493
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:08
Kort karma: 13
Likede indlæg: 380

Re: Pas til Tyskland

Indlægaf Olaf » 10. dec 2018, 21:15

Du skal have pas med. Vi tog chancen en gang hvor min nevø ikke havde sit med og alle blev kontrolleret på vej tilbage til DK. Han kom ind men kontrollanter gjorde det meget klart at han skulle have haft det med og at han kunne risikere at blive tilbageholdt for yderlige undersøgelser. Tænker dog man kommer retur uanset. Hvis man bliver stoppet på vej til Tyskland kan man vel risikere ikke at få lov at komme over grænsen?
2
Giraffie
Indlæg: 257
Tilmeldt: 2. jan 2016, 22:55
Kort karma: 14
Likede indlæg: 169

Re: Pas til Tyskland

Indlægaf Giraffie » 10. dec 2018, 21:18

Ja vi plejer også altid at blive stoppet.
Øv altså. Var helt overbevist om at det først udløb næste år.
0
Ndss
Indlæg: 44
Tilmeldt: 5. maj 2017, 16:15
Kort karma: 3
Likede indlæg: 81

Re: Pas til Tyskland

Indlægaf Ndss » 10. dec 2018, 21:24

Giraffie skrev:Ja vi plejer også altid at blive stoppet.
Øv altså. Var helt overbevist om at det først udløb næste år.


Smut forbi en Borgerservice i en af landets kommuner i morgen. De kan lave en forlængelse i dit pas, når udløbsdatoen ikke er mere end 3 mdr. gammel. Eller du kan bestille et nyt og få et midlertidigt med dig med det samme.
Jeg er ret sikker på at Tyskland accepterer både forlængelser og midlertidige pas, men det kan ses på Udenrigsministeriets hjemmeside :)
0
Giraffie
Indlæg: 257
Tilmeldt: 2. jan 2016, 22:55
Kort karma: 14
Likede indlæg: 169

Re: Pas til Tyskland

Indlægaf Giraffie » 10. dec 2018, 21:26

Ndss skrev:
Giraffie skrev:Ja vi plejer også altid at blive stoppet.
Øv altså. Var helt overbevist om at det først udløb næste år.


Smut forbi en Borgerservice i en af landets kommuner i morgen. De kan lave en forlængelse i dit pas, når udløbsdatoen ikke er mere end 3 mdr. gammel. Eller du kan bestille et nyt og få et midlertidigt med dig med det samme.
Jeg er ret sikker på at Tyskland accepterer både forlængelser og midlertidige pas, men det kan ses på Udenrigsministeriets hjemmeside :)


Men vi skal allerede køre kl. 6.45. Det er sådan en bustur til julemarked.
0
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2353
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Re: Pas til Tyskland

Indlægaf Myresluger » 10. dec 2018, 21:29

Så må du tage det udløbne pas med - det er bedre end ingen pas tænker jeg. Og så medbringer du selvfølgelig kørekort etc også
4
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3096
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6068

Re: Pas til Tyskland

Indlægaf Lurende Peber » 10. dec 2018, 21:32

Jeg tror at det vigtigste er, at du har passet med. Min svigerfar har fløjet til Frankrig og retur med sit udløbne pas og viste det begge veje.
Og tyskerne er mere ligeglade end danskerne ved grænsen.
Men.....der gives ikke garantier i det spil. Dårlig dag, sur tolder, politisk spin.....
0
Registreret Gammel Gris :gris:
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Pas til Tyskland

Indlægaf avdotja » 10. dec 2018, 21:41

Hvis det er bustur er det ekstra træls. Langt fra alle biler bliver kontrolleret, men det er mit indtryk at de fleste busser gør. At komme ind i Tyskland bliver der ikke problemer med, de respekterer den frie bevægelighed. Det er “kun” når du skal tilbage igen, du bliver tjekket.

Ja, man kan jo prise sig lykkeligt for at have en regering der gør sit yderste for at lette borgernes liv, støtte op om den gnidningsfrie bevægelse over grænser indenfor EU og ikke mindst sørger for arbejde til de 1000’vis af politifolk der ellers ville have dalret meningsløst omkring uden noget fornuftigt at give sig til :rulle:

/en avdotja der muligvis er træt af at spilde tid i paskontrollen når hun krydser grænsen til sit eget land...
0
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Pas til Tyskland

Indlægaf avdotja » 10. dec 2018, 21:43

Lurende Peber skrev:Jeg tror at det vigtigste er, at du har passet med. Min svigerfar har fløjet til Frankrig og retur med sit udløbne pas og viste det begge veje.
Og tyskerne er mere ligeglade end danskerne ved grænsen.
Men.....der gives ikke garantier i det spil. Dårlig dag, sur tolder, politisk spin.....

Det er ikke tyskerne, men danskerne der er problemet. Hun bliver ikke kontrolleret når hun kører ind i Tyskland, men når hun kører tilbage igen.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Pas til Tyskland

Indlægaf DetSorteCirkus » 10. dec 2018, 21:47

Jeg ville ikke tage chancen. Jeg har lige været i Lübeck, og der blev tjekket omhyggeligt, for ikke at sige nidkært, af især de danske toldere. Det var netop også med bus. Jeg kørte med Flixbus, og de lukker slet ikke passagerer ind uden pas.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Pas til Tyskland

Indlægaf DetSorteCirkus » 10. dec 2018, 21:48

avdotja skrev:
Lurende Peber skrev:Jeg tror at det vigtigste er, at du har passet med. Min svigerfar har fløjet til Frankrig og retur med sit udløbne pas og viste det begge veje.
Og tyskerne er mere ligeglade end danskerne ved grænsen.
Men.....der gives ikke garantier i det spil. Dårlig dag, sur tolder, politisk spin.....

Det er ikke tyskerne, men danskerne der er problemet. Hun bliver ikke kontrolleret når hun kører ind i Tyskland, men når hun kører tilbage igen.


Min bus blev også tjekket omhyggeligt ved indrejsen i Tyskland. Om det var stikprøve skal jeg ikke kunne sige.
0
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Pas til Tyskland

Indlægaf avdotja » 10. dec 2018, 21:54

DetSorteCirkus skrev:
avdotja skrev:
Lurende Peber skrev:Jeg tror at det vigtigste er, at du har passet med. Min svigerfar har fløjet til Frankrig og retur med sit udløbne pas og viste det begge veje.
Og tyskerne er mere ligeglade end danskerne ved grænsen.
Men.....der gives ikke garantier i det spil. Dårlig dag, sur tolder, politisk spin.....

Det er ikke tyskerne, men danskerne der er problemet. Hun bliver ikke kontrolleret når hun kører ind i Tyskland, men når hun kører tilbage igen.


Min bus blev også tjekket omhyggeligt ved indrejsen i Tyskland. Om det var stikprøve skal jeg ikke kunne sige.

Nå okay. Det har jeg aldrig oplevet før. Du nævner også toldere kan jeg se, jeg er udelukkende blevet tjekket af politiet (og militæret) :gruble:
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Pas til Tyskland

Indlægaf DetSorteCirkus » 10. dec 2018, 21:58

avdotja skrev:
DetSorteCirkus skrev:
avdotja skrev:
Lurende Peber skrev:Jeg tror at det vigtigste er, at du har passet med. Min svigerfar har fløjet til Frankrig og retur med sit udløbne pas og viste det begge veje.
Og tyskerne er mere ligeglade end danskerne ved grænsen.
Men.....der gives ikke garantier i det spil. Dårlig dag, sur tolder, politisk spin.....

Det er ikke tyskerne, men danskerne der er problemet. Hun bliver ikke kontrolleret når hun kører ind i Tyskland, men når hun kører tilbage igen.


Min bus blev også tjekket omhyggeligt ved indrejsen i Tyskland. Om det var stikprøve skal jeg ikke kunne sige.

Nå okay. Det har jeg aldrig oplevet før. Du nævner også toldere kan jeg se, jeg er udelukkende blevet tjekket af politiet (og militæret) :gruble:


Der var både-og, men tolderne kom vist først til, da noget virkede lidt fishy. Betjentene var dog ikke mindre omhyggelige. Hverken de tyske eller de danske.
0
getitright
Indlæg: 147
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:59
Kort karma: 23
Likede indlæg: 268

Re: Pas til Tyskland

Indlægaf getitright » 11. dec 2018, 00:40

Jeg var lige ved ikke at komme hjem fra Berlin, da jeg ikke havde fået mit pas med, og reglerne havde ændret sig siden sidste sommer, hvor jeg var i Berlin. Flixbus kontrolløren var meget stejl og det var kun lige med nød og næppe, og fordi jeg lovede, at jeg selvfølgelig selv sad med lorten, at jeg fik lov til at komme på bussen. Fik også en mindre reprimande af det danske politi, der rigtigt nok tjekkede hele bussen, som det allerede er nævnt flere gange i tråden.
Det tyske politi tjekkede også over grænsen, men der var de ligeglade med, at jeg kun viste kørekort.

Men worst case scenario kan de nemt slå dit cpr-nummer op og se, at du er dansk statsborger. Det var det, politiet gjorde hos mig (efter at have givet en advarsel).
0
"I took a deep breath and listened to the old brag of my heart. I am, I am, I am." - Sylvia Plath

Tilbage til "Rejser"