Peru?

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Peru?

Indlægaf Mani » 11. nov 2018, 18:06

Jeg drømmer om 3-4 uger i Peru næste sommer. Inka trail og natur samt god mad. Er der nogen her som har været der eller har haft tanker om det? Tips, gode råd og evt advarsler modtages meget gerne.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Peru?

Indlægaf 1234 » 11. nov 2018, 18:13

Min søster rejst rundt i Peru og Ecuador og var ret begejstret.
Jeg har dog ikke hørt så meget om maden mere naturen og Machu Pichu.

Jeg ved også, at www.afterglobe.dk og www.backpackerne.dk var der for et par år siden.
De har begge en del interessante indlæg fra deres rejser.
1
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Peru?

Indlægaf TomKah » 11. nov 2018, 20:36

Vi var i Peru for 100 år og en sommerdag siden (2003).
Dengang var der mange mennesker oppe ved Macchu Picchu så tænker det er massivt i dag og man skal booke sin vandring på Inkatrail i VIRKELIG god tid. Men det er fantastisk. Jeg synes det var hele besværet værd.

Vi var også i Puno, Arequiba, Ica og Pisco. Vi var ikke i junglen, for jeg er ikke så meget til jungle. Vi kombinerede det i stedet for La Paz og Isla del Sol i Titacacasøen.
Jeg mener vi var afsted tre uger og havde forholdsvis travlt sådan med at komme fra sted til sted.

Vejret er koldt - meget koldere end vi havde regnet med. Og solen var meget meget skarp. Men fantastisk var det.
2
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Peru?

Indlægaf 1234 » 11. nov 2018, 20:40

TomKah skrev:Vi var i Peru for 100 år og en sommerdag siden (2003).
Dengang var der mange mennesker oppe ved Macchu Picchu så tænker det er massivt i dag og man skal booke sin vandring på Inkatrail i VIRKELIG god tid. Men det er fantastisk. Jeg synes det var hele besværet værd.

Vi var også i Puno, Arequiba, Ica og Pisco. Vi var ikke i junglen, for jeg er ikke så meget til jungle. Vi kombinerede det i stedet for La Paz og Isla del Sol i Titacacasøen.
Jeg mener vi var afsted tre uger og havde forholdsvis travlt sådan med at komme fra sted til sted.

Vejret er koldt - meget koldere end vi havde regnet med. Og solen var meget meget skarp. Men fantastisk var det.

Det med temperaturen nævnt min søster også!
Hun var glad for de havde taget varmt tøj med til vandreturen for ellers havde de frosset nogen steder.
1
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Peru?

Indlægaf TomKah » 11. nov 2018, 20:45

Vi var der i september og det sneede om natten i Puno. Vi sov med huer på fordi vores hotel var dårligt isoleret. Det var meget koldt.

Men selv udsved kysten hvor man ikke er oppe i højden er det koldt, fordi der kommer en koldstrøm ind fra havet. Det eneste sted da var bare lidt varmt var Ica, hvilket jeg tror er grunden til folk kommer. Ordet oase lyder også bare tiltrækkende.
2
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3224

Re: Peru?

Indlægaf flicka » 11. nov 2018, 23:17

Jeg har rejst rundt i Peru i august 2011 som en del af min rundrejse i Sydamerika.

Peru var et af højdepunkterne. Vi tog ruten Lima - Cuzco - Puno - Arequipa og derfra videre til Chile.
Jeg var også forbi Machu Picchu, men tog den 7 dage lange vandretur via Salkantay som fortsatte over Inka Trail til Machu Picchu. Den vandretur var fantastisk åndeløst smuk :dåne:
Jeg vil virkelig anbefale den vandretur frem for den kortere Inka Trail alene som er fuldstændig overrendt med turister, hvorimod Salkantay-delen er nærmest som om man er de eneste mennesker i mils omkreds. Machu Picchu er absolut et must-see, men man skal bare være opmærksom på at der er virkelig mange mennesker. Især om formiddagen og tidligt på eftermiddagen. Men når man vandrer til Machu Picchu kan man være heldig at være en af de første der lige efter solopgang, hvilket vi var. Og det var virkelig smukt at opleve solen stå op over Machu Picchu i ro og mag.

Puno var iøvrigt isnende kold. Vi sov med flere lag tæpper, skiundertøj, fleecetrøje, strikkede sokker, vanter og huer, fordi der var så koldt. Omkring frysepunktet og hostellet var nærmest bare bare murstensvægge med tag på. Brr!
Overnatningen ved Salkantay var også kold, -2 grader og is på teltet. Men vores portere sørgede for "varmedunke" i form af sodavandsflasker fyldt med varmt vand, så det var til at holde varmen i de gode soveposer. Så det var nemmere at holde ud end i Puno.
2
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3224

Re: Peru?

Indlægaf flicka » 11. nov 2018, 23:23

Maden er iøvrigt alt efter hvad man vil betale for.

I Lima var der fantastisk seafood, f.eks. ceviche :savl:
Cuzco er ret turistet, så man kan få alt muligt, men kvaliteten er ikke det bedste, medmindre man vil betale nok for det.

Marsvin smager iøvrigt lidt som det lidt mørkere kyllingekød, f.eks. lår. Der er bare ikke ret meget kød på sådan en fætter. Alpaka er ret mørt og lækkert.

Jeg kan anbefale at man kigger forbi det lokale marked, der kan man få alt mellem himmel og jord - og en på opleveren. Det, jeg husker mest, er gigantiske perfekt modne avocadoer, der virkelig smagte af at de havde hængt på træet og modnet - ikke modnet ved gas/transport. Og kartofler samt majs i alskens farver.
1
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Peru?

Indlægaf Mani » 12. nov 2018, 15:45

flicka skrev:Jeg har rejst rundt i Peru i august 2011 som en del af min rundrejse i Sydamerika.

Peru var et af højdepunkterne. Vi tog ruten Lima - Cuzco - Puno - Arequipa og derfra videre til Chile.
Jeg var også forbi Machu Picchu, men tog den 7 dage lange vandretur via Salkantay som fortsatte over Inka Trail til Machu Picchu. Den vandretur var fantastisk åndeløst smuk :dåne:
Jeg vil virkelig anbefale den vandretur frem for den kortere Inka Trail alene som er fuldstændig overrendt med turister, hvorimod Salkantay-delen er nærmest som om man er de eneste mennesker i mils omkreds. Machu Picchu er absolut et must-see, men man skal bare være opmærksom på at der er virkelig mange mennesker. Især om formiddagen og tidligt på eftermiddagen. Men når man vandrer til Machu Picchu kan man være heldig at være en af de første der lige efter solopgang, hvilket vi var. Og det var virkelig smukt at opleve solen stå op over Machu Picchu i ro og mag.

Puno var iøvrigt isnende kold. Vi sov med flere lag tæpper, skiundertøj, fleecetrøje, strikkede sokker, vanter og huer, fordi der var så koldt. Omkring frysepunktet og hostellet var nærmest bare bare murstensvægge med tag på. Brr!
Overnatningen ved Salkantay var også kold, -2 grader og is på teltet. Men vores portere sørgede for "varmedunke" i form af sodavandsflasker fyldt med varmt vand, så det var til at holde varmen i de gode soveposer. Så det var nemmere at holde ud end i Puno.

Fedt! Tak.
Det er også den lange tur vi drømmer om. Jeg skal bare være helt sikker på om min fysik er klar til det :genert:
Jeg har tidligere døjet med knæproblemer, men løbetræner nu for at holde mig i form til de vandreture, som jeg drømmer om.
Hvordan gjorde I med bagage ifbm vandreturen?
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Peru?

Indlægaf Mani » 12. nov 2018, 15:48

TomKah skrev:Vi var i Peru for 100 år og en sommerdag siden (2003).
Dengang var der mange mennesker oppe ved Macchu Picchu så tænker det er massivt i dag og man skal booke sin vandring på Inkatrail i VIRKELIG god tid. Men det er fantastisk. Jeg synes det var hele besværet værd.

Vi var også i Puno, Arequiba, Ica og Pisco. Vi var ikke i junglen, for jeg er ikke så meget til jungle. Vi kombinerede det i stedet for La Paz og Isla del Sol i Titacacasøen.
Jeg mener vi var afsted tre uger og havde forholdsvis travlt sådan med at komme fra sted til sted.

Vejret er koldt - meget koldere end vi havde regnet med. Og solen var meget meget skarp. Men fantastisk var det.

Vi bliver nødt til at prioriterer mere end jeg har lyst til, men vi kan nok max lokke de store teenagedrenge med i 3-4 uger. Med vil de dog gerne.
Vi har tidligere været i Amazonas, så jeg tænker umiddelbart Titicaca vinder der :-D
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Peru?

Indlægaf Mani » 12. nov 2018, 15:50

1234 skrev:Min søster rejst rundt i Peru og Ecuador og var ret begejstret.
Jeg har dog ikke hørt så meget om maden mere naturen og Machu Pichu.

Jeg ved også, at http://www.afterglobe.dk og http://www.backpackerne.dk var der for et par år siden.
De har begge en del interessante indlæg fra deres rejser.

Tak, dem må jeg kigge på.

Det er sikkert ikke alle steder det er lige spændende, men det peruvianske mad vi har fået i Hamburg & NY var så lækkert. Så vi forsøger os også efter bedste evne derhjemme. Visse ingredienser er dog ikke så tilgængelige.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3224

Re: Peru?

Indlægaf flicka » 12. nov 2018, 16:05

Mani skrev:
flicka skrev:Jeg har rejst rundt i Peru i august 2011 som en del af min rundrejse i Sydamerika.

Peru var et af højdepunkterne. Vi tog ruten Lima - Cuzco - Puno - Arequipa og derfra videre til Chile.
Jeg var også forbi Machu Picchu, men tog den 7 dage lange vandretur via Salkantay som fortsatte over Inka Trail til Machu Picchu. Den vandretur var fantastisk åndeløst smuk :dåne:
Jeg vil virkelig anbefale den vandretur frem for den kortere Inka Trail alene som er fuldstændig overrendt med turister, hvorimod Salkantay-delen er nærmest som om man er de eneste mennesker i mils omkreds. Machu Picchu er absolut et must-see, men man skal bare være opmærksom på at der er virkelig mange mennesker. Især om formiddagen og tidligt på eftermiddagen. Men når man vandrer til Machu Picchu kan man være heldig at være en af de første der lige efter solopgang, hvilket vi var. Og det var virkelig smukt at opleve solen stå op over Machu Picchu i ro og mag.

Puno var iøvrigt isnende kold. Vi sov med flere lag tæpper, skiundertøj, fleecetrøje, strikkede sokker, vanter og huer, fordi der var så koldt. Omkring frysepunktet og hostellet var nærmest bare bare murstensvægge med tag på. Brr!
Overnatningen ved Salkantay var også kold, -2 grader og is på teltet. Men vores portere sørgede for "varmedunke" i form af sodavandsflasker fyldt med varmt vand, så det var til at holde varmen i de gode soveposer. Så det var nemmere at holde ud end i Puno.

Fedt! Tak.
Det er også den lange tur vi drømmer om. Jeg skal bare være helt sikker på om min fysik er klar til det :genert:
Jeg har tidligere døjet med knæproblemer, men løbetræner nu for at holde mig i form til de vandreture, som jeg drømmer om.
Hvordan gjorde I med bagage ifbm vandreturen?


Vi havde en lille rygsæk med de vigtigste ting med. Resten blev opbevaret på hostellet imens helt uden problemer.
0
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll

Tilbage til "Rejser"