Hjælp til Århus.

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9015
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Hjælp til Århus.

Indlægaf Purple Haze » 18. sep 2018, 20:38

Håber der er nogen der vil svare på et par dumme spørgsmål om Århus.
Skal besøge min mor på Skejby sygehus i næste uge og lejer en lejlighed (mellem Universitetet og Riis Skov) hvor jeg regner med at arbejde fra det meste af tiden, når jeg ikke er på sygehuset.
Jeg kommer til at have nogle aftner fri, hvor jeg nok gerne vil ud af lejligheden.

Gæler rejsekortet i Århus? - mener jeg har brugt det i Esbjerg, men det er længe siden så kan ikke huske det.

Er den offentlige transport god? Stabil og pålidelig?

Er der en brætspilscafe i Århus?

Er der mange biografter, hvilke er bedst og hvor ligger de (er der offentlig transport derhen til, eller evt parkering?).

Koster det noget at parkere? Hvis Ja hvordan fungere det? Kan man bruge ParkMann appen?

Har bibliotekerne længe åbent, og er der et der er værd at besøge?
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16877
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Hjælp til Århus.

Indlægaf Misantropen » 18. sep 2018, 22:07

Purple Haze skrev:Håber der er nogen der vil svare på et par dumme spørgsmål om Århus.
Skal besøge min mor på Skejby sygehus i næste uge og lejer en lejlighed (mellem Universitetet og Riis Skov) hvor jeg regner med at arbejde fra det meste af tiden, når jeg ikke er på sygehuset.
Jeg kommer til at have nogle aftner fri, hvor jeg nok gerne vil ud af lejligheden.

Gæler rejsekortet i Århus? - mener jeg har brugt det i Esbjerg, men det er længe siden så kan ikke huske det.

Er den offentlige transport god? Stabil og pålidelig?

Er der en brætspilscafe i Århus?

Er der mange biografter, hvilke er bedst og hvor ligger de (er der offentlig transport derhen til, eller evt parkering?).

Koster det noget at parkere? Hvis Ja hvordan fungere det? Kan man bruge ParkMann appen?

Har bibliotekerne længe åbent, og er der et der er værd at besøge?

Du kan sagtens bruge Rejsekortet i Århus :) Jeg tror det gælder over hele landet? Du kan tjekke transportmulighederne som "normalt" på Rejseplanen.

Afhængig af hvor du kommer til at bo så kan det være en idé at tjekke hvordan det passer med Letbanen(i forhold til bybusserne) Det går noget hurtigere især i myldretiden.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16877
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Hjælp til Århus.

Indlægaf Misantropen » 18. sep 2018, 22:15

Hvis du mangler inspiration til hvad du kan lave kan du evt. tjekke her:

https://aarhusupdate.dk

https://www.visitaarhus.dk/aarhus/kultunaut-aarhus

Det er mange år siden jeg sidst har været i biografen i Århus. Der lå den tæt på Hovedbanegården, men jeg er i tvivl om den stadig ligger der.

Biblioteket på dokk1 skulle være et besøg værd https://dokk1.dk/biblioteket Jeg har dog ikke selv været der, men lad for alt i verden vær med at kør dertil i bil! Dokk1 er virkelig en dødsfælde :gisp:

Brætspilscafeer i Århus har jeg ingen erfaringer med.
0
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Hjælp til Århus.

Indlægaf Persnikedy » 19. sep 2018, 05:57

Purple Haze skrev:Håber der er nogen der vil svare på et par dumme spørgsmål om Århus.
Skal besøge min mor på Skejby sygehus i næste uge og lejer en lejlighed (mellem Universitetet og Riis Skov) hvor jeg regner med at arbejde fra det meste af tiden, når jeg ikke er på sygehuset.
Jeg kommer til at have nogle aftner fri, hvor jeg nok gerne vil ud af lejligheden.

Gæler rejsekortet i Århus? - mener jeg har brugt det i Esbjerg, men det er længe siden så kan ikke huske det.

Er den offentlige transport god? Stabil og pålidelig?

Er der en brætspilscafe i Århus?

Er der mange biografter, hvilke er bedst og hvor ligger de (er der offentlig transport derhen til, eller evt parkering?).

Koster det noget at parkere? Hvis Ja hvordan fungere det? Kan man bruge ParkMann appen?

Har bibliotekerne længe åbent, og er der et der er værd at besøge?



Alt efter hvor tæt du er på Riiskov så køre 1a mere eller mindre konstant ind til midtbyen (ca hvert 10min). Busserne er sjældent forsinket.
Skal du helt ud til skejby så kan du med fordel tage bussen/eller gå-ben alt efter hvor du skal bo hen til univeristetet og bruge letbanen. Den har skejby som en af endestationerne så der kan du ikke engang køre forkert - og den køre konstant.
Busser (både blå og gule) samt letbanen er med rejsekort i Århus

Der er en brætsspils cafe ved rutebil stationen, så kan det ikke blive mere centralt at komme til :-D Og en anden en mere centralt nær ved klostertorv

Der er offtentlig transport til alle biograferne.
Bio i Bruuns galleri er en cinnemax, alle busserne til park alle eller rutebil stationen har stoppe sted kun et stenkast derfra
Bio city/nordisk films biograf, er ved sct knuds torv, eller i den ende der er oppe imod bruuns galleri. Tager man fejl af de 2 biografer så kan man sagten nå at komme hen til den anden på 5 min.
Min yndlings er dog Paradis BIo i paradisgade. Bus 1a har stop næsten lige ved den. Den er ældre men er lige blevet moderniseret. De viser ikke de der superheltefilm og action brag, men mindre og mere spændende film. Faktisk synes jeg endda at sæderne er bedre end i de store biografer.
Den sidste er på Trøjborg, tæt ved riis skoven. Det er en Bio city biograf så den har det samme som den anden.

Parkeringen er dyr, men hvis du fx skal i Bruuns så kan det betale sig at købe for 50kr i kvickly - så får man en times parkering gratis. Ellers er busserne ofte og sent nok til at det ikke kan betale sig at tage bilen.

Er der andre spørgsmål så sig endelig til
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Hjælp til Århus.

Indlægaf Persnikedy » 19. sep 2018, 06:00

Nå ja, og hvis du er inde i byen og sulten så kig endelig streetfood ud nede ved rutebil stationen. De fleste måltider koster en 50er (de tage rbåde kontant, mobilepay, og kort - og deres ejen streetcredit mønter) og stemningen er fantastisk
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Hjælp til Århus.

Indlægaf Maoam » 19. sep 2018, 07:20

I Bruuns Galleris parkeringshus betaler man også pr. halve time. Alle andre steder er det hele timer.

Royal Shawarma på Strøget tæt ved banegården bager selv brødet efter man bestiller og oksekødet er flankesteak på spyd i stedet for det kebabkød, man får mange andre steder.
0
Love, love, peace, peace :pompom:
Indomie
Indlæg: 207
Tilmeldt: 31. jul 2016, 18:44
Kort karma: 6
Likede indlæg: 166

Re: Hjælp til Århus.

Indlægaf Indomie » 19. sep 2018, 19:23

Det kan også betale sig at kigge efter kommunale parkeringspladser fx filmbyen 10 min fra Bruuns Galleri og 5 min fra rutebil stationen. Der koster det 12 kr i timen og gratis efter kl. 19.
Hvis du går i CinemaxX dækker de parkering i Bruuns, mener det er ved film efter kl 19.
De fleste steder reklamerer med parkeringsapps men har ikke brugt dem. Jeg bruger bare dankort når jeg trækker billet (du skal huske din nummerplade) og så dankort igen nær jeg tjekker ud, så regner den selv tiden ud.
Parkering ved Skejby er dyrt, du kan evt se om du kan parkere ved VIA og så er der ca. 15 min at gå derned, alt efter hvilken afdeling din mor ligger på
0
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Hjælp til Århus.

Indlægaf Tobywan » 19. sep 2018, 19:27

Misantropen skrev:Biblioteket på dokk1 skulle være et besøg værd https://dokk1.dk/biblioteket Jeg har dog ikke selv været der, men lad for alt i verden vær med at kør dertil i bil! Dokk1 er virkelig en dødsfælde :gisp:
.


Medmindre man specifikt rammer Dokk1 i i myldretiden, så er det altså ikke så slemt. Der er i øvrigt fantastisk parkering med fuldautomatisk p-kælder lige under Dokk1, hvor bilen bliver trukket under jorden og automatisk afleveret igen ved afhentning.
4
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16877
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Hjælp til Århus.

Indlægaf Misantropen » 19. sep 2018, 19:49

Tobywan skrev:
Misantropen skrev:Biblioteket på dokk1 skulle være et besøg værd https://dokk1.dk/biblioteket Jeg har dog ikke selv været der, men lad for alt i verden vær med at kør dertil i bil! Dokk1 er virkelig en dødsfælde :gisp:
.


Medmindre man specifikt rammer Dokk1 i i myldretiden, så er det altså ikke så slemt. Der er i øvrigt fantastisk parkering med fuldautomatisk p-kælder lige under Dokk1, hvor bilen bliver trukket under jorden og automatisk afleveret igen ved afhentning.

Det er ikke så meget pga. trafik, men den dårlige skiltning m.m. :)
0
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Hjælp til Århus.

Indlægaf Muspel » 22. sep 2018, 11:38

Biblioteket (dokk1) er skønt og har mange gode kroge til at arbejde, hvis du får brug for miljø-forandring.

Parkman fungerer upåklageligt på de offentlige parkeringspladser i midtbyen.
Lad bilen stå og tag letbanen ud til Skejby.

Jeg plejer bare at bruge googlemaps appen til at finde ud af den offentlige transport. Virker hver gang.
0

Tilbage til "Rejser"