Din første rejse

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
MOGA
Indlæg: 4029
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Din første rejse

Indlægaf MOGA » 15. jul 2018, 09:17

TomKah skrev:Jeg er ret imponeret over at ingen nævner at lære at finde rundt med et kort. Det var svært synes jeg.


Det har jeg aldrig haft nævneværdige problemer med, og jeg har også en ret god retningssans.
0
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Din første rejse

Indlægaf Thitida-No-Chey » 15. jul 2018, 10:02

New York to uger med en veninde i en alder af 19...

I teorien vanvittigt nemt, fordi vi kunne sproget, på den anden side angstprovokerende, fordi vi var FILME langt væk hjemmefra. Hun havde dog rejst alene over større distancer før.
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Din første rejse

Indlægaf Maoam » 15. jul 2018, 10:30

Min første rejse var til Rio de Janeiro i en måned som 19-årig sammen med en ex, der kom derfra, så ved ikke, om det rigtig tæller, fordi vi boede hos hans familie, og jeg ikke planlagde så meget. Det var mest ham der viste mig rundt til ting han kendte.

Derefter var det en uges badeferie i Tyrkiet som 21-årig, med en anden daværende kæreste. Egypten et halvt år efter. Var på det egyptiske museum ved Tahrir pladsen ugen før, det eksploderede i demonstrationer.

Senere har jeg været i Stockholm, Malmø, Rom, Wien, Hamborg og London. Vidst nok i den rækkefølge for første besøg, og nogle steder har jeg været igen senere.
0
Love, love, peace, peace :pompom:
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Din første rejse

Indlægaf TomKah » 15. jul 2018, 10:48

Mistermor skrev:Min første rejse uden forældre eller skole var en bustur til Calella i 1979! Jeg fulgtes med to piger fra gymnasiet. Vi var ikke tætte veninder, men vi gik i klasse samme og havde gået på samme folkeskole.

Den ene piges nogle år ældre fætter var også med, - jeg ved ikke, om han skulle fungere som hjælp eller støtte (set fra pigens forældres side) det var i alt fald ikke det, der sket i praksis.

Det viste sig, at rejsemålet var valgt, fordi pigen med fætteren havde været der tidligere på året og havde været sammen med en af tjenerne. :lol:

Tjeneren viste sig at være knap så interesseret i at gentage romancen, faktisk lagde han også an på mig, hvilket ikke ligefrem gjorde noget godt for stemningen, selvom jeg selvfølgelig afviste ham.

Vi var nede gennem gågaden nogle gange og på natklubber - og på stranden en enkelt gang. Ellers opholdt vi os kun på hotellet.

Turen var arrangeret, så der både deltog nordmænd og svenskere, og jeg var et lille genert og social akavet pige, så jeg turde ikke tage med på busture alene. Jeg havde ingen erfaring med den slags rejser, med min familie havde vi kun været i bil i sommerhus i Sverige.

Jeg var SÅ skuffet over den tur, for jeg havde jo drømt om at komme lidt på eventyr, og der var ikke den store forskel på at gå i byen i Calella eller på det lokale hotel på Djursland, hvor vi gik til bal.

Så jeg har rådet mine børn til at få afklaret, hvilke forventninger den enkelte har, inden man tager afsted.


Nu var det først i 90’erne jeg var Calella, men jeg tænker faktisk ikke der var sket vildt meget på de 10 år. Dengang gik udviklingen ikke så stærkt, så jeg kan rigtig godt sætte mig ind hvad du mener.
Calella var helt sikkert bare party i provinsen og ikke en klap andet - den eneste forskel var at vejret var bedre og drinksene billigere.

Selvom jeg var 16 år havde jeg ingen illusion om at det var mere end det. Jeg tog derned for at være en del af party i provinsen segmentet, og det var kun vores en dages udflugt til Barcelona jeg anså - dengang som nu - som rejse. Resten kunne ligeså godt være forgået i Tønder.
1
Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: Din første rejse

Indlægaf Kalimsofie » 15. jul 2018, 15:38

sigge skrev:
Kalimsofie skrev:
TomKah skrev:Jeg er ret imponeret over at ingen nævner at lære at finde rundt med et kort. Det var svært synes jeg.


Jeg var spejder, så det med kortet var det mindste :-D

Ud over de mange sommerlejre til bl.a. Sverige og Polen, som jeg meget tidligt havde ansvar for at planlægge sammen med to jævnaldrende veninder, var min første udlandsrejse uden forældre nok en tur til London med tre veninder i 2.g. Vi boede på det hedengangne Regent Palace, hvor alle jeg kender, der har været på budgettur til London, har boet.
Ud over shopping og sightseeing, var vi inde at se en ny musical hver aften. Er egentlig imponeret over, hvordan vi bare tog ud til billetsælgerne og skaffede de bedste deals. I dag ville jeg bestille alt på nettet :lol:



Ha ha, der boede jeg også på min første rejse til London. :lol2: Vi havde dog flottet os og bestilt værelse med eget bad - det er det største stykke formstøbt, laksefarvet plast, jeg nogensinde har set. Men det virkede fint. Og der var kun én nat med brandalarm. Vi skulle faktisk have boet der igen, da vi var i London 2. gang, for det lå jo ret perfekt. Men der havde de vandskader på nogle værelser, så vi blev tilbudt at flytte til et 4-stjernet hotel "i nærheden". Det viste sig så at være helt ude ved Harrod's, men hotellet var fint, og deres morgenmadsbuffet var betydeligt bedre end Regent Palace's. :-D



Åh ja, brandalarmen! Det har ALLE, der har boet på Regent, prøvet :lol:
Vi var ude to nætter i træk! :lun:
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Din første rejse

Indlægaf Delfin » 15. jul 2018, 17:50

TomKah skrev:Jeg er ret imponeret over at ingen nævner at lære at finde rundt med et kort. Det var svært synes jeg.


Det lærte jeg meget tidligt både af min far og i geografitimerne i skolen.

Jeg glemte faktisk en tur, men den gik ikke til udlandet. Som 15årig kørte jeg Fyn tyndt på Puck Maxi sammen med en veninde. Vi overnattede på vandrehjem og også hos venindens familie et par gange undervejs. Familieovernatningerne var en betingelse fra hendes mor, for at vi kunne få lov, så hun lige kunne få et tjek på os undervejs. Lidt curlingmor var der allerede dengang :lol:
0
14 11 14
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Din første rejse

Indlægaf TomKah » 15. jul 2018, 18:03

Mht kortet så var det heller ikke sådan at vi farede vild (i nævneværdiggrad), men mere at vi ikke kunne bruge det fordi vi ikke anede en fis om noget. Vi havde heller ikke sat os ind i noget - vi tog bare toget til Barcelona og købte en kort og vandrede rundt på må og få. Jeg anede ikke at man kunne købe en guidebog og researche.

Faktisk vidste jeg det ikke engang 2 år senere da jeg havde købt en jordomrejse og fik en guidebog i studentergave - jeg havde ikke overvejet at researche noget. Vi købte en guidebog på gaden i Bangkok - det virkede pludselig som en god ide.
1
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Din første rejse

Indlægaf 1234 » 16. jul 2018, 05:41

TomKah skrev:Mht kortet så var det heller ikke sådan at vi farede vild (i nævneværdiggrad), men mere at vi ikke kunne bruge det fordi vi ikke anede en fis om noget. Vi havde heller ikke sat os ind i noget - vi tog bare toget til Barcelona og købte en kort og vandrede rundt på må og få. Jeg anede ikke at man kunne købe en guidebog og researche.

Faktisk vidste jeg det ikke engang 2 år senere da jeg havde købt en jordomrejse og fik en guidebog i studentergave - jeg havde ikke overvejet at researche noget. Vi købte en guidebog på gaden i Bangkok - det virkede pludselig som en god ide.

Jeg er opvokset med en mor der planlægger og researcher alt, så vi altid haft stakke af guidebøger inden vi skulle på familieferie. Så jeg slet ikke overvejet ikke, at tage en med.
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Din første rejse

Indlægaf JoyNips » 16. jul 2018, 06:29

Min første tur alene var nok 3 ugers sprogrejse i Oxford efter 9. klasse.
I gymnasiet mellem 2. og 3.g var jeg i Tunesien med min daværende kæreste.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Din første rejse

Indlægaf Madam Pomfrey » 16. jul 2018, 06:42

TomKah skrev:Jeg er ret imponeret over at ingen nævner at lære at finde rundt med et kort. Det var svært synes jeg.


Jeg har altid evnet at læse et kort, hvilket absolut er en force når man rejser :D og så kombineret med en god sted- og retningssans, og god hukommelse, så kører det :D
Jeg har lært det ret tidligt, og havde f.x. også prøvet det af i KBH af flere omgange, hvor man jo har sine landsmænd at spørge til råds hvis det går helt galt.


Men jeg var faktisk nervøs sidste år, da jeg og nr. 2 rejste "alene" til London, det var første gang at jeg stod som alene-voksen på en rejse. Ellers har jeg altid rejst med eksmand, eller i forbindelse med job - hvor jeg har haft kollegaer at løse opgaven med.
Jeg vidste jo sådan set godt at jeg sagtens kunne, og at det nok skulle gå godt - men det var bare lidt sært alligevel, indtil vi var afsted.

Og i disse moderne tider kan man jo læne sig op af google maps, det fungerede sindsygt godt, ifht offentlig transport, hvor langt vi skulle gå og hvilken vej. Ellers har jeg tidligere brugt papirkort og guidebøger.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Re: Din første rejse

Indlægaf Mi55y » 16. jul 2018, 07:46

Jeg kan faktisk ikke huske, om den første rejse var til Prag eller til Mallorca - men det var i hvert fald med min ekskæreste, da jeg har været omkring de 20. Vi var ret gode til at komme ud og se os omkring - og jeg er ret god til kort, så det var ikke det store problem. Vi brugte meget Turen Går Til og fik derved set en masse i de områder, vi kom igennem. Husker dog at vi fik taget den forkerte sporvogn i Prag, så vi endte på en perron midt ude på en mark - der kom dog hurtigt en den anden vej. Og på Mallorca blev vi mega stegte på stranden og måtte holde os indendørs i et par dage derefter. Vores tredie og sidste rejse sammen foregik sjovt nok til Calella - hvor jeg siden har været 8 gange både med familie og venner. Virkelig skøn by efter de fik gjort op med ungrejs-kulturen.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Selma156
Indlæg: 2343
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6809

Re: Din første rejse

Indlægaf Selma156 » 16. jul 2018, 21:53

Som 17-årig var jeg på min første rigtige ferie uden forældre. Jeg var på Rhodos med min daværende bedste veninde, og egentlig var vi mest bare på hotellet. Til gengæld var der et kraftigt jordskælv på omkring 7,5 på Richterskalaen, hvor vi vågnede stadig hammerlamme midt om natten af, at hele rummet rystede ustyrligt. Ingen af os fattede helt, hvad der foregik, men efter lidt tid blev vi enige om at gemme os under sengen :D

Senere samme år var jeg også på en tur til London med en anden veninde. Der var jeg syg hele den forlængede weekend og mildest talt dopet på piller.

Min første rejse helt alene var da jeg som 20-årig tog på en længere tur til Mellemamerika. Jeg skulle derfor flyve alene hele vejen til Guatemala, og den gang var jeg ret flyskræk. Det var noget af en prøvelse, og jeg endte med at stå at vræle på mit ESTA-webcambillede på min mellemlanding i Miami. Not my proudest moment. Fordi jeg var overbevist om, at jeg ikke ville nå mit næste fly. Det gjorde jeg dog efter en del løben rundt i lufthavnen.

Jeg har mega god stedsans, så det har aldrig været et problem for mig at finde vej - heller ikke før GPS.
0
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Din første rejse

Indlægaf Vixen » 17. jul 2018, 18:30

Et par charterrejser med ekskæresten i løbet af gymnasiet, og så alene til Guatemala i tre måneder som 20-årig, hvor jeg bl.a. skulle bo hos en familie, der ikke talte et ord engelsk, og rejse rundt på egen hånd. Det var ret vildt for mig, men også rigtig fedt.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?

Tilbage til "Rejser"