Edinburgh - hvad SKAL man se?

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Edinburgh - hvad SKAL man se?

Indlægaf Wizzze » 6. jul 2018, 09:07

Andre har allerede snakket om Edinburgh Castle og Holyrood, og jeg vil inkludere the Royal Mile der forbinder de to. Det er ligesom hovedgaden, med masser af butikker og spisesteder. I "baghaven" af Holyrood slottet ligger Holyrood Park, som egentlig ikke er en park, men 3 bjerg/bakketoppe som meget godt har bevaret den fantastiske skotske natur midt i storbyen. Skal man ikke videre rundt i Skotland, så tag en vandretur op til Arthur´s Seat, og nyd naturen og udsigten, så har man i det mindste oplevet lidt af det vilde skotske højland.
Nedenfor "bjerget" tæt ved søen, ligger i øvrigt et af byens bedste spisesteder https://www.thesheepheidedinburgh.co.uk og tro mig, efter en vandretur op og ned, har man en god appetit :D Kan især anbefale deres andelever med portvin, deres hummer&krabbe og deres lammeretter. Det er gode skotske råvarer men med en international/middelhavs tilgang :savl:
Nu vi taler nedenfor så finder man nedenfor Edinburgh Castle, det gamle Grassmarket, en aflang plads, der i dag er flydt med gode spisesteder, lidt ligesom Gråbrødre Torv i København, bare større. prøv f.eks. http://www.musselandsteakbar.com/
Rundt om hjørnet fra Grassmarket kan man iøvrigt se resterne af den gamle bymur, måske ikke must see for alle, men hvis man er lidt historienørd og i Braveheart humør så er det værd at tage med. Det samme gælder Edinburghs glemte slot https://www.undiscoveredscotland.co.uk/ ... index.html som selvom det er en ruin, måske bedre giver et indtryk af middelalder Skotland, end Edinburgh Castle gør, da det løbende er blevet ombygget og moderniseret.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Edinburgh - hvad SKAL man se?

Indlægaf Planten » 6. jul 2018, 11:59

Wizzze skrev:Andre har allerede snakket om Edinburgh Castle og Holyrood, og jeg vil inkludere the Royal Mile der forbinder de to. Det er ligesom hovedgaden, med masser af butikker og spisesteder. I "baghaven" af Holyrood slottet ligger Holyrood Park, som egentlig ikke er en park, men 3 bjerg/bakketoppe som meget godt har bevaret den fantastiske skotske natur midt i storbyen. Skal man ikke videre rundt i Skotland, så tag en vandretur op til Arthur´s Seat, og nyd naturen og udsigten, så har man i det mindste oplevet lidt af det vilde skotske højland.
Nedenfor "bjerget" tæt ved søen, ligger i øvrigt et af byens bedste spisesteder https://www.thesheepheidedinburgh.co.uk og tro mig, efter en vandretur op og ned, har man en god appetit :D Kan især anbefale deres andelever med portvin, deres hummer&krabbe og deres lammeretter. Det er gode skotske råvarer men med en international/middelhavs tilgang :savl:
Nu vi taler nedenfor så finder man nedenfor Edinburgh Castle, det gamle Grassmarket, en aflang plads, der i dag er flydt med gode spisesteder, lidt ligesom Gråbrødre Torv i København, bare større. prøv f.eks. http://www.musselandsteakbar.com/
Rundt om hjørnet fra Grassmarket kan man iøvrigt se resterne af den gamle bymur, måske ikke must see for alle, men hvis man er lidt historienørd og i Braveheart humør så er det værd at tage med. Det samme gælder Edinburghs glemte slot https://www.undiscoveredscotland.co.uk/ ... index.html som selvom det er en ruin, måske bedre giver et indtryk af middelalder Skotland, end Edinburgh Castle gør, da det løbende er blevet ombygget og moderniseret.

Super! Fedt! Tak :)
0
Finidut
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 26. feb 2016, 12:32
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1790

Re: Edinburgh - hvad SKAL man se?

Indlægaf Finidut » 6. jul 2018, 17:30

Som mange allerede har skrevet, så vil jeg også anbefale Edinburgh Castle. Inden turen derop, var jeg på en helt ekseptionel fed og sjov guidet byvandring. Det er nok det, jeg vil anbefale allermest.

Hvis du er Harry Potter-fan, så vil jeg også anbefale at besøge Greyfriars Kirkyard, hvor man kan finde mange gravsten, som har inspireret J. K. Rowling i sin navngivelse af nogle af karaktererne, fx. Riddle og McGonagall. Det er rigtigt spændende at gå og kigge på gravstenene og opdage navnene eller dele deraf. Privatskolen, der ligger helt op til kirkegården, skulle have inspireret Rowling til Hogwarts. Men kirkegården er også interessant, hvis man ikke er HP-fan.

Lige overfor kirkegården ligger der en pub (som vist hedder noget med Elephant), hvor Rowling vist nok skrev noget af serien, men den lever vist lidt for meget på den historie og er efter sigende ikke et besøg værd, hvorfor jeg heller ikke besøgte den. Jeg vil dog alligevel anbefale at besøge en af de andre mange pubber i byen. Det er så hyggeligt!

Endelig vil jeg virkelig anbefale at prøve at smage Haggis. Jeg synes, det er vildt lækkert!
1
Finidut
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 26. feb 2016, 12:32
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1790

Re: Edinburgh - hvad SKAL man se?

Indlægaf Finidut » 6. jul 2018, 17:44

Og så er jeg i øvrigt bare mega misundelig på dig! Jeg elsker Edinburgh. Bare at gå en tur, kigge på de smukke bygninger, høre lidt sækkepibe på gaden, falde i snak med de søde skotter. Jeg følte mig så tryg på alle tidspunkter i byen, selvom jeg bare var mig. Glæd jer!
1
Brugeravatar
DenBlødeJyde
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 3. nov 2015, 09:59
Kort karma: 438
Likede indlæg: 5664

Re: Edinburgh - hvad SKAL man se?

Indlægaf DenBlødeJyde » 6. jul 2018, 18:14

Årh - jeg var i Skotland sidste år... jeg elsker det sted!

Hvis i har mulighed for det, så tag op i højlandet, det tager pusten fra dig! :D
1
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Edinburgh - hvad SKAL man se?

Indlægaf Planten » 6. jul 2018, 21:25

Finidut skrev:Og så er jeg i øvrigt bare mega misundelig på dig! Jeg elsker Edinburgh. Bare at gå en tur, kigge på de smukke bygninger, høre lidt sækkepibe på gaden, falde i snak med de søde skotter. Jeg følte mig så tryg på alle tidspunkter i byen, selvom jeg bare var mig. Glæd jer!

Tusind tak for tips :)
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Edinburgh - hvad SKAL man se?

Indlægaf Planten » 6. jul 2018, 21:26

DenBlødeJyde skrev:Årh - jeg var i Skotland sidste år... jeg elsker det sted!

Hvis i har mulighed for det, så tag op i højlandet, det tager pusten fra dig! :D

Det må vi se på bestemt :)
0
Brugeravatar
DenBlødeJyde
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 3. nov 2015, 09:59
Kort karma: 438
Likede indlæg: 5664

Re: Edinburgh - hvad SKAL man se?

Indlægaf DenBlødeJyde » 7. jul 2018, 09:23

Der er en masse guidede ture i bus. Jeg var både i Loch Nech og på Whisky tour - det sidste kunne jeg godt have undværet, jeg kan ikke lide whisky :lol: men det var sjovt at høre om processen og se lidt af området.

Hvis i kan lide at bevæge jer, så er Arthurs seat også en mulighed. Det er et bjerg lidt uden for Edinburgh, som du kan vandre op ad, og få en super udsigt over byen - jeg gjorde det dog ikke.

Edinburgh Zoo er også hyggelig - der er pandaer og koalaer :love:
1
Selma156
Indlæg: 2351
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6819

Re: Edinburgh - hvad SKAL man se?

Indlægaf Selma156 » 9. jul 2018, 20:49

Jeg istemmer mig koret med Arthur's Seat - SÅ vild udsigt. Sidst var jeg der dog i massivt blæsevejr, kan ikke anbefales! Vi var vitterligt ved at blæse væk. Men forrige gang var der bare dejligt solskinsvejr :)

Jeg har været på The Elephant House, hvor JK skrev nogle af HP bøgerne. Jeg synes det var ret fint tilbage i 2014, men da jeg var der her i 2018 var der enorm lang kø og mange turister, så gad ikke gå derind igen. Der er en anden, mindre kendt café, der hedder noget med Black (kan ikke lige huske det), hvor hun også har skrevet, men de profilerer sig ikke på det på samme måde.

Derudover vil jeg tilføje The National Museum, hvor der var gratis adgang. I hvert fald da jeg var der. Virkelig smukt museum med mange gode udstillinger.
1
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Edinburgh - hvad SKAL man se?

Indlægaf Planten » 9. jul 2018, 20:52

Selma156 skrev:Jeg istemmer mig koret med Arthur's Seat - SÅ vild udsigt. Sidst var jeg der dog i massivt blæsevejr, kan ikke anbefales! Vi var vitterligt ved at blæse væk. Men forrige gang var der bare dejligt solskinsvejr :)

Jeg har været på The Elephant House, hvor JK skrev nogle af HP bøgerne. Jeg synes det var ret fint tilbage i 2014, men da jeg var der her i 2018 var der enorm lang kø og mange turister, så gad ikke gå derind igen. Der er en anden, mindre kendt café, der hedder noget med Black (kan ikke lige huske det), hvor hun også har skrevet, men de profilerer sig ikke på det på samme måde.

Derudover vil jeg tilføje The National Museum, hvor der var gratis adgang. I hvert fald da jeg var der. Virkelig smukt museum med mange gode udstillinger.

Tak for det :) hvor lang tid tager det at gå op? Sådan cirka?
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Edinburgh - hvad SKAL man se?

Indlægaf Wizzze » 9. jul 2018, 23:07

Planten skrev:
Selma156 skrev:Jeg istemmer mig koret med Arthur's Seat - SÅ vild udsigt. Sidst var jeg der dog i massivt blæsevejr, kan ikke anbefales! Vi var vitterligt ved at blæse væk. Men forrige gang var der bare dejligt solskinsvejr :)

Jeg har været på The Elephant House, hvor JK skrev nogle af HP bøgerne. Jeg synes det var ret fint tilbage i 2014, men da jeg var der her i 2018 var der enorm lang kø og mange turister, så gad ikke gå derind igen. Der er en anden, mindre kendt café, der hedder noget med Black (kan ikke lige huske det), hvor hun også har skrevet, men de profilerer sig ikke på det på samme måde.

Derudover vil jeg tilføje The National Museum, hvor der var gratis adgang. I hvert fald da jeg var der. Virkelig smukt museum med mange gode udstillinger.

Tak for det :) hvor lang tid tager det at gå op? Sådan cirka?


Lidt afhængig af hvor mange pauser man holder, hvor mange fotografier man tager og hvor længe man nyder udsigten, så vil jeg sige at en tur op og ned, tager 2-3timer.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Edinburgh - hvad SKAL man se?

Indlægaf Planten » 10. jul 2018, 03:29

Wizzze skrev:
Planten skrev:
Selma156 skrev:Jeg istemmer mig koret med Arthur's Seat - SÅ vild udsigt. Sidst var jeg der dog i massivt blæsevejr, kan ikke anbefales! Vi var vitterligt ved at blæse væk. Men forrige gang var der bare dejligt solskinsvejr :)

Jeg har været på The Elephant House, hvor JK skrev nogle af HP bøgerne. Jeg synes det var ret fint tilbage i 2014, men da jeg var der her i 2018 var der enorm lang kø og mange turister, så gad ikke gå derind igen. Der er en anden, mindre kendt café, der hedder noget med Black (kan ikke lige huske det), hvor hun også har skrevet, men de profilerer sig ikke på det på samme måde.

Derudover vil jeg tilføje The National Museum, hvor der var gratis adgang. I hvert fald da jeg var der. Virkelig smukt museum med mange gode udstillinger.

Tak for det :) hvor lang tid tager det at gå op? Sådan cirka?


Lidt afhængig af hvor mange pauser man holder, hvor mange fotografier man tager og hvor længe man nyder udsigten, så vil jeg sige at en tur op og ned, tager 2-3timer.

Jamen så tager det lang tid for mig, for jeg tager maaaaaaaange billeder - det kan alle, der kender mig bare lidt, bekræfte :lol:
1
Brugeravatar
DenBlødeJyde
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 3. nov 2015, 09:59
Kort karma: 438
Likede indlæg: 5664

Re: Edinburgh - hvad SKAL man se?

Indlægaf DenBlødeJyde » 10. jul 2018, 06:11

Den sidste dag i Edinburgh gik jeg en tur og drak en kop kaffe i Princess Street Gardens.. En super hyggelig lille park midt i det hele..

Og så er Princess Street i sig selv ret hyggelig at gå rundt i, og så er der SÅ mange fine butikker rundt omkring i Edinburgh...
2
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14801
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24908

Re: Edinburgh - hvad SKAL man se?

Indlægaf sigge » 10. jul 2018, 06:42

Selma156 skrev:Jeg istemmer mig koret med Arthur's Seat - SÅ vild udsigt. Sidst var jeg der dog i massivt blæsevejr, kan ikke anbefales! Vi var vitterligt ved at blæse væk. Men forrige gang var der bare dejligt solskinsvejr :)

Jeg har været på The Elephant House, hvor JK skrev nogle af HP bøgerne. Jeg synes det var ret fint tilbage i 2014, men da jeg var der her i 2018 var der enorm lang kø og mange turister, så gad ikke gå derind igen. Der er en anden, mindre kendt café, der hedder noget med Black (kan ikke lige huske det), hvor hun også har skrevet, men de profilerer sig ikke på det på samme måde.

Derudover vil jeg tilføje The National Museum, hvor der var gratis adgang. I hvert fald da jeg var der. Virkelig smukt museum med mange gode udstillinger.


Det vil jeg også godt give en anbefaling med på vejen! Vi gik egentlig derind bare for at se dino-skelettet, men vi opdagede, at der var virkelig meget mere at komme efter. Vi kom godt en time før lukketid, men kunne sagtens have brugt meget mere tid derinde. Og det var gratis i november sidste år, så mon ikke det er det endnu?

Mht. Arthur's Seat prøv at læse nogle af de 1-stjernede anmeldelser på Tripadvisor - de er ret sjove. :lol2: Du skal i hvert fald ikke forvente, at der er noget at sidde på deroppe, selvom det hedder "seat".
4
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Edinburgh - hvad SKAL man se?

Indlægaf Wizzze » 10. jul 2018, 07:07

sigge skrev:
Selma156 skrev:Jeg istemmer mig koret med Arthur's Seat - SÅ vild udsigt. Sidst var jeg der dog i massivt blæsevejr, kan ikke anbefales! Vi var vitterligt ved at blæse væk. Men forrige gang var der bare dejligt solskinsvejr :)

Jeg har været på The Elephant House, hvor JK skrev nogle af HP bøgerne. Jeg synes det var ret fint tilbage i 2014, men da jeg var der her i 2018 var der enorm lang kø og mange turister, så gad ikke gå derind igen. Der er en anden, mindre kendt café, der hedder noget med Black (kan ikke lige huske det), hvor hun også har skrevet, men de profilerer sig ikke på det på samme måde.

Derudover vil jeg tilføje The National Museum, hvor der var gratis adgang. I hvert fald da jeg var der. Virkelig smukt museum med mange gode udstillinger.


Det vil jeg også godt give en anbefaling med på vejen! Vi gik egentlig derind bare for at se dino-skelettet, men vi opdagede, at der var virkelig meget mere at komme efter. Vi kom godt en time før lukketid, men kunne sagtens have brugt meget mere tid derinde. Og det var gratis i november sidste år, så mon ikke det er det endnu?

Mht. Arthur's Seat prøv at læse nogle af de 1-stjernede anmeldelser på Tripadvisor - de er ret sjove. :lol2: Du skal i hvert fald ikke forvente, at der er noget at sidde på deroppe, selvom det hedder "seat".


:lol: man ser en bredbaget amerikaner for sig, som stående BAG den anmeldelse :lol:
2
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Rejser"