Egypten i januar....hvad skal jeg vide?

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Nuttegris
Indlæg: 779
Tilmeldt: 21. dec 2015, 05:46
Kort karma: 53
Likede indlæg: 818

Egypten i januar....hvad skal jeg vide?

Indlægaf Nuttegris » 2. jul 2018, 15:30

Vi skal til Egypten i januar....ganske almindelig charter i en uge.

Er der nogen der har erfaring med Egypten på den årstid? Hvor varmt er det? Er det mon badevarmt? Er der noget vi skal være obs på omkring maden?
Vi vil gerne opleve ting og ikke bare ligge ved poolen i en uge - hvad er værd at se, udover pyramiderne selvfølgelig. Gerne noget flot natur.

Fortæl mig alt hvad I ved :)
0
TomKah
Indlæg: 4201
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4330

Re: Egypten i januar....hvad skal jeg vide?

Indlægaf TomKah » 4. jul 2018, 04:53

Hvor skal i hen?

Jeg hr været i Ægypten et par gange i januar/februar og ja det er fint badevarmt. I Sharm var havvandet varmere end i Hurgada. Poolen skal være opvarmet for at det er til at holde ud.

Vi har ikke rigtig været ude og se noget. Både Hurgada og Sharm ligger langt væk fra noget interessant at se. Selv hvis man flyver til Cairo synes jeg det er meget lidt tid man får der ift hvor meget man investerer.
Men jeg er heller ikke vildt motiveret for det fordi jeg har været i både Cairo og Luxor - bare ikke ifbm charterferie.
1
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9079
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21917

Re: Egypten i januar....hvad skal jeg vide?

Indlægaf Purple Haze » 4. jul 2018, 06:05

Egypten er ret stor. Så hvad der er at se afhænger af hvor i skal hen.

Har rejst rundt i Egypten, godt nok for ca 15 år siden, og det kan ikke anbefales.
Folk kan selvfølgelig have ændret sig. Men der er så mange spændende steder og lande at jeg ville vælge Egypte fra pga deres kvindesyn, aggressive & racistiske opførsel.

Men til en charter hvor man bare er på et hotel der kunne være hvorsomhelst så er Egypten fint.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9521
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7830

Re: Egypten i januar....hvad skal jeg vide?

Indlægaf Sophies-mor » 4. jul 2018, 08:29

Egypten er nok det ringeste arabiske land.
Men hvis man vælger hotel med mere eller mindre alt, så er det fint.
Umiddelbart er Luxor mit bedste bud på seværdigheder.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28062

Re: Egypten i januar....hvad skal jeg vide?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 4. jul 2018, 09:11

Purple Haze skrev:Egypten er ret stor. Så hvad der er at se afhænger af hvor i skal hen.

Har rejst rundt i Egypten, godt nok for ca 15 år siden, og det kan ikke anbefales.
Folk kan selvfølgelig have ændret sig. Men der er så mange spændende steder og lande at jeg ville vælge Egypte fra pga deres kvindesyn, aggressive & racistiske opførsel.

Men til en charter hvor man bare er på et hotel der kunne være hvorsomhelst så er Egypten fint.


Jeg har boet der og var der forrige januar. Det er værre end da jeg boede der. Kommer aldrig tilbage.


Sophies-mor skrev:Egypten er nok det ringeste arabiske land.
Men hvis man vælger hotel med mere eller mindre alt, så er det fint.
Umiddelbart er Luxor mit bedste bud på seværdigheder.


Enig. Jeg ville nok bare holde mig på hotellet og/eller tage nogle planlagte ture.


TS

Jeg havde egentligt tænkt mig ikke at skrive i tråden da det lyder til at i har bestilt rejsen og så er det ret nederen at få negative historier. Men Egypten og egypterne er desperate. Turismen er faldet med 75-80%. Vi var i Sharm over nytår år forrige år og det var en udørk og sælgere var mere aggressive end ellers og det siger ikke så lidt. Hotel var som sådan fint. Men service, mad, opførsel, ja alt...det var bare så ringe at jeg aldrig har oplevet noget lignende. Umiddelbart kan man sige at det jo er hotellet, men jeg har hørt samme oplevelse fra andre.

Jeg har boet i Egypten og kommet der i mange år, så jeg kender jo temmelig meget til det og historien osv. Da jeg boede der var der ganske godt og frit og jeg kunne gøre og klæde mig som jeg vill. Det er noget helt andet i dag.

Hvor skal i være?

Min anbefaling er at være på hotellet, tage på de ture rejseselskabet tilbyder og det er det. Naturen er jo så som så, det er jo et ørkenland. Men kan bestemt anbefale en ørkentur. Egyptisk mad er i min optik ret god, men have noget imodium med til maven ;) Jeg synes personligt at der er køligt, hvis ikke koldt i januar og skal hverken i pool eller hav på det tidspunkt der. Om aftenen bliver der også ret så køligt pga ørkenvind, så tag nogle lange bukser og cardigan med. Husk at alle forventer drikkepenge.
3
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15168

Re: Egypten i januar....hvad skal jeg vide?

Indlægaf Zonta » 5. jul 2018, 13:21

Jeg har været i Egypten i vinterferien i... 2010, tror jeg. Måske 2011, det husker jeg ikke helt. Jeg har desværre samme oplevelse som mange andre. Jeg var i Sharm el Sheik og vores rejse var i første omgang blevet aflyst pga. rejsevejledningerne fra udenrigsministeriet, men vi fik lov til at tage afsted alligevel. Det var vi så nogle af de eneste der gjorde. Vores hotel var ca. 10% belagt og det kunne mærkes. Alle tjenerne osv. var SÅ omklamrende. Shit, det var bare for meget. Jeg håber for jer, at det ser anderledes ud til den tid, men jeg syntes ikke det var sjovt at være afsted som 20-årig, blond dansk pige. Heller ikke selvom det var med min far - det var de egyptiske mænd sgu ligeglade med.

Nå, summasumarum er, at jeg ikke kan give de vilde fif. Min far, som jeg var afsted med, var syg nogle dage og orkede ikke rigtig de udflugter der var. Jo, han var ude at dykke en formiddag, hvor jeg tog en tur i sådan en båd med glasbund (jeg kan ikke dykke pga. mine ører). Det var nu en meget fin tur. Ellers tror jeg, at jeg ville holde mig på hotellet og kun tage på de udflugter, som er arrangeret af rejsebureauet. Vejret var fint nok - almindelig dansk sommer. Sådan 22-24 grader og sol, så man kunne sagtens slikke sol om dagen. Jeg nåede aldrig havvandet, så det ved jeg ikke så meget om.

Husk håndsprit - deres penge er simpelthen så ulækre og fedtede :tie: Jeg er normalt ikke sart, men puha. Jeg sprittede hænder hver gang jeg havde rørt ved deres penge. Maden husker jeg som okay. Vi spiste kun på hotellet. Hverken min far eller jeg fik rejsemave, men jeg ville klart have Imodium med i toilettasken for en sikkerheds skyld.

Hold jer evt. opdaterede her http://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-t ... r/egypten/. Hvis ikke I allerede har bestilt, ville jeg måske overveje Dubai i stedet for. Det er stadig muslimsk og konservativt, men jeg tror alligevel det er lidt anderledes. Plus at der heller ikke er nogen anmærkninger i forhold til rejsevejledningerne.
1
J, juli 2018.
Mette
Indlæg: 1283
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1847

Re: Egypten i januar....hvad skal jeg vide?

Indlægaf Mette » 2. aug 2018, 17:13

Det bliver koldt om aftenen. Jeg havde alt for lidt tøj med.
1
Brugeravatar
Nuttegris
Indlæg: 779
Tilmeldt: 21. dec 2015, 05:46
Kort karma: 53
Likede indlæg: 818

Re: Egypten i januar....hvad skal jeg vide?

Indlægaf Nuttegris » 2. aug 2018, 18:02

Hov, jeg havde helt glemt denne tråd. Tak for jeres svar allesammen.

Faktisk valgte vi, at vi ikke ville til Egypten alligevel, netop fordi jeg hørte og læste det samme, som I alle skriver. Og heldigvis havde vi endnu ikke nået at bestille rejsen.

Så nu er der i stedet bestilt en uge på Tenerife i januar.
4

Tilbage til "Rejser"