Flyskræk, Malaysia Airlines og rejse alene

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Flyskræk, Malaysia Airlines og rejse alene

Indlægaf OberstNasig » 29. maj 2018, 21:27

Jeg har besluttet mig for at udfordre mig og har derfor sparet op til en grupperejse til Malaysia, fordi jeg altid har drømt om at komme hertil.
Alt er sådan set forberedt til rejsen og der er sparet op, bortset fra at jeg altså ikke har booket den endnu, simpelthen af den årsag at jeg er en skøn blanding af en flyskræk person, der ovenikøbet skal prøve at flyve alene med mellemlanding i en KÆMPE lufthavn over maaaange timer og så skal jeg også flyve med Malaysia Airlines på den sidste del af rejsen- ja, dem med de to horrible flystyrt på kort tid :8:

Jeg er ræd som ind i helvede under take-off og turbulens. Jeg har normalt en rejsebuddy med mig, som kender mit issue, så jeg mister lissom min trygge kontakt under rejsen, når jeg bare er mig og en masse fremmede, selvom nogle af dem formentlig er andre fra grupperejsen, men jeg kender dem jo ikke og de kan sidde hvor som helst nærmest.

Jeg er ked af at min angst på sådan en måde spolerer glæden ved sådan en rejse, når det er så højt et ønske. Jeg har gået med de overvejelser, om det rent faktisk vil være en meget dårlig oplevelse for mig at rejse (14 dage) og om det kan forværre min angst.
Jeg tænker jo også på Malaysia Airlines og fandme om ikke der er et nyhedsindslag om det i aften, da jeg netop idag har fundet ud af, at det er det ene flyselskab og min kringlede, angst hjerne hvisker til mig, at det må være et tegn på, at jeg ikke skal rejse. Jeg er normalt overhovedet ikke overtroisk, men bliver det i nogen grad med sådan noget her.

Hvad fanden gør man?
Hvordan tackler man flyskræk? (har været til psykolog og talt om det. Bare ikke hjulpet synderligt. Havde dårlig erfaring med turbulens for nogle år siden, der satte det igang).
Kan jeg klare det?!
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Flyskræk, Malaysia Airlines og rejse alene

Indlægaf Annione » 29. maj 2018, 21:47

Min kammerat gik til timer hos en tidligere pilot. Han mente at viden var vejen frem. Det hjalp ham.
Måske der virker for dig?

Et fly kan brage igennem en orkan - det er ikke særligt komfortabelt, men med en god pilot styrter man ikke ned.

Malaysia Airlines er for øvrigt ganske udemærkede at flyve med :gogo:
1
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41314

Re: Flyskræk, Malaysia Airlines og rejse alene

Indlægaf LaMariposa » 30. maj 2018, 08:55

Jeg kender ikke til Malaysian Airlines, så den del kan jeg ikke hjælpe med.

Men jeg har også flyskræk og har fløjet flere længere ture selv, også i aldeles rædsom turbulens. Det var ikke rart, men jeg kom igennem...

Jeg har fundet nogle ting, der virker for mig.

Siger oftest til personalet, at jeg er bange for at flyve. Det er bedre, hvis de ved det, så jeg ikke behøver forklare, hvis jeg bliver bange. Sørger også altid for at sidde ved gangen hvis muligt, så jeg ikke føler mig spærret inde.

Så plejer jeg gerne at have underholdning med. Sørg for, at alle devices er fuldt ladet, og at du har podcasts, musik etc. tilgængelig. Jeg har støjdæmpende ørebøffer, som jeg bruger, hvis det er larm eller turbulens. Jeg er glad for at hækle, så har som regel hækletøj med.

Derudover tager jeg som regel en søsygepille før de lange flyvninger. Så ved jeg, at jeg ikke behøver sidde og være bange for at blive dårlig ved turbulens.

Håber du får en skøn tur :)
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Flyskræk, Malaysia Airlines og rejse alene

Indlægaf Pax Romana » 30. maj 2018, 09:11

De råd som LaMariposa kommer med, er de samme som min lillesøster anvender. Hun lider nemlig også af flyskræk. Og siger du det til flypersonalet på forhånd, plejer de at være ret OBS på hvordan du har det undervejs. Afsted med dig og få en oplevelse.
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Flyskræk, Malaysia Airlines og rejse alene

Indlægaf vibbsen » 30. maj 2018, 10:12

Jeg googlede lige Malaysian Airlines og tjekkede dem på Wiki....Og det er rigtigt at de har haft 2 horrible flystyrt på i 2014. Men hvis vi kigger på hvad det var for nogen flystyrt, så blev det ene fly skudt ned af et jord til luft missil...Og det er lige kommet frem at man mener at det andet forsvandt fordi piloten aktivt valgte at styrte flyet....Indtil 2014 var de faktisk et af de selskaber som havde færrest uheld.
Der findes intet flyselskab i verden som kan sikrer sig 100 % mod menneskelige tovligheder....Og jeg vil 100 gange hellere flyve med et flyselskab som har mistet 2 fly som følge af "menneskelige fejl" end jeg vil flyve med noget som helst flyselskab som har mistet 2 fly fordi de gik i stykker....Det synes jeg er værd at holde fast i.....Malaysian Airlines er kendt for at være et fremragende selskab. Jeg har en god ven som er fra Malaysia og som kommer der ihvertfald 1 gang om året. Og han vil aldrig tøve med at flyve med dem.

Hvad angår din flyskræk, så synes jeg at der er kommet flere gode bud. Den med at tage timer hos en tidligere pilot er rigtig god. Det kan tage lidt af "mystikken" ud af det tekniske sådan at man ikke behøver at være nervøs. Men ellers så anbefaler jeg også at man siger det til personalet. Og måske endda til sin "fremmede" sidemakker. Jeg har en enkelt gang siddet ved siden af en dame som var bange for at flyve i forvejen, og da vi så måtte ud i en fly-by ved landing grundet blæst, så var hun ved at skide en grøn gris (det var vi nu alle, det var ret ubehageligt). Og som det mest naturlige i verden så holdt jeg hende naturigvis i hånden. Jeg har selv fløjet meget, og selvom jeg må indrømme at det ikke ligefrem var en klasse oplevelse, så kunne jeg sagtens holde en fremmed bange dame i hånden.....Og da vi rejste på ferie sidste år sad der på sædet en ung fyr som var HUNDERÆD for at flyve....Seriøst, han blev nurset af en gammel garvet stewardesse som var totalt cool og MEGA god til at tackle det....Det var helt tydeligt at hun vidste lige nøjagtig hvordan hun skulle tackle det...

Så jeg ville klart se at få booket. Malaysia er (jeg har ikke været der) et fantastisk land siger min ven som kommer derfra.
5
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41314

Re: Flyskræk, Malaysia Airlines og rejse alene

Indlægaf LaMariposa » 30. maj 2018, 10:30

Jeg siger det også af og til til sidemanden. Så ved de hvorfor, hvis jeg pludselig begynder at hyperventilere eller måske kommer til at græde. Oftest kan man så sidde og snakke under takeoff, og så går det hele lidt lettere.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Flyskræk, Malaysia Airlines og rejse alene

Indlægaf HappyPaww » 30. maj 2018, 10:38

Mener at have hørt at nogen har gode erfaringer med hypnose. Det kunne du også overveje - for klart du skal afsted :gogo:
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41314

Re: Flyskræk, Malaysia Airlines og rejse alene

Indlægaf LaMariposa » 30. maj 2018, 10:52

Nu må du ikke opfatte det her forkert, vel? :genert:

Men jeg har for længe siden truffet en beslutning om, at min flyskræk ikke skal forhindre mig i at rejse. Så jeg booker uden at tage højde for det (flyver selvfølgelig ikke med selskaber, der ikke er godkendt i EU) og så dealer jeg med det i situationen. Jeg elsker at rejse, og det har modnet mig så meget, at jeg ikke ville være det foruden, flyskræk eller ej.
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Flyskræk, Malaysia Airlines og rejse alene

Indlægaf Myresluger » 30. maj 2018, 16:15

Jeg har også haft naboer i fly der fortalte at de havde flyskræk. Det er da helt fint - og så kan man lige sludre lidt under start og landing.
2
Selma156
Indlæg: 2343
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6809

Re: Flyskræk, Malaysia Airlines og rejse alene

Indlægaf Selma156 » 30. maj 2018, 18:57

Jeg har været så ræd for at flyve - først fordi jeg som 10-årig så 9/11 på TV og var sikker på, at der fra nu af ville være flykaprere ombord på samtlige afgange. Min familie var nødt til at tage busser på alle ferier, fordi jeg nægtede at flyve. Og vi snakker 30 timer i bus til Sydspanien, og 15 timer i bus til London fx.

Jeg blev tvunget til at flyve fra London til KBH, da jeg var 15 år, fordi min bedstemor blev syg derovre og ikke ville kunne overskue turen hjem. Siden da har jeg fløjet. Både alene og med andre. Alt fra én til 20 timer. Blev siden da dopet på nogle piller, da jeg første gang skulle flyve en transatlantisk rute alene. Og oplevede også en ubehagelig flyvning i USA, hvor alt røg ned fra bagagehylderne og stewardesserne styrtede panisk rundt i kabinen og spændte sig fast. Det stod på i en times tid.

Men altså, de sidste 6-7 år har jeg rejst helt cool. Også alene. Uden nogen former for piller eller præparater. Senest har jeg fløjet fra NZ og hjem alene. Og har vænnet mig til at sove på flyvninger fx. Min erfaring er, at det eneste, der hjælper på en frygt, er at konfrontere sig selv med den.

Af hjælpemidler har jeg set nogle flyselskabers videoer mod flyskræk. Særligt husker jeg en video fra BA, tror jeg det var, hvor de sammenlignede turbulens i luften med et skib i høj bølgegang. Det er jo heller ikke farligt at sejle i stormvejr som sådan, så længe kaptajnen har styr på det. Det kan bare føles ubehageligt, naturligvis.

Egentlig, så nyder jeg at flyve nu. Og der skal rigtig meget til før jeg bliver decideret skræmt. Det er skønt! Så ja, flyv en masse, selv om det er lidt scary.
2
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Flyskræk, Malaysia Airlines og rejse alene

Indlægaf OberstNasig » 30. maj 2018, 19:34

Åh, tusinde tak for jeres indlæg! Kan altså mærke, hvordan det giver mig mere mod til at få turen booket.

Jeg tror, at jeg er så bange for turbulens, fordi jeg får dødsangst af det og så har jeg ovenikøbet lidt af emetofobi i en moderat grad, da jeg var teenager. Det er fobi for opkast btw. Så det er virkelig et skræk-scenarie for mig at være spærret inde i et rum, der bliver kastet rundt, imens folk kaster op. Det ville trigge den fobi, ved jeg. Til hverdag mærker jeg intet til den, men ved høj-risiko situationer, om man vil, kan den dukke op igen. Jeg havde overvejet at tale med lægen om beroligende, men det er jo også noget lort, hvis der opstår en situation, der kræver min fulde opmærksomhed, men jeg har tænkt på at købe hypnose til min iPhone og høretelefoner, der lukker lyd ude, så jeg i det mindste ikke hører larmen fra flyet. Det ville nok hjælpe.
Alt det rationelle med hvordan et fly virker, har ikke haft en effekt på mig endnu, men jeg har så også kun benyttet mig af fx youtube og artikler samt Piloten.dk, hedder den vistnok.

Decideret hypnoterapi har jeg også kraftigt overvejet, men synes det er mange penge, hvis det ikke virker for mig.

Orv, ja, glemte at få med, at jeg har læst alle indlæg og er blevet kraftigt inspireret, for uanset hvad jeg ender med at gøre, så VIL jeg arbejde med det her problem.
0
Selma156
Indlæg: 2343
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6809

Re: Flyskræk, Malaysia Airlines og rejse alene

Indlægaf Selma156 » 30. maj 2018, 19:39

Ja altså, selv om jeg er rimelig cool med at flyve nu, gør jeg også brug af alle de gængse tricks. Som at lukke lyden ude, det hjælper rigtig meget! Jeg hører meget musik, og har fundet nogle bestemte kunstnere, der beroliger mig i en særlig grad. Jeg bruger også af og til en sovemaske, så jeg ikke kan se blink, eller det der skilt med sikkerhedsbæltet, som kommer frem, hvis der er turbulens. Jeg er som regel spændt fast hele tiden alligevel ;) Whatever works.
0
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Flyskræk, Malaysia Airlines og rejse alene

Indlægaf OberstNasig » 10. jun 2018, 18:00

Jeg føler mig også mere rolig ved tanken nu, fordi jeg kan have en stor grad af kontrol over, hvor behagelig en tur, det faktisk kan blive. Det i sig selv kan jeg godt mærke, giver mig mere gåpåmod, istedet for at det bliver 13 timer i luften, hvor jeg befinder mig i mere eller mindre panik. Jeg tror også, at jeg vil sige ja til beroligende fra lægen, så jeg har det liggende i tasken. Ikke fordi jeg tror, at jeg kommer til at bruge det, men fordi det giver mig noget ro at vide, at det ér der, hvis jeg får brug for det.

Og tak for de grønne kort! De var gode at læse.
0
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Flyskræk, Malaysia Airlines og rejse alene

Indlægaf OberstNasig » 12. jun 2018, 16:51

Ej! Så havde jeg endeligt fået talt mig selv op til at booke rejsen og så er den fandme fjernet. Sikkert pga. for få tilmeldte. Den næste er i april næste år. Og det går i karambolage med planer om børn. Så nu skal jeg da godt nok til at tænke mig godt om. Især da jeg skal gentestes i efteråret og kan ende med det svar, at jeg skal skynde mig at få børn.
Fuck, hvor er det nederen.
0

Tilbage til "Rejser"