Tips til Falster (+ Lolland og omegn)

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Tips til Falster (+ Lolland og omegn)

Indlægaf Sof » 26. maj 2018, 14:55

Om et par uger skal vi i sommerhus på Falster, tæt på Marielyst, hvor ingen af os rigtig har været før og kunne godt bruge lidt lokale tips :D

- Vi vil gerne finde en god slagter, en som kan sælge os nogle lækre bøffer og evt. nogle pølser, gerne noget lokalt ik’. Ligeledes hvis der er nogle gårde/plantager/landmænd med frugt og grønt

- Normalt er vi ved Vesterhavet, hvor vi godt kan lide at købe fisk ved de små havnebyer/fiskelejer, er der nogle steder dernede der kan anbefales?

- Der er noget Food Weekend mens vi er der og har kigget på Lungholm Slot, Restaurant Ö, Restaurant Marni og Hotel Saxkjøbing, har ikke set søgt så meget videre på dem, er der nogen der kender nogle af stederne?

- Det skal ikke kun handle om god mad, så er der nogen der har været med postbåden rundt på Sydhavsøerne? Er det turen værd? De har en hvor man bare sejler med postbåd, men også en hvor en naturvejleder fortæller.

- Andre ting som er anbefalelsesværdige? Så bare kom med dem.

Vi er i bil og kan snildt køre lidt efter de gode steder :) Og vi har 3 børn under 5 år med, hvis der er nogle mere børnerettede ideer, ellers er vi 6 voksne omkring 30 år :-D
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Tips til Falster (+ Lolland og omegn)

Indlægaf Flora » 26. maj 2018, 15:18

Knuthenborg Safaripark på Lolland er en god oplevelse for både børn og voksne. Det er vist en pæn køretur fra Marielyst, men hvis I er til dyr, synes jeg det er turen værd. Man kan snildt bruge en hel dag derovre.

Jeg kender ikke Postbåden, men der sejler en båd med guide på Maribo-søerne. Turen varer vist en times tid og er ganske hyggelig. Der ligger også et lille frilandsmuseum tæt på søerne, som er meget fint.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Tips til Falster (+ Lolland og omegn)

Indlægaf Wizzze » 26. maj 2018, 15:39

Sof skrev:Om et par uger skal vi i sommerhus på Falster, tæt på Marielyst, hvor ingen af os rigtig har været før og kunne godt bruge lidt lokale tips :D

- Vi vil gerne finde en god slagter, en som kan sælge os nogle lækre bøffer og evt. nogle pølser, gerne noget lokalt ik’. Ligeledes hvis der er nogle gårde/plantager/landmænd med frugt og grønt

- Normalt er vi ved Vesterhavet, hvor vi godt kan lide at købe fisk ved de små havnebyer/fiskelejer, er der nogle steder dernede der kan anbefales?

- Der er noget Food Weekend mens vi er der og har kigget på Lungholm Slot, Restaurant Ö, Restaurant Marni og Hotel Saxkjøbing, har ikke set søgt så meget videre på dem, er der nogen der kender nogle af stederne?

- Det skal ikke kun handle om god mad, så er der nogen der har været med postbåden rundt på Sydhavsøerne? Er det turen værd? De har en hvor man bare sejler med postbåd, men også en hvor en naturvejleder fortæller.

- Andre ting som er anbefalelsesværdige? Så bare kom med dem.

Vi er i bil og kan snildt køre lidt efter de gode steder :) Og vi har 3 børn under 5 år med, hvis der er nogle mere børnerettede ideer, ellers er vi 6 voksne omkring 30 år :-D


Slagter Schou er rigtig god, og har et godt udvalg af kød og tilbehør til grill
http://www.schous-marielyst.dk/
(Deres fisketing er ikke specielt gode, og det samme gælder fiskevognen der holder på torvet)

Annes fisk inde på havnen i Nykøbing er bedste til frisk fisk og deller
https://da-dk.facebook.com/annesfisk/

Gedser røgeri er mest hyggeligt og gode til laks/makrel
https://www.gedser-roegeri.dk/

I gamle dage var Torvet fuldt af gode ishuse og en lækker bager, og med mange børnetilbud, nu er det ret pauvert og meget rettet mod tyskere og unge partypeople :rulle: Men stranden ved Marielyst er stadig dejlig :lun:

Saxkøbing og Maribo er mine favoritbyer til lidt opdagelse og byvandring, og der er ok spisesteder/cafe´er

Knuthenborg er som en anden skriver altid et hit, og nu er det efterhånden både tivoli og dyrepark.

Og så kan jeg anbefale Middelalder centeret, til både børn og voksne
https://www.middelaldercentret.dk/da
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Tips til Falster (+ Lolland og omegn)

Indlægaf DenBruneMunk » 26. maj 2018, 15:43

Sof skrev:- Det skal ikke kun handle om god mad, så er der nogen der har været med postbåden rundt på Sydhavsøerne? Er det turen værd? De har en hvor man bare sejler med postbåd, men også en hvor en naturvejleder fortæller.

Jeg ved ikke om den eksisterer mere men du mener nok postbåden i Nakskov, der var/er en båd derfra som sejler ud til øerne (med post) , som man kan komme med, rundt også tror jeg.

https://xn--postbden-e0a.dk/

Den var ikke så svær at finde på google, så den findes stadig.
1
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Tips til Falster (+ Lolland og omegn)

Indlægaf Sof » 26. maj 2018, 15:48

DenBruneMunk skrev:
Sof skrev:- Det skal ikke kun handle om god mad, så er der nogen der har været med postbåden rundt på Sydhavsøerne? Er det turen værd? De har en hvor man bare sejler med postbåd, men også en hvor en naturvejleder fortæller.

Jeg ved ikke om den eksisterer mere men du mener nok postbåden i Nakskov, der var/er en båd derfra som sejler ud til øerne (med post) , som man kan komme med, rundt også tror jeg.

https://xn--postbden-e0a.dk/

Den var ikke så svær at finde på google, så den findes stadig.


Yes - det er den jeg også havde fundet, ved ikke om der er flere.
0
Missekat
Indlæg: 9
Tilmeldt: 1. nov 2015, 14:54
Kort karma: 1
Likede indlæg: 12

Re: Tips til Falster (+ Lolland og omegn)

Indlægaf Missekat » 26. maj 2018, 17:21

Maglebrænde Slagteren - primært kød fra lokale landmænd. Bedste slagter i nærområdet, synes jeg.
Bøtø Bageren - hvis I vil have ordenligt morgenbrød, der ikke er bake-off (de har vist også noget bagerudsalg hos Jacks Kiosk i Marielyst).
Der er masser af forskellige steder, hvor der kan købes grøntsager osv. i vejkanten.

Selve Marielyst by er blevet lidt et turistcirkus, men det kan sagtens være, at børnene måske vil synes, at der er nogle sjove ting at tage sig til. Stranden er super god.

Udover Knuthenborg, som jeg også synes, er anbefalelsesværdig, er der krokodillezoo. Jeg har ikke selv været der, men kender en 4 årig, der synes, at det var ret fantastisk, omend lidt voldsomt da krokodillerne blev fodret.
1
D.itsen
Indlæg: 3326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8986

Re: Tips til Falster (+ Lolland og omegn)

Indlægaf D.itsen » 26. maj 2018, 17:27

Middelalderen centeret er ret fantastisk
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Brok
Indlæg: 670
Tilmeldt: 10. okt 2017, 16:05
Kort karma: 11
Likede indlæg: 374

Re: Tips til Falster (+ Lolland og omegn)

Indlægaf Brok » 26. maj 2018, 17:50

http://www.nystedslagteren.dk/

Jeg ved ikke hvordan den er idag men tidligere var den fantastisk.
1
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Tips til Falster (+ Lolland og omegn)

Indlægaf Sof » 26. maj 2018, 18:08

Vi kommer ikke til at køre til Knuthenborg i denne omgang, det er på planen senere på året dog. Lalandia er helt helt udelukket.

Vi har planlagt at runde Rødby-Puttgarten færgen på vejen derned, så depoterne lige bliver fyldt op.


De andre ting kigger jeg på! Tusind tak for tips :blomst:


Visit Lolland Falsters side har jeg ikke fået så meget ud af, men tror det er fordi jeg på forhånd synes de forskellige Visit sider er fyldt med semi-skidte anbefalinger, sådan generelt :blush: vil gerne indrømme at jeg nok ikke gav den nok forsøg. Kigger efter gårdene derinde nu :)
0

Tilbage til "Rejser"