Et par dage i Århus, hvad skal man opleve?

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36729

Et par dage i Århus, hvad skal man opleve?

Indlægaf Daine » 15. mar 2018, 15:22

Jeg overvejer en miniferie i enten Århus eller København i juni, og qua Viskes tråd om at flytte til København synes jeg, jeg er dækket godt ind på hvad man skal opleve derovre. Men hvad med Århus? Jeg har kun være på endagsture dertil og de er blevet brugt til shopping. Men hvad skal jeg opleve hvis jeg har flere dage i byen? :)
Jeg har self. kendskab til Den Gamle By, Dokk 1 og Aros, men det er stort set også det. Det skal gerne være nogenlunde centralt, eller med gode bus/letbane forbindelser, da jeg er på gåben. Men ellers er jeg åben for alt, gode steder at slappe af, særprægede kulturoplevelser, almindelige turistoplevelser, gode madsteder (jeg har bedst kendskab til dem ved Åen, men der må da være andre) osv. Hvor har I været og hvor ville I gerne hen, næste gang I er i Århus? :)
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Et par dage i Århus, hvad skal man opleve?

Indlægaf Rapfisk » 15. mar 2018, 15:25

Moesgaard Museum. Det er lidt uden for byen, men der går bus direkte. Det er et fantastisk museum med lige så fantastiske omgivelser

Arrangementer i Musikhuset

Biografen i Øst for Paradis

Mad: Jægergårdsgade :lun: og Street Food (den ved Strøget er vist ikke lukket?)

Ellers spørg Æsken. Hun er min go-to.
4
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Et par dage i Århus, hvad skal man opleve?

Indlægaf Spjaerten » 15. mar 2018, 16:01

En tur i mindeparken.
De Marselisborg slotshave og slottet udefra.
Is på Marinaen og en gåtur der.
De 3 ting ligger i kort afstand tæl hinanden.
En kig ind i Domkirken.
1
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23202

Re: Et par dage i Århus, hvad skal man opleve?

Indlægaf Mani » 15. mar 2018, 17:08

Området ved den gamle Toldbod/over mod Navitas er blevet ret skønt i godt vejr. Det ligger lige ved Dokk1.

Botanisk have er også et rigtigt fint sted.

Moesgaard Museum kan jeg bruge mange timer på. Jeg elsker også skoven & stranden i området og Skovmøllen har en udemærket restaurant også til te og kage.

Mindeparken, Marselisborg & Forstbotanisk have er lige ved siden af hinanden - skønt i godt vejr. Stranden neden for Mindeparken går ud mod Moesgård og der er skønt at gå. Dyrehaven er også tæt derpå.

Aros og den gamle by kan jeg også snildt bruge en del tid på.

Jeg elsker brunch hos http://langhoffogjuul.dk eller frokost her: http://www.cafefolkeven.dk
Jeg synes en del af cafeerne ved åen er lidt småkedelige.
2
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23202

Re: Et par dage i Århus, hvad skal man opleve?

Indlægaf Mani » 15. mar 2018, 17:10

PS. Hvis du orker og det er en dag jeg kan vil jeg gerne inviterer dig på Moesgaard. Jeg har årskort og må tage en gæst gratis med :)
7
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Et par dage i Århus, hvad skal man opleve?

Indlægaf Tibbler » 15. mar 2018, 17:35

Kvindemuseet - det ligger lige ved siden af domkirken http://kvindemuseet.dk/

I Botanisk have er der nogle væksthuse, hvor det er gratis at komme ind. De er rigtig hyggelige at gå rundt i - bla. med sommerfugle der flyver rundt.
1
Brugeravatar
Lone
Indlæg: 1154
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:25
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1005

Re: Et par dage i Århus, hvad skal man opleve?

Indlægaf Lone » 15. mar 2018, 17:43

Hvis du er i byen en onsdag eller lørdag formiddag, så markedet på Ingerslevs Boulevard. Om sommeren er der ofte bagagerumsmarked samme sted om søndagen.

Hvis du vil have et glas vin en aften, så Hartvigs Vinbar i Jægergårdsgade eller alternativt hos Pinot på Vor Frue Kirkeplads

Et pitabrød og en omgang broccolifritter hos De fyrretyve røvere (Frederiks Allé) er skøn fastfood

En slentretur i Jægergårdsgade...en masse små, fine butikker og spisesteder. Helsekosten Ren Kost er én af mine favoritter. Og man spiser godt på Klassisk 65 eller Juliette

Der er rundvisning på Rådhuset om lørdagen med adgang til Rådhustårnet

Kunsthal Århus i J.M. Mørks Gade er et besøg værd

Løves Bogcafe i Nørregade

...Er sikker på, at jeg finder på mere hen ad vejen, men her er lidt at starte med :)
3
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36729

Re: Et par dage i Århus, hvad skal man opleve?

Indlægaf Daine » 15. mar 2018, 18:49

Mani skrev:PS. Hvis du orker og det er en dag jeg kan vil jeg gerne inviterer dig på Moesgaard. Jeg har årskort og må tage en gæst gratis med :)

Det vil jeg enormt gerne, museumsbesøg er altid sjovest når man er flere :) Jeg sender en PB når der er noget planlagt, så ser vi om du kan. Det var vildt sødt af dig :kys:
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23202

Re: Et par dage i Århus, hvad skal man opleve?

Indlægaf Mani » 15. mar 2018, 18:53

Daine skrev:
Mani skrev:PS. Hvis du orker og det er en dag jeg kan vil jeg gerne inviterer dig på Moesgaard. Jeg har årskort og må tage en gæst gratis med :)

Det vil jeg enormt gerne, museumsbesøg er altid sjovest når man er flere :) Jeg sender en PB når der er noget planlagt, så ser vi om du kan. Det var vildt sødt af dig :kys:

Det er en aftale :)
Jeg synes også det er hyggeligst når man er flere, så mine teenagere er muligvis ved at have set det de synes de skal se der :fløjt:
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Et par dage i Århus, hvad skal man opleve?

Indlægaf Tibbler » 15. mar 2018, 18:55

Daine skrev:
Mani skrev:PS. Hvis du orker og det er en dag jeg kan vil jeg gerne inviterer dig på Moesgaard. Jeg har årskort og må tage en gæst gratis med :)

Det vil jeg enormt gerne, museumsbesøg er altid sjovest når man er flere :) Jeg sender en PB når der er noget planlagt, så ser vi om du kan. Det var vildt sødt af dig :kys:


Jeg vil også meget gerne med jer på Moesgaard, hvis I får lyst til at være flere :D
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36729

Re: Et par dage i Århus, hvad skal man opleve?

Indlægaf Daine » 15. mar 2018, 18:56

kartoffelpizza skrev:Streetfood, central food market eller Memphis roadhouse :love:
La cabra coffee.

Aros, moesgaard, dokk1, Kvindemuseet, den gamle by som har fået en virkelig flot ny udstilling under 70’er-byen.
Lystbådehavnen, marselis-området.

Og så vill jeg tage en tur med letbanen fra Hovedbanegården og ud til Skejby sygehus som lige er endestationen. Man kommer igennem meget af Århus, og det er meget hyggeligt.
Og så er sygehuset stort og imponerende.
Hvis du får lyst til en rundvisning hvor vi også kommer op og ser den vilde udsigt, så skriv. Jeg arbejder derude :-) så ser vi om det passer.

Det var da en god ide at tage letbanen på sightseeing tur :D Hvis der er mulighed for rundvisning og en tur i højderne, så ville det være fantastisk! Jeg sender en PB når der er planlagt noget, så kan du se om du har mulighed for det. Tak :kys:
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16988
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41305

Re: Et par dage i Århus, hvad skal man opleve?

Indlægaf LaMariposa » 16. mar 2018, 05:12

Tibbler skrev:Kvindemuseet - det ligger lige ved siden af domkirken http://kvindemuseet.dk/

I Botanisk have er der nogle væksthuse, hvor det er gratis at komme ind. De er rigtig hyggelige at gå rundt i - bla. med sommerfugle der flyver rundt.


Ooooog, måske er du heldig, at den sjældne penisblomst er sprunget ud. Det er en ting i Århus, når det sker :D

https://jyllands-posten.dk/aarhus/kultu ... -i-aarhus/
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16988
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41305

Re: Et par dage i Århus, hvad skal man opleve?

Indlægaf LaMariposa » 16. mar 2018, 05:15

Ih, denne tråd får mig til at savne Århus :love: Måske skulle man snart tage en weekend derovre.
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16988
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41305

Re: Et par dage i Århus, hvad skal man opleve?

Indlægaf LaMariposa » 16. mar 2018, 05:17

I øvrigt... Hvis vejret er godt, kunne du godt gå en tur ud til den Permanente. Sådan en aften ved solnedgang er der rigtig fint derude. Et af mine yndlingssteder fra da jeg boede på Trøjborg. Og så ligger der en ret god isbiks på Tordenskjoldsgade ikke så langt derfra.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Et par dage i Århus, hvad skal man opleve?

Indlægaf Spjaerten » 16. mar 2018, 06:18

LaMariposa skrev:I øvrigt... Hvis vejret er godt, kunne du godt gå en tur ud til den Permanente. Sådan en aften ved solnedgang er der rigtig fint derude. Et af mine yndlingssteder fra da jeg boede på Trøjborg. Og så ligger der en ret god isbiks på Tordenskjoldsgade ikke så langt derfra.


Dolce Vita :love: så god is! Meget bedre end Paradis osv.
3
Tryk på * :slem:

Tilbage til "Rejser"