Har du oplevet at betale "turistpris" på rejser?

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25607

Re: Har du oplevet at betale "turistpris" på rejser?

Indlægaf Delfin » 24. jan 2018, 09:03

Akehurst2 skrev:
Delfin skrev:
Akehurst2 skrev:
Delfin skrev:Ja bestemt. I Afrika rundede vi markedet den ene dag, hvor jeg udpegede, og så tog eksmanden turen alene næste dag for at købe. Det var ok på netop det marked, da turistprisen var så ublu, at varen endda ville være dyr i Danmark, men når jeg ellers er på egen hånd, gider jeg ikke engang prutte om prisen på steder, hvor selv turistprisen er så lav, at det er smidt i nakken på dansk, og handlen nogle steder så sløv, at jeg gerne støtter de lokale lidt ekstra.
(undtaget som i første tilfælde, hvor værdien ikke står mål med værdien af det, jeg køber set med danske øjne)


Jeg krummede også tæer, da et par danske studerende lavede en scene for at få studerende pris ved en attraktion i Vietnam selvom de havde glemt deres studiekort. Hold nu op, ikke-studerende pris var fem kroner. Skam jer!


Jeg er ikke sikker på, at jeg kunne holde min kæft i sådan en situation, og jeg går ellers ret stille med dørene i offentligheden :tie:


Jeg begyndte også at fremture med min mening, men min mand stoppede mig :sur:


Mænd :stoned:

:lol:
1
14 11 14
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: Har du oplevet at betale "turistpris" på rejser?

Indlægaf paint » 24. jan 2018, 09:18

Stitch skrev:Har mange steder egentlig ikke det? altså en pris for lokale beboere og så en for alle andre. Ikke nødvendigvis udlænding - men bare ikke lokal.


I Venedig, betaler de lokale ikke den samme pris for en billet til Vaporettoen (kanalbussen/båden), som turister gør. Som lokal, har man et kort der fremvises og så er prisen for en tur meget lille.
De lokale ville blive ruineret, hvis de skulle betale turistpris for Vaporettoen, på daglig basis.

I Venedig, er de meget dygtige til den lokale kunstart, der hedder at 'plukke turister' ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Har du oplevet at betale "turistpris" på rejser?

Indlægaf Stars » 24. jan 2018, 09:32

paint skrev:
Stitch skrev:Har mange steder egentlig ikke det? altså en pris for lokale beboere og så en for alle andre. Ikke nødvendigvis udlænding - men bare ikke lokal.


I Venedig, betaler de lokale ikke den samme pris for en billet til Vaporettoen (kanalbussen/båden), som turister gør. Som lokal, har man et kort der fremvises og så er prisen for en tur meget lille.
De lokale ville blive ruineret, hvis de skulle betale turistpris for Vaporettoen, på daglig basis.

I Venedig, er de meget dygtige til den lokale kunstart, der hedder at 'plukke turister' ;)


Da jeg var barn, var der også 1 pris for borgere fra Brøndby/Rødovre og en anden pris for udenbys gæster i Vestbadet.
Kommunerne gav et tilskud til egne borgere :)
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Har du oplevet at betale "turistpris" på rejser?

Indlægaf Wizzze » 24. jan 2018, 09:47

Stitch skrev:Har mange steder egentlig ikke det? altså en pris for lokale beboere og så en for alle andre. Ikke nødvendigvis udlænding - men bare ikke lokal.


Disney parkerne i Cali og Florida har en pris/tilbud til lokale, og andre priser/tilbud for turister uanset om de er fra andre stater, eller udlændinge.
I Las Vegas er der også forskel på priser/tilbud du kan opnå som lokal, frem for besøgende. Det er vel både noget med repeat business og så holde sig på god fod med de lokale, så de ikke bliver irriterede over alle de mange turister`:gruble:

Mange steder begynder jo at indføre begrænsninger på turister, dels hvor mange der må komme, hvor de må bo, osv. osv.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Har du oplevet at betale "turistpris" på rejser?

Indlægaf Wizzze » 24. jan 2018, 09:58

paint skrev:
Stitch skrev:Har mange steder egentlig ikke det? altså en pris for lokale beboere og så en for alle andre. Ikke nødvendigvis udlænding - men bare ikke lokal.


I Venedig, betaler de lokale ikke den samme pris for en billet til Vaporettoen (kanalbussen/båden), som turister gør. Som lokal, har man et kort der fremvises og så er prisen for en tur meget lille.
De lokale ville blive ruineret, hvis de skulle betale turistpris for Vaporettoen, på daglig basis.

I Venedig, er de meget dygtige til den lokale kunstart, der hedder at 'plukke turister' ;)


Ikke kun Venedig, kan du sige Rom, Firenze, Pisa, Milano, Napoli osv. osv. Altså alle de store turistcentre i Italien. Og I Spanien, Grækenland, Tyrkiet m.fl. kan de også godt finde ud af det. Mad/drikkevarer der kan købes med udsigt til en stor plads, en turistattraktion, flot strand, lækkert vand, eller hvad det nu end er, koster bare mere.
Men en ting er at en øl/sodavand koster 50kr. frem for 25kr. andre steder. Når bøffen til 200kr. pludselig koster 2000kr. :gisp: Så får selv en italiener røde ører :D
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: Har du oplevet at betale "turistpris" på rejser?

Indlægaf paint » 24. jan 2018, 10:07

Wizzze skrev:
paint skrev:
Stitch skrev:Har mange steder egentlig ikke det? altså en pris for lokale beboere og så en for alle andre. Ikke nødvendigvis udlænding - men bare ikke lokal.


I Venedig, betaler de lokale ikke den samme pris for en billet til Vaporettoen (kanalbussen/båden), som turister gør. Som lokal, har man et kort der fremvises og så er prisen for en tur meget lille.
De lokale ville blive ruineret, hvis de skulle betale turistpris for Vaporettoen, på daglig basis.

I Venedig, er de meget dygtige til den lokale kunstart, der hedder at 'plukke turister' ;)


Ikke kun Venedig, kan du sige Rom, Firenze, Pisa, Milano, Napoli osv. osv. Altså alle de store turistcentre i Italien. Og I Spanien, Grækenland, Tyrkiet m.fl. kan de også godt finde ud af det. Mad/drikkevarer der kan købes med udsigt til en stor plads, en turistattraktion, flot strand, lækkert vand, eller hvad det nu end er, koster bare mere.
Men en ting er at en øl/sodavand koster 50kr. frem for 25kr. andre steder. Når bøffen til 200kr. pludselig koster 2000kr. :gisp: Så får selv en italiener røde ører :D


Bortset fra dem som bare råber 'servizio'... 'servizio' (når man brokker sig), og fægter lidt med armene, ruller med øjnene og kigger op i himlen og beder om styrke. Og satser på at man ikke bryder sig om at være centrum for alles opmærksomhed på café'en/restauranten. :-D
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25607

Re: Har du oplevet at betale "turistpris" på rejser?

Indlægaf Delfin » 2. feb 2018, 23:19

Alkaia skrev:Ved mange turistattraktioner i Indien betaler lokale 30 rupees for at komme ind.
Som udlænding skal du af med 500 rupees.

Det synes jeg er noget svineri.


Også når 80,4 % af den indiske befolkning tjente under 2 usd om dagen i 2005?
500 rupee = 7,79 usd. Dvs de skulle arbejde i knap 4 dage for overhovedet at have til turistprisen og så har de ikke engang fået noget at spise endnu.
3
14 11 14
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Har du oplevet at betale "turistpris" på rejser?

Indlægaf TomKah » 3. feb 2018, 06:47

Giant's causeway i Nordirland koster 8.5 GBP/person for parkering og at gå gennem et visitors center med cafe. National trust's hjemmeside får til at lyde som om det koster penge at komme ind til selve Giant's causeway, og på selve området har de bestemt også gjort en dyd ud af at man ikke skal kunne se hvor indgangen er (uden om visitor's center).

Det er også rent bondefangeri af turister. Jeg blev simpelt hen så forarget, så vi spadserede fra Bushmill derud. Det tog 45 minutter, men var en dejlig tur og så sparede vi da de penge.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Har du oplevet at betale "turistpris" på rejser?

Indlægaf Stars » 3. feb 2018, 07:15

Delfin skrev:
Alkaia skrev:Ved mange turistattraktioner i Indien betaler lokale 30 rupees for at komme ind.
Som udlænding skal du af med 500 rupees.

Det synes jeg er noget svineri.


Også når 80,4 % af den indiske befolkning tjente under 2 usd om dagen i 2005?
500 rupee = 7,79 usd. Dvs de skulle arbejde i knap 4 dage for overhovedet at have til turistprisen og så har de ikke engang fået noget at spise endnu.


Jeg googlede mig til, at 500 rupees er knap 50 kr. Det ser jeg ikke som en ublu pris, selvom de lokale kommer billigere ind.
Havde turistprisen været over 1.000 rupees, kunne jeg finde min forargelse frem.

At jeg er ok med prisforskellen hænger selvfølgelig også sammen med Delfinens pointe om, at de lokale har en meget lavere indkomst end turister.
2
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25607

Re: Har du oplevet at betale "turistpris" på rejser?

Indlægaf Delfin » 3. feb 2018, 16:16

Stars skrev:
Delfin skrev:
Alkaia skrev:Ved mange turistattraktioner i Indien betaler lokale 30 rupees for at komme ind.
Som udlænding skal du af med 500 rupees.

Det synes jeg er noget svineri.


Også når 80,4 % af den indiske befolkning tjente under 2 usd om dagen i 2005?
500 rupee = 7,79 usd. Dvs de skulle arbejde i knap 4 dage for overhovedet at have til turistprisen og så har de ikke engang fået noget at spise endnu.


Jeg googlede mig til, at 500 rupees er knap 50 kr. Det ser jeg ikke som en ublu pris, selvom de lokale kommer billigere ind.
Havde turistprisen været over 1.000 rupees, kunne jeg finde min forargelse frem.

At jeg er ok med prisforskellen hænger selvfølgelig også sammen med Delfinens pointe om, at de lokale har en meget lavere indkomst end turister.


Nej 50 kr er jo stadig en billig entre sammenlignet med hvad vi er vant til fra vesten
0
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25607

Re: Har du oplevet at betale "turistpris" på rejser?

Indlægaf Delfin » 3. feb 2018, 17:00

Alkaia skrev:
Delfin skrev:
Alkaia skrev:Ved mange turistattraktioner i Indien betaler lokale 30 rupees for at komme ind.
Som udlænding skal du af med 500 rupees.

Det synes jeg er noget svineri.


Også når 80,4 % af den indiske befolkning tjente under 2 usd om dagen i 2005?
500 rupee = 7,79 usd. Dvs de skulle arbejde i knap 4 dage for overhovedet at have til turistprisen og så har de ikke engang fået noget at spise endnu.


Ja, det synes jeg.


Okay. Det har du selvfølgelig lov til at mene.

Jeg har det sådan, at jeg får lov at besøge landet og få en masse spændende oplevelser med hjem i bagagen. Det koster noget, men som turist er jeg med til at give dem et større indkomstgrundlag + at indtjeningen ved turisme også er med til at vedligeholde turistattraktioner m.m. Jeg bliver ikke fattig af det, så der går ikke skår i min glæde ved at give noget mere. Indenfor rimelighed selvfølgelig. Nogle af de fattige landes økonomi lider stor skade i perioder, hvor turister af en eller anden grund bliver væk.
5
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25607

Re: Har du oplevet at betale "turistpris" på rejser?

Indlægaf Delfin » 3. feb 2018, 17:26

Alkaia skrev:
Delfin skrev:
Alkaia skrev:
Delfin skrev:
Alkaia skrev:Ved mange turistattraktioner i Indien betaler lokale 30 rupees for at komme ind.
Som udlænding skal du af med 500 rupees.

Det synes jeg er noget svineri.


Også når 80,4 % af den indiske befolkning tjente under 2 usd om dagen i 2005?
500 rupee = 7,79 usd. Dvs de skulle arbejde i knap 4 dage for overhovedet at have til turistprisen og så har de ikke engang fået noget at spise endnu.


Ja, det synes jeg.


Okay. Det har du selvfølgelig lov til at mene.

Jeg har det sådan, at jeg får lov at besøge landet og få en masse spændende oplevelser med hjem i bagagen. Det koster noget, men som turist er jeg med til at give dem et større indkomstgrundlag + at indtjeningen ved turisme også er med til at vedligeholde turistattraktioner m.m. Jeg bliver ikke fattig af det, så der går ikke skår i min glæde ved at give noget mere. Indenfor rimelighed selvfølgelig. Nogle af de fattige landes økonomi lider stor skade i perioder, hvor turister af en eller anden grund bliver væk.


Jeg kan ikke se hvorfor jeg som udlænding skal betale 15 gange mere end de lokale.
Det kan min indiske kæreste heller ikke.

Jeg har ikke noget imod at betale lidt ekstra, men når det er så grisk som det ovenstående eksempel så boykotter jeg stedet. For ikke at nævne Taj Mahal som koster 1000 rupees for udlændinge.
Så er jeg bedøvende ligeglad med at det er på UNESCOs liste.


Som sagt har du lov at mene det, og jeg mener da også, at det skal være indenfor rimelighedens grænser. Hvor de grænser så går er ikke let at sætte en pris på. Jeg kigger nok lidt på det fra gang til gang, og fra land til land.

Det er vel ikke så meget anderledes, end at beboere i nogle områder kan få en parkeringslicens til lavere pris end den i parkometeret, eller andre lokale priser i Danmark, som også er nævnt undervejs i tråden.
0
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25607

Re: Har du oplevet at betale "turistpris" på rejser?

Indlægaf Delfin » 3. feb 2018, 17:47

Alkaia skrev:[

Lige den med lavere parkerings- eller pendlerpriser til lokale beboere har jeg intet problem med, det er den vedblivende og konstante overfakturering af udlændinge jeg synes er dårlig stil.
Hvis der er et skilt med at området er under det indiske arkæologiske samfund, så ved jeg allerede at jeg skal af med mine dyrt opsparede penge.

Jeg har ikke noget imod at betale lidt ekstra, men der må altså være grænser.


Jeg tror ikke, jeg har mere at tilføje. Det er nok mest vurderingen af ublu, som skiller os, men vi behøver jo heller ikke blive enige.
0
14 11 14
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Har du oplevet at betale "turistpris" på rejser?

Indlægaf Aima » 3. feb 2018, 19:17

I går. Jeg er i Asien og skulle hike i junglen. De skildrede helt åbenlyst med én pris for ‘foreigners’ og én for lokale. Jeg gav omkring 500% af lokalprisen, hvilket svarede til omtrent 60 danske kroner, og jeg havde det fuldstændigt fjong med det. Jeg føler mig i forvejen som en lidt for priviligeret vesterlænding herude, og rammes dagligt af sådan en lidt smånederen følelse, når jeg konfronteres med den åbenlyse forskel der er på mange af de lokales levevilkår, kontra dem jeg er vant til hjemmefra. Som “fattig studerende”, that is... De skal sgu bare tage ved.

Jeg kunne heller ikke drømme om at prutte om noget som helst herude, det ville vel max. være 20 kr. jeg kunne spare på en taxa. Vorherre bevares.
9
I'll stick with hell no's and headphones...
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9417

Re: Har du oplevet at betale "turistpris" på rejser?

Indlægaf Modesty Blame » 4. feb 2018, 19:34

Betalte 75 kr. for en latte i Rom. Det var tæt på vatikanet. Det lærte jeg af.
0

Tilbage til "Rejser"