Den store rejse-sniksnaktråd

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
didaa
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 2383

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf didaa » 9. maj 2024, 07:53

Mi55y skrev:Krydser fingre for, at det bliver til at holde ud. Vi skal dog være syd på øen (Makrygialos), og her er der ofte varmere end i hovedbyen Chania :tie:


Det bliver bestemt til at holde ud. Der kan oven i være en del blæst, så man kan få brug for en trøje eller jakke morgen og aften
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 9004
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1059
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18457

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Mi55y » 9. maj 2024, 10:53

didaa skrev:
Mi55y skrev:Krydser fingre for, at det bliver til at holde ud. Vi skal dog være syd på øen (Makrygialos), og her er der ofte varmere end i hovedbyen Chania :tie:


Det bliver bestemt til at holde ud. Der kan oven i være en del blæst, så man kan få brug for en trøje eller jakke morgen og aften


Lyder godt!
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20680
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 771
Likede indlæg: 44286

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf paint » 13. maj 2024, 14:27

Gode nyheder:

"Fremover må hoteller tilbyde lavere priser på deres egne hjemmesider, end der tilbydes gennem bookingplatformen Booking.com.

Bookingplatformen er nemlig blevet udpeget som en såkaldt gatekeeper under EU's lovpakke Digital Markets Act (DMA), som trådte i kraft i begyndelsen af marts.

Det skriver EU-Kommissionen i en pressemeddelelse."

Artiklen afslører også, at det typisk er 15-23%, man vil kunne spare ved at booke direkte på hotellets egen hjemmeside.

https://ekstrabladet.dk/penge/branchen- ... r/10231285
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20680
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 771
Likede indlæg: 44286

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf paint » 13. maj 2024, 15:21

Jeg lavede lige et lille tjek for at se, hvor meget booking.com, selv stikker i lommen, når man booker et hotel. Hotellet er et vi har boet på et par gange på øen Elba (udfor Toscanas kyst) (pragtfuldt sted i den lille kystby Pomonte, i øvrigt)

Hotellets egen hjemmeside 148 Euro (= 1104,- kr) for 1 nat (19-20 juni) https://www.hotelsardi.it/en/
sardi1.jpg


Booking.com: 1 nat 19-20 juni. 1325,- kr

sardi2.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Lys
Indlæg: 5978
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10798

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Lys » 13. maj 2024, 17:10

paint skrev:Jeg lavede lige et lille tjek for at se, hvor meget booking.com, selv stikker i lommen, når man booker et hotel. Hotellet er et vi har boet på et par gange på øen Elba (udfor Toscanas kyst) (pragtfuldt sted i den lille kystby Pomonte, i øvrigt)

Hotellets egen hjemmeside 148 Euro (= 1104,- kr) for 1 nat (19-20 juni) https://www.hotelsardi.it/en/
sardi1.jpg


Booking.com: 1 nat 19-20 juni. 1325,- kr

sardi2.jpg


Jeg har tit oplevet at kunne få mindst samme pris og ofte billigere når jeg bookede direkte. Bruger som regel kun booking.com og hotels.com til at finde hoteller - booker helst direkte på hotellet (medmindre det er dyrere end søgeportalerne)
3
Julledyret
Indlæg: 447
Tilmeldt: 14. sep 2015, 19:34
Kort karma: 10
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 419

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Julledyret » 13. maj 2024, 18:18

Lys skrev:
paint skrev:Jeg lavede lige et lille tjek for at se, hvor meget booking.com, selv stikker i lommen, når man booker et hotel. Hotellet er et vi har boet på et par gange på øen Elba (udfor Toscanas kyst) (pragtfuldt sted i den lille kystby Pomonte, i øvrigt)

Hotellets egen hjemmeside 148 Euro (= 1104,- kr) for 1 nat (19-20 juni) https://www.hotelsardi.it/en/
sardi1.jpg


Booking.com: 1 nat 19-20 juni. 1325,- kr

sardi2.jpg


Jeg har tit oplevet at kunne få mindst samme pris og ofte billigere når jeg bookede direkte. Bruger som regel kun booking.com og hotels.com til at finde hoteller - booker helst direkte på hotellet (medmindre det er dyrere end søgeportalerne)


Det er også min erfaring. Det samme med flybilletter, der bruger jeg også kun Momondo til at tjekke mulighederne og så booker jeg direkte hos det relevante flyselskab. På den måde slipper man for ekstra gebyrer og eventuelle restriktioner, som bookingsiderne har tendens til at indføre.
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20680
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 771
Likede indlæg: 44286

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf paint » 13. maj 2024, 19:01

Lys skrev:
paint skrev:Jeg lavede lige et lille tjek for at se, hvor meget booking.com, selv stikker i lommen, når man booker et hotel. Hotellet er et vi har boet på et par gange på øen Elba (udfor Toscanas kyst) (pragtfuldt sted i den lille kystby Pomonte, i øvrigt)

Hotellets egen hjemmeside 148 Euro (= 1104,- kr) for 1 nat (19-20 juni) https://www.hotelsardi.it/en/
sardi1.jpg


Booking.com: 1 nat 19-20 juni. 1325,- kr

sardi2.jpg


Jeg har tit oplevet at kunne få mindst samme pris og ofte billigere når jeg bookede direkte. Bruger som regel kun booking.com og hotels.com til at finde hoteller - booker helst direkte på hotellet (medmindre det er dyrere end søgeportalerne)


Ja. Det har jeg også. Men nu er der lavet EU-lovgivning på området.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20680
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 771
Likede indlæg: 44286

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf paint » 14. maj 2024, 07:49

1.3 mio danskere, har et blår rejsekort, der skal fornyes i år for at være gyldigt. Jeg er ikke helt skarp på, i hvilke situationer det Blå Kort er en fordel, hvis man i forvejen har en rejseforsikring. men der er vist ting som kortet dækker umiddelbart på stedet, i modsætning til en rejseforsikring som typisk refunderer penge, når man er kommet hjem, Medmindre man er røget på hospitalet, er død, eller skal sendes hjem med fly - har jeg ladet mig fortælle :gruble:

https://www.borger.dk/Handlingsside?sel ... 3b3bb408b3
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 15072
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1197
Likede indlæg: 25429

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf sigge » 14. maj 2024, 08:37

paint skrev:1.3 mio danskere, har et blår rejsekort, der skal fornyes i år for at være gyldigt. Jeg er ikke helt skarp på, i hvilke situationer det Blå Kort er en fordel, hvis man i forvejen har en rejseforsikring. men der er vist ting som kortet dækker umiddelbart på stedet, i modsætning til en rejseforsikring som typisk refunderer penge, når man er kommet hjem, Medmindre man er røget på hospitalet, er død, eller skal sendes hjem med fly - har jeg ladet mig fortælle :gruble:

https://www.borger.dk/Handlingsside?sel ... 3b3bb408b3


Jeg vil tro, at din rejseforsikring kan nægte at dække noget, som ellers ville være dækket af det offentlige via det blå sygesikringskort. Jeg vil i hvert fald altid anbefale at have begge dele.
3
You can't spell awesome without me.
Kanga
Indlæg: 2979
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 185
Likede indlæg: 3759

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Kanga » 14. maj 2024, 11:20

Det blå kort dækker kun i Europa, eller?
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11454
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1803
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23794

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Mani » 14. maj 2024, 11:24

Kanga skrev:Det blå kort dækker kun i Europa, eller?

Ja, det er et EU-sygesikring, der sikre at man har samme rettigheder som de borger der bor i det pågældende EU land.
2
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20680
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 771
Likede indlæg: 44286

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf paint » 14. maj 2024, 11:34

sigge skrev:
paint skrev:1.3 mio danskere, har et blår rejsekort, der skal fornyes i år for at være gyldigt. Jeg er ikke helt skarp på, i hvilke situationer det Blå Kort er en fordel, hvis man i forvejen har en rejseforsikring. men der er vist ting som kortet dækker umiddelbart på stedet, i modsætning til en rejseforsikring som typisk refunderer penge, når man er kommet hjem, Medmindre man er røget på hospitalet, er død, eller skal sendes hjem med fly - har jeg ladet mig fortælle :gruble:

https://www.borger.dk/Handlingsside?sel ... 3b3bb408b3


Jeg vil tro, at din rejseforsikring kan nægte at dække noget, som ellers ville være dækket af det offentlige via det blå sygesikringskort. Jeg vil i hvert fald altid anbefale at have begge dele.


Det ringer en klokke i baghovedet. Det har jeg læst ét eller andet om i min rejseforsikring, engang. Tak :)
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20680
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 771
Likede indlæg: 44286

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf paint » 15. maj 2024, 08:48

Verdens og Europas bedste strande, er igen i år (som hvert år) blevet kåret. Europas bedste (og nummer 2 i verden) er Cala Mariolu på Sardinien
https://worlds50beaches.com/top-50-european-beaches/
:cool:

Billede
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17538
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3620
Likede indlæg: 42861

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf LaMariposa » 19. maj 2024, 10:06

paint skrev:1.3 mio danskere, har et blår rejsekort, der skal fornyes i år for at være gyldigt. Jeg er ikke helt skarp på, i hvilke situationer det Blå Kort er en fordel, hvis man i forvejen har en rejseforsikring. men der er vist ting som kortet dækker umiddelbart på stedet, i modsætning til en rejseforsikring som typisk refunderer penge, når man er kommet hjem, Medmindre man er røget på hospitalet, er død, eller skal sendes hjem med fly - har jeg ladet mig fortælle :gruble:

https://www.borger.dk/Handlingsside?sel ... 3b3bb408b3


Det blå kort giver dig de samme rettigheder som landets indbyggere. Mange forsikringsselskaber stiller som krav, at du har det blå kort sammen med din rejseforsikring og dækker så evt. egenbetaling i forbindelse med behandling.
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20680
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 771
Likede indlæg: 44286

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf paint » 19. maj 2024, 10:13

LaMariposa skrev:
paint skrev:1.3 mio danskere, har et blår rejsekort, der skal fornyes i år for at være gyldigt. Jeg er ikke helt skarp på, i hvilke situationer det Blå Kort er en fordel, hvis man i forvejen har en rejseforsikring. men der er vist ting som kortet dækker umiddelbart på stedet, i modsætning til en rejseforsikring som typisk refunderer penge, når man er kommet hjem, Medmindre man er røget på hospitalet, er død, eller skal sendes hjem med fly - har jeg ladet mig fortælle :gruble:

https://www.borger.dk/Handlingsside?sel ... 3b3bb408b3


Det blå kort giver dig de samme rettigheder som landets indbyggere. Mange forsikringsselskaber stiller som krav, at du har det blå kort sammen med din rejseforsikring og dækker så evt. egenbetaling i forbindelse med behandling.


Jeps Det har jeg nu fundet ud af. Det er ret godt at vide. Umiddelbart tænkte jeg ikke , at det blå kort havde nogen særlig betydning, hvis man har en god rejseforsikring. Men jeg er blevet klogere. ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Rejser"