Din bedste rejse som barn eller med dine børn

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Din bedste rejse som barn eller med dine børn

Indlægaf Fræksak » 2. aug 2021, 19:41

Jeg kan ikke helt vælge. I min barndom var der to faste ture hvert år: en uge (typisk sidste uge af skolesommerferien) til Klitmøller i et lille sommerhus, mine forældre lånte af nogle venner, og en uge henover julen til Norge på ski.

I Klitmøller badede vi i brændingen til vi havde hudafskrabninger på knæene af at blive hvirvlet rundt, gik lange ture på stranden, fik lov at vælge "Guldhorn"-isen hos bageren (som vi ikke havde i København dengang - det er en jordbær/vanillevaffel med flødebolle i), spiste frisk fisk og pil-selv-rejer i lange baner. Vi havde ingen bil, så enten lånte vi min mormors eller lejede hos Hertz inde ved Vesterport - oh, spændingen når min far kom kørende ned ad vejen og vi kunne, hvilken farve den havde!! :-D

Og skiturene til Nordseter ved Lillehammer ... ej men altså! I ugevis op til jul tjekkede jeg snedybden på Tekst-TV, og vi glædede os vanvittigt. Vi kørte derop i sovebus, og alene turen var spændende (som voksen vil jeg betakke mig, men som barn var det SÅ eksotisk). Hver gang jeg vågnede undervejs, lindede jeg på gardinet for at se, om der var blevet hvidt udenfor. Ved 7-tiden om morgenen kørte vi ind på Bjørns Vejkro uden for Lillehammer, og der fik man eksotisk købe-morgenmad, og så vidste man, at nu var der kun en halv times kørsel tilbage op ad fjeldet, og så var vi der! Vi stod langrend og løb de smukkeste ture, og med årene fik vi lov at prøve kræfter med alpinski om eftermiddagen. Vi løb op og ned ad den samme piste i timevis og havde det fantastisk!

Når jeg tænker på "barndom" tænker jeg på de to ferier (og fodbold på fritidshjemmet, men det hører ikke hjemme i tråden her vist :p). Mine børn får ikke samme type ferier, men så får de noget andet :).
4
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10078
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1212
Likede indlæg: 18124

Re: Din bedste rejse som barn eller med dine børn

Indlægaf .Magic. » 3. aug 2021, 07:54

Vi rejste aldrig til udlandet da jeg var barn, men mine forældre var glade for at tage en uge i sommerhus ved Skallerup Klit så det var vi hvert år. Jeg husker det som en dejlig ferie fordi der boede en pige med ponyer ikke så langt derfra. Hendes far havde egen landingsbane og der fik vi lov til at galopere fra den ene ende til den anden :love:

Tror jeg var omkring 10 år eller sådan da vi tog på den ferie første gang og jeg kan huske det som var det i går.
Da vi stoppede med at tage derop så kom vi ikke rigtig på ferie - Andet end at låne min onkels sommerhus på Rømø men det var nærmest vores andet hjem og selvom jeg altid har elsket Rømø så føltes det bare ikke rigtigt som at tage ferie.
0
libertá
Indlæg: 854
Tilmeldt: 29. jan 2018, 17:39
Kort karma: 15
Likede indlæg: 346

Re: Din bedste rejse som barn eller med dine børn

Indlægaf libertá » 3. aug 2021, 21:13

Som dreng rejste jeg ret ofte med min lillebror og de gamle. Husker rejserne som noget á la:

4 år: Mallorca
6 år: Sicilien
8 år: Tunesien
10 år: Kreta
11 år: Costa del Sol
12 år: Halkidiki (eller noget i den stil)
14 år: Mallora (igen)
15 år: Costa del Sol (igen)
18 år: Gardasøen

Derudover var der ture til både Norge og Sverige samt naturligvis ture rundt omkring i Danmark.

Hvilken ferie der var bedst, er svært at sige. Jeg husker jo ikke så mange detaljer. Turen som 12 årig husker jeg, fordi vi spillede herre meget tennis. Og jeg vandt hele tiden over min far og lillebror he he

Turen som 8 årig til Tunesien var et kulturchok, men meget interessant. Jeg havde aldrig før set så megen fattigdom. Børnene dernede gik og ville røre ved mig og min bror hele tiden, fordi de syntes vi var så pæne og fine i tøjet i forhold til dem, som var gadebørn, der var møgbeskidte. Jeg husker også, at vi gik forbi en slagter, hvor kødet var fyldt med fluer. Det var ret ulækkert. Vi besøgte også præsidentens sommerresidens, som havde marmorbelagte gulve. Der blev ikke sparet på noget. Det var lidt absurd, at præsidenten var så styrtende rig, når befolkningen levede i slum. Det var nok bl.a. den oplevelse, der gjorde, at jeg siden er blevet en type, der kæmper imod de rige og de magtfulde. Derfor udstiller jeg tit magteliten.
0

Tilbage til "Rejser"