Lidt atypiske rejsemål, hvor har du været, eller ville gerne til?

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Dmitra
Kort karma: 1481
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 21256
Kontakt:

Re: Lidt atypiske rejsemål, hvor har du været, eller ville gerne til?

Indlægaf Dmitra » 2. sep 2020, 17:49

En anden atypisk, men for mig, fantastisk oplevelse, kunne være at få lov til at leve som ørkenbeduin en uges tid eller to, der er så mange fremmede kulturer jeg godt kunne tænke mig at prøve at leve som blot en kort periode, for at se hvordan der var.
0
Guy Fawkes, the only man to enter the Parliament with honest intentions.
Brugeravatar
Magic In The Sky
Kort karma: 261
Likede indlæg: 4527

Indlægaf Magic In The Sky » 2. sep 2020, 18:52

Vi skulle have været til Rusland, men så kom Corona.

Jeg har været 3 uger på ferie på Thule Air Base. Det er vidst ikke det sted folk holder mest ferie. Jeg besøgte min kæreste, men det var ferie for mig - Han skulle arbejde.

Nogle år inden var jeg i Atlanta. Igen for at besøge min kæreste da han skulle på et 5 ugers kursus i byen.
Jeg har ikke indtryk af at mange tager til Atlanta på ferie - Det gjorde jeg i 3 uger.

Jeg vil vildt gerne til Alaska om vinteren.
Jeg vil køre hundeslæde, se ulve og bo så langt ude man kan komme :lun:
Jeg vil også gerne til Montana på vandreferie og spotte ulve.
Jeg vil gerne til Pripyat på “radioaktiv-tur”.
Og så vil jeg gerne til Nashville og Memphis på en musikferie - Jeg har ikke en tone i livet, men jeg er rigtig glad for koncerter. Helst små intime akustiske livekoncerter hvor man ikke står og ånder hinanden i nakken og hvor de dygtige ukendte musikere spiller.
0
You can never have too many dogs & plants
Brugeravatar
flicka
Kort karma: 281
Likede indlæg: 2552

Indlægaf flicka » 4. sep 2020, 10:15

Jeg har været på Påskeøen.

Har også rejst rundt i Colombia, Peru, Chile og Argentina i samme omgang. Det er måske ikke helt så usædvanligt.

Jeg har også været i Sydindien og på Borneo, men det er ikke så specielt.

Jeg vil meget gerne opleve Færøerne og Grønland. Samt nogle af de yderste øer i Skotland, såsom Shetlandsøerne og Hebriderne. Og... Og... Og... :lol:
Senest rettet af flicka 10. sep 2020, 06:53, rettet i alt 1 gang.
0
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn

A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
Myresluger
Kort karma: 60
Likede indlæg: 1902

Indlægaf Myresluger » 4. sep 2020, 17:25

Jeg har været på Rarotonga - hovedøen på Cook island, der er virkelig smukt, men ikke super meget at lave. Og så har jeg været på Sumatra. Begge dele da jeg rejste rundt med rygsæk i 90’erne
0
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 1258
Likede indlæg: 13594

Indlægaf Aima » 4. sep 2020, 18:19

Dmitra skrev:
fisken80 skrev:
Dmitra skrev:
fisken80 skrev:
Dmitra skrev:
fisken80 skrev:
Dmitra skrev:
hthy skrev:
Dmitra skrev:Atypisk er det vel ikke ligefrem da milioner af muslimer gør der hvert år.

Men jeg vil gerne til Mekka og udføre både min Umrah og i sædeleshed min Hajj, Umrah er ikke wajib (obligatorisk) men velanset, Hajj er obligatorisk, så intet spørgsmål der, det skal jeg på er tidspunkt når jeg har en ægtemand der kan tage mig med.

Kan en muslimsk kvinde ikke rejse alene til Mekka?

Nej. Generelt må kvinder ikke rejse ind i Saudi Arabien eller ud eller rundt uden enten en ægtemand eller en anden værge, fx hendes far, eller bror. Sådan har altid været (eller meget længe).

Men den Saudiske kronprins, Mohammed bin Salman, reformerer dog hist, her og allevegne og det forlyder han har ændret lidt på en del af der at rejse med værge, men som alt andet han påstår at have gjort skal man nok starte med at tage det med et gran salt.

Men man kan da rejse sammen med en imam som kvinde. Især hvis der er tale om en gruppe af kvinder og en imam.

Nej. For en imam kan ikke gøre det ud for en fra kvindens Mahram. Kvindens rejsefælde skal udover at fungere som værge også være blandt hendes mahram og det er en imam ikke. Måske overfor en, men ikke overfor en hel gruppe kvinder.

Det vigtigste er at den ledsagende er blandt kvindens Mahram.

Det er spøjst, for jeg har lige for en uge siden set en dokumentar fra England om Hajj, hvor det bliver slået helt fast, at kvinder kan rejse i en gruppe sammen så længe der er en imam med dem...
Og det er både kvinderne og imamen, der siger det. Og de er såmænd også afsted på Hajj. Og kvinden man følger er en enlig kvinde uden mandlige, muslimske pårørende.

Som jeg skrev længere oppe har Kronprinsen lavet diverse reformationer, og jeg stoler selvfølgelig på hvad du siger angående det program, og vil derfor heller ikke udelukke det er et sted der er reformerer fra hans side.

Dokumentaren er fra starten af 00’erne.

Bare for at lukke den af og få tråden tilbage på sporet, giver det meget lidt mening i forhold til hvad jeg altid er blevet lært. Ikke dermed sagt jeg tvivler på noget af det du siger.

Det er muligt jeg får blandet tingene sammen med hvordan det normalt er hvis en kvinde (udenfor Hajj) skulle rejse rundt i Saudi Arabien og at lidt andre regler gælder under Hajj. Jeg må have tjekket det igennem, ligger jo alligevel bare og glor i min hospitalsseng.

Roger over and out herfra hvad metadebatten angår.

https://youtu.be/pRVNYZ5Zkus

Denne dok, måske er det den Fisken også har set, fra 2001, følger tre pilgrimme. De to af dem er single-kvinder der rejser alene.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
fisken80
Kort karma: 621
Likede indlæg: 22875

Indlægaf fisken80 » 4. sep 2020, 19:58

Aima skrev:
Dmitra skrev:
fisken80 skrev:
Dmitra skrev:
fisken80 skrev:
Dmitra skrev:
fisken80 skrev:
Dmitra skrev:
hthy skrev:
Dmitra skrev:Atypisk er det vel ikke ligefrem da milioner af muslimer gør der hvert år.

Men jeg vil gerne til Mekka og udføre både min Umrah og i sædeleshed min Hajj, Umrah er ikke wajib (obligatorisk) men velanset, Hajj er obligatorisk, så intet spørgsmål der, det skal jeg på er tidspunkt når jeg har en ægtemand der kan tage mig med.

Kan en muslimsk kvinde ikke rejse alene til Mekka?

Nej. Generelt må kvinder ikke rejse ind i Saudi Arabien eller ud eller rundt uden enten en ægtemand eller en anden værge, fx hendes far, eller bror. Sådan har altid været (eller meget længe).

Men den Saudiske kronprins, Mohammed bin Salman, reformerer dog hist, her og allevegne og det forlyder han har ændret lidt på en del af der at rejse med værge, men som alt andet han påstår at have gjort skal man nok starte med at tage det med et gran salt.

Men man kan da rejse sammen med en imam som kvinde. Især hvis der er tale om en gruppe af kvinder og en imam.

Nej. For en imam kan ikke gøre det ud for en fra kvindens Mahram. Kvindens rejsefælde skal udover at fungere som værge også være blandt hendes mahram og det er en imam ikke. Måske overfor en, men ikke overfor en hel gruppe kvinder.

Det vigtigste er at den ledsagende er blandt kvindens Mahram.

Det er spøjst, for jeg har lige for en uge siden set en dokumentar fra England om Hajj, hvor det bliver slået helt fast, at kvinder kan rejse i en gruppe sammen så længe der er en imam med dem...
Og det er både kvinderne og imamen, der siger det. Og de er såmænd også afsted på Hajj. Og kvinden man følger er en enlig kvinde uden mandlige, muslimske pårørende.

Som jeg skrev længere oppe har Kronprinsen lavet diverse reformationer, og jeg stoler selvfølgelig på hvad du siger angående det program, og vil derfor heller ikke udelukke det er et sted der er reformerer fra hans side.

Dokumentaren er fra starten af 00’erne.

Bare for at lukke den af og få tråden tilbage på sporet, giver det meget lidt mening i forhold til hvad jeg altid er blevet lært. Ikke dermed sagt jeg tvivler på noget af det du siger.

Det er muligt jeg får blandet tingene sammen med hvordan det normalt er hvis en kvinde (udenfor Hajj) skulle rejse rundt i Saudi Arabien og at lidt andre regler gælder under Hajj. Jeg må have tjekket det igennem, ligger jo alligevel bare og glor i min hospitalsseng.

Roger over and out herfra hvad metadebatten angår.

https://youtu.be/pRVNYZ5Zkus

Denne dok, måske er det den Fisken også har set, fra 2001, følger tre pilgrimme. De to af dem er single-kvinder der rejser alene.

Jep, det er præcis den. Og man følger nemlig to kvinder, der begge er afsted uden et mandligt familiemedlem, men med en gruppe.
Så det har altså været muligt i næsten 20 år.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.
Brugeravatar
Kerrigan
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4737

Indlægaf Kerrigan » 9. okt 2020, 10:23

Jeg har boet i Sydafrika, det er vist lidt atypisk/usædvanligt.

Jeg har rejst rundt i Hokkaido, Japan. Der er ikke så mange turister, hvilket er en skam. Der er afsindigt smukt (og så er luftfugtigheden til at holde ud i modsætning til Honshu).

Jeg drømmer om at tage den Mongolske Jernbane og The Ghan i Australien (har allerede taget The Indian-Pacific :love:).
Jeg drømmer om at vandre Caminoen og Pacific Crest Trail.
Jeg elsker at vandre, det giver en ro. Der er også hjemlige vandreruter jeg også gerne vil udforske, og nok også mere oplagte.
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Jegvilgerneheddenogetnyt
Kort karma: 47
Likede indlæg: 1063

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 9. okt 2020, 20:41

Ado skrev:Min mand og jeg vil gerne gå til Rom. Jeg skal så lige være en del kilo lettere og træne op til det, inden vi gør det.

Hvor lang tid vil i sætte af til turen?
0
HappyHippo
Kort karma: 99
Likede indlæg: 2078

Indlægaf HappyHippo » 9. okt 2020, 21:44

Svalbard. Mest fordi min kæreste og jeg diskuterede længe om der var isbjørne eller ej. Og nu bliver vi nødt til at tage op at se dem.

Jeg har også Grønland, Island og Alaska på listen. Jeg ved ikke hvor usædvanligt det er, men jeg kommer fra en familie, der kun tager på charterrejser til Middelhavet, så der er det usædvanligt.
0
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 2400
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 33531
Kontakt:

Indlægaf Ado » 10. okt 2020, 07:46

Jegvilgerneheddenogetnyt skrev:
Ado skrev:Min mand og jeg vil gerne gå til Rom. Jeg skal så lige være en del kilo lettere og træne op til det, inden vi gør det.

Tre måneder, har været vores bud i de løse planlægninger.
1
Jeg dømmer dig, hvis du ikke trimmer. :sur:
IrmaPigen
Kort karma: 732
Likede indlæg: 8807

Indlægaf IrmaPigen » 16. okt 2020, 06:13

HappyHippo skrev:Svalbard. Mest fordi min kæreste og jeg diskuterede længe om der var isbjørne eller ej. Og nu bliver vi nødt til at tage op at se dem.

Jeg har også Grønland, Island og Alaska på listen. Jeg ved ikke hvor usædvanligt det er, men jeg kommer fra en familie, der kun tager på charterrejser til Middelhavet, så der er det usædvanligt.

At rejse til Svalbard for at se isbjørne er da nærmest masseturisme - det er mega dyrt at indkvartere sig pga høj efterspørgsel.
0
Brugeravatar
achillaxedprune
Kort karma: 845
Likede indlæg: 7312

Indlægaf achillaxedprune » 25. okt 2020, 07:53

Ado skrev:

Jeg vil anbefale dig Gitte Holtze “Gå langt”, da den indeholder en masse gode råd og tanker omkring lange Vandreture. Personligt er jeg også helt vild med hendes bog “Jeg lever” omkring en lang vandretur hun var på fra Mexico til Canada - over 4000 km.

Jeg hører dem som lydbog på Mofibo.

Jeg drømmer også selv om Vandreture. Indtil videre er aftalt nogle dage på Camønoen med en veninde til foråret. :-D
1
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 2400
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 33531
Kontakt:

Indlægaf Ado » 25. okt 2020, 08:10

achillaxedprune skrev:
Ado skrev:

Jeg vil anbefale dig Gitte Holtze “Gå langt”, da den indeholder en masse gode råd og tanker omkring lange Vandreture. Personligt er jeg også helt vild med hendes bog “Jeg lever” omkring en lang vandretur hun var på fra Mexico til Canada - over 4000 km.

Jeg hører dem som lydbog på Mofibo.

Jeg drømmer også selv om Vandreture. Indtil videre er aftalt nogle dage på Camønoen med en veninde til foråret. :-D

Fedt, tak! Den bliver bogmærket med det samme.
1
Jeg dømmer dig, hvis du ikke trimmer. :sur:
Brugeravatar
Mads
Kort karma: 242
Likede indlæg: 2398

Indlægaf Mads » 25. okt 2020, 08:58

Jeg har længe godt kunne tænke mig at tage på krydstogt til Antarktis, og så pisse mit navn i sneen dernede.
0
Mink lives matter!

- Prins Joachim, dimittendtalen ved école militaire, 2020.

Tilbage til "Rejser"