10 dages ferie i august. Hvad ville I vælge?

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: 10 dages ferie i august. Hvad ville I vælge?

Indlægaf DetSorteCirkus » 31. jul 2020, 11:13

Aima skrev:Jeg sætter også pris på færre restriktioner og ingen af os er i risikogruppen, men vi er begge i jobs, hvor vi er i berøring med mange mennesker, og for min kærestes vedkommende mennesker i risikogruppen. Derudover, jeg ved sgu ikke... der er bare sådan lidt en lille følelse af uansvarlighed og egoisme forbundet med det at rejse ud for mig, synes jeg. Jeg har egentlig prøvet at negligere den og forholde mig til hvad der rent samfundsalment er ok og ikke ok, men det føles off for mig at planlægge noget der potentielt øger risici, sådan umiddelbart.


Jeg kender godt den følelse.
Jeg vil så gerne en lille tur til Berlin, som jeg er vant til at besøge med 3-4 måneders mellemrum, ikke har været i siden oktober og savner, men jeg kvier mig ved det.
Så nu bliver det i første omgang camping på Lolland i stedet :deer:

Havde jeg bil, ville jeg lave en kør-selv-ferie til mindre byer, og det kunne godt være delvist i udlandet.
1
Thesen
Indlæg: 96
Tilmeldt: 17. aug 2015, 12:07
Kort karma: 19
Likede indlæg: 254

Re: 10 dages ferie i august. Hvad ville I vælge?

Indlægaf Thesen » 31. jul 2020, 18:30

Det er nok ikke der, du får allermest varme, men vi er lige kommet hjem fra 14 dages kør-selv ferie i Norge, og det har været fuldstændig mageløst. Fantastisk natur og et fåtal af turister - i hvert fald væk fra byerne. Ca. samme Corona restriktioner som i dk, men væsentlig færre mennesker. Så skønt!
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: 10 dages ferie i august. Hvad ville I vælge?

Indlægaf Aima » 8. aug 2020, 00:11

Thesen skrev:Det er nok ikke der, du får allermest varme, men vi er lige kommet hjem fra 14 dages kør-selv ferie i Norge, og det har været fuldstændig mageløst. Fantastisk natur og et fåtal af turister - i hvert fald væk fra byerne. Ca. samme Corona restriktioner som i dk, men væsentlig færre mennesker. Så skønt!


Min kæreste er også hooked på kør-selv-ferie til Norge, faktisk! Vi skal jo bare med færge og sådan, og jeg ved sgu ikke... Personligt hælder jeg nok mest til Danmark, det føles stadig sådan lidt forkert at tage udenfor landets grænser uden at jeg helt kan forklare hvorfor.

Så nu kigger jeg lige lidt på muligheder indenfor landets grænser, men andre lande er i teorien stadig i spil. Vi har besluttet at vente med at tage stilling til 11. time.
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17190
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3575
Likede indlæg: 41795

Re: 10 dages ferie i august. Hvad ville I vælge?

Indlægaf LaMariposa » 8. aug 2020, 06:38

Jeg tror vi ender med et lille roadtrip rundt i Dk. Vi vil blandt andet besøge Skovtårnet ved Næstved, Den genfundne Bro ved Silkeborg og forskellige andre af de attraktioner, som man normalt ikke ville få set. Vi har en svaghed for de lidt skæve og sjove museer, så mon ikke, der sniger sig et eller andet nørdet teknikmuseum ind også.
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15170

Re: 10 dages ferie i august. Hvad ville I vælge?

Indlægaf Zonta » 12. aug 2020, 07:02

Jeg har set flere, der har været i Norge og det ser så vanvittigt smukt ud - det havde jeg nok valgt :)

Ellers er jeg helt med på dem, der anbefaler Grækenland. Jeg elsker Grækenland, men der er et pænt stykke vej at køre :lol: Jeg ved ikke om jeg ville have lyst til at flyve. Der er man så fastlåst mange steder. På roadtrip kan man lidt bedre blive i bilen nogle steder eller flytte sig nemmere, hvis der er mange mennesker et sted.
2
J, juli 2018.
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: 10 dages ferie i august. Hvad ville I vælge?

Indlægaf hotlips » 12. aug 2020, 07:52

Helt sikkert norge. Langesund har strand og den ligger inde i fjorden så der er læ og vandet er lidt varmere, der er en lille færge der sejler mellem de mange øer i den del af fjorden, og det er et fantastisk flot område, man er ikke i tvivl om man ikke længere er i Danmark så snart man nærmer sig land.

Nordmændene holder selv ferie der, de reklamerer med at de er den by med flest solskinsdage i norge. Jeg synes færge over hirtshals larvik er bedst, men der går også en til langesund det tager bare meget længere tid.
1
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6174
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16140

Re: 10 dages ferie i august. Hvad ville I vælge?

Indlægaf Urtekussen » 12. aug 2020, 08:55

Vi var i Sverige i uge 28, i Småland.
Det var virkelig så smukt og fredfyldt.
Og pga Sveriges coronapolitik var der stort set ingen andre turister :D
1
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: 10 dages ferie i august. Hvad ville I vælge?

Indlægaf Aima » 12. aug 2020, 13:24

Jeg har fået en idé, tror jeg.
Jeg læser Historie, skal til eksamen i december. Og jeg overvejer, om vi skal tage en historisk danmarksferie, hvor vi oplever 8-10-12-14 historiske seværdigheder, måske med en tur over grænsen til Slesvig-Holsten og Lübeck og omkring Skåne også. Så vil jeg, med udgangspunkt i det faglige materiale jeg har været, og skal, igennem, putte diverse seværdigheder ind. Simpelthen lave et program, hvor vi selvfølgelig også putter andre ting på. Lidt shopping og selvfølgelig den evigt vigtigste del; gode spisesteder og den slags.

Jeg har ikke fremlagt idéen for min kæreste endnu, men altså, når jeg sidder med mit undervisningsmateriale, meget af det er video, har han virkelig svært ikke at blande sig. Jeg får jævnligt et ekstra mini-foredrag om hvad end lektionen nu handler om, og han har ingen faglige forudsætninger for at vide alle de ting, han har vist bare været meget historieinteresseret, siden han var barn.

Lige nu er jeg ret hooked på idéen, men det vil nok kræve at jeg snart begynder at lave et program, hvis det er.
6
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: 10 dages ferie i august. Hvad ville I vælge?

Indlægaf Wizzze » 12. aug 2020, 13:36

FletpArkett skrev:Uden tvivl Grækenland. Lavt smittetryk, romantik, skønhed og frisk, lækker, sund mad. Og så er temperaturerne fine sidst i august. Grækenland er desuden enorm prisvenlig, hvilket bare er et ekstra plus.

Samos er helt vidunderlig smuk og charmerende, og har en størrelse, så man kan udforske også. Der er en fin blanding af kulur, natur og skønhed på øen. Folk er enormt venlige og imødekommende, og øen har en særegen charme der gør, at folk vender tilbage igen og igen (og igen)

Sivota Parga-området er virkelig skønt. Man kalder det, det græske Caribien fordi havet her har samme nuancer som i Caribien. Det er grækernes eget foretrukne feriested, hvilket vel også siger en del ;) Der er rigtig billig bådudlejning i området og helt fantastiske øde paradis-strande man kan sejle ud til og bade nøgen, fordi man simpelthen ikke møder folk en hel dag på havet.

Begge steder kan man vælge 5 stjernet luksus eller 2-3 stjernet familiedrevet hygge og få rigtig meget for pengene...Elsker Grækenland :lun:

Apollo har ret billige rejser til begge steder - og fordelen ved dem er jo, at man flyver med danskere, at man flyver direkte og ikke skal ud i rutefly, der skal mellemlande her og der...


Jeg ville også gå med Grækenland, et par dage i Athen, og nyde at der er masser af plads på museer og historiske steder, og så en uges tid på en af øerne.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14804
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24916

Re: 10 dages ferie i august. Hvad ville I vælge?

Indlægaf sigge » 12. aug 2020, 13:44

Aima skrev:Jeg har fået en idé, tror jeg.
Jeg læser Historie, skal til eksamen i december. Og jeg overvejer, om vi skal tage en historisk danmarksferie, hvor vi oplever 8-10-12-14 historiske seværdigheder, måske med en tur over grænsen til Slesvig-Holsten og Lübeck og omkring Skåne også. Så vil jeg, med udgangspunkt i det faglige materiale jeg har været, og skal, igennem, putte diverse seværdigheder ind. Simpelthen lave et program, hvor vi selvfølgelig også putter andre ting på. Lidt shopping og selvfølgelig den evigt vigtigste del; gode spisesteder og den slags.

Jeg har ikke fremlagt idéen for min kæreste endnu, men altså, når jeg sidder med mit undervisningsmateriale, meget af det er video, har han virkelig svært ikke at blande sig. Jeg får jævnligt et ekstra mini-foredrag om hvad end lektionen nu handler om, og han har ingen faglige forudsætninger for at vide alle de ting, han har vist bare været meget historieinteresseret, siden han var barn.

Lige nu er jeg ret hooked på idéen, men det vil nok kræve at jeg snart begynder at lave et program, hvis det er.


Det lyder da som en vildt hyggelig (og lærerig) tur for et par historienørder. Og der er jo bare så mange fine og interessante steder i Danmark, som man (jeg) nogle gange glemmer at få set og i stedet farer til storbyer i udlandet. Gode spisesteder er der jo også masser af i Danmark.
Så hvis du føler, at du bør/tør rejse til udlandet, er det da bare om at gå i gang med planlægningen.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: 10 dages ferie i august. Hvad ville I vælge?

Indlægaf Aima » 12. aug 2020, 17:54

sigge skrev:
Aima skrev:Jeg har fået en idé, tror jeg.
Jeg læser Historie, skal til eksamen i december. Og jeg overvejer, om vi skal tage en historisk danmarksferie, hvor vi oplever 8-10-12-14 historiske seværdigheder, måske med en tur over grænsen til Slesvig-Holsten og Lübeck og omkring Skåne også. Så vil jeg, med udgangspunkt i det faglige materiale jeg har været, og skal, igennem, putte diverse seværdigheder ind. Simpelthen lave et program, hvor vi selvfølgelig også putter andre ting på. Lidt shopping og selvfølgelig den evigt vigtigste del; gode spisesteder og den slags.

Jeg har ikke fremlagt idéen for min kæreste endnu, men altså, når jeg sidder med mit undervisningsmateriale, meget af det er video, har han virkelig svært ikke at blande sig. Jeg får jævnligt et ekstra mini-foredrag om hvad end lektionen nu handler om, og han har ingen faglige forudsætninger for at vide alle de ting, han har vist bare været meget historieinteresseret, siden han var barn.

Lige nu er jeg ret hooked på idéen, men det vil nok kræve at jeg snart begynder at lave et program, hvis det er.


Det lyder da som en vildt hyggelig (og lærerig) tur for et par historienørder. Og der er jo bare så mange fine og interessante steder i Danmark, som man (jeg) nogle gange glemmer at få set og i stedet farer til storbyer i udlandet. Gode spisesteder er der jo også masser af i Danmark.
Så hvis du føler, at du bør/tør rejse til udlandet, er det da bare om at gå i gang med planlægningen.


Jeg præsenterede lige hurtigt idéen for boyfriend da han var hjemme og vende, og han virkerede umiddelbart begejstret, men altså, det gør han sådan set for alt jeg foreslår :lol: Han er dog uomtvistelig ægte historienørd, jeg er ikke, jeg vil bare gerne have 12 til eksamen, men jeg tænker der jo så er noget at komme efter i den idé for os begge.

Jeg tænker, jeg kan gribe planlægningen an ved at finde en oversigt over de lektioner jeg har været og skal igennem i mit historiefagsforløb, og så undersøge hvad der findes af relevante seværdigheder der relaterer sig. Indtil nu har jeg, i overordnede træk, været igennem Vikingetiden, Enevælden og Den Franske Revolution. Jeg er lige startet på forløbet om Industrialiseringen, så jeg tænker der vel er masser af halløj, småt som stort, at opleve rundtomkring? Jellingestenene, middelalderborge, noget landbomuseum osv.

Hm. Jeg er ret hooked, faktisk.
5
I'll stick with hell no's and headphones...
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10761

Re: 10 dages ferie i august. Hvad ville I vælge?

Indlægaf Muspel » 12. aug 2020, 21:03

Aima skrev:
sigge skrev:
Aima skrev:Jeg har fået en idé, tror jeg.
Jeg læser Historie, skal til eksamen i december. Og jeg overvejer, om vi skal tage en historisk danmarksferie, hvor vi oplever 8-10-12-14 historiske seværdigheder, måske med en tur over grænsen til Slesvig-Holsten og Lübeck og omkring Skåne også. Så vil jeg, med udgangspunkt i det faglige materiale jeg har været, og skal, igennem, putte diverse seværdigheder ind. Simpelthen lave et program, hvor vi selvfølgelig også putter andre ting på. Lidt shopping og selvfølgelig den evigt vigtigste del; gode spisesteder og den slags.

Jeg har ikke fremlagt idéen for min kæreste endnu, men altså, når jeg sidder med mit undervisningsmateriale, meget af det er video, har han virkelig svært ikke at blande sig. Jeg får jævnligt et ekstra mini-foredrag om hvad end lektionen nu handler om, og han har ingen faglige forudsætninger for at vide alle de ting, han har vist bare været meget historieinteresseret, siden han var barn.

Lige nu er jeg ret hooked på idéen, men det vil nok kræve at jeg snart begynder at lave et program, hvis det er.


Det lyder da som en vildt hyggelig (og lærerig) tur for et par historienørder. Og der er jo bare så mange fine og interessante steder i Danmark, som man (jeg) nogle gange glemmer at få set og i stedet farer til storbyer i udlandet. Gode spisesteder er der jo også masser af i Danmark.
Så hvis du føler, at du bør/tør rejse til udlandet, er det da bare om at gå i gang med planlægningen.


Jeg præsenterede lige hurtigt idéen for boyfriend da han var hjemme og vende, og han virkerede umiddelbart begejstret, men altså, det gør han sådan set for alt jeg foreslår :lol: Han er dog uomtvistelig ægte historienørd, jeg er ikke, jeg vil bare gerne have 12 til eksamen, men jeg tænker der jo så er noget at komme efter i den idé for os begge.

Jeg tænker, jeg kan gribe planlægningen an ved at finde en oversigt over de lektioner jeg har været og skal igennem i mit historiefagsforløb, og så undersøge hvad der findes af relevante seværdigheder der relaterer sig. Indtil nu har jeg, i overordnede træk, været igennem Vikingetiden, Enevælden og Den Franske Revolution. Jeg er lige startet på forløbet om Industrialiseringen, så jeg tænker der vel er masser af halløj, småt som stort, at opleve rundtomkring? Jellingestenene, middelalderborge, noget landbomuseum osv.

Hm. Jeg er ret hooked, faktisk.



God ide!

Der skulle være en del ekstra at se i Sønderjylland pga 100 året for genforeningen. Og jelling stenen og besøgscentret der er rigtig godt!

Omkring industrialisering kunne I måske besøge noget jernbanemuseum?

Og så kan I jo lige overveje en tur i Shelter et sted også- var der ikke noget med en naturtur i foråret, du var svært begejstret for?
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: 10 dages ferie i august. Hvad ville I vælge?

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. aug 2020, 11:49

Jeg bidrager gerne med nogle ideer, når jeg har bedre tid senere i dag eller i morgen :)
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: 10 dages ferie i august. Hvad ville I vælge?

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. aug 2020, 14:24

Er der nogle særlige dele af landet, I har i tankerne?
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: 10 dages ferie i august. Hvad ville I vælge?

Indlægaf Aima » 22. aug 2020, 03:39

DetSorteCirkus skrev:Er der nogle særlige dele af landet, I har i tankerne?


Hov! De sidste par indlæg, har jeg simpelthen overset. Undskyld, Cirkus.

Vi tog til Langeland onsdag aften og overnattede i sommerhus hos min veninde og hendes kæreste, torsdag brugte vi så det meste af dagen sammen med dem og kørte til Odense hen på aftenen, indlogerede os på et skønt hotel og spiste sen aftensmad på den skønneste italienske restaurant. Bagefter gik vi rundt i Odense til kl 01.30 og fandt alle de der H.C. Andersen-statuer der er drysset rundt i byen. Min kæreste har boet en årrække i Odense, jeg har været der få gange, så det var også lidt sjovt at se, hvor han havde boet, gået i byen og den slags.

I går spiste vi brunch inde i byen, så havde jeg lige et videomøde fra bilen og så kørte vi ud i Den Fynske Landsby hvor vi gik rundt og fik en masse solskin og en masse historie i 3-4 timer. Efterfølgende kørte vi til Sønderborg og spiste på den dejligste indiske restaurant jeg har prøvet i Danmark, og i skrivende stund kører vi så ind i Berlin.

Så, vi har booket tre overnatninger på et superlækkert hotel midt i alt, måske bliver vi et par dage længere, det ser vi. Det eneste jeg har planlagt, er hotellets morgenmadsbuffet som åbner om en halv time, så det er perfekt timet med vores ankomst :D

Jeg tror nok, vi skal over Sjælland hjem. Jeg vil i hvert fald gerne lidt mere Danmark-ferie. Og så er der jo også lige de der sten i Jelling.

Kom endelig med inputs!
3
I'll stick with hell no's and headphones...

Tilbage til "Rejser"