Mortifikation af ejerpantebrev

MOGA
Indlæg: 4029
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Mortifikation af ejerpantebrev

Indlægaf MOGA » 16. nov 2017, 07:31

Jeg har købt og overtaget en andelsbolig.

I forbindelse med handlen opdages det, at forrige ejer har et tinglyst (ikke-digitaliseret) ejerpantebrev på andelen. Jeg aner ikke, hvorfor sidste ejer/andelshaver ikke har opdaget det. Nå, men forrige ejer kontaktes, og hun vil gerne overføre pantet til mig, så handlen går igennem. Kort efter afviser hun mine opkald og beskeder, det samme sker for bank og advokat. De går derfor gennem hendes bank, som gennem hende oplyser, at ejerpantebrevet er bortkommet.

Det skal derfor mortificeres. Som jeg læser det på tinglysningsrettens hjemmeside, er det ret simpelt.

https://www.domstol.dk/Roskilde/afdelil ... ation.aspx

- Det koster 400 kr.
- Der er en afgift på 175 kr for ankepåtegning

Er det korrekt forstået?

Derudover:
- Kan jeg overtage ejerpantebrevet?
- Kommer der udgifter ud over de 575 kr.?
- Er det realistisk selv at stå for det, eller skal man have advokat på?
- I givet fald ja, kan tidligere ejer blive dømt (?) til at betale udgifterne, eller skal jeg selv afholde dem?
- Er der andre ting jeg skal være opmærksom på?
0
MOGA
Indlæg: 4029
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Mortifikation af ejerpantebrev

Indlægaf MOGA » 17. nov 2017, 07:36

Slet ingen bud?
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Mortifikation af ejerpantebrev

Indlægaf Akehurst2 » 17. nov 2017, 08:11

Var ejerpantebrevet en forudsætning for handlen - og er det vigtigt for dig? Det afhænger jo af, om du skal bruge ejerpantebrevet som sikkerhedsstillelse, og hvor stort et beløb, det drejer sig om, om det kan betale sig at gøre noget ved det.

Hvis det var en forudsætningfor handlen og det er et større beløb, og du derfor har et krav mod en tidligere ejer, så ville jeg få en advokat på, i og med, hun jo ikke er til at kontakte. Men advokater koster, så det kan ikke betale sig for småbeløb, og selv hvis man anlægger sag og modparten dømmes, så er de omkostninger, den pågældende pålægges ikke nok til at dække dine udgifter.

Hvis det ikke er vigtigt, så ville jeg bare betale for at få det mortificeret, og så lægge det bag mig.
0
MOGA
Indlæg: 4029
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Mortifikation af ejerpantebrev

Indlægaf MOGA » 17. nov 2017, 08:53

Akehurst2 skrev:Var ejerpantebrevet en forudsætning for handlen - og er det vigtigt for dig? Det afhænger jo af, om du skal bruge ejerpantebrevet som sikkerhedsstillelse, og hvor stort et beløb, det drejer sig om, om det kan betale sig at gøre noget ved det.

Hvis det var en forudsætningfor handlen og det er et større beløb, og du derfor har et krav mod en tidligere ejer, så ville jeg få en advokat på, i og med, hun jo ikke er til at kontakte. Men advokater koster, så det kan ikke betale sig for småbeløb, og selv hvis man anlægger sag og modparten dømmes, så er de omkostninger, den pågældende pålægges ikke nok til at dække dine udgifter.

Hvis det ikke er vigtigt, så ville jeg bare betale for at få det mortificeret, og så lægge det bag mig.


Det er ikke en forudsætning for handlen, alt er som sådan på plads - en fremmed dame har bare et ejerpantebrev i min lejlighed.

Men det, du siger er, at helt almindelig mortificering burde jeg kunne stå for selv? Og er det ikke rigtigt, at jeg i den forbindelse kan anmode om at overtage ejerpantebrevet? Så laves der bare et nyt, digitaliseret dokument? Jeg har ikke brug for det nu, men det kunne måske være meget smart at have...
0

Tilbage til "Privatøkonomi"