Tvangsauktion for dummie

Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Tvangsauktion for dummie

Indlægaf Skorstenen » 15. nov 2017, 08:11

Kære debatorakel!

Jeg er ved at forsøge at sætte mig ind i, hvordan en tvangsauktion foregår, set fra en evt købers side.
Jeg er kommet så langt, som til at forstå at det, der hedder "størstebeløbet", er noget man skal betale, udover budsum.

Men, jeg kan ikke rigtigt greje resten? Kan man komme til at overtage anden gæld også? Hvis jeg byder, lad os sige, 10 kr, for et hus, skal jeg så betale 10 kr + størstebeløbet + "det er her jeg er meget i tvivl om der kommer mere"

Sidder der en derude, der kan og vil, øse deres viden ud på mig omkring dette?

:)
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Tvangsauktion for dummie

Indlægaf Akehurst2 » 15. nov 2017, 08:25

Der findes flere gode beskrivelser på nettet.

Den officielle fra domstolene: http://www.domstol.dk/saadangoerdu/tvan ... fault.aspx

På den side, hvor de fleste tvangsauktioner annonceres: http://www.tvangsauktioner.dk/koebere

Og her på Bolius med flere henvisninger: https://www.bolius.dk/hvad-er-en-tvangsauktion-17025/
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Tvangsauktion for dummie

Indlægaf DenBruneMunk » 15. nov 2017, 08:56

Du er ikke langt fra :)

Størstebeløbet i salgsopstilling, dit vinder bud og 0,5% auktionsafgift og tinglysning.

Du finder samme information i alle salgsopstillinger under købevejledning pkt.2
0
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Tvangsauktion for dummie

Indlægaf Skorstenen » 16. nov 2017, 06:44

Falstria skrev:
Skorstenen skrev:Kære debatorakel!

Jeg er ved at forsøge at sætte mig ind i, hvordan en tvangsauktion foregår, set fra en evt købers side.
Jeg er kommet så langt, som til at forstå at det, der hedder "størstebeløbet", er noget man skal betale, udover budsum.

Men, jeg kan ikke rigtigt greje resten? Kan man komme til at overtage anden gæld også? Hvis jeg byder, lad os sige, 10 kr, for et hus, skal jeg så betale 10 kr + størstebeløbet + "det er her jeg er meget i tvivl om der kommer mere"

Sidder der en derude, der kan og vil, øse deres viden ud på mig omkring dette?

:)


Du hæfter ikke for andres gæld.

Størstebeløbet er det største beløb du kan ende med at skulle betale udover dit bud og så papirarbejdet ved handlen (afgifter til staten for tinglysning).

MEN du kan altså blive pålagt at skulle betale kontant med det samme, hvis du vinder auktionen med dit bud, samme dag, så der er ikke tid til at gå i banken og spørge om man kan låne penge, de skal være der på forhånd.


Fantastisk! Tusind tak. Det der så undrer mig er beløbet "Sikkerhedsstillelse? Er det beløbet for papirarbejdet såfremt der er bud på kr. 790.000?". Jeg linker lige til et tilfældigt hus:

https://www.tvangsauktionssiden.dk/case/3414
0
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Tvangsauktion for dummie

Indlægaf Skorstenen » 16. nov 2017, 16:51

Falstria skrev:
Skorstenen skrev:
Falstria skrev:
Skorstenen skrev:Kære debatorakel!

Jeg er ved at forsøge at sætte mig ind i, hvordan en tvangsauktion foregår, set fra en evt købers side.
Jeg er kommet så langt, som til at forstå at det, der hedder "størstebeløbet", er noget man skal betale, udover budsum.

Men, jeg kan ikke rigtigt greje resten? Kan man komme til at overtage anden gæld også? Hvis jeg byder, lad os sige, 10 kr, for et hus, skal jeg så betale 10 kr + størstebeløbet + "det er her jeg er meget i tvivl om der kommer mere"

Sidder der en derude, der kan og vil, øse deres viden ud på mig omkring dette?

:)


Du hæfter ikke for andres gæld.

Størstebeløbet er det største beløb du kan ende med at skulle betale udover dit bud og så papirarbejdet ved handlen (afgifter til staten for tinglysning).

MEN du kan altså blive pålagt at skulle betale kontant med det samme, hvis du vinder auktionen med dit bud, samme dag, så der er ikke tid til at gå i banken og spørge om man kan låne penge, de skal være der på forhånd.


Fantastisk! Tusind tak. Det der så undrer mig er beløbet "Sikkerhedsstillelse? Er det beløbet for papirarbejdet såfremt der er bud på kr. 790.000?". Jeg linker lige til et tilfældigt hus:

https://www.tvangsauktionssiden.dk/case/3414


Sikkerhed er rede penge du skal have med på dagen, hvis du vinder buddet bliver de låst, indtil du har betalt alle sit og fået papir på at huset er dit, så frigives pengene igen om alt er som det skal være.
Det er altså penge du skal have klar oveni det som du byder samt størstebeløb og det hele.

Hvis du byder 790.000 som der står, størstebeløbet er 33.500, sikkerhedsstillelsen udgør 62.600, så skal du have garanti fra din bank om et samlet beløb på 886.100,- men nogle af dem får du tilbage igen senere.

Se mere her under pkt. 3.7
http://www.tvangsauktioner.dk/koebere


Nu har jeg læst det 3 gange. Det er sort snak for mig. Kolonner mig her og der. Men - vil det sige, at man skal stille sikkerhed for kolonne 3, for det kvarte af kolonne 4, men man kommer aldrig til at betale dem?

Ja, jeg er tungnem hvad angår juridiske tekster :genert:
0
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Tvangsauktion for dummie

Indlægaf Skorstenen » 16. nov 2017, 18:26

Jeg tror sq jeg har fattet det!

Totalt fiktive tal:

Jeg byder 30000 og vinder auktionen. Størstebeløbet var 15000. Der er 1 kreditor, der ikke selv har budt over, og dermed accepteret et tab.
Jeg stiller sikkerhed for 30000 + 15000 + div omkostninger. Jeg betaler størstebeløbet straks.
Jeg betaler herefter 30000 til den ene kreditor der var, og herefter får jeg sikkerheden tilbage.

Tak til jer, og især for tålmoden.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"