Hvor ofte tjekker du dit kontoudtog?

Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvor ofte tjekker du dit kontoudtog?

Indlægaf Juki » 9. okt 2017, 16:25

Det er meget forskelligt.

Egentlig tjekker jeg sjældent op på regninger m.m.(går ud fra at jeg vil få besked eller en rykker hvis der skete noget)

Ellers tjekker jeg mest rådighedsbeløbet om det svarer nogenlunde overens med hvad jeg regner med. Men jeg gennemgår aldrig mine kontoudtog for fx en måned af gangen. På min netbank kan jeg se hvilke faste udgifter jeg har og hvem der trækker penge de forskellige måneder, så jeg vil nok ikke komme til at overse en post. Jeg plejer at tjekke op på det omkring udgangen af en måned.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Hvor ofte tjekker du dit kontoudtog?

Indlægaf avdotja » 9. okt 2017, 17:55

Hvis man har rigtig mange dankortbetalinger og først og fremmest bruger en app til at gå på netbank, kan jeg nu sagtens se hvordan det kunne ske. 99 kr er ikke et usædvanligt beløb og tit er det ikke helt let at gennemskue hvad en betaling er gået til, hvis der ikke decideret står butikkens navn (hvilket ikke altid er tilfældet).

Hvis man kigger 10-20 seneste poster igennem, ser man nok de 99 kr men tror måske bare man har købt et-eller-andet-man-ikke-kan-huske. Og hvis man aldrig når at se flere måneders posteringer på en gang, opdager man ikke at det bliver trukket hver måned og derfor burde undersøges nærmere.

Jeg oplever det nu og da den modsatte vej, hvor jeg ser en postering jeg ikke genkender navnet på og straks går i DER HAR JEG I HVERT FALD IKKE HANDLET, MIT KORT ER BLEVET MISBRUGT mode, for senere at opdage at beløbet på den gavekurv jeg har købt på chokoladehimlen.dk åbenbart trækkes via coolblue GE.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Hvor ofte tjekker du dit kontoudtog?

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. okt 2017, 18:04

Stort set aldrig.
Men da mit betalingskort har sin egen konto, som skal fyldes manuelt, og der yderst sjældent står mere end 1500 kr. og som regel meget mindre, er jeg med jævne mellemrum inde på min netbank, så det er ikke sådan, at det hele bare kører derud af.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Hvor ofte tjekker du dit kontoudtog?

Indlægaf godtnavn » 9. okt 2017, 18:08

Jeg tjekker omkring d. 1. at alle regninger osv. står til hvad budgettet siger. Så tjekker jeg måske netbank en gang eller to i løbet af måneden, men tjekker ikke som spdan kontoudtog, men jeg ved altså ofte ganske præcist (+/-50 kr) hvad der står, så står der ikke hvad jeg regner med så tjekker jeg.
0
Brugeravatar
Jydepigen
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 12. dec 2016, 13:39
Kort karma: 87
Likede indlæg: 886

Re: Hvor ofte tjekker du dit kontoudtog?

Indlægaf Jydepigen » 9. okt 2017, 19:53

Ca hver anden dag :) Synes at jeg har rimelig styr på hvad jeg bruger.
0
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Hvor ofte tjekker du dit kontoudtog?

Indlægaf Myresluger » 9. okt 2017, 20:52

2-3 gange om måneden.
0
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Hvor ofte tjekker du dit kontoudtog?

Indlægaf Chichu » 9. okt 2017, 21:06

Før mobilbank og i en anden, yngre periode af mit liv kunne sådan en betaling desværre også godt være gået forbi min næse. Ikke noget jeg er stolt over. Jeg vidste altid hvad det stod på min konto, men jeg granskede ikke posterne.

I dag tjekker jeg til gengæld mindst en gang om ugen. Jeg får også en SMS hver morgen med saldo. Det er så dejlig nemt med mobilen.
0
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Hvor ofte tjekker du dit kontoudtog?

Indlægaf Vixen » 9. okt 2017, 21:50

Et par gange om måneden. Burde nok tjekke oftere, særligt ifht svindel eller fejl med internetkøb.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Hvor ofte tjekker du dit kontoudtog?

Indlægaf dykkersild » 10. okt 2017, 08:39

fisken80 skrev:Affødt af en diskussion på Facebook (ja den samme som jeg skriver om i Liv&sjæl), hvor en person i 1½ år er blevet trukket 99 kroner om måneden for et abonnement uden at opdage det, så er jeg nysgerrig efter at høre, hvor ofte I tjekker jeres kontoudtog for bl.a. poster, der ikke lige kan identificeres.
Jeg forstår nemlig slet ikke, at man ikke opdager den slags. Jeg ville opdage det allerede efter første betaling, fordi jeg tjekker mindst en gang om ugen, men det kan jo godt være, at det bare er mig, der er paranoid i forhold til, at min konto kan blive misbrugt.


Jeg er medlem af den Facebook gruppe - og jeg forstået ham slet ikke, hverken angående penge eller ansvarsfralæggelsen.

Det ville (forhåbentlig) aldrig ske for mig - jeg tjekker et par gange om ugen og ville lægge mærke til det.
Jeg har måtte ringe til banken et par gange - og det har været fordi en træk ikke have samme navn som den butik jeg har brugt.

Jeg har en gang selv opdaget et forkert træk - som ganske rigtig viste sig at være noget snyd fra Brasilien. Jeg skulle blot udfylde en tro/love erklæring så fik jeg mine 230,- retur et par dage efter.
0
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22868

Re: Hvor ofte tjekker du dit kontoudtog?

Indlægaf POCKETKITTEN » 10. okt 2017, 08:43

1-3 gange om måneden. Når jeg får løn, og når jeg overvejer at købe noget dyrt, jeg ikke er sikker på, om jeg har råd til.

Jeg må med skam sige, at jeg ikke er blevet mere grundig, selv efter en sag, hvor vi betalte en andens elregning i fire år, før vi opdagede det (blev trukket fra min kærestes konto, som jeg ikke har adgang til).

Jeg har også flere gange glemt at afmelde Netflix, Viaplay, HBO og Fitness World, når jeg ikke bruger det. Der kan godt gå et halvt år eller længere, før jeg husker det hver gang.

Jeg gad godt være lidt mere pernitten.
Senest rettet af POCKETKITTEN 10. okt 2017, 08:50, rettet i alt 2 gange.
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Hvor ofte tjekker du dit kontoudtog?

Indlægaf girl_beat » 10. okt 2017, 08:44

Jeg tjekker som regel en gang om måneden ifm. løn og faste overførsler. Behøver ikke følge alle transaktioner minutiøst :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Hvor ofte tjekker du dit kontoudtog?

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 10. okt 2017, 08:44

Et par gange om måneder tror jeg. Lige når jeg har fået løn og ellers måske en enkelt gang udover det.
Men jeg har altid et ret godt overblik over hvor meget jeg har brugt i løbet af måneden.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Hvor ofte tjekker du dit kontoudtog?

Indlægaf Akehurst2 » 10. okt 2017, 08:52

fisken80 skrev:
Delfin skrev:Jeg tjekker gerne løn og betalinger omkring d. 1, og så tager jeg et kig ned over posteringerne ved samme lejlighed, men ikke ligefrem nærlæsning. Jeg ville helt sikkert opdage, hvis der blev trukket et fast beløb som det du nævner, men der gik pænt lang tid, før jeg bemærkede, at jeg betalte gebyr for brevpost til tdc. selvom jeg for mindst 100 år siden (jaja) har tilmeldt dem til e-boks.

Udover det logger jeg kun på, hvis jeg har noget, jeg skal have fikset derinde.


Jamen velkommen i den klub... det nummer har jeg også lavet.


Jeg købte også i sin tid (i 2000) en telefon hos TDC, hvor de oprettede en forsikring på den. Helt hjernedødt, den havde kostet sådan ca. 299,- og det betalte jeg så 12 kr. eller deromkring for at forsikre i årevis. Opdagde det først, da der kom sager frem om folk, der havde betalt tilsvarende forsikringer eller leje af fastnettelefoner, for telefoner, de slet ikke havde længere og fik det så endelig stoppet - og TDC var iskolde og sagde, at det skulle jeg da bare have sagt nej til dengang 10 år før (uden at forholde sig til, hvor idiotisk det er at oprette en forsikring på noget så småt). Men telefonregningen kørte jo bare over PBS og jeg lagde ikke mærke til beløbet. TDC har lavet rigtig mange penge på det der, og det synes jeg er for dårligt. Uanset at jeg jo havde kunnet stoppe det ved at være (meget) mere opmærksom.

Har også "kommet til" at melde mig ind som pluskunde hos saxo.com. Haps haps til pluskundepris og Akehurst fik ikke lige læst det med småt om pluskundeabbonnement, hvor jeg så efter et par måneder opdagede at de trak 59.- på min konto hver måned. Men der opsagde jeg bare abbonnementet og noterede mig at læse det med småt en anden gang. Da jeg talte med Saxo bemærkede de, at jeg bestemt ikke var den eneste, der havde lavet det nummer.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hvor ofte tjekker du dit kontoudtog?

Indlægaf Wizzze » 10. okt 2017, 09:18

Jeg tjekker omkring månedsskift, at løn er gået ind, at de rigtige regninger står til betaling, og at beløb er korrekte. Og så tjekker jeg når jeg forventer transaktioner, f.eks. nu vi har været på ferie, tjekker jeg lige at beløb er korrekte, der ikke er trukket dobbelt, eller der er mærkelige transaktioner, eller f.eks. når man har sendt et køb retur, så sikre jeg lige at penge er ført tilbage og den slags.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Hvor ofte tjekker du dit kontoudtog?

Indlægaf Delfin » 10. okt 2017, 10:10

Akehurst2 skrev:
fisken80 skrev:
Delfin skrev:Jeg tjekker gerne løn og betalinger omkring d. 1, og så tager jeg et kig ned over posteringerne ved samme lejlighed, men ikke ligefrem nærlæsning. Jeg ville helt sikkert opdage, hvis der blev trukket et fast beløb som det du nævner, men der gik pænt lang tid, før jeg bemærkede, at jeg betalte gebyr for brevpost til tdc. selvom jeg for mindst 100 år siden (jaja) har tilmeldt dem til e-boks.

Udover det logger jeg kun på, hvis jeg har noget, jeg skal have fikset derinde.


Jamen velkommen i den klub... det nummer har jeg også lavet.


Jeg købte også i sin tid (i 2000) en telefon hos TDC, hvor de oprettede en forsikring på den. Helt hjernedødt, den havde kostet sådan ca. 299,- og det betalte jeg så 12 kr. eller deromkring for at forsikre i årevis. Opdagde det først, da der kom sager frem om folk, der havde betalt tilsvarende forsikringer eller leje af fastnettelefoner, for telefoner, de slet ikke havde længere og fik det så endelig stoppet - og TDC var iskolde og sagde, at det skulle jeg da bare have sagt nej til dengang 10 år før (uden at forholde sig til, hvor idiotisk det er at oprette en forsikring på noget så småt). Men telefonregningen kørte jo bare over PBS og jeg lagde ikke mærke til beløbet. TDC har lavet rigtig mange penge på det der, og det synes jeg er for dårligt. Uanset at jeg jo havde kunnet stoppe det ved at være (meget) mere opmærksom.

Har også "kommet til" at melde mig ind som pluskunde hos saxo.com. Haps haps til pluskundepris og Akehurst fik ikke lige læst det med småt om pluskundeabbonnement, hvor jeg så efter et par måneder opdagede at de trak 59.- på min konto hver måned. Men der opsagde jeg bare abbonnementet og noterede mig at læse det med småt en anden gang. Da jeg talte med Saxo bemærkede de, at jeg bestemt ikke var den eneste, der havde lavet det nummer.


Jeg vidste godt det med ejerforholdet, og at den skulle afleveres, når man sagde abonnementet op, så jeg havde pligtskyldigt gemt den gamle telefon bagerst på hylden, hvor den havde ligget ene og forladt i mange år, men den blev meget hurtigt afleveret, da det med lejen kom frem. :lol:
1
14 11 14

Tilbage til "Privatøkonomi"