Efterløn

Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Efterløn

Indlægaf Hunkat » 4. okt 2017, 12:22

Disclaimer: jeg er altså for ung til at gå på efterløn :lol:

Nå men jeg er ved et tilfælde blevet opmærksom på at man stadig kan tilmelde sig efterlønsordningen, så længe man gøre det inden man fylder 30, hvilket snart sker for mig.
Men jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke har sat mig ret meget ind i ordningen (jeg troede slet ikke man stadig kunne tilmelde sig). A-kassen var ikke til ret meget hjælp, det blev mest til "ja, men der er jo fordele og ulemper" og "det afhænger jo af xx, yy og zz".

Umiddelbart kan jeg sagtens bruge de 500 kr om måneden på mig selv eller på studiegæld eller opsparing. På den anden side er 500 kr/m jo et beskedent beløb for en gevinst senere i livet.

Ja, hvad gør en klog? Er det total spild af penge når man er så ung og ingen aner jo hvad de der politikere finder på i fremtiden?
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2144
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Efterløn

Indlægaf didas » 4. okt 2017, 21:47

Jeg betaler til efterløn, men det er primært fordi, jeg har et arbejde uden pension og ikke har mulighed for selv at starte pensionsopsparing, før jeg har banket mere af på min gæld.
0
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Efterløn

Indlægaf Rapfisk » 4. okt 2017, 21:59

Jeg ved ikke, hvad der er rigtigt for dig, men jeg valgte ikke at indbetale. Det gjorde jeg af to grunde.

Dels var jeg på det tidspunkt ikke tryg ved, at de opsparede midler faktisk ville kunne blive brugt til efterløn om 30 år. Det er jeg måske mere i dag, men jeg er selvfølgelig også kommet tættere på. Jeg tror dog fortsat, at jeg ville få mere ud af at indbetale til en frivillig pensionsordning.

Dels har jeg to forældre, der har været længe på arbejdsmarkedet. Min mor gik på pension som 68-årig (på nær et lille deltidsjob), min far er selvstændig og er på kontoret hver dag i en alder af 74. Jeg selv var først færdiguddannet som næsten 28-årig. Jeg er ikke i risikozonen for at blive nedslidt. Jeg kan selvfølgelig blive syg, men jeg vurderer ikke, at det er en stor risiko - og ikke én, jeg ønskede at oprette en "forsikrings-efterløn" for.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Efterløn

Indlægaf Artem » 4. okt 2017, 22:04

Jeg valgte det selv fra for 12 år siden, som skyldtes en kombination af at jeg ikke troede på det stadig ville findes når jeg gik på pension, og at jeg ville til at tage en ny uddannelse, hvor jeg tænkte at jeg ikke kunne betale ind i mens. Har dog siden fundet ud af at det ikke ville have været et problem.

I dag kan jeg godt lidt fortryde at jeg har valgt det fra når jeg ved at begge mine søstre er i ordningen og min jævnalderen svoger. Hvor de altså vil have muligheden for at gå på pension før mig. Ja og min far gik på efterløn som 62 årig som han var rigtig glad for.
Omvendt har jeg haft og har flere kollegaer som har haft muligheden for at gå på efterløn men har forsat til de er 67 år, og en af dem forsætter nok til han bliver 68 år, da han godt kan lide hans arbejde og han har en yngre kone som ikke kan gå på pension endnu.

Generelt er det dog sådan at dem jeg kender som ikke kan finde ud af at stoppe med at arbejde er nogle dygtige folk som er glade for deres arbejde og får en god løn hvor de betaler topskat.
Modsat hvis man har et mere fysisk hårdt arbejde, så vil jeg nok anbefale at man vælger efterløn til. Da det oftest er den type folk jeg ser der vælger at gå tidligt af.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Efterløn

Indlægaf Stars » 5. okt 2017, 07:16

Jeg betaler til efterløn.

Jeg forventer egentlig ikke at gå på efterløn, det er jo ikke nogen super ordning økonomisk, hvis man stadig kan og vil arbejde.
Jeg er primært med pga. seniorjob-ordningen.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?

Tilbage til "Privatøkonomi"