Nye låneregler 'straffer' boligkøbere

Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Nye låneregler 'straffer' boligkøbere

Indlægaf Artem » 29. sep 2017, 22:30

Hvad tænker i om de nye låneregler som træder i kraft her den 1 oktober?

http://nyheder.tv2.dk/business/2017-09- ... i-storbyer

Personligt synes jeg det virker meget fornuftigt og er faktisk lidt rystet over at læse om den nuværende tilstand med at helt op til 35-40% af boligejerne i København og Århus har en belåning på over 4 gange deres husstandindkomst, og hvor de har lån med afdragsfrihed osv.
Det er jo en alt for høj og risikabel belåning, så for mig virker det meget fornuftigt at prøve at få bragt det tal ned, og til at det kun er folk i særlige situationer der må have en så høj belåning i forhold til indkomst. Det kan feks. være i en kortere periode med lav indkomst, men hvor der er sikkerhed for at de vil få en høj indkomst igen.

Det er også mit indtryk at boligmarkedet er stukket helt af i de byer, så frem for at se det som en straf til nye boligkøbere, vil jeg nærmere se det som en hjælp, da det kan være med at standse den boligboble der er godt på vej.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Nye låneregler 'straffer' boligkøbere

Indlægaf Hunkat » 30. sep 2017, 04:45

Jeg synes sådan set det er en udemærket ide.
Det er jo absurd at have en kundebase hvor lige under halvdelen ikke reelt betaler af og har brugt op til ti år på at gearer deres økonomi til helt andre ting. Folk vænner sig jo til det selvom man logisk set burde vide bedre.

Nu bor jeg selv i en af de ramte kommuner og jeg skal nok ud og købe et lille familiehus med plads til børn om 3-6 år. Og jeg kan da allerede se at det bliver svært at få chancen i min by sådan som det ser ud lige nu. Huse koster snildt 3-4 mio. og op. Den nuværende er i hvert fald ikke nogen hjælp til den generation som snart skal ud på boligmarkedet heller.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Nye låneregler 'straffer' boligkøbere

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 30. sep 2017, 04:50

Dårlig ide. Det burde være op til borgerne selv at bestemme hvor meget de vil låne, og bankerne hvor meget de vil udlåne.
0
Grab them by the pussy
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Nye låneregler 'straffer' boligkøbere

Indlægaf Slettet bruger » 30. sep 2017, 05:43

Jeg synes det er fint at man regulerer bankernes muligheder på den måde. Historien viser jo at de ikke selv kan finde ud af det. Og vi har som samfund for meget på spil, et stabilt boligmarked er vigtigt for et velfærdssamfund, vilde prisstigninger og -fald er noget skrammel.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Nye låneregler 'straffer' boligkøbere

Indlægaf Slettet bruger » 30. sep 2017, 05:46

Hunkat skrev:Jeg synes sådan set det er en udemærket ide.
Det er jo absurd at have en kundebase hvor lige under halvdelen ikke reelt betaler af og har brugt op til ti år på at gearer deres økonomi til helt andre ting. Folk vænner sig jo til det selvom man logisk set burde vide bedre.

Nu bor jeg selv i en af de ramte kommuner og jeg skal nok ud og købe et lille familiehus med plads til børn om 3-6 år. Og jeg kan da allerede se at det bliver svært at få chancen i min by sådan som det ser ud lige nu. Huse koster snildt 3-4 mio. og op. Den nuværende er i hvert fald ikke nogen hjælp til den generation som snart skal ud på boligmarkedet heller.


Pointen er jo at hvis man ikke har en husstandsindkomst på mindst en million, skal man holde sig langt fra huse til 4 millioner, det er bare det retningslinjerne siger.

Hvis folk med en indkomst på en million ikke kan låne til huse til 4 millioner, må priserne falde eller de må flytte et andet sted hen.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Nye låneregler 'straffer' boligkøbere

Indlægaf Tux » 30. sep 2017, 06:45

Der betyder så bare at pensionister får endnu sværere ved at låne i deres friværdi og nedspare. Så meget for at ville sikre at folk ikke er tvunget ud af egen bolig :rulle:
0
acdc71
Permanent bortvist
Indlæg: 9
Tilmeldt: 26. sep 2017, 13:47
Kort karma: 1
Likede indlæg: 4

Re: Nye låneregler 'straffer' boligkøbere

Indlægaf acdc71 » 30. sep 2017, 07:07

Tux skrev:Der betyder så bare at pensionister får endnu sværere ved at låne i deres friværdi og nedspare. Så meget for at ville sikre at folk ikke er tvunget ud af egen bolig :rulle:


Ja, alle de stakkels pensionister med mio-friværdier. Nøøj hvor er det synd for dem :gruble:

Sælg huset og bo til leje eller køb en mindre og billigere bolig. Det er den eneste reelle måde at få frigjort midlerne på. Man kan altså ikke låne sig til at leve uanset hvor man er i livet.
1
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Nye låneregler 'straffer' boligkøbere

Indlægaf Tux » 30. sep 2017, 07:13

acdc71 skrev:
Tux skrev:Der betyder så bare at pensionister får endnu sværere ved at låne i deres friværdi og nedspare. Så meget for at ville sikre at folk ikke er tvunget ud af egen bolig :rulle:


Ja, alle de stakkels pensionister med mio-friværdier. Nøøj hvor er det synd for dem :gruble:

Sælg huset og bo til leje eller køb en mindre og billigere bolig. Det er den eneste reelle måde at få frigjort midlerne på. Man kan altså ikke låne sig til at leve uanset hvor man er i livet.

Hvis man har en stor friværdi opbygget over måske 50 år, er det ren misundelse hvis man ikke skulle få lov til at låne i den - til en hvis grænse selvfølgelig.
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Nye låneregler 'straffer' boligkøbere

Indlægaf Artem » 30. sep 2017, 07:53

Tux skrev:Der betyder så bare at pensionister får endnu sværere ved at låne i deres friværdi og nedspare. Så meget for at ville sikre at folk ikke er tvunget ud af egen bolig :rulle:

Gætter på at de 15% der forsat gerne må have den type belåning bla. er pensionister.
For du har helt ret i at det ikke er noget problem at en pensionist feks har en bolig til en værdi af 3 mio, men har en lav belåning på 1 mio. de skal naturligvis stadig have lov til at have afdragsfrihed selv om de har en meget lav årlig indtægt.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Nye låneregler 'straffer' boligkøbere

Indlægaf Tux » 30. sep 2017, 08:16

Artem skrev:
Tux skrev:Der betyder så bare at pensionister får endnu sværere ved at låne i deres friværdi og nedspare. Så meget for at ville sikre at folk ikke er tvunget ud af egen bolig :rulle:

Gætter på at de 15% der forsat gerne må have den type belåning bla. er pensionister.
For du har helt ret i at det ikke er noget problem at en pensionist feks har en bolig til en værdi af 3 mio, men har en lav belåning på 1 mio. de skal naturligvis stadig have lov til at have afdragsfrihed selv om de har en meget lav årlig indtægt.

Reglen er generel og gælder ikke nogen specifikke typer kunder, så om det er pensionister eller ej er helt op til realkreditinstitutterne. Og man kunne måske godt forestille sig, at man hellere ville tækkes rige kunder i midten af livet - end bruge kvoten på pensionister..
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Nye låneregler 'straffer' boligkøbere

Indlægaf Artem » 30. sep 2017, 08:20

Tux skrev:Reglen er generel og gælder ikke nogen specifikke typer kunder, så om det er pensionister eller ej er helt op til realkreditinstitutterne. Og man kunne måske godt forestille sig, at man hellere ville tækkes rige kunder i midten af livet - end bruge kvoten på pensionister..

Jeg forstår det nu sådan at der er flere ind inde over, og at det generelt handeler om at bringe risikoen ned.
For det er vildt hvis folk har en belåning på 5 gange deres årsindkomst, hvor det netop kan løbe rundt fordi de har afdragsfrihed.
Men der er stor forskel på om de har en belåning på 100% eller 30% Som jeg da helt klart også tror at de vil tage med i deres overvejelser.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Nye låneregler 'straffer' boligkøbere

Indlægaf avdotja » 30. sep 2017, 09:04

Som udgangspunkt synes jeg det er fornuftigt nok at gøre "et eller andet", men er enig med Tux i at der kommer til at ramme pensionisterne (som i forvejen tit har svært ved at få lov til at leve af deres murstensbundne formue).

Jeg havde gerne set at det kun trådte i kraft, hvis man ønskede at låne mere end 60% af husets værdi. Eller at man alternativt havde besluttet at man kun måtte have afdragsfrihed på den del der lå under 60% af boligens værdi. Der skal alligevel noget til før værdien af boligmarkedet falder med 40%.

En anden konsekvens er, at for det samme hus til 4 mio, vil folk med lavere indtægter fremadrettet kun bliver tilbudt de dyrere, fastforrentede lån; mens højindkomstgruppen stadig vil have adgang til de billigere, afdragsfrie flekslån. Det mener jeg er virkelig, virkelig uheldigt.
Selvom man kun har en husstandsindtægt på f.eks. 650.000 kr, kan en opsparing på 1 mio betyde at et hus til 4 mio kan være et fin ide. Men med de nye låneregler vil det betyde at man formentlig kun bliver tilbudt fastforrentede lån med afdrag, mens familien med en indkomst på 4 mio og nul opsparing stadig vil have adgang til de billige lån.

EDIT: Det er selvfølgelig en fejl at “familie 2” har en indkomst på 4 mio i mit eksempel. Der skulle have stået 1 mio
Senest rettet af avdotja 1. okt 2017, 09:06, rettet i alt 1 gang.
3
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Nye låneregler 'straffer' boligkøbere

Indlægaf Tux » 30. sep 2017, 09:18

Artem skrev:
Tux skrev:Reglen er generel og gælder ikke nogen specifikke typer kunder, så om det er pensionister eller ej er helt op til realkreditinstitutterne. Og man kunne måske godt forestille sig, at man hellere ville tækkes rige kunder i midten af livet - end bruge kvoten på pensionister..

Jeg forstår det nu sådan at der er flere ind inde over, og at det generelt handeler om at bringe risikoen ned.
For det er vildt hvis folk har en belåning på 5 gange deres årsindkomst, hvor det netop kan løbe rundt fordi de har afdragsfrihed.
Men der er stor forskel på om de har en belåning på 100% eller 30% Som jeg da helt klart også tror at de vil tage med i deres overvejelser.

Det er da helt klart med i overvejelserne når der gives lån, men hvis de nye regler betyder at man skal nedbringe antallet af lån til de her kunder, så vil der være ære nogen der ikke kan få det lån - selv hvis deres økonomi sagens kan bære der, for eksempel pga. stor friværdi.

Problemet er at reglen er så unuanceret som den er..
0
acdc71
Permanent bortvist
Indlæg: 9
Tilmeldt: 26. sep 2017, 13:47
Kort karma: 1
Likede indlæg: 4

Re: Nye låneregler 'straffer' boligkøbere

Indlægaf acdc71 » 30. sep 2017, 09:42

Tux skrev:
acdc71 skrev:
Tux skrev:Der betyder så bare at pensionister får endnu sværere ved at låne i deres friværdi og nedspare. Så meget for at ville sikre at folk ikke er tvunget ud af egen bolig :rulle:


Ja, alle de stakkels pensionister med mio-friværdier. Nøøj hvor er det synd for dem :gruble:

Sælg huset og bo til leje eller køb en mindre og billigere bolig. Det er den eneste reelle måde at få frigjort midlerne på. Man kan altså ikke låne sig til at leve uanset hvor man er i livet.

Hvis man har en stor friværdi opbygget over måske 50 år, er det ren misundelse hvis man ikke skulle få lov til at låne i den - til en hvis grænse selvfølgelig.


Nonsens. Det er ikke en menneskeret at kunne låne penge. Jeg har selv en friværdi på 1,5-1,7 mio, men jeg har ingen forventninger om at jeg SKAL kunne låne i min friværdi hvis jeg ønsker det. Det giver i øvrigt ingen plusser at man har boet i huset i 50 år. Det er alene værdien her og nu der er afgørende.
0
acdc71
Permanent bortvist
Indlæg: 9
Tilmeldt: 26. sep 2017, 13:47
Kort karma: 1
Likede indlæg: 4

Re: Nye låneregler 'straffer' boligkøbere

Indlægaf acdc71 » 30. sep 2017, 09:45

avdotja skrev:Som udgangspunkt synes jeg det er fornuftigt nok at gøre "et eller andet", men er enig med Tux i at der kommer til at ramme pensionisterne (som i forvejen tit har svært ved at få lov til at leve af deres murstensbundne formue).

Jeg havde gerne set at det kun trådte i kraft, hvis man ønskede at låne mere end 60% af husets værdi. Eller at man alternativt havde besluttet at man kun måtte have afdragsfrihed på den del der lå under 60% af boligens værdi. Der skal alligevel noget til før værdien af boligmarkedet falder med 40%.

En anden konsekvens er, at for det samme hus til 4 mio, vil folk med lavere indtægter fremadrettet kun bliver tilbudt de dyrere, fastforrentede lån; mens højindkomstgruppen stadig vil have adgang til de billigere, afdragsfrie flekslån. Det mener jeg er virkelig, virkelig uheldigt.
Selvom man kun har en husstandsindtægt på f.eks. 650.000 kr, kan en opsparing på 1 mio betyde at et hus til 4 mio kan være et fin ide. Men med de nye låneregler vil det betyde at man formentlig kun bliver tilbudt fastforrentede lån med afdrag, mens familien med en indkomst på 4 mio og nul opsparing stadig vil have adgang til de billige lån.


Man kan ikke købe et hus til 4 mio uden opsparing jf. allerede gældende regler. Det kræver mindst 5% udbetaling dvs. 200.000 kr
0

Tilbage til "Privatøkonomi"