Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Slettet bruger » 4. okt 2017, 14:51

Animi skrev:Man har helt sikkert større problemer end penge så, men så er det uden tvivl meget rart at man ikke også skal tænke på penge oveni alt det andet.
Og selvfølgelig er en separat lønkonto ikke en forsikring imod det, men det gør jo absolut heller ingen skade og man mister ikke rigtig noget på det. Udover at bruge lidt flere museklik end andre måske, men det tror jeg de færreste bekymrer sig om :P


Jeg tror ikke rigtigt på at ret mange har en separat lønkonto for at være forsikret imod dødsfald. De har den separate lønkonto af andre årsager, og det med dødsfaldet er en efterrationalisering.

Min pointe er sådan set bare at hvis man tænker at det kunne da være smart at have én fælles konto, og man vælger det fra fordi man er bange for ikke at have penge hvis partneren dør, så synes jeg man er for forsigtig. Hvor mange her ville gå over til fælles konto, hvis de fælles kontoer ikke blev låst ved dødsfald? Er der nogen for hvem det reelt er det som valget hænger på?
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Animi » 4. okt 2017, 15:00

abcd skrev:
Animi skrev:Man har helt sikkert større problemer end penge så, men så er det uden tvivl meget rart at man ikke også skal tænke på penge oveni alt det andet.
Og selvfølgelig er en separat lønkonto ikke en forsikring imod det, men det gør jo absolut heller ingen skade og man mister ikke rigtig noget på det. Udover at bruge lidt flere museklik end andre måske, men det tror jeg de færreste bekymrer sig om :P


Jeg tror ikke rigtigt på at ret mange har en separat lønkonto for at være forsikret imod dødsfald. De har den separate lønkonto af andre årsager, og det med dødsfaldet er en efterrationalisering.

Min pointe er sådan set bare at hvis man tænker at det kunne da være smart at have én fælles konto, og man vælger det fra fordi man er bange for ikke at have penge hvis partneren dør, så synes jeg man er for forsigtig. Hvor mange her ville gå over til fælles konto, hvis de fælles kontoer ikke blev låst ved dødsfald? Er der nogen for hvem det reelt er det som valget hænger på?


Jeg tror heller ikke det er den eneste grund, men en del af grunden.
Men altså, jeg må da indrømme at jeg personligt synes det giver mere mening at vælge at have sin egen lønkonto udelukkende fordi man er bekymret for at stå uden penge ved ægtefællens død, end det gør at man er imod separate lønkonti fordi man ikke vil spilde museklik :P
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Slettet bruger » 4. okt 2017, 15:08

Animi skrev:
abcd skrev:
Animi skrev:Man har helt sikkert større problemer end penge så, men så er det uden tvivl meget rart at man ikke også skal tænke på penge oveni alt det andet.
Og selvfølgelig er en separat lønkonto ikke en forsikring imod det, men det gør jo absolut heller ingen skade og man mister ikke rigtig noget på det. Udover at bruge lidt flere museklik end andre måske, men det tror jeg de færreste bekymrer sig om :P


Jeg tror ikke rigtigt på at ret mange har en separat lønkonto for at være forsikret imod dødsfald. De har den separate lønkonto af andre årsager, og det med dødsfaldet er en efterrationalisering.

Min pointe er sådan set bare at hvis man tænker at det kunne da være smart at have én fælles konto, og man vælger det fra fordi man er bange for ikke at have penge hvis partneren dør, så synes jeg man er for forsigtig. Hvor mange her ville gå over til fælles konto, hvis de fælles kontoer ikke blev låst ved dødsfald? Er der nogen for hvem det reelt er det som valget hænger på?


Jeg tror heller ikke det er den eneste grund, men en del af grunden.
Men altså, jeg må da indrømme at jeg personligt synes det giver mere mening at vælge at have sin egen lønkonto udelukkende fordi man er bekymret for at stå uden penge ved ægtefællens død, end det gør at man er imod separate lønkonti fordi man ikke vil spilde museklik :P


Jeg er ikke imod separate lønkonto, folk må gøre hvad de vio, jeg kan bare ikke se noget særligt formål hvis det ikke handler om at man vil have sine egne penge som partneren ikke har adgang til. Det tror jeg som regel det handler om, og det er jo fair nok.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Animi » 4. okt 2017, 15:17

abcd skrev:
Animi skrev:
abcd skrev:
Animi skrev:Man har helt sikkert større problemer end penge så, men så er det uden tvivl meget rart at man ikke også skal tænke på penge oveni alt det andet.
Og selvfølgelig er en separat lønkonto ikke en forsikring imod det, men det gør jo absolut heller ingen skade og man mister ikke rigtig noget på det. Udover at bruge lidt flere museklik end andre måske, men det tror jeg de færreste bekymrer sig om :P


Jeg tror ikke rigtigt på at ret mange har en separat lønkonto for at være forsikret imod dødsfald. De har den separate lønkonto af andre årsager, og det med dødsfaldet er en efterrationalisering.

Min pointe er sådan set bare at hvis man tænker at det kunne da være smart at have én fælles konto, og man vælger det fra fordi man er bange for ikke at have penge hvis partneren dør, så synes jeg man er for forsigtig. Hvor mange her ville gå over til fælles konto, hvis de fælles kontoer ikke blev låst ved dødsfald? Er der nogen for hvem det reelt er det som valget hænger på?


Jeg tror heller ikke det er den eneste grund, men en del af grunden.
Men altså, jeg må da indrømme at jeg personligt synes det giver mere mening at vælge at have sin egen lønkonto udelukkende fordi man er bekymret for at stå uden penge ved ægtefællens død, end det gør at man er imod separate lønkonti fordi man ikke vil spilde museklik :P


Jeg er ikke imod separate lønkonto, folk må gøre hvad de vio, jeg kan bare ikke se noget særligt formål hvis det ikke handler om at man vil have sine egne penge som partneren ikke har adgang til. Det tror jeg som regel det handler om, og det er jo fair nok.


Ja okay, jeg kan nu sagtens set et formål i at sørge for at man har en konto man altid har adgang til, uanset hvad der sker med ens ægtefælle :)
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf godtnavn » 4. okt 2017, 18:49

Lilleluftballon skrev:Vi har helt fælles økonomi. Alle penge tjent er fælles, alle udgifter er fælles. Ingen af os er store forbrugere, så det der behov for "lommepenge" som nogen her i tråden beskriver, det har jeg ikke. Ville ikke ane hvad jeg skulle bruge lommepenge på?

Nå, men vi har stadig to konti. De er helt fælles, vi har begge adgang til hinandens. Så vil da mene vi har fællesøkonomi. De to konti stammer fra før vi blev gift, vi har ikke fået det ændret. Det kunne vi ligesågodt have.


Men giver du ikke gaver? Laver ting med venner? Køber nogle gange nyt tøj? Skal du aldrig have ny mobil? Tage i svømmehallen? I biffen?

Det er ikke fordi vi er storforbrugere, men det er meget rart at altid at vide hvad der står på ens konto og det er svært hvis man er to om at bruge pengene :) Så lommepengekonto giver overblik :)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Slettet bruger » 4. okt 2017, 20:20

Animi skrev:Ja okay, jeg kan nu sagtens set et formål i at sørge for at man har en konto man altid har adgang til, uanset hvad der sker med ens ægtefælle :)


Nu vi taler om formål og ekstra museklik, kan jeg ikke lade være at spørge: Hvad er formålet med at bruge to tegn på sætte en smiley efter hver eneste sætning? Du er ikke den eneste der gør det, men nu spørger jeg lige dig. Er et enkelt godt gammeldags punktum ikke godt nok længere?
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Animi » 4. okt 2017, 20:28

abcd skrev:
Animi skrev:Ja okay, jeg kan nu sagtens set et formål i at sørge for at man har en konto man altid har adgang til, uanset hvad der sker med ens ægtefælle :)


Nu vi taler om formål og ekstra museklik, kan jeg ikke lade være at spørge: Hvad er formålet med at bruge to tegn på sætte en smiley efter hver eneste sætning? Du er ikke den eneste der gør det, men nu spørger jeg lige dig. Er et enkelt godt gammeldags punktum ikke godt nok længere?


Nu sætter jeg så ikke en smiley efter hver eneste sætning. Men formålet er vel bare at give et visuelt udtryk af det skrevne - hvis jeg tænker at det jeg skriver kan lyde hårdt/dømmende o.lign. bruger jeg en " :) " for at bløde det lidt op.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Kakro05
Indlæg: 536
Tilmeldt: 7. sep 2015, 19:24
Kort karma: 71
Likede indlæg: 449

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Kakro05 » 9. okt 2017, 07:42

Vi har fællesøkonomi, men med hver sin lønkonto (Vi har 5% af de første 50.000kr på hver vores lønkonto og så fordi det vist giver mening, hvis der sker et pludseligt dødsfald). Vi får hver især x antal kr i "lommepenge" som er til byture og cafebesøg. Der er også sat X antal kr til tøj osv. Investeringer udover de faste udgifter og vores "lommepenge" er vi enige om. Det har endnu ikke givet konflikter og jeg tvivler på at det gør det.

Da vi blev kærester kørte vi et meget mere separat system, men så blev vi gift og fik et barn og så er det eneste der giver mening for os fællesøkonomi.
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Lilleluftballon » 10. okt 2017, 11:53

godtnavn skrev:
Lilleluftballon skrev:Vi har helt fælles økonomi. Alle penge tjent er fælles, alle udgifter er fælles. Ingen af os er store forbrugere, så det der behov for "lommepenge" som nogen her i tråden beskriver, det har jeg ikke. Ville ikke ane hvad jeg skulle bruge lommepenge på?

Nå, men vi har stadig to konti. De er helt fælles, vi har begge adgang til hinandens. Så vil da mene vi har fællesøkonomi. De to konti stammer fra før vi blev gift, vi har ikke fået det ændret. Det kunne vi ligesågodt have.


Men giver du ikke gaver? Laver ting med venner? Køber nogle gange nyt tøj? Skal du aldrig have ny mobil? Tage i svømmehallen? I biffen?

Det er ikke fordi vi er storforbrugere, men det er meget rart at altid at vide hvad der står på ens konto og det er svært hvis man er to om at bruge pengene :) Så lommepengekonto giver overblik :)


Altså nej til dine eksempler generelt, køber helst ikke tøj og ting (jo, jeg køber selvfølgelig både tøj og ting - men brugt, og der går år imellem). Men det er jo ikke fordi jeg aldrig bruger penge. Jeg anser bare ikke mine forbrug for "lommepenge". Men vi har også masser af penge - det hjælper jo nok lidt. Går meget lidt op i hvad der står på min konto. Min holdning til budgetter er nok generelt bare at man har en tendens til at bruge de penge man sætter af. Og jeg vil hellere bare bruge så få penge som muligt. Og min mand har det på samme måde. Jeg stoler på at han ikke bare spenderer alle vores penge på dumme ting, så vi har ikke det der behov for "dine" og "mine".
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf godtnavn » 10. okt 2017, 14:00

Lilleluftballon skrev:
godtnavn skrev:
Lilleluftballon skrev:Vi har helt fælles økonomi. Alle penge tjent er fælles, alle udgifter er fælles. Ingen af os er store forbrugere, så det der behov for "lommepenge" som nogen her i tråden beskriver, det har jeg ikke. Ville ikke ane hvad jeg skulle bruge lommepenge på?

Nå, men vi har stadig to konti. De er helt fælles, vi har begge adgang til hinandens. Så vil da mene vi har fællesøkonomi. De to konti stammer fra før vi blev gift, vi har ikke fået det ændret. Det kunne vi ligesågodt have.


Men giver du ikke gaver? Laver ting med venner? Køber nogle gange nyt tøj? Skal du aldrig have ny mobil? Tage i svømmehallen? I biffen?

Det er ikke fordi vi er storforbrugere, men det er meget rart at altid at vide hvad der står på ens konto og det er svært hvis man er to om at bruge pengene :) Så lommepengekonto giver overblik :)


Altså nej til dine eksempler generelt, køber helst ikke tøj og ting (jo, jeg køber selvfølgelig både tøj og ting - men brugt, og der går år imellem). Men det er jo ikke fordi jeg aldrig bruger penge. Jeg anser bare ikke mine forbrug for "lommepenge". Men vi har også masser af penge - det hjælper jo nok lidt. Går meget lidt op i hvad der står på min konto. Min holdning til budgetter er nok generelt bare at man har en tendens til at bruge de penge man sætter af. Og jeg vil hellere bare bruge så få penge som muligt. Og min mand har det på samme måde. Jeg stoler på at han ikke bare spenderer alle vores penge på dumme ting, så vi har ikke det der behov for "dine" og "mine".


Med den logik at der bruges hvad der er så burde I jo bruge alle jeres penge hver måned ;) Men hvis du aldrig giver gaver, laver sociale ting eller køber andet end mad er lommepenge jo overvurderet, troede bare alle gjorde den slags.

Vi har sådan set også penge nok, men jeg synes det giver en ro at vide hvad der står på opsparingen om f.eks. 3 år, så kan vi bedre vurderer hvad vi har råd til fordi vi ved hvordan det ser ud langsigtet :) Vi har så intet mål om at bruge så få penge som muligt, men at bruge pengene så rigtigt som muligt. Dvs. kun bruge penge på ting man ikke fortryder, og bruge penge på ting der gør vores liv lettere og bedre. Vores liv bliver ikke bedst af størst mulig opsparing (selvfølgelig skal der være en opsparing, for det kunne gøre vores liv ret skidt hvis der ikke var).
0
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf TomKah » 10. okt 2017, 17:53

Vi blev først gift 3 år inde i vores parforhold og vi fik først fælles økonomi da vi blev gift. Jeg tænker slet ikke fælles økonomi som noget med fælles lønkonto men fælles økonomi som er formue fælleskab hvor begge parter har lige indflydelse på budgettet.
For mig var det væsentligste at vi havde samme økonomiske og forbrugssyn. Vi skal slet ikke være enige til mindste krone eller bruge lige mange penge, men vores forhold var stoppet for mange år siden hvis vi ikke havde været enige om de grundlæggende prioriteter og han var økonomisk impulsiv - det ville være en kæmpe dealbreaker ift mig.

Jeg kan godt forstå det kan blive for kompliceret at slå to boenheder sammen sent i livet, men jeg har ikke selv erfaring med det, da vi har været sammen siden vi var på SU.
0
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf TomKah » 10. okt 2017, 17:57

I øvrigt - nu har vi fokuseret meget på løn, men hvad hvis man kommer til penge på anden vis. Min mand og jeg har været sammen i mange år og vi har begge arvet ret store pengebeløb i vores tid sammen (over 0,5 mill hver), men selvfølgelig mange år forskudt.
Pengene er indgået fuldstændig i vores fælleskasse (blandt andet har vi betalt vores hus af på 12 år i stedet for de normale 30), men det kunne da være spændende at høre om andre ser anderledes på den slags uforudsete indkomster.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Akehurst2 » 10. okt 2017, 18:10

TomKah skrev:I øvrigt - nu har vi fokuseret meget på løn, men hvad hvis man kommer til penge på anden vis. Min mand og jeg har været sammen i mange år og vi har begge arvet ret store pengebeløb i vores tid sammen (over 0,5 mill hver), men selvfølgelig mange år forskudt.
Pengene er indgået fuldstændig i vores fælleskasse (blandt andet har vi betalt vores hus af på 12 år i stedet for de normale 30), men det kunne da være spændende at høre om andre ser anderledes på den slags uforudsete indkomster.


Jeg har selv arvet mine forældre, og de penge er gjort til skilsmissesæreje. De kan bruges i fællesskab, men skulle vi gå fra hinanden synes jeg, de hører til min familie, og vil hellere have, de så skal gå til mine brødres børn.

Arven faldt, så det ikke var relevant ift. huskøb, og det har heller ikke været relevant at omlægge lån eller andet på grund af den.
2
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf TomKah » 10. okt 2017, 19:33

Vi havde egentlig også snakket om at lave sådan et skilsmissesæreje. Men vi har aldrig fået det gjort.
Jeg synes dog det det er en god ide at gøre det.

Nu har vi selv (mange) børn så de penge vi hver især efterlader vil gå til dem under alle omstændigheder.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Wizzze » 10. okt 2017, 20:45

Akehurst2 skrev:
TomKah skrev:I øvrigt - nu har vi fokuseret meget på løn, men hvad hvis man kommer til penge på anden vis. Min mand og jeg har været sammen i mange år og vi har begge arvet ret store pengebeløb i vores tid sammen (over 0,5 mill hver), men selvfølgelig mange år forskudt.
Pengene er indgået fuldstændig i vores fælleskasse (blandt andet har vi betalt vores hus af på 12 år i stedet for de normale 30), men det kunne da være spændende at høre om andre ser anderledes på den slags uforudsete indkomster.


Jeg har selv arvet mine forældre, og de penge er gjort til skilsmissesæreje. De kan bruges i fællesskab, men skulle vi gå fra hinanden synes jeg, de hører til min familie, og vil hellere have, de så skal gå til mine brødres børn.

Arven faldt, så det ikke var relevant ift. huskøb, og det har heller ikke været relevant at omlægge lån eller andet på grund af den.


Nu har ingen af os arvet endnu (heldigvis). Personligt ville jeg lægge op til at gøre som Akehurst, men var der noget fælles som stod for, så ville jeg ikke have problem med at bruge en arv på det. Jeg får nogle gange om året noget bonus udbetalt, og så snakker vi lige om der er noget som vi mangler eller der skal fixes, det er der sjældent, og så plejer jeg at bruge lidt af dem på gaver, hygge og god mad/vin. Og resten ryger bare på opsparingen, som der måske så senere bliver købt rejser, oplevelser eller legetøj for :genert:

Hvad gør andre med "ekstra" penge der kommer ind, udover det normale budget/løn?
0
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Privatøkonomi"