Hvad betaler du i pension?

Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Hvad betaler du i pension?

Indlægaf DenBruneMunk » 19. sep 2017, 10:09

Der er ingen tidligere tråde om præcis dette , så derfor synes jeg emnet kunne bringes op.

Spørgsmålet er hvor meget betaler du til din pension, behøver ikke være beløbs nævnelse, procenter er jo også en god indikator.

Jeg selv lægger 15% til pensionen og har gjort det igennem jobbet de sidste 20+ år. Når man ser på sin indbetaling og så det afkast man får tilbage, så kan man glæde sig over at det blev startet op. Man tænker på ens unge dage, hvor man var totalt ligeglad og dårligt ville bruge penge på det.
Jeg håber selv at udnytte værdierne hvis muligt, ved at frigøre gæld i huset først, så købe en nice bil og så må resten være at nyde livet. Om gælden i huset så er særligt stor når man når 67 år, det ved jeg så ikke.
Desværre, så snakker de om at pensioner mister værdi, fordi man mister folkepension og tilskuds ordninger? Er det virkelig så grelt?
Skal man leve for sin egen pension, så skal man jo sikre sig at man så også kan leve for de penge til den tid, tænker man på det 30 år før de er til udbetaling?

Nå håber at høre lidt fra andre om emnet og hvordan de skal forvaltes, når de nu engang udbetales.
0
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Hvad betaler du i pension?

Indlægaf Tobywan » 19. sep 2017, 10:22

Samlet set godt 17% fordelt på egenbetaling og pensionsordning gennem mit arbejde.

Derudover har vi en ret aggressiv afdragsstrategi på vores hus, så det er betalt en del år før planlagt pension, samtidighed med et højt rådighedsbeløb, som primært går til opsparing. Ingen af os forventer at arbejde til vi er 67 eller ældre. Optimalt set stopper vi senest ved 60år eller lidt før, hvilket kommet meget an på hvor meget vi kan få lagt til siden inden da.

Forventer ingen folkepension til den tid, men håber da der bliver en bid af kagen, som vi jo løbende har betalt til og er blevet stillet i udsigt, når indbetalingen til pension er beregnet.

Vi skal som udgangspunkt slappe af, rejse og bruge både pension og opsparet friværdi, så der ikke er ret meget tilbage :)
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14804
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24917

Re: Hvad betaler du i pension?

Indlægaf sigge » 19. sep 2017, 13:29

Min arbejdsgiver indbetaler 8%, og jeg betaler selv 5% af min løn, så 13% i alt. Den er trappet op over de sidste 4 år, hvor vi har haft en firmapensionsordning, og jeg kan faktisk ikke lige nu huske, om jeg sætter den procentsats, jeg selv betaler, yderligere op over de næste år.

Tidligere har jeg ikke haft pensionsordninger gennem mit arbejde, men i en periode betalte jeg selv ind på en kapitalpension. Nu er det hele så samlet i min nuværende pensionspakke.
Jeg kommer formentlig ikke til at leve fedt som pensionist, men der skulle da være til dagen og vejen, hvis jeg sænker min levestandard lidt.

Jeg må også indrømme, at selv her som 41-årig synes jeg, at der er så lang tid til, jeg skal pensioneres, at jeg har svært ved helt at tage det med opsparingen så tungt.
Jeg har dog ikke fast ejendom, aktier eller andre værdier ved siden af, så jeg er godt klar over, at der skal noget ind på pensionsopsparingen, hvis der skal være bare lidt at have det sjovt for om 30 år.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Hvad betaler du i pension?

Indlægaf Hunkat » 19. sep 2017, 13:47

12% lige nu og om et par år ryger jeg op på 15%. Og så lægger jeg selv lidt til side privat. Jeg er desværre kommet sent igang så det bliver op ad bakke men min økonomiske formåen stiger forhåbentlig også over åre.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Hvad betaler du i pension?

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 19. sep 2017, 13:52

Jeg mener den ligger på 13%. Min arbejdsgiver betaler det hele.
Jeg lægger ikke selv til side, men tænker da over de boliginvesteringer vi foretager os i de her år. Vi tjener nok ca. 1 mill. når vi sælger vores lejlighed om ikke så længe. Det bliver så geninvesteret i et hus, som vi så regner med at betale ud længe før vores pension.
Dermed satser vi på at have et pænt beløb efter salg af hus til den tid, sammen med vores pensionsopsparinger.
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Hvad betaler du i pension?

Indlægaf JoyNips » 19. sep 2017, 14:29

17,1 %. Jeg er statsansat.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Hvad betaler du i pension?

Indlægaf Wizzze » 19. sep 2017, 14:36

Jeg har en ret klassisk pensionsordning gennem arbejdet, hvor jeg indbetaler 1/3-del og arbejdsgiveren betaler 2/3-dele, de første 53.500 går ind på en ratepension og resten på en livrente. Der ud over indbetaler jeg de maksimale 29.600 på en aldersopsparing. Vores lejlighed er også betalt ud, så den er også en slags pensionsopsparing, men med mindre vi finder en billig hængekøje mellem nogle palmer på en Bountyø, så skal vi jo bo et sted, og så er det svært at se ens bolig som opsparing :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvad betaler du i pension?

Indlægaf DenBruneMunk » 19. sep 2017, 14:40

sigge skrev:Jeg har dog ikke fast ejendom, aktier eller andre værdier ved siden af, så jeg er godt klar over, at der skal noget ind på pensionsopsparingen, hvis der skal være bare lidt at have det sjovt for om 30 år.
Det rigtige spørgsmål lige præcis omkring opsparing er vel nu, skal du spare op til at have det godt som gammel, eller skal du leve livet når du er ung? Der er jo som sagt fradrag som du ellers kunne få som pensionist og stadig leve ok, ift. den del du selv så skal betale når du bliver 67+ og ikke får noget af den del af kagen du har betalt til i mange,mange år :)

Jeg er lidt til at leve mens jeg er ung, så når de 67 nås, så kan jeg indfri det som er gæld og så må vi se hvad så er tilbage, jeg regner ikke med jordomrejser eller lign, nærmest et roligt og nydeligt liv som pensionist uden en masse udskejelser :)
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Hvad betaler du i pension?

Indlægaf Sangius » 19. sep 2017, 14:41

Mener det er 13%. Min mand er tjenestemand, så jeg håber på et langt ægteskab :D
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14804
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24917

Re: Hvad betaler du i pension?

Indlægaf sigge » 19. sep 2017, 15:12

DenBruneMunk skrev:
sigge skrev:Jeg har dog ikke fast ejendom, aktier eller andre værdier ved siden af, så jeg er godt klar over, at der skal noget ind på pensionsopsparingen, hvis der skal være bare lidt at have det sjovt for om 30 år.
Det rigtige spørgsmål lige præcis omkring opsparing er vel nu, skal du spare op til at have det godt som gammel, eller skal du leve livet når du er ung? Der er jo som sagt fradrag som du ellers kunne få som pensionist og stadig leve ok, ift. den del du selv så skal betale når du bliver 67+ og ikke får noget af den del af kagen du har betalt til i mange,mange år :)

Jeg er lidt til at leve mens jeg er ung, så når de 67 nås, så kan jeg indfri det som er gæld og så må vi se hvad så er tilbage, jeg regner ikke med jordomrejser eller lign, nærmest et roligt og nydeligt liv som pensionist uden en masse udskejelser :)


Min plan B er at æde mig ihjel i kage og alt, der smager godt, når jeg er ved at have opbrugt de ti års ratepension. :-D
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6659
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18860

Re: Hvad betaler du i pension?

Indlægaf Æble » 19. sep 2017, 16:06

Mon arbejdsgiver betaler 10% og keg betaler selv 10%. Jeg er privat ansat. Vil gerne have mulighed for at gå på pension som 60 årig og derfor siger min pensionsrådgiver at jeg skal spare 10% op i stedet for de obligatoriske 5. Vi har også en ret stor friværdi i vores hus, så føler mig godt sikret til alderdommen selvom jeg "kun" er 39 år.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24635
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36814

Re: Hvad betaler du i pension?

Indlægaf Daine » 19. sep 2017, 16:11

Jeg kan ikke helt huske satserne, men min arbejdsgiver betaler vist omkring 7,5 % og jeg selv omkring 3,75 (detailoverenskomst). Derudover betaler jeg ca 12100,- ind på aldersopsparing om året.

Jeg betaler også mere af på mine andelslån end påkrævet, ikke vildt meget men nok til at jeg kan skære 9 år af løbetiden (der normalt er på 30 år).
Forhåbentlig kan jeg få et plus ved salg i fremtiden, og så bo i en lille lejlighed når jeg bliver gammel :)
Senest rettet af Daine 19. sep 2017, 16:12, rettet i alt 1 gang.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvad betaler du i pension?

Indlægaf DenBruneMunk » 19. sep 2017, 16:11

Æble skrev:Mon arbejdsgiver betaler 10% og keg betaler selv 10%. Jeg er privat ansat. Vil gerne have mulighed for at gå på pension som 60 årig og derfor siger min pensionsrådgiver at jeg skal spare 10% op i stedet for de obligatoriske 5. Vi har også en ret stor friværdi i vores hus, så føler mig godt sikret til alderdommen selvom jeg "kun" er 39 år.

Hvordan får man sit arbejdsgiver pension udbetalt før 67 år? PFA vil gerne men så betaler jeg høje gebyrer og 60% i skat af beløbet, det synes jeg ikke lyder tillokkende, hvis man er 7 år fra at undgå gebyr og spare 20% i skat.
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6659
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18860

Re: Hvad betaler du i pension?

Indlægaf Æble » 19. sep 2017, 18:36

DenBruneMunk skrev:
Æble skrev:Mon arbejdsgiver betaler 10% og keg betaler selv 10%. Jeg er privat ansat. Vil gerne have mulighed for at gå på pension som 60 årig og derfor siger min pensionsrådgiver at jeg skal spare 10% op i stedet for de obligatoriske 5. Vi har også en ret stor friværdi i vores hus, så føler mig godt sikret til alderdommen selvom jeg "kun" er 39 år.

Hvordan får man sit arbejdsgiver pension udbetalt før 67 år? PFA vil gerne men så betaler jeg høje gebyrer og 60% i skat af beløbet, det synes jeg ikke lyder tillokkende, hvis man er 7 år fra at undgå gebyr og spare 20% i skat.


Det ved jeg ikke :gruble: Har også PFA, men måske en anden aftale.
0
Brugeravatar
Jydepigen
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 12. dec 2016, 13:39
Kort karma: 88
Likede indlæg: 901

Re: Hvad betaler du i pension?

Indlægaf Jydepigen » 19. sep 2017, 20:55

Virksomheden indbetaler 8% og mig selv 4%. Er dog kun 29 år, så tænker ikke det store over det, da pensionsalderen nok er 78 inden jeg kommer til det.. Aldrig til at vide om man lever så længe..
0

Tilbage til "Privatøkonomi"