Aktier, som løn og opsparing

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Aktier, som løn og opsparing

Indlægaf Wizzze » 30. aug 2017, 10:05

Regeringen vil meget gerne have at vi udvikler en aktiekultur i dk, ligesom man har i Sverige, hvor mange alm. mennesker ejer aktier i alt fra store multinationale selskaber til små 1-2 mand virksomheder med en god idee.

Et par af de ting regeringen vil gøre, er at tillade at mere løn kan udbetales som aktier, hvor der så ikke skal betales så meget skat. Og så vil de lave nye kontotyper i banken, så nogen af de 80 milliarder vi har stående til 0,0% i banken, kan skydes i aktier.

Men er det noget du vil bruge, hvis det bliver muligt?

Vil du f.eks. være villig til at få en løn på 10-12.000 om måneden og så 8-10.000 i virksomhedsaktier ved siden af det??

Og hvor villig er du til at din opsparing i banken, skal placeres i aktier?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Aktier, som løn og opsparing

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 30. aug 2017, 10:08

Jeg investerer allerede en del i aktier. Har endda placeret det halve af min pensionsopsparing i aktier.
Så for mig ville det da være interessant hvis det var skruet rigtig sammen. Altså med en skattemæssig fordel.
Jeg så dog hellere at man sænkede beskatningen på aktieafkast.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Aktier, som løn og opsparing

Indlægaf avdotja » 30. aug 2017, 10:45

Jeg synes det er fint nok, hvis det beskattes på lige fod med den normale lønindkomst. Jeg er ikke tilhænger af alle mulige krumspring der gør at nogle (højtlønnede) har mulighed for en lavere indkomstskat. Hvis man synes skatten er for høj, må man åbent arbejde for at få den sænket istedet for at komplicere tingene endnu mere.
3
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Aktier, som løn og opsparing

Indlægaf fisken80 » 30. aug 2017, 10:48

Jeg har forsøgt mig med aktier engang, det gik af lort selvom det var gennem en investeringsforening og med mindst mulig risiko osv. Det gider jeg ikke igen.
Så mine penge står og bliver mindre værd i banken, det er bare sådan jeg har det bedst i maven.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Aktier, som løn og opsparing

Indlægaf Sophies-mor » 30. aug 2017, 10:49

Overhovedet ikke, hvis det betyder, at jeg får mindre udbetalt.
Jeg kan godt selv købe aktier i de firmaer, jeg vil købe hos.

Min mand fik fx medarbejderaktier løbende og de kan først sælges efter 7 år. Desværre for ham (os) er firmaet så faldet voldsomt i værdi, så da han fik dem, var de cirka 40.000 kr. værd, nu ... 1.000 kr.
Firmaet er dog ikke konkurs, bare... nede i værdi.

Jeg vil have min løn og kan så godt selv investere. Også i aktier, hvor jeg vælger at sige, jeg har råd til at miste de her penge.
Det skal min arbejdsgiver ikke beslutte på mine vegne, ikke mindst fordi, jeg fx. har nogle firmaer, jeg aldrig nogensinde vil skyde penge i. Heller ikke deres datterselskaber.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Aktier, som løn og opsparing

Indlægaf sigge » 30. aug 2017, 12:56

Jeg ville ikke bryde mig om at få en fast del af min løn hver måned udbetalt i aktier - dem kan man jo ikke umiddelbart købe havregryn og leverpostej for. Men jeg kunne måske godt overveje at købe aktier i det firma, jeg arbejder for, hvis det blev en mulighed. Ikke for sådan et vildt stort beløb, men mere for ligesom at vise, at jeg engagerer mig i biksen.

Jeg har ikke selv investeret i aktier for nuværende - udover dem, mit pensionsselskab investerer min pension i for mig. Men på baggrund af den seneste tids snak i medierne om det, har jeg faktisk tænkt lidt på, om det kunne betale sig for mig at investere noget af min opsparing i aktier, når den lige bliver lidt større igen, efter at jeg brugte det meste af den på at købe ny bil. For den vokser jo ikke, så længe den bare står på min bankkonto med 0% i rente. Jeg er dog i tvivl om, hvor meget jeg rent faktisk skal skyde ind til at begynde med, når jeg skal have nogen til at investere for mig. Jeg har ikke den fjerneste interesse i eller forstand på at sidde og handle selv, så jeg forestiller mig, at jeg skal have en forholdsvis stor pose penge at investere for, at de udgifter, der er forbundet med at have andre til administrere mine investeringer, potentielt kan dækkes ind (og mere til) af afkastet. Og jeg vil aldrig investere hele min opsparing, for jeg vil gerne have et vist beløb til umiddelbar rådighed, hvis jeg spontant får lyst til at købe en større ting som en rejse el.lign.

Jeg har det lige som Sophies-mor: Jeg ville også kun investere penge, som jeg havde råd til at miste, i aktier.
1
You can't spell awesome without me.
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27067

Re: Aktier, som løn og opsparing

Indlægaf ajnaM » 30. aug 2017, 14:34

Wizzze skrev:Regeringen vil meget gerne have at vi udvikler en aktiekultur i dk, ligesom man har i Sverige, hvor mange alm. mennesker ejer aktier i alt fra store multinationale selskaber til små 1-2 mand virksomheder med en god idee.

Et par af de ting regeringen vil gøre, er at tillade at mere løn kan udbetales som aktier, hvor der så ikke skal betales så meget skat. Og så vil de lave nye kontotyper i banken, så nogen af de 80 milliarder vi har stående til 0,0% i banken, kan skydes i aktier.

Men er det noget du vil bruge, hvis det bliver muligt?

Vil du f.eks. være villig til at få en løn på 10-12.000 om måneden og så 8-10.000 i virksomhedsaktier ved siden af det??

Og hvor villig er du til at din opsparing i banken, skal placeres i aktier?


Forslaget går jo på, at man kan få op til 100% af sin løn udbetalt i medarbejderaktier.

Det synes jeg er helt ved siden af fornuft. En ting er, at man gerne vil gøre det nemmere for iværksættere at tiltrække arbejdskraft, men opstartsvirksomheder er jo usikre, og at forestille sig, at medarbejderne slet ikke skulle få noget sikkert udbetalt, ville for mig at se være helt åndssvagt. Det er jo ikke den enkelte medarbejder, der alene har ansvaret for en ny virksomheds udvikling, og man ville risikere, at medarbejdere i nogle brancher ville føle sig pressede til at tage 'ulønnet' arbejde.

Så nej, det synes jeg er en rigtig dårlig idé.

Jeg ser ikke noget problem i, at medarbejdere selv vælger at investere i billige virksomhedsaktier, men de skal være garanteret en lønudbetaling. Når den er udbetalt, kan de for min skyld fint satse det hele, men det skal være et valg.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27067

Re: Aktier, som løn og opsparing

Indlægaf ajnaM » 30. aug 2017, 14:36

avdotja skrev:Jeg synes det er fint nok, hvis det beskattes på lige fod med den normale lønindkomst. Jeg er ikke tilhænger af alle mulige krumspring der gør at nogle (højtlønnede) har mulighed for en lavere indkomstskat. Hvis man synes skatten er for høj, må man åbent arbejde for at få den sænket istedet for at komplicere tingene endnu mere.


Ja, det er så et andet element. Det er jo en helt åben del af forslaget, at man på den måde kan tiltrække arbejdskraft ved at love dem, at de skal betale en lavere skat.

:rulle:
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Yossarian
Indlæg: 481
Tilmeldt: 25. nov 2015, 16:21
Kort karma: 23
Likede indlæg: 922

Re: Aktier, som løn og opsparing

Indlægaf Yossarian » 30. aug 2017, 14:57

Jeg har allerede et aktiedepot som del af min opsparing, men jeg ville bestemt ikke bryde mig om at få noget af min løn udbetalt som aktier.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Aktier, som løn og opsparing

Indlægaf JoyNips » 30. aug 2017, 15:30

Det ville for mig kræve at afkastet af aktierne opvejede den mindre løn-i-hånden.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Aktier, som løn og opsparing

Indlægaf Daine » 30. aug 2017, 16:16

Aldrig i livet. Jeg har brug for penge til at betale mine regninger med, til mad, transport, tøj, fornøjelser mv. Det kan jeg ikke bruge aktier til, og jeg er så lidt risikovillig at jeg ikke ville investere noget som helst i mit firma. Hvis firmaet valgte at give medarbejderaktier i julegave, så fred være med det. Men de skal ikke begynde at spise noget af min løn af med det.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Aktier, som løn og opsparing

Indlægaf KIM K » 18. sep 2017, 00:52

fisken80 skrev:Jeg har forsøgt mig med aktier engang, det gik af lort selvom det var gennem en investeringsforening og med mindst mulig risiko osv. Det gider jeg ikke igen.
Så mine penge står og bliver mindre værd i banken, det er bare sådan jeg har det bedst i maven.


Så har du nok alligevel kørt med for høj risiko eller været for utålmodig, formentlig det sidste efter dit indlæg at dømme. Men investeringsforeninger kan også være højrisiko ifald de er eksponeret mod enkelte markeder.

Jeg vil anbefale du forsøger dig igen, snyd ikke dig selv for gode fremtidige afkast pga. tidligere dårlig rådgivning ;)
Denne gang skal du imidlertid være bredt eksponeret og have en lang tidshorisont og træde drypvist ind i markedet, eksempelvis med et fastsat beløb hver tredje måned, så undgår du at købe på toppen lige før et stort verdensomspændende fald.
Der er to ting der er vigtige, man skal lægge ”tarzangenet” på hylden som særligt mange mænd har. For stor selvtillid efter nogle heldige indledende investeringer er roden til alt ondt. Det får nogle til at øge risikoen, og for de fleste går det galt. Tro ikke du er klogere end markedet ved at satse hele opsparingen på enkelte begrænsede markeder eller selskaber, det er kun de færreste. Men man skal omvendt heller ikke blive for defensiv og gå i panik når markedet falder og sælge ud, man kan alligevel ikke ramme de rigtige exit og entry tidspunkter. Bered dig på store udsving hvor aktieporteføljen kan miste op til halvdelen af sin værdi undervejs.

Verdensindekset har de sidste godt 100 år givet et gennemsnitligt årligt afkast på 5,1 pct. efter inflation ved geninvesteret udbytter (nominelt højere). Set over de sidste 50 år har afkastet været 5,3 pct årligt.
Men købte man på toppen i 2000 ville afkastet kun have været 1,9 årligt justeret for inflation. Det skyldes at aktiemarkedet blev halveret i værdi de efterfølgende år, et tab der dog som afkastet antyder er mere end indhentet igen.
Derfor er det vigtigt hvis man vil nedsætte risikoen ikke at træde ind på markedet med hele sin opsparing på én gang, gør det i stedet løbende over nogle år med et forudbestemt fastsat beløb hver tredje måned eksempelvis.

Til sammenligning har danske aktier givet et årligt inflationsjusteret afkast på hhv. 5,4 %, 7,4 % og 8,0 % inden for samme tidsperiode.
Det kræver ikke stor viden at generere gode afkast på den lange bane, man skal bare følge ovenstående model og være parat til store udsving undervejs. Alle kan være med, hvad enten mand er arbejdsmand eller investeringsrådgiver, og der er ingen grund til at tro sidstnævnte klarer sig bedre end førstnævnte.

Aktieinvestering er den lille mands genvej til at blive millionær. Jeg selv har ikke nogen stor lønindkomst, men har i dag alligevel en formue på flere millioner kroner. Ovenstående årlige afkast lyder måske ikke af meget, men det er effekten af renters rente der gør forskellen.

Einstein udtalte engang at “Den stærkeste kraft i universet er renters rente.” Det kan jeg skrive under på efter at have set min formues accelererende udvikling over årrene. I begyndelsen går det langsomt, men som årrene går tager udviklingen til....... voldsomt til.

Starter man med at smide 50.000 kroner ind i aktiemarkedet, og spæder til med kr. 5.000 kroner hver måned, og genererer aktiemarkedet et gennemsnitligt afkast på 5,1 % om året, som det har gjort de sidste godt 100 år efter inflation, vil man efter 30 år have en inflationsjusteret formue på kr 4.484.653,- (nominelt højere) uden at have påtaget sig risiko af betydning.
Havde man sat pengene ind på en bankkonto til nulrente, ville der stå kr. 1.850.000,-. Forskel kr. -2.634.653,- (minus skat) som banken ville være løbet med, og risikoen ville ydermere have været meget høj dersom pengene stod i samme bank.

Historisk er der ingen aktiver der giver så gode afkast som aktier, det være sig ejendomsmarkedet, obligationer eller guld, og hvorfor forære hele afkastet af ens indestående til bankerne.
0
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Aktier, som løn og opsparing

Indlægaf Seladon » 18. sep 2017, 19:35

jeg overvejer at investere i ETF-er, men først skal jeg sætte mig i stoffet. Investeringsforeninger stoler jeg ikke rigtig på, jeg synes at renten er for lille ift risici.
og der er altid en krise der lurer et eller andet sted, for det højtbesungne opsving ikke er så stabil , som politikere bilder os ind.
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P

Tilbage til "Privatøkonomi"