Er det økonomisk fordelagtigt at være fraskilt mor med barn?

Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Er det økonomisk fordelagtigt at være fraskilt mor med barn?

Indlægaf Tux » 27. aug 2017, 17:05

MOGA skrev:
Tux skrev:
MOGA skrev:
Tux skrev:
MOGA skrev:
girl_beat skrev:
Tux skrev:Hvis vi fik 4000 om måneden i tilskud per barn, kunme jeg godt overveje om ikke vi skulle have nogle flere børn snart, for merprisen er godt nok til at overskue i forhold til hvad hun koster - incl pasning..

Jeg er ikke imod tilskud, men det virker godt nok noget højt, hvis man nærmest ingen udgifter selv har til de børn man sætter i verden - så længe man er enlig..

Dén pointe glemmer de fleste vist... At det bestemt kun er fair selv at holde de udgifter, ens børn nu engang koster.

I spørgsmålet om børnebidrag mellem forældre er det jo ikke meningen (og sikkert heller ikke muligt), at bidraget skal dække udgifterne til barnet/børnene. Det er kun halvdelen, for den anden forælder skal selv afholde den anden halvdel. Så for at svare på trådens spørgsmål; nej, det burde ikke ligefrem være økonomisk fordelagtigt at være alene-forælder frem for samboende.


Hvis man er helt reelt enlig mor, altså 24/7/365, så kan jeg garantere for, at man selv smider mere i kassen end far.

Far smider 1800 (netto), staten giver 1900, begge dele for to børn. I alt 3700, derudover 1800 fra en selv. I alt 5500 til to børn. Et fint beløb, ja helt sikkert, men en guldgrube? Nej.

I den her henseende er jeg ret ligeglad med hvilken forælder der betaler mest, humlen er om det virkelig er nødvendigt at fælleskassen betaler de beløb den gør.

Du skriver selv sort på hvidt, at du får 8000 i hånden hver måned. Det er et anseeligt beløb selv med de udgifter der nu engang er, og ikke langt fra hvad det koster at have to børn - hvilket virker noget skævt.. Oven i kommer så fripladsen, som er noget lettere at få hvis man ikke kun har en indtægt..


Nej, jeg skriver, at jeg får 1900 fra staten fordi jeg er enlig forsørger. Hvor får du 8000 fra?

Derudover får jeg 2666 fra deres far, men hvis det skal regnes med, skal samboende vel også regne deres partneres andel af børnenes forsørgelse med i deres indtægt? Andet ville ikke være rimeligt.

Derudover får jeg 1800 i almindelig børnefamilieydelse, men det får langt de fleste danskere uanset civilstand.

Endeligt får jeg 800 kr i friplads, ikke fordi jeg er enlig, men på grund af indtægt. Det kan samlevende også få.

Men med friplads kan jeg strække mig til, at jeg får 2700, som samboende med børn ikke får.


I dit oprindelige indlæg: 5400 + 2600 = 8000.

Penge som du får til to børn, af det betaler staten så en del, men i kraft af beløbets størrelse kunne man sagtens argumentere for at den statsbetalte del kunne være mindre, elsket helt bortfalde..


Læs igen. 5400 INKLUSIV 2666 fra deres far. Så når du skriver 8000, så får jeg altså 2666 fra mig selv, eller hvad?

Og husk igen, at de 800 intet har at gøre med at være enlig. Mange lavtlønssamboende får dem også.

Du skriver 5400 i tilskud, børnebidrag er ikke et tilskud. Men fint, så fik vi da opklaret den misforståelse.

Men anyhow så lader et til der er en anelse mere rimelighed i det, i dette specifikke tilfælde.

Angående tilskuddet til SFO, så er det noget nemmere at opnå, hvis man er en enkelt person i husstanden..
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Er det økonomisk fordelagtigt at være fraskilt mor med barn?

Indlægaf Allmost_Famous » 27. aug 2017, 17:33

Tux skrev:
Allmost_Famous skrev:
Tux skrev:
Allmost_Famous skrev:Det er da klart, at for Mor A er det mere fordelagtig end det er for Mor B.

Så vi andre skatteydere skal betale ekstra, fordi nogles eksmænd konstant smider solcremen væk? :gruble:

Var det det, jeg skrev?

Jeg er ærlig talt i tvivl om hvad din pointe er, deraf spørgsmålstegnet..

Hvis du ikke kan forstå et simpelt "det kommer jo an på situationen", så er det da op ad bakke..

Jeg er ikke i tvivl om, at det for nogle enlige mødre (og fædre.. Medmindre, du kun har ondt i rumpen over mødrene?) er en god forretning at være enlig mor. Hvis altså der er en far, som tager markant mere på sig end han skal.

Og så er der de enlige mødre, hvor farmand ikke gør mere end det absolut mindste, som loven dikterer. Det vil sige at betale lige godt tusind kroner pr barn pr måned - og de penge kan han jo så trække fra.

Derfor kan man da heller ikke komme med et definitivt ja eller nej til spørgsmålet.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Er det økonomisk fordelagtigt at være fraskilt mor med barn?

Indlægaf Tux » 27. aug 2017, 17:39

Allmost_Famous skrev:
Tux skrev:
Allmost_Famous skrev:
Tux skrev:
Allmost_Famous skrev:Det er da klart, at for Mor A er det mere fordelagtig end det er for Mor B.

Så vi andre skatteydere skal betale ekstra, fordi nogles eksmænd konstant smider solcremen væk? :gruble:

Var det det, jeg skrev?

Jeg er ærlig talt i tvivl om hvad din pointe er, deraf spørgsmålstegnet..

Hvis du ikke kan forstå et simpelt "det kommer jo an på situationen", så er det da op ad bakke..

Jeg er ikke i tvivl om, at det for nogle enlige mødre (og fædre.. Medmindre, du kun har ondt i rumpen over mødrene?) er en god forretning at være enlig mor. Hvis altså der er en far, som tager markant mere på sig end han skal.

Og så er der de enlige mødre, hvor farmand ikke gør mere end det absolut mindste, som loven dikterer. Det vil sige at betale lige godt tusind kroner pr barn pr måned - og de penge kan han jo så trække fra.

Derfor kan man da heller ikke komme med et definitivt ja eller nej til spørgsmålet.

Det lyder bare som om du mener, at man skal sætte niveauet efter, at samværdsforældren nærmest suger penge op af lommen på bopælsforældren. Men hvis du ikke rigtig mener noget, så er der bare så fint så fint.

Det kunne lige så vel være enlige fædre, bortset fra at børnene jo typisk får primær bopæl hos mødrene.
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Er det økonomisk fordelagtigt at være fraskilt mor med barn?

Indlægaf Allmost_Famous » 27. aug 2017, 18:14

Tux skrev:Det lyder bare som om du mener, at man skal sætte niveauet efter, at samværdsforældren nærmest suger penge op af lommen på bopælsforældren. Men hvis du ikke rigtig mener noget, så er der bare så fint så fint.

Det kunne lige så vel være enlige fædre, bortset fra at børnene jo typisk får primær bopæl hos mødrene.

Det mener jeg ikke. Men jeg mener selvfølgelig, at man skal have et system, hvor en enlig mors børn ikke har markant ringere levevilkår fordi deres far er en snotskovl.

Administrativt ville det jo nok være svært at lave en masse fininddelinger i forhold til børnebidragets størrelse, og så er man jo nok desværre nødt til at gå efter laveste fællesnævner.
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Er det økonomisk fordelagtigt at være fraskilt mor med barn?

Indlægaf HerErJeg » 28. aug 2017, 04:39

Er det korrekt forstået at enlige der lader sig inseminere, modtager børnebidrag fra staten, som hvis der havde været en far? Der er da tale om en gennemtænkt situation som alene mor, hvor man vælger manden fra. Nogle mere bevidst end andre.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er det økonomisk fordelagtigt at være fraskilt mor med barn?

Indlægaf Slettet bruger » 28. aug 2017, 05:18

HerErJeg skrev:Er det korrekt forstået at enlige der lader sig inseminere, modtager børnebidrag fra staten, som hvis der havde været en far? Der er da tale om en gennemtænkt situation som alene mor, hvor man vælger manden fra. Nogle mere bevidst end andre.


Ja, det er korrekt forstået.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er det økonomisk fordelagtigt at være fraskilt mor med barn?

Indlægaf kidkomb » 28. aug 2017, 05:46

JoyNips skrev:
kidkomb skrev:
JoyNips skrev:
HerErJeg skrev:
JoyNips skrev:
HerErJeg skrev:
JoyNips skrev:Fordelagtig som i "mange tilskud"? Jo. Men samtidig bliver det jo så en husstand med kun én indkomst.

Jeg tror ikke, man skal spekulere i at blive enlig mor hvis man gerne vil blive rig...

Jeg har et godt tilfælde inde fra arbejde. Manden betaler kassen i forhold til hans høje løn, men også fordi der er 3 børn. Jeg tror bidraget er 12.000 om måneden.
Familien har en normal levestandard og har aldrig været et udtryk for at de har penge på kistebunden.
Moren vælger kun at arbejde deltids, for det kan sagtens løbe rundt, primært fordi der kommer et stort bidrag, men også med de andre ydelser der kommer dryssende.
Der virker det som om man spekulerer i at få mest muligt, men samtidig lave mindst muligt. Det er måske et unormalt tilfælde, men det er systemet slet ikke gearet til.


Må enlige da ikke have en normal levestandard, synes du?

Og ved du reelt at hun bare scorer kassen og laver penge på at være enlig, eller har du bare ondt i røven?

Måske vender hun faktisk hver en krone for at give børnene en "normal levestandard" og måske arbejder hun deltids fordi hverdagen ikke kan hænge sammen som enlig med 3 børn og fuldtidsjob.

Lad være med at dømme folk før du har gået en mil i deres sko og stuff.


Jeg kender sagen rigtig godt. For det første er børnene så gamle, at der kun betales for SFO til den yngste. Dernæst er børnene delt 7/7, så faren har jo 50% af leveomkostningerne + det tøj som skal skiftes undervejs.
Når man taler om disse sager, så forudsætter man næsten altid at der er tale om børnehavebørn, hvis ikke andet udtrykkeligt er nævnt, det er ikke tilfældet her.
De har aldrig levet flot dengang de var sammen, så selvom der var penge var levestandarden ikke over middel, så den har moren ingen problem med at leve op til.


Hvis børnene er så store er der jo så også tilsvarende færre tilskud at hente.

Men hvad ER problemet ved at moren ikke lever på en sten? Hvorfor føler du, at en enlig mor med 3 børn ikke må arbejde deltid og samtidig have en normal levestandard?

Hvordan kan det ikke være et problem?
En enlig mor med tre børn bør da ikke få større rådighedsbeløb (under hensyntagen til det ekstra det koster at være alene med børnene)fordi hun netop er enlig?
Hvis man er syg eller på anden vis ikke er i stand til at varetage et normalt job, så er det fint at der er tilskud, men det er altså ikke meningen at velfærdssamfundet skal betale for at hun ikke har lyst til at arbejde mere end deltid.
Det ville jeg da have ondt i røven over.
Hvis og såfremt det er staten der financierer det.


Hvorfor ikke? Hvis der ikke er en at dele tiden med i hverdagene og man derfor står med det hele selv, så er det imo helt fint, at man får noget økonomisk hjælp så tiden til kan findes. Jeg forstår ikke helt holdningen at hvis man får støtte af staten, så skal man leve på kanten af fattigdom. Efter min mening må man gerne have en normal livsførelse selvom man får nogle tilskud.

Det kan jeg slet ikke forstå at man ikke kan forstå.
Hvis vi havde råd, så ville jeg synes at det var helt fint give tilskud til en masse ting, men det har vi altså ikke?
Overhovedet ikke.
Det har intet at gøre med at unde andre mennesker noget som helst og det synes jeg er lidt nederen at du indikerer.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Er det økonomisk fordelagtigt at være fraskilt mor med barn?

Indlægaf Zombie » 28. aug 2017, 07:57

HerErJeg skrev:Er det korrekt forstået at enlige der lader sig inseminere, modtager børnebidrag fra staten, som hvis der havde været en far? Der er da tale om en gennemtænkt situation som alene mor, hvor man vælger manden fra. Nogle mere bevidst end andre.


Vi har brug for børn.
0
aka Forbies

:gammel:
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Er det økonomisk fordelagtigt at være fraskilt mor med barn?

Indlægaf JoyNips » 28. aug 2017, 08:05

kidkomb skrev:Det kan jeg slet ikke forstå at man ikke kan forstå.
Hvis vi havde råd, så ville jeg synes at det var helt fint give tilskud til en masse ting, men det har vi altså ikke?
Overhovedet ikke.
Det har intet at gøre med at unde andre mennesker noget som helst og det synes jeg er lidt nederen at du indikerer.


Hvis du læser, hvad TS har skrevet, så skriver hun fx at

Familien har en normal levestandard og har aldrig været et udtryk for at de har penge på kistebunden.


og

De har aldrig levet flot dengang de var sammen, så selvom der var penge var levestandarden ikke over middel, så den har moren ingen problem med at leve op til.


Der er altså ikke tale om en ekstravagant livsførelse på nogen måde. Der er tale om at en enlig mor med 3 børn har en middel levestandard.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Er det økonomisk fordelagtigt at være fraskilt mor med barn?

Indlægaf HerErJeg » 28. aug 2017, 10:34

Mistermor skrev:
JoyNips skrev:
Jeg forstår ikke hvorfor husstandenes indkomst skal lægges sammen. Hvis man ikke bor sammen med barnets far, så har man jo ikke just fællesøkononi med ham.


Fordi man har et fælles ansvar for at forsørge sine børn. Hvis far er højt lønnet, kan mor søge om at få forhøjet bidraget. Hvis ikke, ville børnene jo ikke have haft en anden levestandard selvom forældrene var sammen.

Jeg forstår ikke, hvorfor samfundet skal donere penge til mennesker, der kan betale selv.

Og jeg synes, vi skal væk fra den holdning, at en enlig mor pr automatik er et offer, som skal støttes mest muligt. Som Allmost skriver, er der stor forskel på folks situationer, og jeg synes, vi bliver nødt til at gå tilbage til den tid, hvor man foretog individuelle vurderinger. Lige så meget fordi vi skal væk fra den holdning, at vi har RET til så og så mange tilskud, - og at vi søger, selvom vi kan klare os uden.


Det er jeg meget enig i. Med en skilsmisserate på knapt 50%, så er der seriøst nogle par derude som opfører sig som små børn, og har den egoistiske tankegang i første række. Engang var det den største ulykke, hvis et par skulle gå fra hinanden, og det trak store veksler på begge parter når bruddet blev en realitet. I dag kan det lige så vel skyldes, at man ikke gider nærme sig hinanden i livsførelse og holdninger, og så er græsset sikkert grønnere et andet sted.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: Er det økonomisk fordelagtigt at være fraskilt mor med barn?

Indlægaf Akehurst2 » 28. aug 2017, 11:36

Angelina skrev:Men hvordan vil du dokumentere at den mad der bliver købt, kun bliver brugt på børnene - at de ekstra kvm. huset er på kun bliver brugt på børnene - at den ekstra slid på hus og hjem - det ekstra el, vand og varme kun bliver brugt på børnene ... og hvad med ferier, hvordan vil du kunne se hvilken del der kun er blevet brugt på børnene ... det er jo en umulig opgave.



Det kan man heller ikke, men hvis samværsforælderen betaler 3500 kr. pr. barn, så burde det også dække bopælsforælderens udgifter til større bolig, forbrug og mad - så der er efter min mening heller ikke belæg for, at han så skal betale yderligere ud over det.

Medmindre h*n selvfølgelig gerne vil og de kan blive enige.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: Er det økonomisk fordelagtigt at være fraskilt mor med barn?

Indlægaf Akehurst2 » 28. aug 2017, 12:20

Angelina skrev:
Men alt er jo relativt - hvis man mener børnene skal "opretholde levestandarden" - så kan 3500 kr pr barn være en større formue, men det kan også række som en dråbe i havet ... hvis nu vi leger mor er mangemillionær, I hendes 700 kvm strandvejsvilla er der både husholderske, kok, chauffør og barnepige - udover de 3 delebørn der bor hos farmand til hverdag, og far har et helt almindeligt lønjob ... så er der sgisme lang vej til at opretholde den der levestandard med 3500 kr om måneden pr barn.

(Hvis JEG derimod havde fået 3500 kr pr barn da jeg var alene, så havde jeg følt jeg svømmede i penge og i den grad følt mig rig og velhavende)

Men altså, helt enig at 3500 kr per barn i de fleste tilfælde er rigeligt, men det kommer jo så også kun dertil hvis samværsforældrer rent faktisk er millionær.


Jeg synes ikke, børnene nødvendigvis skal "opretholde levestandarden" fra før skilsmissen, men de skal opretholde en rimelig levestandard, og det synes jeg generelt, der bør være mulighed for med de støttemuligheder, der skitseres her.

Hvis samværsforælderen så svømmer i penge, og gerne vil bidrage yderligere til børnene og er bekymret for om pengene går til børnene (for det kan jo være vanskeligt, hvis bopælsforælderen hellere vil bruge dem på luksus og fornøjelser til sig selv), så er der jo heldigvis mulighed for selv at forkæle børnene i forbindelse med samværet og rejse på ferie med barnet, tilbyde at betale (dyre) fritidsinteresser, efterskole eller den slags.
2
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Er det økonomisk fordelagtigt at være fraskilt mor med barn?

Indlægaf avdotja » 28. aug 2017, 17:57

I en tid hvor langt de fleste samværsforældre rent faktisk har børnene på jævnlig basis, giver det slet ikke mening at forvente at børnebidraget også skal fungere som tilskud til bopælforælderens husleje, ferier og lignende; samværsforælderen vil ligeledes have udgifter til et ekstra værelse og dyrere ferier, pga børnene.
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Er det økonomisk fordelagtigt at være fraskilt mor med barn?

Indlægaf Bimmerdyret » 29. aug 2017, 07:10

Mistermor skrev:
JoyNips skrev:
Jeg forstår ikke hvorfor husstandenes indkomst skal lægges sammen. Hvis man ikke bor sammen med barnets far, så har man jo ikke just fællesøkononi med ham.


Fordi man har et fælles ansvar for at forsørge sine børn. Hvis far er højt lønnet, kan mor søge om at få forhøjet bidraget. Hvis ikke, ville børnene jo ikke have haft en anden levestandard selvom forældrene var sammen.

Jeg forstår ikke, hvorfor samfundet skal donere penge til mennesker, der kan betale selv.

Og jeg synes, vi skal væk fra den holdning, at en enlig mor pr automatik er et offer, som skal støttes mest muligt. Som Allmost skriver, er der stor forskel på folks situationer, og jeg synes, vi bliver nødt til at gå tilbage til den tid, hvor man foretog individuelle vurderinger. Lige så meget fordi vi skal væk fra den holdning, at vi har RET til så og så mange tilskud, - og at vi søger, selvom vi kan klare os uden.


Problemet med individuelle vurderinger er, at det så ofte er spørgsmålet om hvem af forældrene der i en "konflikt" kan stille op med de bedste og dyreste advokater og dermed tilrane sig mere end godt er.

Nuvel, jeg er enig i at enkelt situationer ikke er noget godt udgangspunkt, men bare som input i forhold til mit indlæg:

Der er noget galt, når en samværsforældre (lavtlønnet på deltid) skal betale børnebidrag + intet i tilskud får, til sin ex- der har millionløn + er gift igen med en på en millionløn OG at samværsforældre af statsforvaltning er pålagt at bidrage med 50% af udgifterne til teenagesønnens "far-valgte" fritidsaktiviteter og udgifter (Studierejse, 4 forskellige fritidsaktiviteter og så også lige vedligeholdelse af garderobe, cykel, togkort mv)

Det var baseret på individuel vurdering :dåne:
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Er det økonomisk fordelagtigt at være fraskilt mor med barn?

Indlægaf Bimmerdyret » 29. aug 2017, 13:15

Mistermor skrev:
Bimmerdyret skrev:
Problemet med individuelle vurderinger er, at det så ofte er spørgsmålet om hvem af forældrene der i en "konflikt" kan stille op med de bedste og dyreste advokater og dermed tilrane sig mere end godt er.

Nuvel, jeg er enig i at enkelt situationer ikke er noget godt udgangspunkt, men bare som input i forhold til mit indlæg:

Der er noget galt, når en samværsforældre (lavtlønnet på deltid) skal betale børnebidrag + intet i tilskud får, til sin ex- der har millionløn + er gift igen med en på en millionløn OG at samværsforældre af statsforvaltning er pålagt at bidrage med 50% af udgifterne til teenagesønnens "far-valgte" fritidsaktiviteter og udgifter (Studierejse, 4 forskellige fritidsaktiviteter og så også lige vedligeholdelse af garderobe, cykel, togkort mv)

Det var baseret på individuel vurdering :dåne:


Er det en sand historie? Det lyder absurd, at man kan komme til at skulle bidrage til en livsstil, man ikke selv ville kunne tilbyde eller leve? Faktisk vil jeg gå så langt som til at sige, at jeg tvivler på, at historien er, som du beskriver.



Åh ja, den er skam sand, og ovenstående er ikke det mest horrible.
Kan nævne far, der blev dømt 3 gange i retten til først at betale børnepenge, men aldrig gjorde. Holdt barnet væk fra moderen i 3 år og efter 1,5 år skulle hun så betale børnepenge til farmand (med tilbagevirkende kraft)
At Statsforvaltningen til møde støtter far i påstand om psykisk sygdom hos mor (som 3 læger havde udtalt (hun har aldrig haft dem) ), og siger til mor, der konkret har bevis for at far blev indlagt akut på psykriatisk afdeling i 4 mdr : "Nu skal man så ikke hænge sig i detaljer".
0

Tilbage til "Privatøkonomi"