Slut med kontanter om aftenen

Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Slut med kontanter om aftenen

Indlægaf Stars » 3. jun 2017, 06:48

Raenil skrev:
decibell skrev:Som sådan er det fint nok, og forståeligt nok mht. faren for røveri pga. kontantbeholdninger, men så må man da håbe, at de aldrig går ned med teknikken om aftenen, for hvad så?

Så kan man formentlig ikke købe noget.

Og når man bor i Grauballe og ikke har den slags vaner, så er problemet til at overse. :-)

Og jeg synes i øvrigt at det er helt fint - for min skyld behøver de ikke at tage kontanter.
Der er mobilepay og dankort - det er sjældent at begge er nede på samme tid.


Nå ja - altså bortset fra, at det jo ikke er alle butikker, der tager Mobilepay.
Netto har skiftet det ud med "Dankort på mobilen" (og det lyder til at udelukke alle debet-kort?) og SuperBrugsen har det så vidt jeg ved heller ikke.

Så svært er det heller ikke for en butik at lave en dropbox i kassen, som kassemedarbejderen ikke har nøgle til.
De svære er nok at opdrage medarbejderne til at holde kassebeholdningen under et passende beløb som fx max 500 kr i sedler.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Slut med kontanter om aftenen

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. jun 2017, 06:51

Hvad gør yngre, svagtseende mennesker?
Der bliver gerne argumenteret ud fra alder, når det gælder teknologiske løsninger, og det undrer mig, for stort set alle svækkelser, der skulle forhindre nogle ældre i at benytte i dette tilfælde dankort, findes også i de yngre årgange.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Slut med kontanter om aftenen

Indlægaf LaScrooge » 3. jun 2017, 06:52

kidkomb skrev:Jeg har hørt argumentationen om overvågningssamfundet vil få gode kort på hånden hvis man ikke må bruge kontanter mere.
Det kan der vel egentlig være noget om.
Hvor meget der kan være om det aner jeg ikke.


Det er den primære grund man har til at være bekymret. Graden af frihed og retten til privatliv man afgiver ved at lade alle transaktioner registreres er vanvittig og jeg kan ikke forstå, at der ikke er flere, der er stærkt betænkelige ved det. Man behøver ikke at være kriminel for at kunne hævde værdien af privatliv.
2
And we both know: I will be delicious
Acdc
Permanent bortvist
Indlæg: 16
Tilmeldt: 14. mar 2017, 21:54
Kort karma: -2
Likede indlæg: 18

Re: Slut med kontanter om aftenen

Indlægaf Acdc » 3. jun 2017, 07:26

LaScrooge skrev:
kidkomb skrev:Jeg har hørt argumentationen om overvågningssamfundet vil få gode kort på hånden hvis man ikke må bruge kontanter mere.
Det kan der vel egentlig være noget om.
Hvor meget der kan være om det aner jeg ikke.


Det er den primære grund man har til at være bekymret. Graden af frihed og retten til privatliv man afgiver ved at lade alle transaktioner registreres er vanvittig og jeg kan ikke forstå, at der ikke er flere, der er stærkt betænkelige ved det. Man behøver ikke at være kriminel for at kunne hævde værdien af privatliv.


Det argument giver jeg ikke meget for. De selvsamme mennesker poster i vid udstrækning alle mulige private billeder på fjæsen, Twitter, snapstagram og hvad har vi og blotlægger derved fuldstændigt deres privatliv for offentligheden uden skrupler. At der bliver registreret private handler i Netto i lukkede registre der er underlagt skrappe krav fra Datatilsynet kan jeg ikke se noget problematisk i overhovedet for menigmand.

Kontanthævninger registreres i øvrigt også og det kan ingen undgå
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Slut med kontanter om aftenen

Indlægaf LaScrooge » 3. jun 2017, 07:50

Acdc skrev:
LaScrooge skrev:
kidkomb skrev:Jeg har hørt argumentationen om overvågningssamfundet vil få gode kort på hånden hvis man ikke må bruge kontanter mere.
Det kan der vel egentlig være noget om.
Hvor meget der kan være om det aner jeg ikke.


Det er den primære grund man har til at være bekymret. Graden af frihed og retten til privatliv man afgiver ved at lade alle transaktioner registreres er vanvittig og jeg kan ikke forstå, at der ikke er flere, der er stærkt betænkelige ved det. Man behøver ikke at være kriminel for at kunne hævde værdien af privatliv.


Det argument giver jeg ikke meget for. De selvsamme mennesker poster i vid udstrækning alle mulige private billeder på fjæsen, Twitter, snapstagram og hvad har vi og blotlægger derved fuldstændigt deres privatliv for offentligheden uden skrupler. At der bliver registreret private handler i Netto i lukkede registre der er underlagt skrappe krav fra Datatilsynet kan jeg ikke se noget problematisk i overhovedet for menigmand.

Kontanthævninger registreres i øvrigt også og det kan ingen undgå


? "De selvsamme"? Hvem taler du om? Jeg taler om alle, dig og mig selv inklusive.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Slut med kontanter om aftenen

Indlægaf dgd2007 » 3. jun 2017, 08:16

decibell skrev:[...] Det er jo ikke bæredygtigt at have en regel, de kan miste salg på. [...]

Ændringen betyder jo heller ikke, at ikke må tage kontanter, hvis de synes, det er hensigtsmæssigt. Bare at de ikke er nødt til det af lovgivningsmæssige grunde. :)
0
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Slut med kontanter om aftenen

Indlægaf decibell » 3. jun 2017, 09:34

dgd2007 skrev:
decibell skrev:[...] Det er jo ikke bæredygtigt at have en regel, de kan miste salg på. [...]

Ændringen betyder jo heller ikke, at ikke må tage kontanter, hvis de synes, det er hensigtsmæssigt. Bare at de ikke er nødt til det af lovgivningsmæssige grunde. :)


Det fandt jeg ud af tidligere, som du vil kunne læse dig til. Men ellers tak. :kys:
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Slut med kontanter om aftenen

Indlægaf Pølsemix » 3. jun 2017, 09:50

Kontanter bliver da ikke afskaffet ved det forslag, mon ikke de fleste ældre kan leve med ikke at kunne handle efter kl. 22.

Ad åre bliver kontanter nok afskaffet, men det sker nok ikke fra den ene dag til den anden og så vænner alle sig jo til de nye betalingsmidler.
0
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Slut med kontanter om aftenen

Indlægaf Buller » 5. jun 2017, 14:15

Det har jeg det fint med. Jeg bruger vel kontanter 2 gange om året, i tilfælde af at jeg ikke har kunnet undgå at modtage kontanter i en eller anden forbindelse.

Så jeg vil ingen forskel mærke.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"