Kan du huske dine kort?

Brugeravatar
Lucia
Indlæg: 1545
Tilmeldt: 20. dec 2015, 14:42
Kort karma: 66
Likede indlæg: 2154

Re: Kan du huske dine kort?

Indlægaf Lucia » 7. jun 2017, 17:56

På mit dankort kan jeg huske alle tallene, bortset fra mit kontonr.
Jeg har også et forbrugsforeningskort, som jeg nok har haft et halvt års tid og de tal kan jeg overhovedet ikke huske. Heller ikke pin-koden :genert:
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Kan du huske dine kort?

Indlægaf dgd2007 » 7. jun 2017, 22:55

Rapfisk skrev:Da jeg bestilte mange rejser på nettet kunne jeg. Nu kan jeg ikke.

Jeg har i øvrigt hørt om IT-folk, der kunne ip-adresser i hovedet. Det er da mere underligt.

Ha-ha - det er da cool. Men altså, hvis det er nogle adresser de rent faktisk bruger ofte, er det jo ikke så underligt.
Jeg kan for øvrigt huske adskillige telefonnumre fra 60'erne - inklusive nogle af de gamle københavnske med to bogstaver for centralnavn og 3-4 cifre*.
Men har svært ved at lære nye nu. (Men det er selvfølgelig også delvist fordi man nu bare koder dem ind én gang, og så ikke tænker over dem mere.)

* For ikke-købehavnere: nummeret var fx "MI 1234". Man drejede først "MI" på teefonen, og så kom der en dame og sagde: "Minerva", og så sagde man tallene (resten af nummeret) til hende.
0
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: Kan du huske dine kort?

Indlægaf Luffegås » 8. jun 2017, 06:36

yup, kan dem. De første mange cifre er nogen som alle i banken har, det er kun de sidste 8 der er unikke. Og der er mine så tilgengæld også ret nemme udfra det "mønster" de danner. Så derfor kan jeg huske dem :) Tilgengæld har jeg lige fået nyt kort, men med samme nr. tilgengæld har jeg svært ved at huske den nye udløbsdato xD
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Kan du huske dine kort?

Indlægaf Wizzze » 8. jun 2017, 06:53

dgd2007 skrev:
Rapfisk skrev:Da jeg bestilte mange rejser på nettet kunne jeg. Nu kan jeg ikke.

Jeg har i øvrigt hørt om IT-folk, der kunne ip-adresser i hovedet. Det er da mere underligt.

Ha-ha - det er da cool. Men altså, hvis det er nogle adresser de rent faktisk bruger ofte, er det jo ikke så underligt.
Jeg kan for øvrigt huske adskillige telefonnumre fra 60'erne - inklusive nogle af de gamle københavnske med to bogstaver for centralnavn og 3-4 cifre*.
Men har svært ved at lære nye nu. (Men det er selvfølgelig også delvist fordi man nu bare koder dem ind én gang, og så ikke tænker over dem mere.)

* For ikke-købehavnere: nummeret var fx "MI 1234". Man drejede først "MI" på teefonen, og så kom der en dame og sagde: "Minerva", og så sagde man tallene (resten af nummeret) til hende.


Jeg fastholder, du er fra omkring Staunings tid! Skulle I også ringe af, efter en samtale? :devil:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Kan du huske dine kort?

Indlægaf Stars » 8. jun 2017, 07:01

Wizzze skrev:
dgd2007 skrev:
Rapfisk skrev:Da jeg bestilte mange rejser på nettet kunne jeg. Nu kan jeg ikke.

Jeg har i øvrigt hørt om IT-folk, der kunne ip-adresser i hovedet. Det er da mere underligt.

Ha-ha - det er da cool. Men altså, hvis det er nogle adresser de rent faktisk bruger ofte, er det jo ikke så underligt.
Jeg kan for øvrigt huske adskillige telefonnumre fra 60'erne - inklusive nogle af de gamle københavnske med to bogstaver for centralnavn og 3-4 cifre*.
Men har svært ved at lære nye nu. (Men det er selvfølgelig også delvist fordi man nu bare koder dem ind én gang, og så ikke tænker over dem mere.)

* For ikke-købehavnere: nummeret var fx "MI 1234". Man drejede først "MI" på teefonen, og så kom der en dame og sagde: "Minerva", og så sagde man tallene (resten af nummeret) til hende.


Jeg fastholder, du er fra omkring Staunings tid! Skulle I også ringe af, efter en samtale? :devil:


Jeg kan da også huske et enkelt "Tria"-nummer. Brugte det, når jeg skulle ringe til min fars arbejde :genert:


Og et nyt kortnummer er jo hurtigt lært ... de første 2 x 4 cifre er jo det samme, hvis det er samme konto, ikke?
Alle mine Visa-Dankort er startet med 4571 og de næste 4 er i hvert fald på mit nuværende kort reg.nr. på min bank.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Kan du huske dine kort?

Indlægaf dgd2007 » 8. jun 2017, 08:34

Wizzze skrev:Jeg fastholder, du er fra omkring Staunings tid! Skulle I også ringe af, efter en samtale? :devil:

Ifølge en hastig google blev de sidste københavnske centraler - AMager og ÆGir (Nørrebro) - først fuldautomatiske i 1977.

Jeg har muligvis set en håndsvingstelefon hos nogle bedsteforældre, men ikke sikker. Som Lemonella er inde på, tror jeg også, det kom an på selve telefonmodellen, om det der med at "ringe af" indgik i proceduren :D Sådan en havde vi ikke.

Til gengæld siger jeg vist stadigvæk "lægge på" om at afslutte en mobilsamtale :fløjt:
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kan du huske dine kort?

Indlægaf Slettet bruger » 8. jun 2017, 09:02

Rapfisk skrev:Da jeg bestilte mange rejser på nettet kunne jeg. Nu kan jeg ikke.

Jeg har i øvrigt hørt om IT-folk, der kunne ip-adresser i hovedet. Det er da mere underligt.


Jeg kan hundredevis af IP-adresser i hovedet, men det er nu ikke så vildt da de er hierarkiske så mange af dem deler de første 2 eller 3 dele. Hvis man arbejder med it og tilgår snesevis af servere hver dag, sparer det en masse tid at huske deres adresser og de koder man skal bruge for at logge ind på dem.
0
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Kan du huske dine kort?

Indlægaf Shmartiesh » 8. jun 2017, 10:31

Jeg kan huske alle numrene.

Før jeg selv fik dankort/betalingskort kunne jeg min mors i hovedet :genert: :lol:

Det er dog også farligt at visse shopping sider kan gemme ens kortinfo således at man bare skal skrive sikkerhedstallene også et klik mere så har man shoppet for et vist beløb :tie:
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Kan du huske dine kort?

Indlægaf dgd2007 » 8. jun 2017, 11:06

Billede
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Kan du huske dine kort?

Indlægaf sigge » 8. jun 2017, 13:25

Jeg kan godt lide netshopping, så ja, jag kan godt huske info på mit Visa/dankort.

Da jeg fik nyt, havde jeg også de nye tal inde på lystavlen efter ganske få køb. Det er jo kun de sidste 8 cifre i kortnummeret, udløbsåret og sikkerhedskoden, man skal lære påny.
0
You can't spell awesome without me.

Tilbage til "Privatøkonomi"