Drikkepenge er faktisk en ting her i Danmark, din fedterøv

Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Drikkepenge er faktisk en ting her i Danmark, din fedterøv

Indlægaf Studsgaard » 4. maj 2017, 12:01

Wizzze skrev:
fisken80 skrev:
Wizzze skrev:
Animi skrev:Jeg giver aldrig drikkepenge. Tjenerene er ansat til at yde en god service, det er ikke noget jeg vil belønne dem for. Jeg er også ansat til at gøre mit arbejde godt, i den børnehave jeg arbejder i. Men det får jeg jo heller ikke drikkepenge for.


Men viser forældre så ikke en gang i mellem taknemmelighed via noget chokolade, en blomst, eller lign?

Selvfølgelig får folk deres løn for at udføre deres job, men jeg synes da godt man kan påskønne andres indsats ind i mellem. Jeg ved godt i disse "bestikkelsestider" må man knapt nok kigge forkert på en offentlig ansat, men blev jeg indlagt, så ville jeg da også sørge for en æske chokolade til vagtstuen, havde jeg barn i børnehave, ville jeg da vise noget påskønnelse til personalet hvis de lige var blevet lidt ekstra ved en forsinkelse eller lign.
Men den slags er måske ved at være fortid? :gruble:


Det har jeg aldrig hørt om nogen der gjorde. Jeg tror rent faktisk de ville finde det dybt underligt, hvis man gjorde det. Det tror jeg altså aldrig er noget ret mange har praktiseret heller ikke førhen.

Nogen forældre giver deres børns pædagoger en lille ting når barnet stopper, men det er ikke noget der forventes og jeg tror det er lige så normalt at lade være som at gøre det.


Det kan godt være det er mig der er mærkelig, det skal jeg slet ikke afvise :genert:

Men jeg køber da ind i mellem kage med hjem til kollegaer til et møde, eller medbringer is til et møde på en varm dag, eller stiller øl/sodavand til skraldemændene når jeg stiller en ekstra stor pose, eller tager lakridser med til kontortiden i boligforeningen, eller køber et par poser chips med hjem efter arbejde, når jeg ved at vejret et godt og gården er fuld af unger, bare sådan fordi. Det er vel en slags Pay it forward ting, jeg har en god dag/oplevelse, og nu har tjeneren, pædagogen, eller ungerne i gården det også.


Jeg syntes ikke du er mærkelig - eller hvis du er så er jeg mærkelig sammen med dig.
Jeg har ved alle mine børns stop i dagplejen og børnehaven givet en æske chokolade til personalerummet og en lille gave til kontaktpædagogen. Vi gave en pose slik til personalerummet da ældsten blev udskrevet fra neonental, ikke noget vild men bare lige for at vise vi var så glade for den behandling vi havde fået.
Vi laver en bøtte med julegodter til skrællemændene til jul og har sat en pose med sodavand ud ovenpå containeren en gang imellem måske hvis den er ekstra fyldt eller bare fordi. Har taget kage med til bestyrelsesmøde eller sendt kage/boller med manden på arbejde, også bare fordi det lige viser man sætter pris på gode kollegaer eller det arbejde der laves.
Senest rettet af Studsgaard 4. maj 2017, 12:05, rettet i alt 1 gang.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Drikkepenge er faktisk en ting her i Danmark, din fedterøv

Indlægaf Slettet bruger » 4. maj 2017, 12:04

Akehurst2 skrev:Jeg giver i oevrigt drikkepenge paa cafeer og restauranter, medmindre servicen har vaeret helt umulig. Fordi det jo er kotume.

Men jeg synes, det er et skraaplan, hvis det forventes, og jeg synes det er helt vaek hvis drikkepenge ogsaa skal til at sprede sig fra tjenere til ekspedienter og offentligt ansatte som en generel ting.


Det er jo problemet, det spreder sig som en pest. Når nogen giver drikkepenge, så begynder det at forventes at andre også giver det, og så bliver der trukket flere med i det.

Og så bliver økonomien mere uformel og sort, og lønnen meget mere random.

Vi skal have fast timeløn og faste aftaler, det skal ikke være sådan noget la-la med lave lønninger og så et random beløb oven i, som man skal fedte for og som man ikke kan regne med.

Der skal være styr på løn ift. Skat osv, det skal ikke være "det meste af min løn er sorte penge".

Folk er på mange måder ved at glemme mange af de ting, der gør et land til et godt land hvor der er styr på tingene og aftaler man kan regne med osv.

Hvis man køber noget skal HELE prisen inkl FUCKING ALT der indgår i transaktionen være KLART & TYDELIGT markeret, og man skal ikke komme og tigge ekstra bagefter.
7
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Drikkepenge er faktisk en ting her i Danmark, din fedterøv

Indlægaf Slettet bruger » 4. maj 2017, 12:08

Det er ret ufedt i skubber samfundet i retning af bestikkelse og sort økonomi og fedteri på arbedspladserne, fordi i godt kan lide at folk smiler til jer.

Tænk nu over konsekvenserne. De lader ikke være med at eksistere, bare fordi i ikke kan lide at tænke på dem.
2
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Drikkepenge er faktisk en ting her i Danmark, din fedterøv

Indlægaf dgd2007 » 4. maj 2017, 12:08

Jasmin skrev:
dgd2007 skrev:Men det må da i øvrigt være blevet meget mere bøvlet med drikkepenge, efter at alt er blevet så kontantløs? :gruble:
(Jeg går ikke selv ret meget på cafe, må jeg indrømme.)
Det første du bliver præsenteret for på de håndholdte terminaler er om du vil give drikkepenge. Så skal du selv trykke nej eller ja.

Nå ja, det kan jeg godt se, lægger et vist pres :genert:
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Drikkepenge er faktisk en ting her i Danmark, din fedterøv

Indlægaf Slettet bruger » 4. maj 2017, 12:13

dgd2007 skrev:
Jasmin skrev:
dgd2007 skrev:Men det må da i øvrigt være blevet meget mere bøvlet med drikkepenge, efter at alt er blevet så kontantløs? :gruble:
(Jeg går ikke selv ret meget på cafe, må jeg indrømme.)
Det første du bliver præsenteret for på de håndholdte terminaler er om du vil give drikkepenge. Så skal du selv trykke nej eller ja.

Nå ja, det kan jeg godt se, lægger et vist pres :genert:


De er nu gået lidt af mode, nok fordi mange ikke brød sig om det, men så en af de der ja/nej maskiner så sent som i sidste uge.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40580

Re: Drikkepenge er faktisk en ting her i Danmark, din fedterøv

Indlægaf Akehurst2 » 4. maj 2017, 12:15

Wizzze skrev:
Det kan godt være det er mig der er mærkelig, det skal jeg slet ikke afvise :genert:

Men jeg køber da ind i mellem kage med hjem til kollegaer til et møde, eller medbringer is til et møde på en varm dag, eller stiller øl/sodavand til skraldemændene når jeg stiller en ekstra stor pose, eller tager lakridser med til kontortiden i boligforeningen, eller køber et par poser chips med hjem efter arbejde, når jeg ved at vejret et godt og gården er fuld af unger, bare sådan fordi. Det er vel en slags Pay it forward ting, jeg har en god dag/oplevelse, og nu har tjeneren, pædagogen, eller ungerne i gården det også.


Men der er da en verden til forskel paa at vaere gavmild og betaenksom overfor venner, bekendte, naboer, kolleger m.v. og saa paa at betale ekstra for en ydelse, du i forvejen betaler for.
2
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40580

Re: Drikkepenge er faktisk en ting her i Danmark, din fedterøv

Indlægaf Akehurst2 » 4. maj 2017, 12:17

Et sted, jeg aldrig giver drikkepenge er i koebenhavnske taxaer. Der er servicen saa grotesk ringe og priserne saa hoeje, at jeg i forvejen naermest kvier mig ved at betale, saa tanken om at betale ekstra er udeukket.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Drikkepenge er faktisk en ting her i Danmark, din fedterøv

Indlægaf Animi » 4. maj 2017, 13:00

Wizzze skrev:Det kan godt være det er mig der er mærkelig, det skal jeg slet ikke afvise :genert:

Men jeg køber da ind i mellem kage med hjem til kollegaer til et møde, eller medbringer is til et møde på en varm dag, eller stiller øl/sodavand til skraldemændene når jeg stiller en ekstra stor pose, eller tager lakridser med til kontortiden i boligforeningen, eller køber et par poser chips med hjem efter arbejde, når jeg ved at vejret et godt og gården er fuld af unger, bare sådan fordi. Det er vel en slags Pay it forward ting, jeg har en god dag/oplevelse, og nu har tjeneren, pædagogen, eller ungerne i gården det også.


Og det synes jeg også er rigtig rigtig fint at man gør, hvis man har lyst. Selvfølgelig, sådan nogen lignende ting kan jeg også finde på :) Jeg synes bare at der er kommet en slags krævementalitet, når det kommer til tjenere. Ikke at alle tjenere er sådan, slet ikke! Men mere det at det er som om at tjenere er mere berettiget til drikkepenge, end folk der arbejder i andre fag. Fx det der med at man taler meget om det, fx denne her artikel. Eller at der ved betaling af kort direkte bliver spurgt om man vil give drikkepenge.
Jeg synes drikkepenge skal give af lyst, og ikke ved pres. Som jeg ofte synes det bliver for mig, ved overstående ting. Prøv fx at tænk, hvis skraldemændene kom med sådan en "Vil du gerne give penge til sodavand til os" agtig henstilling, når de kom og hentede skrald. Det ville da være mærkeligt - hvorfor er det så ikke også mærkeligt i tjenerfaget? (retorisk spørgsmål, ikke noget du nødvendigivs skal svare på :P )
4
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Drikkepenge er faktisk en ting her i Danmark, din fedterøv

Indlægaf Filipai » 4. maj 2017, 13:54

Akehurst2 skrev:Jeg giver i oevrigt drikkepenge paa cafeer og restauranter, medmindre servicen har vaeret helt umulig. Fordi det jo er kotume.

Men jeg synes, det er et skraaplan, hvis det forventes, og jeg synes det er helt vaek hvis drikkepenge ogsaa skal til at sprede sig fra tjenere til ekspedienter og offentligt ansatte som en generel ting.


Men hvorfor er det at tjenere fortjener drikkepenge og butiksansatte så ikke gør?
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40580

Re: Drikkepenge er faktisk en ting her i Danmark, din fedterøv

Indlægaf Akehurst2 » 4. maj 2017, 13:55

Filipai skrev:
Akehurst2 skrev:Jeg giver i oevrigt drikkepenge paa cafeer og restauranter, medmindre servicen har vaeret helt umulig. Fordi det jo er kotume.

Men jeg synes, det er et skraaplan, hvis det forventes, og jeg synes det er helt vaek hvis drikkepenge ogsaa skal til at sprede sig fra tjenere til ekspedienter og offentligt ansatte som en generel ting.


Men hvorfor er det at tjenere fortjener drikkepenge og butiksansatte så ikke gør?


Det goer de heller ikke noedvendigvis, men som jeg skriver giver jeg, fordi det er kotume.
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Drikkepenge er faktisk en ting her i Danmark, din fedterøv

Indlægaf Filipai » 4. maj 2017, 13:57

Akehurst2 skrev:
Filipai skrev:
Akehurst2 skrev:Jeg giver i oevrigt drikkepenge paa cafeer og restauranter, medmindre servicen har vaeret helt umulig. Fordi det jo er kotume.

Men jeg synes, det er et skraaplan, hvis det forventes, og jeg synes det er helt vaek hvis drikkepenge ogsaa skal til at sprede sig fra tjenere til ekspedienter og offentligt ansatte som en generel ting.


Men hvorfor er det at tjenere fortjener drikkepenge og butiksansatte så ikke gør?


Det goer de heller ikke noedvendigvis, men som jeg skriver giver jeg, fordi det er kotume.


Jeg synes vi skal gøre det til kotume at give til de butiksansatte også :D :D

Jeg har i løbet af 6 år fået virkeligt virkeligt meget ros. Men tror "kun" der er faldet et par poser snolder, en omgang æbleskiver, og en buket blomster af
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Drikkepenge er faktisk en ting her i Danmark, din fedterøv

Indlægaf Slettet bruger » 4. maj 2017, 13:59

Hvad med togkontrollører? Hvorfor skal de ikke have drikkepenge?

Det er jo en vigtig funktion. Uden dem ville ingen betale billet, det ville blive rod og uorden i togene, DSB bille gå helt fallit, og ingen kunne komme frem og tilbage.

På alle måder er de meget vigtigere for samfundet end tjenere.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40580

Re: Drikkepenge er faktisk en ting her i Danmark, din fedterøv

Indlægaf Akehurst2 » 4. maj 2017, 13:59

Filipai skrev:
Akehurst2 skrev:
Filipai skrev:
Akehurst2 skrev:Jeg giver i oevrigt drikkepenge paa cafeer og restauranter, medmindre servicen har vaeret helt umulig. Fordi det jo er kotume.

Men jeg synes, det er et skraaplan, hvis det forventes, og jeg synes det er helt vaek hvis drikkepenge ogsaa skal til at sprede sig fra tjenere til ekspedienter og offentligt ansatte som en generel ting.


Men hvorfor er det at tjenere fortjener drikkepenge og butiksansatte så ikke gør?


Det goer de heller ikke noedvendigvis, men som jeg skriver giver jeg, fordi det er kotume.


Jeg synes vi skal gøre det til kotume at give til de butiksansatte også :D :D

Jeg har i løbet af 6 år fået virkeligt virkeligt meget ros. Men tror "kun" der er faldet et par poser snolder, en omgang æbleskiver, og en buket blomster af


Og til os skrankepaver, tak. Vi faar ikke engang ros, saa lidt drikkepenge maa vare det mindste, vi kan forlange.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40580

Re: Drikkepenge er faktisk en ting her i Danmark, din fedterøv

Indlægaf Akehurst2 » 4. maj 2017, 14:00

eks-Maupassant skrev:Hvad med togkontrollører? Hvorfor skal de ikke have drikkepenge?

Det er jo en vigtig funktion. Uden dem ville ingen betale billet, det ville blive rod og uorden i togene, DSB bille gå helt fallit, og ingen kunne komme frem og tilbage.

På alle måder er de meget vigtigere for samfundet end tjenere.


Alle skal have drikkepenge.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Drikkepenge er faktisk en ting her i Danmark, din fedterøv

Indlægaf Slettet bruger » 4. maj 2017, 14:00

Og politifolk og dommere. Deres løn skal være baseret på drikkepenge, lige som i Afrika.
2

Tilbage til "Privatøkonomi"