Deleøkonomi

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29991

Deleøkonomi

Indlægaf Wizzze » 26. apr 2017, 05:39

Deleøkonomien har bredt sig fra de store ting som biler og boliger, til de mere dagligdags som tøj, tasker, elektronik, ja selv rugbrødsforme :D

http://www.bt.dk/forbrug/udlejning-paa- ... e-guld-paa

Har du lejet noget for en periode, eller selv udlejet noget for en periode?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29991

Re: Deleøkonomi

Indlægaf Wizzze » 26. apr 2017, 05:44

Jeg har prøvet at tænke over hvad vi selv kunne have behov for at leje, men kan ikke rigtig komme på noget. Det skulle være hvis vi holdt noget fest eller grill arrangement, så kunne vi måske have brug for nogle ekstra weber kugler, eller ekstra service eller lign. Men så tror jeg mere at man ville låne af venner/naboer? :gruble:

Skulle der bages meget, og der var behøv for f.eks. rugbrødsforme, tror jeg mere vi ville gå på et par markeder, og finde dem, frem for at leje. Men det er nok gammeldags tankegang i disse deleøkonomiske tider :D
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Deleøkonomi

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 26. apr 2017, 05:48

Vi lejer ret ofte bil gennem Gomore. Vi bor centralt i Kbh. og kunne aldrig drømme om at købe en bil. Så derfor er Gomore ret genialt for os. Ofte skal vi ikke gå mere end 5 minutter for at hente bilen.
1
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33896

Re: Deleøkonomi

Indlægaf JoyNips » 26. apr 2017, 07:06

Jeg bruger Reshopper og diverse rotations-grupper på Facebook. Og så har jeg behandlet den første forbrugerklage i dk om deleøkonomi :-D
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Akehurst2
Indlæg: 14145
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40592

Re: Deleøkonomi

Indlægaf Akehurst2 » 26. apr 2017, 07:10

Vi har delebil gennem Hertz og har haft det i mange år.

Det er virkelig godt, når man sjældent har brug for bil og slet ikke i det daglige. Så er der lige en bil, når man skal bruge den og ellers skal man ikke bekymre sig om den. Og faste parkeringspladser, hvilket er en gave på Østerbro. Der er også mulighed for at vælge stationcar eller kassevogn, og det er næsten det bedste, for de få gange, vi skal bruge en bil, er det netop for at transportere noget stort, hvor vi alligevel skulle have haft fat i en anden bil, selvom vi havde haft egen bil.
0
Akehurst2
Indlæg: 14145
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40592

Re: Deleøkonomi

Indlægaf Akehurst2 » 26. apr 2017, 07:12

JoyNips skrev: Og så har jeg behandlet den første forbrugerklage i dk om deleøkonomi :-D


Er den hemmelig? Ellers er jeg nysgerrig på, hvad den handlede om og hvad afgørelsen var.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33896

Re: Deleøkonomi

Indlægaf JoyNips » 26. apr 2017, 07:25

Akehurst2 skrev:
JoyNips skrev: Og så har jeg behandlet den første forbrugerklage i dk om deleøkonomi :-D


Er den hemmelig? Ellers er jeg nysgerrig på, hvad den handlede om og hvad afgørelsen var.


Ikke spor henmelig. Den handlede om hvem der var den ansvarlige aftalepart.

http://www.forbrug.dk/Afgoerelsesdataba ... 11F2075B47
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Deleøkonomi

Indlægaf girl_beat » 26. apr 2017, 07:34

JoyNips skrev:
Akehurst2 skrev:
JoyNips skrev: Og så har jeg behandlet den første forbrugerklage i dk om deleøkonomi :-D


Er den hemmelig? Ellers er jeg nysgerrig på, hvad den handlede om og hvad afgørelsen var.


Ikke spor henmelig. Den handlede om hvem der var den ansvarlige aftalepart.

http://www.forbrug.dk/Afgoerelsesdataba ... 11F2075B47

Spændende...

Vil du lige skære det ud i pap for en ikke-jurist; Hvis vi nu siger, at det handler om GoMore, var det så GoMore, som passagereren ville have til at dække flybilletter, fordi chaufføren ikke gennemførte turen? Og at de ikke skulle betale, fordi de 'bare' har stillet deres platform til rådighed? :gruble:
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33896

Re: Deleøkonomi

Indlægaf JoyNips » 26. apr 2017, 07:52

girl_beat skrev:
JoyNips skrev:
Akehurst2 skrev:
JoyNips skrev: Og så har jeg behandlet den første forbrugerklage i dk om deleøkonomi :-D


Er den hemmelig? Ellers er jeg nysgerrig på, hvad den handlede om og hvad afgørelsen var.


Ikke spor henmelig. Den handlede om hvem der var den ansvarlige aftalepart.

http://www.forbrug.dk/Afgoerelsesdataba ... 11F2075B47

Spændende...

Vil du lige skære det ud i pap for en ikke-jurist; Hvis vi nu siger, at det handler om GoMore, var det så GoMore, som passagereren ville have til at dække flybilletter, fordi chaufføren ikke gennemførte turen? Og at de ikke skulle betale, fordi de 'bare' har stillet deres platform til rådighed? :gruble:


Ja, præcis. Spørgsmålet var, om forbrugeren havde indgået aftale med GoMore eller med chaufføren og nævnet kom frem til, at aftalen var med chaufføren, så forbrugeren kunne ikke kræve erstatning for sit dækningskøb hos GoMore, som kun havde ageret "opslagstavle" for chaufførens opslag.

Man er derfor som forbruger ikke sikret specielt godt ved GoMore-samkørsel, for man kan ikke klage til Forbrugerklagenævnet medmindre chaufføren er erhvervsdrivende. Så skal man gå rettens vej i stedet.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Akehurst2
Indlæg: 14145
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40592

Re: Deleøkonomi

Indlægaf Akehurst2 » 26. apr 2017, 08:03

Det er et interessant aspekt ved deleøkonomi, det med ansvaret. For det gør jo, at man kan/vil værenoget mere tilbageholdende med deleøkonomi på områder af væsentlig betydning, hvis man fx har brug for at nogen tager ansvar for at man får sin ydelse.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Deleøkonomi

Indlægaf Stars » 26. apr 2017, 08:14

JoyNips skrev:
girl_beat skrev:
JoyNips skrev:
Akehurst2 skrev:
JoyNips skrev: Og så har jeg behandlet den første forbrugerklage i dk om deleøkonomi :-D


Er den hemmelig? Ellers er jeg nysgerrig på, hvad den handlede om og hvad afgørelsen var.


Ikke spor henmelig. Den handlede om hvem der var den ansvarlige aftalepart.

http://www.forbrug.dk/Afgoerelsesdataba ... 11F2075B47

Spændende...

Vil du lige skære det ud i pap for en ikke-jurist; Hvis vi nu siger, at det handler om GoMore, var det så GoMore, som passagereren ville have til at dække flybilletter, fordi chaufføren ikke gennemførte turen? Og at de ikke skulle betale, fordi de 'bare' har stillet deres platform til rådighed? :gruble:


Ja, præcis. Spørgsmålet var, om forbrugeren havde indgået aftale med GoMore eller med chaufføren og nævnet kom frem til, at aftalen var med chaufføren, så forbrugeren kunne ikke kræve erstatning for sit dækningskøb hos GoMore, som kun havde ageret "opslagstavle" for chaufførens opslag.

Man er derfor som forbruger ikke sikret specielt godt ved GoMore-samkørsel, for man kan ikke klage til Forbrugerklagenævnet medmindre chaufføren er erhvervsdrivende. Så skal man gå rettens vej i stedet.


Det virker også logisk for mig.
Hvilket er grunden til, jeg ikke turde bruge AirBNB til vores ferie i Amsterdam, men godt turde bruge det i Århus. Har aldrig været i Amsterdam før, så det synes lidt uoverskueligt at finde et hotel, hvis vi stod dernede uden lejlighed ... i Århus turde jeg godt tage chancen, der er det mere overskueligt at finde en overnatning her og nu.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33896

Re: Deleøkonomi

Indlægaf JoyNips » 26. apr 2017, 08:19

Akehurst2 skrev:Det er et interessant aspekt ved deleøkonomi, det med ansvaret. For det gør jo, at man kan/vil værenoget mere tilbageholdende med deleøkonomi på områder af væsentlig betydning, hvis man fx har brug for at nogen tager ansvar for at man får sin ydelse.


Ja. Det skal i hvert fald konkret vurderes i hver sag om chaufføren kan betragtes som erhvervsdrivende for at sagen kan afgøres i forbrugerklagesystemet (surt at have haft sagen verserende i 12+ mdr for så at få at vide, at den ikke kan behandles fordi chaufføren ikke er erhvervsdrivende...)
Forbrugeren i den her sag ønskede desværre ikke at indklage chaufføren, så der blev ikke taget stilling til det spørgsmål.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25489

Re: Deleøkonomi

Indlægaf Madam Pomfrey » 3. maj 2017, 09:49

Jeg har overvejet om jeg skulle smide min bil på go-more, der er ikke så mange i vores område, men det er så få dage jeg kan stille den til rådighed, og den er rar at have fri adgang til selv, så det blev ved tanken ;)
Hvis nogle via f.x. En lokal Facebook gruppe, spurgte om man havde en bil de kunne leje for en dag, med specifik dato og tidsrum, og det passede, så ville jeg nok gøre det.

Og nu her hvor min familiesituation ændrede sig, så har jeg lejet vores stue ud, som en 1'er med thekøkken og adgang til bad og vaskemaskine. Det har givet et fint tilskud til økonomien, og det var plads vi ikke rigtig brugte, og som vi ikke har mærket vi skulle undvære. Så det har været en super løsning. Hende der bor her nu har snart noget andet, men tænker jeg lejer det ud igen.

Og ellers så består min dele økonomi vist mest i at købe brugt. Jeg tjekker tit dba, Facebook grupper, loppe butikker og genbrug for f.x. Børnetøj, møbler og andet jeg kunne stå og mangle. Der er ofte en del penge at spare.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Deleøkonomi

Indlægaf HappyPaww » 3. maj 2017, 17:20

Madam Pomfrey skrev:Jeg har overvejet om jeg skulle smide min bil på go-more, der er ikke så mange i vores område, men det er så få dage jeg kan stille den til rådighed, og den er rar at have fri adgang til selv, så det blev ved tanken ;)
Hvis nogle via f.x. En lokal Facebook gruppe, spurgte om man havde en bil de kunne leje for en dag, med specifik dato og tidsrum, og det passede, så ville jeg nok gøre det.

Og nu her hvor min familiesituation ændrede sig, så har jeg lejet vores stue ud, som en 1'er med thekøkken og adgang til bad og vaskemaskine. Det har givet et fint tilskud til økonomien, og det var plads vi ikke rigtig brugte, og som vi ikke har mærket vi skulle undvære. Så det har været en super løsning. Hende der bor her nu har snart noget andet, men tænker jeg lejer det ud igen.

Og ellers så består min dele økonomi vist mest i at købe brugt. Jeg tjekker tit dba, Facebook grupper, loppe butikker og genbrug for f.x. Børnetøj, møbler og andet jeg kunne stå og mangle. Der er ofte en del penge at spare.

Problemet med privat udleje er bare desværre at der ikke er noget forsikring mellem ejer og lejer, som der er ved leje gennem Gomore.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25489

Re: Deleøkonomi

Indlægaf Madam Pomfrey » 3. maj 2017, 18:17

HappyPaww skrev:
Madam Pomfrey skrev:Jeg har overvejet om jeg skulle smide min bil på go-more, der er ikke så mange i vores område, men det er så få dage jeg kan stille den til rådighed, og den er rar at have fri adgang til selv, så det blev ved tanken ;)
Hvis nogle via f.x. En lokal Facebook gruppe, spurgte om man havde en bil de kunne leje for en dag, med specifik dato og tidsrum, og det passede, så ville jeg nok gøre det.

Og nu her hvor min familiesituation ændrede sig, så har jeg lejet vores stue ud, som en 1'er med thekøkken og adgang til bad og vaskemaskine. Det har givet et fint tilskud til økonomien, og det var plads vi ikke rigtig brugte, og som vi ikke har mærket vi skulle undvære. Så det har været en super løsning. Hende der bor her nu har snart noget andet, men tænker jeg lejer det ud igen.

Og ellers så består min dele økonomi vist mest i at købe brugt. Jeg tjekker tit dba, Facebook grupper, loppe butikker og genbrug for f.x. Børnetøj, møbler og andet jeg kunne stå og mangle. Der er ofte en del penge at spare.

Problemet med privat udleje er bare desværre at der ikke er noget forsikring mellem ejer og lejer, som der er ved leje gennem Gomore.


Det er jeg klar over, det skulle der selvfølgelig være styr på :)
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Privatøkonomi"